Citat:
Ursprungligen postat av stekarne
Två jobb och A-kassa?
Hejsan!
Jag tar en högskoleexamen i augusti och har börjat intressera mig för arbetsmarknadsfrågor och hur det funkar. I höst kanske det kommer bli så att jag kommer ha två deltidsjobb från två olika arbetsgivare i två olika branscher (vi säger 2 X 50% för enkelhetens skull). Väljer jag då en A-kassa att vara med i eller två?
Skulle jag få behöva gå från ena jobbet, kommer jag då kunna kvittera ut "halv" A-kassa från den branschens A-kassa? Får man reducering på A-kasseavgiften med 50%?
Dumma frågor för en del kanske, men jag har aldrig varit med i A-kassan så jag har inte så jättestor koll på detaljfrågor...
Jag tar en högskoleexamen i augusti och har börjat intressera mig för arbetsmarknadsfrågor och hur det funkar. I höst kanske det kommer bli så att jag kommer ha två deltidsjobb från två olika arbetsgivare i två olika branscher (vi säger 2 X 50% för enkelhetens skull). Väljer jag då en A-kassa att vara med i eller två?
Du kan enbart vara medlem i en akassa. Kolla och se vilken som rör den bransch du tillhör. Om det är två olika, kolla medlemsavgiften. I och med att du är/var akademiker så kan du gå med AEA vilket skulle betyda att medlemsavgiften blir 90 kr i månaden.
Får man reducering på A-kasseavgiften med 50%?
Nej i och med att du inte är helt arbetslös.
Skulle jag få behöva gå från ena jobbet, kommer jag då kunna kvittera ut "halv" A-kassa från den branschens A-kassa?
I och med att det inte framkommer mer uppgifter så beror det helt på hur situationen ser ut. Men annars är svaret ja, det är möjligt att "kvittera ut" resterande halvan om du fått NA 40. Detta med dagens gällande lagstiftning. Dock måste du komma ihåg att vi varken vet hur mycket du faktiskt har arbetat, om det finns frånvaro eller hur anställningarna faktiskt ser ut. Är det enbart behovsanställningar eller står det deltid 50 procent på respektive anställningsavtal? Sånt kan nämligen påverka.