2011-06-26, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Du får 80% av din snittinkomst under de senaste 12 månaderna tror jag.

Studerar man räknas inte den tiden man studerar, utan bara innan och efter så att det blir 12 månader.

Exempel:
Du jobbar januari till augusti år 1. Sedan studerar augusti till och med december. Efter det jobbar du från januari till och med maj år 2.
Då får man ta bort den tiden du studerade(augusti till december) och bara räkna snittet på perioderna du jobbat(dvs jan - aug år 1 och jan-maj år 2).

Du kan alltså välja att inte räkna den tiden du studerade om det är fördelaktigt för dig och börja räkna ett år bakåt ifrån februari.

Ofan, med andra ord gäller det att hålla tummarna! men som det låter så blir det inte mer än max 300:- dagen efter skatt, ajaj... Tack som svara!
Citera
2011-06-26, 20:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coldburn
Tjena!

Ytterliggare en tråd om a-kassa men jag hoppas ni kan ge mig lite kött på benen!
Har fått jobb utomlands i början av augusti och kommer behöva lite cash fram tills dess, men jag får inte mycket till jobb så det lär la bli a-kassa.

Jobbade hela 2010 som timanställd, fick ihop 196 000:- på ett år, en månad kunde jag jobba 40tim medans en annan 210tim.. så väldigt olika. (inget extrajobb)
Sedan plugga jag 2011 från februari - juni med en CSN inkomst på ca 8400:- i mån.

Jag har varit medlem i transport a-kassa i 1.5år och är berättigad men det saknades ett studiepapper bara sa dom innan dom kunde besluta. Har inte använt a-kassa innan och är fortfarande timanställd men utan jobb så kan stämpla 75dagar som jag förstått det.

Hur mycket kan man räkna med att få nu när jag har så luddiga timmar och inkomster??
Helt beroende av detta att det betalar iallafall mina räkningar tills ja sticker.

Vad tror ni att jag kommer få?`knappast maxbeloppet iallafall

Tack som fan på förhand!

Det finns ingen som helst möjlighet för oss att avgöra hur hör arbetslöshetsersättning du kan få. En gissning på 100 kr/dag är lika god som en gissning på 600 kr/dag, vi har ju inte den blekaste hur hög lön du haft och hur många timmar du jobbat.
Citera
2011-06-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldburn
Så man kan kapa tråden här om jag förstått det rätt? :P Då kopierar jag mitt inlägg och hoppas på det bästa här då............

jag hoppas ni kan ge mig lite kött på benen!
Har fått jobb utomlands i början av augusti och kommer behöva lite cash fram tills dess, men jag får inte mycket till jobb så det lär la bli a-kassa.

Jobbade hela 2010 som timanställd, fick ihop 196 000:- på ett år, en månad kunde jag jobba 40tim medans en annan 210tim.. så väldigt olika. (inget extrajobb)
Sedan plugga jag 2011 från februari - juni med en CSN inkomst på ca 8400:- i mån.

Jag har varit medlem i transport a-kassa i 1.5år och är berättigad men det saknades ett studiepapper bara sa dom innan dom kunde besluta. Har inte använt a-kassa innan och är fortfarande timanställd men utan jobb så kan stämpla 75dagar som jag förstått det.

Hur mycket kan man räkna med att få nu när jag har så luddiga timmar och inkomster??
Helt beroende av detta att det betalar iallafall mina räkningar tills ja sticker.

Vad tror ni att jag kommer få?`knappast maxbeloppet iallafall

Tack som fan på förhand!

Hur gammal är du? När gick du med i transport?

Beroende på ålder så är studierna överhoppningsbara (är du under 25 måste du ha arbetat 5 sammanhängande månader heltid innan studierna.)

Blir studierna överhoppninsgbara bör din ramtid bli februai2010 - januari 2011 då är det 80 % av den genomsnittliga dagsförtjänsten du kommer få i ersättning.

Är studierna inte överhoppningsbara så blir det nog juni 2010 - maj 2011 och CSN är inget som man räknar med utan endast inkomsten av arbetet.
Citera
2011-06-27, 21:34
Medlem
Jag har planerat att säga upp mig från mitt jobb och ge mig ut på en längre resa, när jag kommer hem igen vill jag komplettera betyg på komvux. Hörde något om att man kan få ut sin a-kassa om man studerar halvtid på komvux, eller är det helt åt skogen? Har varit med tillräckligt länge för att få ut maximal ersättning.
Citera
2011-06-28, 12:57
Medlem
fel formulerat
Senast redigerad av Hoolig@n 2011-06-28 kl. 13:41.
Citera
2011-06-29, 17:28
Medlem
Obligatoriska täffar de första dagarna som arbetslös?

Den 1:a juli blir jag arbetslös och jag besöker givetvis arbetsförmedlingen den dagen.
Jag har hört att det är obligatorisk information om akassan redan inom ett par dagar. Stämmer
det? Jag är borta lördag tom tisdag och kan inte komma på arbetsförmedligen de dagarna.
Citera
2011-06-29, 19:09
Medlem
Unionens a-kassa.

