Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Joda det har min, men eftersom jag fortfarande inte förstod innebörden frågade jag igen. Nu är allt klasklart vad gällen den saken, tack för hjälpen!
Har dessvärre, för din del, ytterliggare funderingar:
Behöver jag skicka in blanketter och ansöka i förtid? eller gör jag detta dagen jag förlorar jobbet?
Finns det någon minumumtid jag måste varit medlem i facket för att få ta del av deras a-kassa?
Nej, medlemskap i facket påverkar över huvud taget inte ersättningen från a-kassan.
Citat:
Ursprungligen postat av robinho_
vad ska ja göra för att få nya dagar? måste ja jobba minst 6 månader?
Svar ja.
Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Okidoki. Hur ser chanserna ut för cash från alfa-kassan om man sagt upp sig själv?
Är det 50 dagars karens? Dvs 300-50=250 tillgängliga ersättningsdagar? Eller...?
Och om man nu inte har varit med i någon a-kassa, vad kan ersättningen per dag från alfa-kassan tänkas bli? Om man har kontrakt på 20h/vecka. Går dom på timmarna man har på kontraktet eller på det faktiska antalet jobbade timmar?
Jag antar att man måste gå med i alfa-kassan och betala deras medlemsavgift, eller kan man kringgå även detta? Läste på internet att det inte kostade något förr i tiden, runt år 2008.
Det känns ju lite lätt ovärt med alla avdrag och skit...t.ex. 24 kr/dag i administrativ avgift...det slutar väl nästan med att man går plus minus noll. Är det ens värt allt slit för och få ut några kronor kan jag känna.
45 dagars avstängning, efter dessa får du 7 dagar karens och sedan börjar de 300 dagarna att räknas.
Tror inte du behöver gå med i Alfakassan, men du lär betala 24 kr/dag istället för medlemsavgiften.
Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Kom på att jag även har en annan fråga, antar att jag kan ställa den här eftersom den på sätt och vis rör alfakassan. I arbetsgivarintyget ska ju chefen fylla i hur mycket man jobbat per månad. Och hur många timmar man har på kontrakt. Jag hade ett tag endast 4h/v på kontrakt men jobbade drygt 20 h....hur blir det med övertid? Jag har inte fått en enda timme övertid. Och på tal om det, hur mycket mer än kontraktstid måste man jobba för att det ska bli övertid? Jag antar att chefen kommer skriva att jag hade 15h på kontrakt, eftersom jag inte tror att han var så medveten om att jag bara hade 4 h. Knäppt nog. Hur bevisar jag att jag bara hade 4 h? Eller är det ens relevant? Alfakassan borde väl bry sig om de senaste 12 månaderna? Å andra sidan kan man ju bara fylla i en kontraktstid på arbetsgivarintyget.
Hur som helst, eftersom han inte har betalat mig någon övertid (vilket jag väl borde haft rätt till?) borde inte det räknas som en giltig anledning för mig att säga upp mig? Eftersom han inte har betalat ut min lön korrekt?
Alfakassan kommer räkna med de timmar som din arbetsgivare uppger på arbetsgivarintyget, övertidstimmar räknar man också med. Arbetsgivaren kommer att behöva stapla upp månad för månad hur mycket du jobbat.
Det kan bli en giltig anledning, dock måste du blanda in facket ochg du kommer behöva strida och få intyg på att du inte fått lön. Säger du bara upp dig och skriver att du lessant då du itne fått lön lär du bli avstängd, se i nedan länk:
http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-12/#tab-7