2009-04-18, 12:41
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
På hemsidan står det 5 veckor så jag skulle inte tro att det går snabbare än så i alla fall.

är det sant? jag trodde de 5 veckorna gällde om man överklagar deras beslut.
Citera
2009-04-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassafras
är det sant? jag trodde de 5 veckorna gällde om man överklagar deras beslut.

Jag fick vänta drygt två veckor innan jag fick besked igen. Självklart var dom inte nöjda med mina papper så jag fick skicka in en gång till! Tur som fan man bor hemma, jag söker ju aktivt jobb men inte fan är det lätt.
Citera
2009-04-18, 15:54
Medlem
Har väntat 14 veckor nu, utan att ha fått ett beslut ifrån Alfakassan!
Hade min handläggare på arbetsförmedlingen gjort sitt jobb, hade jag fått klartecken redan när jag skrev in mig där 12 November 2008. Istället fick jag hjälp av en annan handläggare att jag hade rätt till Alfakassan. Har tidigare jobbat i 2 år och skickat in alla papper dom behöver (Arbetsgivarintyg, kompleteringar, 12 kassakort osv)

Eftersom jag har beslut ifrån Arbetsförmedlingen ifrån den dagen jag skrev in mig, skall jag enligt dom få retraktivt sen. För några dagar sedan hade en ifrån Alfakassan svarat på min handläggares mail och fax jag bad dom skicka för att få några klara besked. Alfakassan skulle börja kolla på mitt ärende i början av nästa vecka. Eftersom deras nästa utbetalning är den 23e April, så undrar jag om någon vet om man kan få utbetalt innan nästa datum dom har i Maj ?

Även om någon vet hur det fungerar med pengar man haft rätt till fram tills idag. Tror inte man får någon direkt klumpsumma på 30 000, som jag räknat fram att jag borde få.
Läste att någon här inne väntat 4 månader, men bara fått betalt för 2 av 4 månader ..hmmm
Senast redigerad av Durken123 2009-04-18 kl. 16:03.
Citera
2009-04-18, 18:38
Medlem
sassafrass avatar
Citat:
Även om någon vet hur det fungerar med pengar man haft rätt till fram tills idag. Tror inte man får någon direkt klumpsumma på 30 000, som jag räknat fram att jag borde få. Läste att någon här inne väntat 4 månader, men bara fått betalt för 2 av 4 månader ..hmmm

Som jag förstått saken för man den första summan (retroaktivt) kort efter man beviljats A-Kassa och sedan fortsättningsvis på ordinarie utbetalningsdatum. Nu är det ju iofs inte omöjligt att de har någon slags tak för högsta möjliga belopp / tillfälle, och delar därför upp betalningen på flera tillfällen.

Personligen tycker jag att man skulle få hela beloppet vid ett tillfälle och dessutom kompenseras för den extremt långa (och för individen, katastrofala) handläggningstiden. Men nu är det ju statens pengar vi talar som så i princip kan man kissa och gå och lägga sig om man är missnöjd.

I det omvända scenariet hade individen hamnat hos Kronofogden (och fått betalningsanmärkning) snabbare än en höna skiter.

Välfärdslandet Sverige är verkligen kanon!
Citera
2009-04-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sydneystockholm
Senaste gången jag pratade med en telefonist sa hon at jag bara hade jobbat 478 timmar av 480 som krävs för A kassa men hon visste inte om jag kommer att få min anmälan avslagen eller inte.
Är det någon som har suttit i en likartad situation?

Någon som vet om det blir ett negativ svar?
Jag jobbade 9 månader i sträck medans jag pluggade på heltid mend minst 50 timmar i månaden.
Mvh
Citera
2009-04-20, 22:47
Medlem
Sopgubbes avatar
Måste arbetsgivaren fylla i arbetsgivarintyg-blanketten på Alfakassans hemsida för att man ska få ett godkänt intyg, eller räcker det med ett "normalt"?
Hade en anställning i Bergen i Norge förra året och har ett vanligt intyg därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Du måste uppfylla ett av dessa villkor:

- jobbat minst 80 timmar/månad i 6 månader. Dessa månader måste vara i följd.

eller

- jobbat minst 50 timmar i månaden i 6 månader. Dessa månader måste inte vara i följd. MEN det måste bli totalt 450 timmar, minst. Uppdelat på minst 50/mån.

Ovanstående tror jag kallas för Arbetsvillkor. Utöver det måste du förstås vara inskriven hos Af, söka jobb osv.

Någon som kan bekräfta att de inte behöver vara i följd? Har jobbat minst 50h per månad sedan Oktober 08 tills April ut nu, bortsett från Januari då jag sökte nytt jobb. Om man räknar bort Januari blir det alltså 6 månader iaf, har jag rätt till ersättning?

Mycket tacksam för svar.
Citera
2009-04-22, 21:37
Medlem
Sopgubbes avatar
Bump.
Citera
2009-04-23, 12:32
Medlem
Byta fack/A-kassa

Är idag med i Unionens fack & A-kassa men är långtifrån nöjd med dem så tänkte byta till Akademikernas A-kassa & Ingenjörsförbundets fack.

Min fråga är ifall det är någon risk att göra såhär? Pengar tjänar jag men min största fundering är ifall det finns någon fördel med att ha samma förbunds både A-kassan & Facket eller om det inte spelar någon roll.
Citera
2009-04-23, 12:43
Medlem
Frimodigs avatar
Jag skulle rekommendera dig att vara med i AEA (akademikernas a-kassa) och i Unionens fackförbund. I vilken a-kassa man är medlem i spelar egentligen ingen roll, men AEA:s a-kasseavgift är billigare än Unionens. Varför du ska vara med i Unionens fack är för att de är ett större och mer stabilt fackförbund med en bredare kunskap om olika yrkesgrupper och kan därför lättare hjälpa dig om du är i behov av dem. Plus att du har 150 dagars inkomstförsäkring genom ett medlemskap i Unionens fack, medan du har 120 dagar genom Sveriges Ingenjörer.
Citera
2009-04-23, 12:44
Medlem
Arch_Angels avatar
akassan & facket är i grunden två helt olika saker så det spelar ingen roll. Vi har en frihet i sverige att välja akassa/fack men man bör ha samma som dom andra på sin arbetsplats
Citera
2009-04-26, 13:51
Medlem
Sopgubbes avatar
Ingen som har koll på detta? Alfakassan svarar inte heller på mail, och börjar bli bråttom. Tacksam.
Citera
2009-04-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Ingen som har koll på detta? Alfakassan svarar inte heller på mail, och börjar bli bråttom. Tacksam.

Lyckades att prata med en telefonist på Alfa kassa i Fredas efter att ha ringt 4 timmar i sträck och JA enligt telefonisten så behöver dessa månader inte vara sammanhängande.
Däremot måste det vara 480 timmar tillsammans och inte de 450 du har nämnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in