Citat:
Ursprungligen postat av yxxel
Hej!
Tyckte inte att jag behövde göra en ny tråd angående detta, eftersom det har med just detta att göra.
Jag sa upp mig själv och nu så vill dom att jag ska skriva och redogöra varför, på vilka grunder alltså. För att jag ska kunna få någon ersättning. Frågan är ju då, vad kan jag skriva så jag absolut säkert kommer att få ersättning?
Jag har inte varit i kontakt med facket eller så, kan inte heller få något sjukintyg. Känner ingen läkare som kan skriva ut.
Vad kan jag skriva för att övertyga dom??
Anledningen till min uppsägning är att jag arbetade via bemanning och företaget var väldigt dåligt, samt att min konsulent var oseriös vad gällande arbete osv. Det är den riktiga anledningen.
Men jag tror inte den räcker. Därför behöver jag hjälp nu.
Jag tror inte att du kommer kunna komma undan avstängning. Det är väldigt strikt och man kan inte bara vara less på jobbet, det är inte tillräckligt. Du kan alltså inte skriva något för att absolut säkert få ersättning. Men du verkar ha missuppfattat lite, du kan fortfarande få rätt till ersättning men riskrera att (kommer bli) avstängd de första dagarna.
Hälsoskäl ska styrkas med läkarintyg som är utfärdade INNAN du sa upp dig och dessa ska på ett eller annat sätt råda dig att söka nytt arbete, du bör även ha diskuterat omplacering på arbetsplatsen med din arbetsgivare och fackförening.
Trakasserier och mobbing kan också anses vara ett giltigt skäl men även detta ska styrkas genom läkarintyg eller fackliga kontakter. Man har själv väldigt långtgående ansvar att försöka komma tillrätta med situationen på arbetsplatsen innan man säger upp sig.
Se vidare på denna länk:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-12/#tab-4