Ifall Unionen är en myndighet så begår de myndighetsmissbruk.

De envisas med att debitera mig för full avgift trots att jag är arbetslös. Som arbetslös skall man betala grundavgift a 99kr. Men trots att jag ringt in de senaste 2 månaderna så har hyndorna inte fått till 'et.

När väl senaste korrigeringen kom, visade den mycket riktigt att jag betalat in för mycket -trots- detta begär de att jag skall betala in så att det täcker upp till full avgift och inte till grund avgift.. ! grundavgiften är 99kr, vilken man som arbetslös betalar. 'Arbetslösavgiften' 80kr är den man utöver grundavgiften betalar då man är icke-arbetslös.

De hyndor på Unionen jag talat med tillhör en sällan skådad begåvningsreserv. (snacka om att de blivit anvisade jobb de inte klarar)

Unionen måste ha fått till skänks det nya judiska utsugardatasystemet. (som de skall få äta upp)

Frånsett att hata unionen och feedbacka på FB, vad ska man göra?
Citera
2011-06-29, 20:42
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterbeta
Obligatoriska täffar de första dagarna som arbetslös?

Den 1:a juli blir jag arbetslös och jag besöker givetvis arbetsförmedlingen den dagen.
Jag har hört att det är obligatorisk information om akassan redan inom ett par dagar. Stämmer
det? Jag är borta lördag tom tisdag och kan inte komma på arbetsförmedligen de dagarna.

Träffen lär ju inte vara under lördag-söndag, så de dagarna gör det ju inget att du är borta. Sen är det ju bara att meddela AF att du ska vara borta måndag-tisdag. De kommer förmodligen att avanmäla dig och så får du komma tillbaka på onsdagen igen och anmäla dig på nytt.
Citera
2011-06-29, 20:55
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90Megatonguld
Unionens a-kassa.

Ifall Unionen är en myndighet så begår de myndighetsmissbruk.

De envisas med att debitera mig för full avgift trots att jag är arbetslös. Som arbetslös skall man betala grundavgift a 99kr. Men trots att jag ringt in de senaste 2 månaderna så har hyndorna inte fått till 'et.

När väl senaste korrigeringen kom, visade den mycket riktigt att jag betalat in för mycket -trots- detta begär de att jag skall betala in så att det täcker upp till full avgift och inte till grund avgift.. ! grundavgiften är 99kr, vilken man som arbetslös betalar. 'Arbetslösavgiften' 80kr är den man utöver grundavgiften betalar då man är icke-arbetslös.

De hyndor på Unionen jag talat med tillhör en sällan skådad begåvningsreserv. (snacka om att de blivit anvisade jobb de inte klarar)

Unionen måste ha fått till skänks det nya judiska utsugardatasystemet. (som de skall få äta upp)

Frånsett att hata unionen och feedbacka på FB, vad ska man göra?

Så funkar det hos alla a-kassor. Och vet du varför? Nej, förmodligen inte!

Först när du har skickat in alla dina kassakort för en månad kan kassan veta om du har varit arbetslös under månaden eller inte. Därför kan de inte redan innan debitera dig den lägre summan. Du kan ju inte heller den 5:e i månaden veta om du får ett arbete den 25:e. Eller?

Och nej, Unionen är ingen myndighet. Däremot bedriver de myndighetsutövning i vissa av sina uppgifter (t.ex. att fatta beslut i ersättningsärenden och besluta i ärenden om in- och utträden).
Citera
2011-07-04, 21:23
Medlem
Går man på tid eller inkomst lr båda i A-Kassa?

Läst på lite men tycker det är luffigt.
Skrev ett tidigare inlägg där folk tyckte det var omöjligt att skriva vad dom tror via min information så testar igen. Dom verkar gå på både snitt tid och snitt lön, hur räknar man då?

-23år
-Varit med i transport fackets a-kassa i 1.5år
-Jobbat som timanställd
-Det dom räknar på kommer vara 2010 - 2011
-Jag har jobbat väldigt olika månader men ca. 1080tim totalt på ett år har jag jobbat. Inkomst blev 196000:-
-Har kvar timanställningen och har aldrig stämplat

Snittet blev runt 90tim tror jag och ska då få ut ca. 9540:- före skatt i månaden (räknat på 80%)

Men går man på inkomst blir snittet 13066:- på 80% i månaden

Dom är så jävla sega på att svara så tänkte bara få lite spekulationer, vad tror ni man kan få ut?
Citera
2011-07-04, 22:22
Medlem
Inkomst. Det funkar väl som så att man är indelade i olika "klasser" beroende på hur mycket man tjänar, om man tjänar mer betalar man mer i a-kassa och får i sin tur ut mer om man blir arbetslös. Lägsta avgiften är typ 200kr/dag som man kan få ut, men så lite behöver du nog inte oroa dig för att få ut.
Citera
2011-07-05, 05:41
Medlem
Bunnys avatar
Enklast torde väl vara att själv läsa på om vad som gäller, till exempel på Transports a-kassas hemsida: https://www.internetkassan.com/19/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in