2011-10-08, 01:05
Medlem
Kom på att jag även har en annan fråga, antar att jag kan ställa den här eftersom den på sätt och vis rör alfakassan. I arbetsgivarintyget ska ju chefen fylla i hur mycket man jobbat per månad. Och hur många timmar man har på kontrakt. Jag hade ett tag endast 4h/v på kontrakt men jobbade drygt 20 h....hur blir det med övertid? Jag har inte fått en enda timme övertid. Och på tal om det, hur mycket mer än kontraktstid måste man jobba för att det ska bli övertid? Jag antar att chefen kommer skriva att jag hade 15h på kontrakt, eftersom jag inte tror att han var så medveten om att jag bara hade 4 h. Knäppt nog. Hur bevisar jag att jag bara hade 4 h? Eller är det ens relevant? Alfakassan borde väl bry sig om de senaste 12 månaderna? Å andra sidan kan man ju bara fylla i en kontraktstid på arbetsgivarintyget.

Hur som helst, eftersom han inte har betalat mig någon övertid (vilket jag väl borde haft rätt till?) borde inte det räknas som en giltig anledning för mig att säga upp mig? Eftersom han inte har betalat ut min lön korrekt?
Citera
2011-10-10, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solari
Joda det har min, men eftersom jag fortfarande inte förstod innebörden frågade jag igen. Nu är allt klasklart vad gällen den saken, tack för hjälpen!

Har dessvärre, för din del, ytterliggare funderingar:

Behöver jag skicka in blanketter och ansöka i förtid? eller gör jag detta dagen jag förlorar jobbet?
Finns det någon minumumtid jag måste varit medlem i facket för att få ta del av deras a-kassa?

Nej, medlemskap i facket påverkar över huvud taget inte ersättningen från a-kassan.

Citat:
Ursprungligen postat av robinho_
vad ska ja göra för att få nya dagar? måste ja jobba minst 6 månader?

Svar ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Okidoki. Hur ser chanserna ut för cash från alfa-kassan om man sagt upp sig själv?

Är det 50 dagars karens? Dvs 300-50=250 tillgängliga ersättningsdagar? Eller...?

Och om man nu inte har varit med i någon a-kassa, vad kan ersättningen per dag från alfa-kassan tänkas bli? Om man har kontrakt på 20h/vecka. Går dom på timmarna man har på kontraktet eller på det faktiska antalet jobbade timmar?

Jag antar att man måste gå med i alfa-kassan och betala deras medlemsavgift, eller kan man kringgå även detta? Läste på internet att det inte kostade något förr i tiden, runt år 2008.

Det känns ju lite lätt ovärt med alla avdrag och skit...t.ex. 24 kr/dag i administrativ avgift...det slutar väl nästan med att man går plus minus noll. Är det ens värt allt slit för och få ut några kronor kan jag känna.

45 dagars avstängning, efter dessa får du 7 dagar karens och sedan börjar de 300 dagarna att räknas.

Tror inte du behöver gå med i Alfakassan, men du lär betala 24 kr/dag istället för medlemsavgiften.

Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Kom på att jag även har en annan fråga, antar att jag kan ställa den här eftersom den på sätt och vis rör alfakassan. I arbetsgivarintyget ska ju chefen fylla i hur mycket man jobbat per månad. Och hur många timmar man har på kontrakt. Jag hade ett tag endast 4h/v på kontrakt men jobbade drygt 20 h....hur blir det med övertid? Jag har inte fått en enda timme övertid. Och på tal om det, hur mycket mer än kontraktstid måste man jobba för att det ska bli övertid? Jag antar att chefen kommer skriva att jag hade 15h på kontrakt, eftersom jag inte tror att han var så medveten om att jag bara hade 4 h. Knäppt nog. Hur bevisar jag att jag bara hade 4 h? Eller är det ens relevant? Alfakassan borde väl bry sig om de senaste 12 månaderna? Å andra sidan kan man ju bara fylla i en kontraktstid på arbetsgivarintyget.

Hur som helst, eftersom han inte har betalat mig någon övertid (vilket jag väl borde haft rätt till?) borde inte det räknas som en giltig anledning för mig att säga upp mig? Eftersom han inte har betalat ut min lön korrekt?

Alfakassan kommer räkna med de timmar som din arbetsgivare uppger på arbetsgivarintyget, övertidstimmar räknar man också med. Arbetsgivaren kommer att behöva stapla upp månad för månad hur mycket du jobbat.

Det kan bli en giltig anledning, dock måste du blanda in facket ochg du kommer behöva strida och få intyg på att du inte fått lön. Säger du bara upp dig och skriver att du lessant då du itne fått lön lär du bli avstängd, se i nedan länk:

http://www.iaf.se/Lag-ratt/IAFs-regelsamlingar/Forsakringsbestammelser/Avsnitt-12/#tab-7
Citera
2011-10-11, 16:40
Medlem
Tankishs avatar
Hej!

