2012-10-28, 21:31
Medlem
Om man avslutar sitt arbete frivilligt så blir man avstängd från a-kassan i 45 arbetsdagar, alltså drygt två månader, under denna period får du ingenting därefter fortsätter din ersättningsperiod igen. Säger du upp dig frivilligt fler gånger under samma ersättningsperiod så förlorar du rätten till ersättning helt. Tycker också som andra att du bör vänta med att säga upp dig tills du har ett nytt jobb, dessutom känns det som fel anledning att säga upp sig bara för att man inte kommer överens med en arbetsledare, man älskar inte alla på jobbet, det gäller i princip för alla.
Citera
2012-10-28, 21:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Om man avslutar sitt arbete frivilligt så blir man avstängd från a-kassan i 45 arbetsdagar, alltså drygt två månader, under denna period får du ingenting därefter fortsätter din ersättningsperiod igen. Säger du upp dig frivilligt fler gånger under samma ersättningsperiod så förlorar du rätten till ersättning helt. Tycker också som andra att du bör vänta med att säga upp dig tills du har ett nytt jobb, dessutom känns det som fel anledning att säga upp sig bara för att man inte kommer överens med en arbetsledare, man älskar inte alla på jobbet, det gäller i princip för alla.

Som framgår har TS ersättning frå Försäkringskassan. TS har visserligen ej klargjort vilken ersättning, men allt tyder på att det är aktivitietsstöd och att TS deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program, förmodligen Jobbgarantin för ungdomar, måhända istället Jobb- och utvecklingsgarantin. Vilket av dem det än handlar om, är det inte aktuellt för TS att söka ersättning från a-kassa om han/hon avslutar sin anställning, och frågan om avstängning från arbetslöshetsersättning eller nedsättning av arbetslöshetsersättning således ej aktuell.
Citera
2012-10-28, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mixke
Åsikter, tack?

Åsikter vill du inte ha, fakta är bättre. Se Bunnys svar nedan, det är det enda du bör läsa i denna tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
"Gick istället över till Försäkringskassan"...vad menar du med det? Delar du i något arbetsmarknadspolitiskt proram, exempelvis Jobbgarantin för ungdomar eller Jobb- och utvecklingsgarantin, och uppbär aktivitetsstöd? Om så är fallet, och du jobbat 50% i två månader, så är det med allra största sannolikhet inte aktuellt med ersättning från a-kassa, utan fortsatt deltagande i programmet. Det enda undantaget jag kan komma på, kan eventuellt vara om du under den tid du uppbar arbetslöshetsersättning arbetatde, och genom att arbeta de två månader på 50% som du nu gjort, uppfyller ett nytt arbetsvillkor.

Om du ej fått aktivitetsstöd, och planerar att kontakta Fk...så är min spontana fråga, har du skickat in närvaroförsäkran?

Antar att du tänker att hen har blivit utfärsökrad och hamnat i JOB eller UGA annars kommer ju inte kassan fatta beslut om en ny period men det tror jag nog att du har koll på
Citera
2012-10-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskiz
Korrekt! Jag hoppas du har rätt.. Blev lite orolig över att man skulle va tvungen att ha jobbade timmar varje månad.

Nej då, men ersättningsnivån räknas ut på 12 månader så exak dagpenning påverkar ju om du inte har arbetat under hela året.

Citat:
Ursprungligen postat av io3uri9uy
Jag är medlem i unionens a-kassa och då jag har sagt upp mig så antar jag att tre månaders karens gäller. Innebär det att jag ändå går till arbetsförmedlingen dag 1 och skriver in mig eller kan jag vänta med att söka jobb under dessa tre månader för att sen skriva in mig på arbetsförmedlingen, och få ut a-kassa?

Ja det måste du göra, du skjuter bara upp avstängnignen om du inte går till AF och anmäler dig. Samt att du får en sämre ersättning om du inte anmäler dig direkt.
Citera
2012-10-28, 21:44
Medlem
TheDistances avatar
Hej.

