Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Jag blev härom veckan uppringd på jobbet av en representant från Ledarna, som tyckte att jag gott kunde byta från mitt tidigare fackförbund eftersom jag nu placerats som en chef i de lägre graderna.
Nåväl, efter ett långt samtal så tackade jag ja och fick prata in mina uppgifter som lagras på nån ljudfil och efter ett par dagar damp det ner ett email som hälsade mig välkommen som medlem.
I ärlighetens namn vet jag inte varför jag gick med på detta byte och såhär i efterhand känns det som att det kvittar.
I emailet står det att jag måste kontakta min tidigare a-kassa och begära utträde för att kunna gå med i den nya.
Om jag nu helt sonika blundar och skiter i allt, vad händer? Om jag inte begär utträde ur gamla a-kassan och skiter i att betala fackavgiften för Ledarna?
Min nuvarande arbetsplats är lite i gungning och det finns svaga antydningar till stort varsel inom några månader. Jag är lite rädd att om jag begär urträde ur min gamla a-kassa och får inträde i Ledarnas, att jag ska hamna i något ingemansland om man får gå om ett par månader. För det tar väl ett par månader innan utträdet är genomfört samtidigt att man måste väl ha varit medlem i si och så många månader för att ha rätt till a-kassa?
Se till att läsa stadgarna till din nuvarande a-kassa till att börja med.
Jag bytte yrke en gång men var med i min gamla a-kassa (målarnas) pga att jag precis som du var orolig för att få nåt "glapp" i a-kassegrundande perioder i samband med byte. Jag frågade innan en fackrepresentant från Målarnas om man kunde göra så, och "jajamänsan, inga problem" sa den grisjäveln. Ett par år senare när jag väl läste stadgarna så stod det klart och tydligt att man kunde nekas a-kassa om man var verksam inom annat yrkesområde.
Så kolla först att din nuvarande a-kassa gäller öht iom du tydligen blivit nån form av chef. Gör den inte det så är det ju verkligen idé att byta.