2012-07-13, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Först: Första dagen som arbetslös anmäler du dig som arbetslös på arbetsförmedlingen. De skickar i sin tur en signal till din A-kassa att du är arbetslös. Sedan följer du nedanstående:

Sen ber du din arbetsgivare att skriva ett arbetsgivarintyg. Detta är de skyldiga att göra. Och hur man skriver ett sådant vet nog de som sköter det administrativa på ditt jobb. Detta intyg skickar du sedan till din A-kassa. Utifrån antalet timmar per månad och din lön så beräknas hur stor din dagersättning kommer bli.

Apropå att tacka nej. Tackar du nej på jobb så får du 45 karensdagar innan du får någon ersättning från A-kassan. När din arbetsgivare skriver intyget så fyller han i att du blivit uppsagd samt att du tackat nej till jobb.

Tack foppatoffel mycket bra svar! Kör lungt
Citera
2012-07-13, 11:13
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Antar du syftar på vad du fyllt i på internetkassan? Inte mitt kompetensområde, men det handlar väl förmodligen om att "systemet" automatiskt fyller i, i vilken utsträckning du är arbetslös? Skriver du sysselsättningsgrad 60%, så markerar den arbetslös på resterande antal timmar, eller

Jag ringde till a-kassan men dom kunde inte svara på varför det var så (kanske var en sommarjobbare ). Dom sa att jag skulle skicka in nästa kassakort och se om det blev samma sak igen. Men jag tror att det är som du säger. Konstigt ändå att kolumnen för arbetslös är ifylld för hela veckan. Kassamannen kanske kan svara bättre.
Citera
2012-07-13, 17:45
Medlem
Citat:
Kassamannen, har en fråga om lämpligt arbete kontra begränsat sökområde.

Om person som uppbär arbetslöshetsersättning har ett hinder som medför att han/hon inte kan söka arbete i hela landet, ska hindret undanröjas inom skälig tid. Hur ser a-kassan i praktiken på det, hur ser praxis ut? Ser man till Af så kan man nog säga att dom hinder som finns, dom består till allra största delen. Om en person är ensamstående förälder, så kommer frågan om att undanröja dom hinder som finns för att söka arbete i hela landet efter ett tag helt falla bort från dagordningen, om dom ens fanns där från början. Samma sak gäller till allra största delen även medicinska hinder. Hur ser a-kassan på det, vad är uppfattningen i frågan och hur ser praxis ut?

Jag tror att a-kassan inte alltid får veta detta, vi har generellt dålig koll på det ni gör
Med det menar jag att om inte det framkommer vid ansökningstillfället så kommer inget att hända om vi inte får en underrättelse. Jag har nog inte stött på det under de år jag arbetat som handläggare så jag kan tyvärr inte ge några bra svar. Jag har sökt lite översiktligt i SO's beslutsstöd men hittar inga domar gällande ensamstående och lämpligt arbete, de mesta handlar om folk som inte vill flytta eller veckorpendla även utan barn. Avsnitt 4 i regelboken redogör för detta rätt bra men ändå rätt teoretiskt. Jag arbetar inte heller med underrättelser och kommer därför inte i kontakt med dessa.

Medicinska hinder behöver man nog generellt inte undanröja utan har man läkarintyg daterade innan man börjar avvisa arbetserbjudanden eller inte söker anvisade jobb så kan det vara grönt. Under förutsättning att hindret hindrar just dessa jobb.

Citat:
Kassamannen, några frågor av det mer teoretiska slaget...

Vad är ett lämpligt arbete? Om en sökande blir anvisad att söka arbete hos en specifik arbetsgivare, kommer då varje tillfälle som den sökande anvisas det, att betraktas som ett enskilt anvisat lämpligt arbete? Påverkas frågan av hur lång tid det går mellan anvisningarna? Påverkas frågan av om det är samma eller olika jobb (fortfarande hos samma arbetsgivare alltså) som anvisas?

Orsaken till frågan är att jag funderade på lite scenarion som skulle kunna uppstå...till exempel kan en arbetssökande av någon anledning (till exempel en privat dispyt av något slag) för död och pina inte vilja söka arbete hos en specifik arbetsgivare, och hellre ta en tillfällig nedsättning av ersättningen. Arbetsgivaren kan ju vara ett stort företag på orten, som återkommande söker personal. Vad säger a-kassan om det, om den sökande till exempel anvisas jobb där vid tre olika tillfällen? Är ett anvisat jobb alltid ett anvisat jobb, oavsett om arbetsgivaren är densamme, och kanske även det jobb som anvisas?