Är i färd med att byta jobb. Har på tidigare jobbet jobbat drygt 4 månader efter arbetslöshet. Slutar där om några dagar och börjar på nya ett par dagar senare. Jag undrar då om dessa 4 månader nollställs och jag får börja om från noll i sparandet till de 6 månaders jobb som krävs för a kassa garanti? Givetvis hoppas jag att det inte kommer krävas men för att vara på säkra sidan vore det bra att veta.

Undrar alltså om mina två dagars 'arbetslöshet' nollställs räkneverket.

A kassans regler säger:

'Arbetsvillkoret innebär att en sökande under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten har förvärvsarbetat minst 6 månader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag man anmäler sig på Arbetsförmedlingen. I arbetsvillkoret får även tid med föräldrapenning eller totalförsvarsplikt med högst 2 månader räknas in.'
Citera
2012-10-28, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDistance
Hej.

Är i färd med att byta jobb. Har på tidigare jobbet jobbat drygt 4 månader efter arbetslöshet. Slutar där om några dagar och börjar på nya ett par dagar senare. Jag undrar då om dessa 4 månader nollställs och jag får börja om från noll i sparandet till de 6 månaders jobb som krävs för a kassa garanti? Givetvis hoppas jag att det inte kommer krävas men för att vara på säkra sidan vore det bra att veta.

Undrar alltså om mina två dagars 'arbetslöshet' nollställs räkneverket.

A kassans regler säger:

'Arbetsvillkoret innebär att en sökande under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten har förvärvsarbetat minst 6 månader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag man anmäler sig på Arbetsförmedlingen. I arbetsvillkoret får även tid med föräldrapenning eller totalförsvarsplikt med högst 2 månader räknas in.'

Det som är av vikt när du söker ersättning är att du har arbetat 6 månader under senaste 12-månadersperioden när du söker ersättning. Dvs man nollställer inget (förstår egentligen inte ens vad du menar).

Om/när du blir arbetslös kommer din a-kassa att titta på de senaste 12 månaderna och se om du har arbetat minst 6 månsder med 80 h varje månad.
Citera
2012-10-29, 06:20
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Åsikter vill du inte ha, fakta är bättre. Se Bunnys svar nedan, det är det enda du bör läsa i denna tråd.

Antar att du tänker att hen har blivit utfärsökrad och hamnat i JOB eller UGA annars kommer ju inte kassan fatta beslut om en ny period men det tror jag nog att du har koll på

Jepp, precis Antar att TS deltar i UGA, och har aktivitetsstöd. Handlar det om UGA och inte JOB, så faller ju dessutom möjligheten bort, att TS under den tid han/hon uppbar arbetslöshetsersättning, arbetat i sådan omfattning att ett nytt arbetsvillkor kan uppfyllas, eftersom tiden med arbetslöshetsersättning då bara är 3 månader.
Citera
2012-10-29, 07:16
Medlem
TheDistances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Det som är av vikt när du söker ersättning är att du har arbetat 6 månader under senaste 12-månadersperioden när du söker ersättning. Dvs man nollställer inget (förstår egentligen inte ens vad du menar).

Om/när du blir arbetslös kommer din a-kassa att titta på de senaste 12 månaderna och se om du har arbetat minst 6 månsder med 80 h varje månad.

Ok. Tack!
Citera
2012-10-29, 12:09
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mixke
Hej!

Jag fick ett jobb för drygt 2 månader sedan. Rätt nyligen hade jag och min chef en utvärdering där hon berättade för mig att jag skött mig perfekt inom allt som rör mitt jobb.

