Citat:
Ursprungligen postat av Mixke
Hej!
Jag fick ett jobb för drygt 2 månader sedan. Rätt nyligen hade jag och min chef en utvärdering där hon berättade för mig att jag skött mig perfekt inom allt som rör mitt jobb.
Nu råkar det vara så att där finns en skiftledare under större delen som jag aldrig kommer överens med och som jag mer eller mindre måste jobba med hela tiden. Hon är riktig hora som får raseriutbrott för minsta lilla. Jag har tröttnat enormt på hennes jävla kacklande och har därför planer på att säga upp mig imorgon. När man jobbar under väldigt mycket stress underlättar det inte alls när skiftledaren från ingenstans är så otrevlig och skäller ut en för minsta lilla. Det är lite svårt att förklara såhär på rak arm, men hon sinnessjukt jobbigt. Orden som kommer från hennes mun (speciellt under stress) får mig att vilja boxa in hennes huvud i fritösen. Så otacksam och gnällig att det inte finns. Jag har inga större problem med att lyda ordrar eller lyssna på andra, men det ska sägas med respekt och inte på det viset hon framför det på.
Detta tillsammans med att jobbet är väldigt stressigt (restaurangbranschen) och eftersom jobbet är så pass flexibelt har jag varken tid med socialt umgänge, vänner och träning utanför jobb. Jag är deltidsanställd men jobbar mer än mina 50%. Jobbet är dessutom dåligt betalt.
Det är inte värt att hålla på såhär. Jag får upp bilder på hennes ansikte och massa minnen från dagen precis innan jag lägger mig av hennes "varningar" och "Inga dumheter nu"-hot. Skulle må mycket bättre av att bara släppa allt där.
Min fråga är helt enkelt om det är smart av mig att säga upp mig. Kommer jag t.ex. få A-kassa igen om jag säger upp mig såhär?
Edit: Jag vill helst inte hålla på och tala med min chef om detta. Jag har bara bestämt mig för att lämna stället för gott. Men jag vill helst ta reda på om jag får några pengar från A-kassa eller inte...

Ställ arbetsledaren mot väggen, påtala att dennes dåliga ledarskap är uppmärksammat och inte fungerar år 2012. Hota med att lyfta denna fråga högre upp om hon inte skärper till sig och behandlar sina medarbetare som folk.
Gör detta i enskildhet, *inte* framför andra medarbetare så att hon kan behålla ansiktet.
Garanterar att något kommer hända, antingen så skärper hon till sig och hela din arbetsplats får ett bättre klimat eller så kommer hon göra allt för att få dig sparkad vilket innebär att du slipper karens på a-kassan - vilket är precis vad du helst ville från början.
Hur hon än gör så vinner du på det