Ytterligare en situation kan ju vara att en arbetsgivare vill jävlas med en perso som denne har en privat fejd av något slag med, och därför kontaktar Af och säger att dom vill anställa just den personen, i syfte att personen ifråga ska tvingas att tacka nej, vid ett eller flera tillfällen. Hur ser ni på det?

En fråga som anknyter till den andra och denna är över min kompetens då min kassa har separata handläggare som arbetar med underrättelser. Så som jag har förstått det så ska man räkna en underrättelse som en händelse dvs även om det är flera ej sökta anvisade arbeten. Kommer det fler underrättelser så skulle jag kunna tänka mig att det blir fler sanktioner.

Är det samma arbetsgivare och flera tillfällen får vi hoppas att man bedömer det som en händelse, om det inte är t ex ett halvår emellan, är det så att säga en ny rekryteringsomgång på företaget och man avvisar igen så bör det ses som ett nytt ärende och en nu underrättelse bör nog skickas.

Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Jag fyller i sysselsättningsgrad i en viss % på kassakorten. Och nu när jag kollade på ett inskickat sådant så är även kolumnen "Arbetslös" ifylld. Jag har alltså inte fyllt i det utan har bara angett min sysselsättningsgrad. Varför är det så?

Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Jag ringde till a-kassan men dom kunde inte svara på varför det var så (kanske var en sommarjobbare ). Dom sa att jag skulle skicka in nästa kassakort och se om det blev samma sak igen. Men jag tror att det är som du säger. Konstigt ändå att kolumnen för arbetslös är ifylld för hela veckan. Kassamannen kanske kan svara bättre.

Det är nog nästan som Bunny säger, t ex om man skickar in papperskort så kommer dessa i systemet att se ut som om du har registrerat arbetslös alla dagar även om du inte deklarerat något förutom en viss procent. Det är bara en teknisk grej och inget som påverkar utan helt i sin ordning.
Citera
2012-07-13, 18:19
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Det är nog nästan som Bunny säger, t ex om man skickar in papperskort så kommer dessa i systemet att se ut som om du har registrerat arbetslös alla dagar även om du inte deklarerat något förutom en viss procent. Det är bara en teknisk grej och inget som påverkar utan helt i sin ordning.

Precis. Ersättningen jag får är ju korrekt så.
Citera
2012-07-13, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majkpajk80
Vet någon hur det fungerar med Ā-kassa och studier?

Läste någonstans att man kan få kassa i nedanstående fall, stämmer det;
- En arbetslös heltidsstuderande som tidigare pluggade på heltid och samtidigt jobbade heltid

Kan man säga upp sig, för att sedan få A-kassa och fortsätta studier samtidigt?

16 § punkt 1 i förordning om arbetslöshetsförsäkring säger att den som ofrivilligt blir arbetslös och har arbetat heltid samtidigt som den studerat på heltid i minst 15 veckor får fortsätta studera heltid och få a-kassa samtidigt om den är beredd att söka och ta erbjudna heltidsarbeten. Inget studiemedel får utgå.

Idén faller alltså på att du (eller vem det nu gäller) har tänkt säga upp sig för att göra detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Nej. Du får dra en rövare och köra a-kassa och studera fulltid på komvux, men utan att meddela. Sålänge du inte studerar högskola eller tar studiebidrag eller lån kollas det ALDRIG upp. Så har en vän till mig gjort i ett helt år.

I annat fall får du bara studera 50% med bibehållen a-kassa. Alltså drygt 200poäng per termin om jag minns rätt, och då har du dessutom arbetsförmedlingen och deras högaffar i röven som stör ditt pluggande. Mitt råd - Ta CSN eller gör en fuling. 9 fall av 10 lyckas det.

Fel, kolla ovan.
Citera
2012-07-13, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iluvthedakka
Tjenare, jag har jobbat inom industrin i 11 månader nu och blir arbetslös pga varsel, medlem hos IF-metall sedan dag 1. när jag räknade i kalendern från och med 13 augusti 2011 till imorgon 13 juli så har jag bara knaprat ihop 202 dagar exklusive röda dagar. Jag har ju jobbat 2-skift också, jämna veckor 5 dagar och udda 4, räknas fredagen som jag är ledig på till dem dagarna så jag kan få a-kassa eller?

annars är jag körd..

MVH tacksam för svar

Skriv gärna i klistrade tråden, annars kan man lätt missa.

Man räknar inte dagar, utan arbetade timmar per månad. Har du arbetat 162 h/månad under perioden så kommer du få ersättning, då har du ju jobbat nästan ett helt år.

Är du anställd på heltid? Har du mycket frånvaro? Övertid?
Citera
2012-07-17, 08:47
Medlem
anz1kts avatar
Jag har varit medlem i A-kassan i ca. ett år, och har arbetas som visstidsanställd under ca. 8 av månaderna. Jag kommer att vara provanställd för ett företag i höst, och sedan säga upp mig för att studera i vår. Med andra ord så löper jag ingen risk att bli arbetslös de närmaste 5 åren (med tanke på mina studier).

