2008-09-01, 08:43
Medlem
vinylbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Annars kan du fortsätta köra med fult spel. Och avboka tiden redan nu, och skylla på att du har tid hos tandläkaren, hos en vårdcentral eller något annat och inte kan komma den utsatta tiden. ELLER, så ringer du dagen innan mötet (eller samma dag) och sjukanmäler dig och skyller på utebliven träff på sjukdomen. Förhoppningsvis har handläggaren fullt upp, så mötet skjuts upp minst några veckor.

Men helst ska du ju vara ärlig. Kan du inte skjuta fram resan nån vecka och åka den 11:e september, eller bara vara borta några veckor?

Kommer det inte att krävas intyg på varför jag inte kunnat komma? Två veckor räcker ju inte. Resan är bokad och jag kommer att åka.
Citera
2008-09-01, 09:09
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinylbrus
Jag har ett möte med min handläggare den 10 September. Dock kommer jag att resa bort på semester den tredje September och kommer hem först i mitten på Oktober. Jag har akassa.

Hur ska jag nu göra?

1. Ska jag fylla i fälten för semester på mina kassakort under den här perioden? Då får jag ingen ersättning alls? Hur många veckor kan man kryssa i semester?

2. Ska jag ringa min handläggare och säga att jag åker iväg på en 6 veckor lång semester? Kommer det att innebära trubbel?

Ljug och säg att du ska på en jobbintervju och be om en annan tid. Åk på din semester. Så jävla allvarligt är det inte.
Citera
2008-09-01, 12:27
Medlem
Red Machines avatar
Vid sjukdom så får du en ny tid strax efter och du får inte tillgodoräkna dig a-kassedagar. Dock så borde ju en anställningsintervjuv vara ett knep om du får en ny tid före resan dvs, problemet är ju bara att om du har en misstänksam handläggare att han kollar upp om du varit på "intervjuven".
Citera
2008-09-01, 13:35
Bannlyst
Dagen innan kan du ringa till handläggaren och meddela henne att du är sjuk och kan förmodligen inte närvara vid mötet imorgon. Och sen kommer hon antagligen boka in en ny tid åt dig, kanske 1-4 veckor senare. Detta förutsätter att du har mobiltelefon att använda och att de har ditt nummer.
Citera
2008-09-01, 13:41
Medlem
fentsson9s avatar
Jag stack till Frankrike i 4 veckor när jag var arbetslös, bad morsan att skicka in kassa korten och avboka ett möte som senare bokades om 3 veckor senare när jag var hemma igen. Funkade klockrent!
Citera
2008-09-01, 14:28
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalambolle
Dagen innan kan du ringa till handläggaren och meddela henne att du är sjuk och kan förmodligen inte närvara vid mötet imorgon. Och sen kommer hon antagligen boka in en ny tid åt dig, kanske 1-4 veckor senare. Detta förutsätter att du har mobiltelefon att använda och att de har ditt nummer.

Du kommer då bli tillsagd att anmäla dig till försäkringskassan och sedan boka en ny tid så fort du är frisk. Dock tror jag inte på några fyra veckors väntetider utan det brukar gå fortare alltså skiter sig den idén om man blir borta ett tag.
Citera
2008-09-02, 21:24
Medlem
Skit i sjukanmälan. Säg att du har jobbintervju eller tillfälligt jobb istället.
Citera
2008-09-04, 19:31
Medlem
xmzs avatar
Ångrar byte av fack, vad händer med a-kassa osv

Jag blev härom veckan uppringd på jobbet av en representant från Ledarna, som tyckte att jag gott kunde byta från mitt tidigare fackförbund eftersom jag nu placerats som en chef i de lägre graderna.

Nåväl, efter ett långt samtal så tackade jag ja och fick prata in mina uppgifter som lagras på nån ljudfil och efter ett par dagar damp det ner ett email som hälsade mig välkommen som medlem.

