Citat:
Ursprungligen postat av anz1kt
Jag har varit medlem i A-kassan i ca. ett år, och har arbetas som visstidsanställd under ca. 8 av månaderna. Jag kommer att vara provanställd för ett företag i höst, och sedan säga upp mig för att studera i vår. Med andra ord så löper jag ingen risk att bli arbetslös de närmaste 5 åren (med tanke på mina studier).
Bör jag gå ur A-kassan eller är det värt att fortfarande betala medlemsavgift varje månad trots att jag kommer studera?
Har surfat runt lite på A-kassans hemsida, men jag kan ej se hur jag säger upp mitt medlemsskap. Vet någon detta?
Tacksam för svar
För att kunna få inkomstrelaterad ersättning om du blir arbetslös direkt efter studierna måste du ha varit med hela tiden, du kan således inte pausa medlemskapet.
Studierna är överhoppningsbara om du är över 25 när de avslutas eller om du har arbetat 5 sammanhängande månader heltid innan studierna, dvs man kan räkna på arbetet som var innan studierna.
Om du ska plugga ett program för att få en examen på minst 180 hp så kan du gå med i AEA som kostar 90 kr i månaden, rätt billigt ändå.
Grundersättning kan du få ändå, studierna blir överhoppade på samma sätt men då har du inte uppfyllt arbetsvillkoret inom medlemstiden.
Detta sagt med reservation för att reglerna kan komma att ändras under 5 år. De lär de göra men man vet ju inte vilka delar som ändras.
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
FRÅGA TILL KASSAMANNEN ELLER NÅGON ANNAN KUNNIG
Om jag börjar på ett arbete och sedan avslutar det efter kanske ca. två veckor p.g.a jag har kommit in på skola, kommer då dessa 45 avstängningsdagar följa med efter totalt tre år när studierna är slut, eller hur är reglerna där?
Det är nämligen ett stort dilemma jag behöver reda ut!!
Nej, det dilemmat kan du släppa. Har det passerat 112 kalenderdagar från din anställning tog slut så kommer du inte bli avstängd, dvs har det gått 3 år från anställningen upphörde när du söker ersättning är det ingen risk för avstängning.
Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Ifall jag inte hittar något jobb på den närmaste tiden (har inte haft jobb förut). Vad för ersättning kan jag komma att få då? Eller får jag ingen ersättning alls?
Det beror på, har du aldrig arbetat kan du inte få arbetslöshetsersättning. Har du det beror det på hur mycket du arbetat.