Bör jag gå ur A-kassan eller är det värt att fortfarande betala medlemsavgift varje månad trots att jag kommer studera?

Har surfat runt lite på A-kassans hemsida, men jag kan ej se hur jag säger upp mitt medlemsskap. Vet någon detta?

Tacksam för svar
Citera
2012-07-17, 20:00
Medlem
zebra121s avatar
FRÅGA TILL KASSAMANNEN ELLER NÅGON ANNAN KUNNIG

Om jag börjar på ett arbete och sedan avslutar det efter kanske ca. två veckor p.g.a jag har kommit in på skola, kommer då dessa 45 avstängningsdagar följa med efter totalt tre år när studierna är slut, eller hur är reglerna där?

Det är nämligen ett stort dilemma jag behöver reda ut!!
Citera
2012-07-18, 16:40
Medlem
Ifall jag inte hittar något jobb på den närmaste tiden (har inte haft jobb förut). Vad för ersättning kan jag komma att få då? Eller får jag ingen ersättning alls?
Citera
2012-07-18, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anz1kt
Jag har varit medlem i A-kassan i ca. ett år, och har arbetas som visstidsanställd under ca. 8 av månaderna. Jag kommer att vara provanställd för ett företag i höst, och sedan säga upp mig för att studera i vår. Med andra ord så löper jag ingen risk att bli arbetslös de närmaste 5 åren (med tanke på mina studier).

Bör jag gå ur A-kassan eller är det värt att fortfarande betala medlemsavgift varje månad trots att jag kommer studera?

Har surfat runt lite på A-kassans hemsida, men jag kan ej se hur jag säger upp mitt medlemsskap. Vet någon detta?

Tacksam för svar

För att kunna få inkomstrelaterad ersättning om du blir arbetslös direkt efter studierna måste du ha varit med hela tiden, du kan således inte pausa medlemskapet.

Studierna är överhoppningsbara om du är över 25 när de avslutas eller om du har arbetat 5 sammanhängande månader heltid innan studierna, dvs man kan räkna på arbetet som var innan studierna.

Om du ska plugga ett program för att få en examen på minst 180 hp så kan du gå med i AEA som kostar 90 kr i månaden, rätt billigt ändå.

Grundersättning kan du få ändå, studierna blir överhoppade på samma sätt men då har du inte uppfyllt arbetsvillkoret inom medlemstiden.

Detta sagt med reservation för att reglerna kan komma att ändras under 5 år. De lär de göra men man vet ju inte vilka delar som ändras.

Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
FRÅGA TILL KASSAMANNEN ELLER NÅGON ANNAN KUNNIG

Om jag börjar på ett arbete och sedan avslutar det efter kanske ca. två veckor p.g.a jag har kommit in på skola, kommer då dessa 45 avstängningsdagar följa med efter totalt tre år när studierna är slut, eller hur är reglerna där?

Det är nämligen ett stort dilemma jag behöver reda ut!!

Nej, det dilemmat kan du släppa. Har det passerat 112 kalenderdagar från din anställning tog slut så kommer du inte bli avstängd, dvs har det gått 3 år från anställningen upphörde när du söker ersättning är det ingen risk för avstängning.

Citat:
Ursprungligen postat av flipper123
Ifall jag inte hittar något jobb på den närmaste tiden (har inte haft jobb förut). Vad för ersättning kan jag komma att få då? Eller får jag ingen ersättning alls?

Det beror på, har du aldrig arbetat kan du inte få arbetslöshetsersättning. Har du det beror det på hur mycket du arbetat.
Citera
2012-07-18, 22:55
Medlem
Jag har arbetat i en månad, men jag var inte inskriven på arbetsförmedlingen då. Spelar det någon roll?
Citera
2012-07-18, 23:43
Medlem
Den skamlöses avatar
Om man är arbetslös och uppbär a-kassa och vill åka på semester måste man anmäla detta till arbetsförmedlingen eller a-kassan. Men om man inte gör det utan åker iväg ändå, och arbetsförmedlingen kommer på det genom att man får ett jobberbjudande men inte omedelbart kan ta sig till den nya arbetsgivaren (om detta krävs) vad händer då?
Blir man bara av med a-kassan för de dagar man varit otiillgänglig (vilket jag kan acceptera) eller drabbas man också av böter eller någon annan bestraffning, och hur höga böter i så fall?

Jag skriver för att jag är arbetslös men är trött på att gå hemma hela sommaren utan vill resa bort ett tag, utan att bli av med a-kassan och straffas på annat sätt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in