I ärlighetens namn vet jag inte varför jag gick med på detta byte och såhär i efterhand känns det som att det kvittar.

I emailet står det att jag måste kontakta min tidigare a-kassa och begära utträde för att kunna gå med i den nya.

Om jag nu helt sonika blundar och skiter i allt, vad händer? Om jag inte begär utträde ur gamla a-kassan och skiter i att betala fackavgiften för Ledarna?

Min nuvarande arbetsplats är lite i gungning och det finns svaga antydningar till stort varsel inom några månader. Jag är lite rädd att om jag begär urträde ur min gamla a-kassa och får inträde i Ledarnas, att jag ska hamna i något ingemansland om man får gå om ett par månader. För det tar väl ett par månader innan utträdet är genomfört samtidigt att man måste väl ha varit medlem i si och så många månader för att ha rätt till a-kassa?
Citera
2008-09-04, 19:36
Medlem
Tranquility Bass avatar
Det finns ingen risk att du hamnar i något typ av vakuum. När du byter a-kassa meddelar du att tidigare varit med i en annan a-kassa. Från det datum du blir medlem i din nya a-kassa har du en viss tid(tror det är 3 mån) på dig att inkomma med intyg att du varit med i en annan a-kassa. Under tiden är du fullvärdig medlem i din nya a-kassa.

När det gäller att inte betala avgiften är detta inget bra sätt då du har x månaders uppsägningstid när du går ur fack eller a-kassa.
Citera
2008-09-04, 19:38
Medlem
edit: sen
Citera
2008-09-04, 19:40
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Jag blev härom veckan uppringd på jobbet av en representant från Ledarna, som tyckte att jag gott kunde byta från mitt tidigare fackförbund eftersom jag nu placerats som en chef i de lägre graderna.

Nåväl, efter ett långt samtal så tackade jag ja och fick prata in mina uppgifter som lagras på nån ljudfil och efter ett par dagar damp det ner ett email som hälsade mig välkommen som medlem.

I ärlighetens namn vet jag inte varför jag gick med på detta byte och såhär i efterhand känns det som att det kvittar.

I emailet står det att jag måste kontakta min tidigare a-kassa och begära utträde för att kunna gå med i den nya.

Om jag nu helt sonika blundar och skiter i allt, vad händer? Om jag inte begär utträde ur gamla a-kassan och skiter i att betala fackavgiften för Ledarna?

Min nuvarande arbetsplats är lite i gungning och det finns svaga antydningar till stort varsel inom några månader. Jag är lite rädd att om jag begär urträde ur min gamla a-kassa och får inträde i Ledarnas, att jag ska hamna i något ingemansland om man får gå om ett par månader. För det tar väl ett par månader innan utträdet är genomfört samtidigt att man måste väl ha varit medlem i si och så många månader för att ha rätt till a-kassa?
Se till att läsa stadgarna till din nuvarande a-kassa till att börja med.
Jag bytte yrke en gång men var med i min gamla a-kassa (målarnas) pga att jag precis som du var orolig för att få nåt "glapp" i a-kassegrundande perioder i samband med byte. Jag frågade innan en fackrepresentant från Målarnas om man kunde göra så, och "jajamänsan, inga problem" sa den grisjäveln. Ett par år senare när jag väl läste stadgarna så stod det klart och tydligt att man kunde nekas a-kassa om man var verksam inom annat yrkesområde.

Så kolla först att din nuvarande a-kassa gäller öht iom du tydligen blivit nån form av chef. Gör den inte det så är det ju verkligen idé att byta.
Citera
2008-09-04, 19:59
Medlem
xmzs avatar
Tack för svar som glädjande nog var ungefär vad jag väntat mig.

Summa kardemumma; jag fullföljer bytet till det nya förbundet och tar a-kassan med mig, och gör detta inom en snar framtid och på så sätt slipper någon form av dödläge vid en eventuell uppsägning.

Tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in