2012-10-30, 23:04
Medlem
Armadass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Kan tycka det men vad fan ska jag göra? Klart jag tar emot det med öppna armar om jag får det jävligt snart men är i behov av pengar

Ring, ring och åter ring. Pressa svinen.
Citera
2012-10-30, 23:10
Medlem
Säg till facket att du ha problem att få ut det så kommer dom ta kontakt med han/hon....har varit i samma situation. Vill du veta mer så får det bli per PM.
Senast redigerad av Psydrop66 2012-10-30 kl. 23:55.
Citera
2012-10-31, 10:28
Medlem
yxxels avatar
Hej!

Tyckte inte att jag behövde göra en ny tråd angående detta, eftersom det har med just detta att göra.

Jag sa upp mig själv och nu så vill dom att jag ska skriva och redogöra varför, på vilka grunder alltså. För att jag ska kunna få någon ersättning. Frågan är ju då, vad kan jag skriva så jag absolut säkert kommer att få ersättning?

Jag har inte varit i kontakt med facket eller så, kan inte heller få något sjukintyg. Känner ingen läkare som kan skriva ut.

Vad kan jag skriva för att övertyga dom??

Anledningen till min uppsägning är att jag arbetade via bemanning och företaget var väldigt dåligt, samt att min konsulent var oseriös vad gällande arbete osv. Det är den riktiga anledningen.

Men jag tror inte den räcker. Därför behöver jag hjälp nu.
Citera
2012-10-31, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yxxel
Hej!

Tyckte inte att jag behövde göra en ny tråd angående detta, eftersom det har med just detta att göra.

Jag sa upp mig själv och nu så vill dom att jag ska skriva och redogöra varför, på vilka grunder alltså. För att jag ska kunna få någon ersättning. Frågan är ju då, vad kan jag skriva så jag absolut säkert kommer att få ersättning?

Jag har inte varit i kontakt med facket eller så, kan inte heller få något sjukintyg. Känner ingen läkare som kan skriva ut.

Vad kan jag skriva för att övertyga dom??

Anledningen till min uppsägning är att jag arbetade via bemanning och företaget var väldigt dåligt, samt att min konsulent var oseriös vad gällande arbete osv. Det är den riktiga anledningen.

Men jag tror inte den räcker. Därför behöver jag hjälp nu.

Jag tror inte att du kommer kunna komma undan avstängning. Det är väldigt strikt och man kan inte bara vara less på jobbet, det är inte tillräckligt. Du kan alltså inte skriva något för att absolut säkert få ersättning. Men du verkar ha missuppfattat lite, du kan fortfarande få rätt till ersättning men riskrera att (kommer bli) avstängd de första dagarna.

Hälsoskäl ska styrkas med läkarintyg som är utfärdade INNAN du sa upp dig och dessa ska på ett eller annat sätt råda dig att söka nytt arbete, du bör även ha diskuterat omplacering på arbetsplatsen med din arbetsgivare och fackförening.

Trakasserier och mobbing kan också anses vara ett giltigt skäl men även detta ska styrkas genom läkarintyg eller fackliga kontakter. Man har själv väldigt långtgående ansvar att försöka komma tillrätta med situationen på arbetsplatsen innan man säger upp sig.

Se vidare på denna länk:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-12/#tab-4
Citera
2012-11-01, 08:55
Medlem
yxxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Jag tror inte att du kommer kunna komma undan avstängning. Det är väldigt strikt och man kan inte bara vara less på jobbet, det är inte tillräckligt. Du kan alltså inte skriva något för att absolut säkert få ersättning. Men du verkar ha missuppfattat lite, du kan fortfarande få rätt till ersättning men riskrera att (kommer bli) avstängd de första dagarna.

Hälsoskäl ska styrkas med läkarintyg som är utfärdade INNAN du sa upp dig och dessa ska på ett eller annat sätt råda dig att söka nytt arbete, du bör även ha diskuterat omplacering på arbetsplatsen med din arbetsgivare och fackförening.