Nu råkar det vara så att där finns en skiftledare under större delen som jag aldrig kommer överens med och som jag mer eller mindre måste jobba med hela tiden. Hon är riktig hora som får raseriutbrott för minsta lilla. Jag har tröttnat enormt på hennes jävla kacklande och har därför planer på att säga upp mig imorgon. När man jobbar under väldigt mycket stress underlättar det inte alls när skiftledaren från ingenstans är så otrevlig och skäller ut en för minsta lilla. Det är lite svårt att förklara såhär på rak arm, men hon sinnessjukt jobbigt. Orden som kommer från hennes mun (speciellt under stress) får mig att vilja boxa in hennes huvud i fritösen. Så otacksam och gnällig att det inte finns. Jag har inga större problem med att lyda ordrar eller lyssna på andra, men det ska sägas med respekt och inte på det viset hon framför det på.

Detta tillsammans med att jobbet är väldigt stressigt (restaurangbranschen) och eftersom jobbet är så pass flexibelt har jag varken tid med socialt umgänge, vänner och träning utanför jobb. Jag är deltidsanställd men jobbar mer än mina 50%. Jobbet är dessutom dåligt betalt.

Det är inte värt att hålla på såhär. Jag får upp bilder på hennes ansikte och massa minnen från dagen precis innan jag lägger mig av hennes "varningar" och "Inga dumheter nu"-hot. Skulle må mycket bättre av att bara släppa allt där.

Min fråga är helt enkelt om det är smart av mig att säga upp mig. Kommer jag t.ex. få A-kassa igen om jag säger upp mig såhär?

Edit: Jag vill helst inte hålla på och tala med min chef om detta. Jag har bara bestämt mig för att lämna stället för gott. Men jag vill helst ta reda på om jag får några pengar från A-kassa eller inte...

Ställ arbetsledaren mot väggen, påtala att dennes dåliga ledarskap är uppmärksammat och inte fungerar år 2012. Hota med att lyfta denna fråga högre upp om hon inte skärper till sig och behandlar sina medarbetare som folk.

Gör detta i enskildhet, *inte* framför andra medarbetare så att hon kan behålla ansiktet.

Garanterar att något kommer hända, antingen så skärper hon till sig och hela din arbetsplats får ett bättre klimat eller så kommer hon göra allt för att få dig sparkad vilket innebär att du slipper karens på a-kassan - vilket är precis vad du helst ville från början.

Hur hon än gör så vinner du på det
Citera
2012-10-30, 22:57
Medlem
bobbie3s avatar
Kan min a-kassa få reda på om jag jobbat?

Hej! Hamnat i en rejält knivig sits och jag vill inte ha några onödiga moralkärringar här i tråden. Jag fick för ett tag sen erbjudande om att jobba på ett företag. Trodde det skulle bli längre men det blev bara en och en halv vecka. Är medlem i akassan som självklart begär in arbetsgivarintyg och bevis. Beviset har jag fått men det förbannade intyget kan jag tydligen se i stjärnorna efter. Jag sa redan när jag slutade att jag behövde intyget snarast och har efter det ringt dem och försökt påskyndat det hela utan att lyckas. Företaget ligger en bra bit bort så det är inget man kan bila till direkt. Dessutom måste det här intyget skrivas ut på huvudkontoret enligt dem.

Tiden går som sagt och jag har varit utan akassa-pengar en bra lång tid nu. Så min fråga är, hur lågt det än må vara. Kan jag kryssa i att jag varit arbetslös i kassakorten till akassan? Jag behöver verkligen pengar.

Och finns det NÅGOT sett för min akassa att få reda på att jag jobbat? Jag har inte nämnt att jag har jobbat för varken arbetsförmedlingen eller akassan.

Tror nämligen inte att jag kommer få något intyg...
Citera
2012-10-30, 22:59
Medlem
Armadass avatar
De är väll skyldiga att ge ut arbetsgivarintyg?
Citera
2012-10-30, 23:02
Medlem
bobbie3s avatar
Kan tycka det men vad fan ska jag göra? Klart jag tar emot det med öppna armar om jag får det jävligt snart men är i behov av pengar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in