2008-09-30, 21:24
Medlem
pekmezs avatar
A-kassa

Har en fundering, är verkligen inte alls insatt i detta med a-kassa och skit. Har aldrig behövt.

Men nu är det så här att en massa människor kommer att bli varslade i min närhet och jag undrar ifall man kan höja deras lön så att de får mer a-kassa? Funkar det att höja deras lön sista månaden så att deras 80 % eller vad fan det är blir mer pengar i kassan?

Vore väldigt intressant om det vore så enkelt...
Citera
2008-09-30, 21:32
Bannlyst
A-kassan är är 80% av ens inkomst de senaste 12 månaderna så att en löneförhöjning sista månaden innan man får sparken skulle bara öka a-kassan något. Dessutom är den maximala a-kassan 15000 mån före skatt så tjänar man mer än 18700 så spelar det ändå ingen roll man får iaf 15000 de första 100 dagarna. En del fack har visserligen försäkringar som täcker upp till 80%

Men varför skulle en arbetsgivare höja lönerna för anställda de snart skall sparka ut, säger de upp folk har de rimligen redan ont om pengar.
Senast redigerad av Berwald 2008-09-30 kl. 21:57.
Citera
2008-10-02, 14:17
Bannlyst
Alfa kassan

Har idag fått hem brev från Alfakassan med kassakort etc.
De har även skrivit att om jag själv sagt upp mig så skall jag bifoga ett brev där det står anledning till uppsägning.

Min anledning är att jag flyttat ca 30 mil tillsammans med min flickvän pga att hon ska plugga, även jag har planer att plugga i staden om ca 1 år. Är detta en giltlig anledning till att få a-kassa?

En annan notering är att om jag vill ha ersättning av Alfakassan så måste jag söka jobb i hela landet, men kommer de förbise det faktum att jag precis flyttat och de kommer inse att jag inte vill flytta igen?
Citera
2008-10-02, 14:31
Medlem
Miss Blues avatar
Tyvärr är detta ingen giltig anledning. Du kommer att bli avstängd från ersättning i 45 dagar.
För att inte bli avstängd från ersättning krävs det i princip ett läkarintyg där det framgår att du inte kan jobba kvar på din arbetsplats av tex medicinska skäl. A-kassan är mycket hård i sin bedömning.
Citera
2008-10-02, 15:01
Bannlyst
Hur säker är du?
Jag har fått en uppfattning om att Alfakassan inte är lika hård som resten av a-kassorna.
Dessutom har jag angett anledningen till Arbetsförmedligen också och vi har även pratat om a-kassor, då borde de väl informerat mig om att jag antagligen inte får a-kassa..
Citera
2008-10-02, 15:10
Bannlyst
Avstängning

Den som lämnat sitt arbete utan giltig anledning eller skilts från sitt arbete på grund av otillbörligt uppträdande riskerar att bli avstängd från rätt till arbetslöshetsersättning. Händer detta mer än två gånger under en och samma ersättningsperiod, upphör rätten till arbetslöshetsersättning och ett nytt arbetsvillkor krävs för att åter få ersättning.

Det krävs mycket starka skäl för att slippa en avstängning, till exempel styrkta hälsoskäl.

Den som lämnar sin anställning utan giltig anledning avstängs från ersättning i längst 45 ersättningsdagar. Dessa 45 dagar ska ligga inom en period av 112 kalenderdagar från den dag anställningen upphörde.
Den som skilts från sitt arbete avstängs från ersättning i längst 60 ersättningsdagar inom en period av 168 kalenderdagar. Reglerna om avstängning gäller också om man tackat nej till ett arbetsmarknadspolitiskt program.

http://alfa.gotlandica.se/main.asp?areaID=104&CategoryID=674&PageType=0
Citera
2008-10-02, 17:22
Medlem
Miss Blues avatar
Jag känner till en kvinna som sade upp sig från sin anställning därför att de var tvungna att flytta till annan ort p g a att hennes barn hade blivit antastat, förföljd och mera saker av en vuxen person. De kunde helt enkelt inte bo kvar på orten. Hennes skäl var inte tillräckliga. Reglerna bryr sig inte om hur anhöriga har det. De bedömer endast utifrån den personen som det gäller.
Känner även till ett fall, där en var inneboende hos en person i Stockholm, men plötsligt inte fick bo kvar. Personen hade ingenstans att bo, flyttade således tillbaka till sin gamla stad och var tvungen att sluta på sitt arbete. Denne person blev också avstängd i 45 dagar för att han hade sagt upp sig själv.
Citera
2008-10-02, 21:18
Medlem
nazipoliss avatar
byt till din riktiga akassa snarast, har själv alfakassan, men funderar starkt på att byta tillbaka!
Citera
2008-10-02, 22:35
Medlem
Miss Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
byt till din riktiga akassa snarast, har själv alfakassan, men funderar starkt på att byta tillbaka!

Nu är det ju så att alla a-kassor tillämpar samma regler, dessa är ju
stiftade av riksdagen. Det finns alltså en lag om arbetslöshetsförsäkringen.
Sedan är det ju handläggare som skall tillämpa dessa lagar, och då är det
klart att det kan skilja sig, men det ska det ju egentligen inte göra. Men som
sagt det finns ju en människa bakom varje beslut.
Citera
2008-10-02, 22:41
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss Blue
Nu är det ju så att alla a-kassor tillämpar samma regler, dessa är ju
stiftade av riksdagen. Det finns alltså en lag om arbetslöshetsförsäkringen.
Sedan är det ju handläggare som skall tillämpa dessa lagar, och då är det
klart att det kan skilja sig, men det ska det ju egentligen inte göra. Men som
sagt det finns ju en människa bakom varje beslut.
min "vanliga" akassa ger mig full (100%) dem första månaderna om jag inte har helt fel. alfa ger 80% eller maxbeloppet som ligger på 13 000?

kan vara möjligt att detta har ändrats nyligen, jag är själv inte så insatt i detta...
Citera
2008-10-02, 23:06
Bannlyst
Hmm..detta sätter mig i en svårare sits än vad jag befarat..tror ni de kan ringa min förra arbetsgivare och höra om det är sant om jag lämnar ett läkarintyg med förvriden sanning (läs;lögn) .

Jag har valt alfakassan pga att man måste varit medlem i de andra en längre period alt. medlem i facket..det är väl en korrekt uppfattning från min sida?
Citera
2008-10-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
min "vanliga" akassa ger mig full (100%) dem första månaderna om jag inte har helt fel. alfa ger 80% eller maxbeloppet som ligger på 13 000?

kan vara möjligt att detta har ändrats nyligen, jag är själv inte så insatt i detta...

Din "vanliga" a-kassa som du kallar det ger dig 80% av din inkomt du hade när du jobbade, precis som alfa. Eller ett maxbelopp per dag, vet inte om det varierar men byggnads a-kassa ligger på 680 kronor per dag.

Varför är du ens medlem i alfakassan om du även är medlem i din "vanliga" a-kassa ? Betalar du två räkningar för att vara med i två olika a-kassor som du inte kan utnyttja ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in