Trakasserier och mobbing kan också anses vara ett giltigt skäl men även detta ska styrkas genom läkarintyg eller fackliga kontakter. Man har själv väldigt långtgående ansvar att försöka komma tillrätta med situationen på arbetsplatsen innan man säger upp sig.

Se vidare på denna länk:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-12/#tab-4

Jag förstår. Nu är det ju så att detta är ett gammalt fall sen ett år tillbaka. Som vi har tagit upp nu igen. Hur blir det då? Jag menar ifall jag är arbetslös nu och ska få ersättning för den här tiden. Hur blir det med avstängning osv? Jag vet inte om jag blev det direkt efteråt. Då.
Citera
2012-11-01, 18:32
Medlem
Citat:
Jag förstår. Nu är det ju så att detta är ett gammalt fall sen ett år tillbaka. Som vi har tagit upp nu igen. Hur blir det då? Jag menar ifall jag är arbetslös nu och ska få ersättning för den här tiden. Hur blir det med avstängning osv? Jag vet inte om jag blev det direkt efteråt. Då.

Om du slutade på arbetet för ett år sedan och nu söker ersättning så kommer det inte att påverka. Alltså om du söker ersättning för perioden som var för ett år sedan kommer det påverka (det finns andra hinder som också kan tillstå) men om du är arbetslös nu och söker ersättning för idag och framåt så kan du inte bli avstängd.

När slutade du arbetet och från och med vilken dag söker du ersättning?
Citera
2012-11-01, 18:37
Medlem
oordnings avatar
jag åkte på 45 karensdagar när jag avslutade min anställning pga flytt till annan stad där jag fått jobb, tyvärr ej tillsvidare. så dom kan vara ganska hårda på den biten.
Citera
2012-11-02, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke Warg
Snacka med chefen och be om att bli uppsagd pga arbetsbrist.
Det tjänar du rejält på. Ser bättre ut i betyget också för alla parter.
(Om sådana delas ut nuförtiden.)

Lycka till.

Hej,

Som arbetgivare har man hål i huvudet om man går med på något sådant. I det här fallet ett extra stort hål. Personen i fråga är uppenbarligen med i en facklig a-kassa och då kan man anta att hon är medlem i facket också.

Om man säger upp någon p.g.a. arbetsbrist på ett felaktigt sätt så kan facket stämma brallorna av en med dryga skadestånd som följd. Det spelar ingen roll om man är "överens" när det sker och man gör det för att personen ska slippa lång karens i a-kassan. Det räcker med att personen ändrar sig och går till facket så är man torsk som arbetsgivare. Undantaget är givetvis om det föreligger arbetsbrist OCH personen i fråga är den sist anställda.
Citera
2012-11-07, 13:37
Medlem
yxxels avatar
Jag tänkte bara på det. Vad är den högsta dag pengen som betalas ut på A kassa? är det 680:- per dag sen skatt på det? Eller hur är det? Jag har googlat men kan inta hitta något riktigt svar någonstans?

Tack för svar!
Citera
2012-11-07, 19:35
Medlem
Citat:
Jag tänkte bara på det. Vad är den högsta dag pengen som betalas ut på A kassa? är det 680:- per dag sen skatt på det? Eller hur är det? Jag har googlat men kan inta hitta något riktigt svar någonstans?

Tack för svar!

Du måste söka som ett jävla rövhål, det finns på alla a-kassors webbplatser

680 kr/dag, skatt på det.
Citera
2012-11-07, 19:44
Medlem
Efter 17 månaders heltidsjobb i Sverige 2010-2011 och 4 månaders heltidsjobb i Norge 2012, har jag någon chans att få någon typ utav a-kassa hemma i Sverige?

Är inte medlem i någonting och har aldrig varit.
Enormt uppskattat om någon kunda hjälpa!
Citera
2012-11-07, 20:19
Medlem
yxxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Du måste söka som ett jävla rövhål, det finns på alla a-kassors webbplatser

680 kr/dag, skatt på det.

Hahaha Tack så mycket för ditt tålamod. Nu tror jag att jag har postat klart här, får vi hoppas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in