Jag har precis tagit studenten (gick teknisk utb.) och tänkte resa väldigt mycket nu på mina sparade pengar. Har anmält mig hos Arbetsförmedlingen för ca två månader sedan men inte fått något jobb, har knappt sökt. Det jag undrar är hur det funkar med ersättning för mig som arbetslös. Måste jag ha haft ett jobb x antal dagar först, eller kan jag i princip få pengar för ingenting?

MVH
Citera
2011-10-11, 22:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankish
Hej!

Jag har precis tagit studenten (gick teknisk utb.) och tänkte resa väldigt mycket nu på mina sparade pengar. Har anmält mig hos Arbetsförmedlingen för ca två månader sedan men inte fått något jobb, har knappt sökt. Det jag undrar är hur det funkar med ersättning för mig som arbetslös. Måste jag ha haft ett jobb x antal dagar först, eller kan jag i princip få pengar för ingenting?

MVH

Läs på först, komplettera med frågor sen.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Stod-och-service/Ersattning-vid-arbetsloshet.html
Citera
2011-10-12, 16:43
Medlem
Jobbar inom handels. Vad har ni för erfarenheter? är det bättre att gå med i handels a-kassa eller ska man gå med i alfakassan. Tjänar över 18700 och jobbar i snitt 37h i veckan
Citera
2011-10-12, 17:36
Medlem
blöjans avatar
Tjena, tänkte anmäla mig till någon a-kassa men har inte direkt någon koll. Måste man gå med i sitt fack (jobbar inom restaurang) eller finns det någon allmän a-kassa man kan köra på?
Citera
2011-10-13, 22:42
Medlem
knors avatar
Rätt till A-kassa om man jobbar i familjeföretag?

Låt oss säga att någon har ett företag och anställer sin fru eller dotter. Hon får lön en tid, men sedan säger "chefen" upp henne p.g.a. arbetsbrist.

Finns det då någon chans att hon kan få rätt till A-kassa? Det borde ju åtminstone vara så att man har viss rätt till A-kassa, även om bedrägerier måste förhindras. Exempelvis borde man ju kunna få igen en del av de pengar som man betalat in till kassan.

Vad gäller och vad är inte tillåtet?
Citera
2011-10-13, 23:45
Medlem
personen har rätt efter 12 månader som anställd och medlem i akassan till 80% av lönen.
Citera
2011-10-13, 23:46
Medlem
är helt laglit kan tilläggas, men personen måste ju fått lön
Citera
2011-10-18, 12:15
Medlem
MB-Hasses avatar
Har en fundering kring A-kassa då jag nu jobbar för bemanningsföretag.
Jobbade under 50 timmar under juni och juli. Ca 45+45 timmar så det får jag inte tillgodoräkna för beräkning av A-kassa, om mitt nuvarande uppdrag tar slut efter oktober?
Har jobbat heltid augusti-oktober vilket blir 3 månader. I november går jag på garantilön (2 veckor?) och får jag inget uppdrag blir det 2 veckors uppsägningstid? Räknas garantilönen+uppsägningstiden in till A-kassan så jag har 4 arbetade månader?

Har 2 månader med föräldrapenning också senaste 12 månaderna så jag bör få grundbeloppet från A-kassan om jag bara lyckas skrapa ihop 4 månader med minst 50 timmar?
Citera
2011-10-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MB-Hasse
Har en fundering kring A-kassa då jag nu jobbar för bemanningsföretag.
Jobbade under 50 timmar under juni och juli. Ca 45+45 timmar så det får jag inte tillgodoräkna för beräkning av A-kassa, om mitt nuvarande uppdrag tar slut efter oktober?
Har jobbat heltid augusti-oktober vilket blir 3 månader. I november går jag på garantilön (2 veckor?) och får jag inget uppdrag blir det 2 veckors uppsägningstid? Räknas garantilönen+uppsägningstiden in till A-kassan så jag har 4 arbetade månader?

Har 2 månader med föräldrapenning också senaste 12 månaderna så jag bör få grundbeloppet från A-kassan om jag bara lyckas skrapa ihop 4 månader med minst 50 timmar?

Har du fått garantilön av bemanningsföretaget så räknas även den månaden. Likaså uppsägningstiden om du får betalt av företaget.

Har du 2 månader med FP så kan du få ihop ett arbetsvillkor med hjälp av jämställd tid så länge du jobbat minst 330 timmar totalt och minst 50 timmar var och en av de andra 4 månaderna. Risken för en låg dagpenning är överhängande men bättre än inget.
Citera
2011-10-19, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosor&Palmblad
Jobbar inom handels. Vad har ni för erfarenheter? är det bättre att gå med i handels a-kassa eller ska man gå med i alfakassan. Tjänar över 18700 och jobbar i snitt 37h i veckan

Citat:
Ursprungligen postat av blöjan
Tjena, tänkte anmäla mig till någon a-kassa men har inte direkt någon koll. Måste man gå med i sitt fack (jobbar inom restaurang) eller finns det någon allmän a-kassa man kan köra på?

Alfakassan är öppen för alla annars finns ju respektive kassa som ni tillhör. Alla regler är samma för alla kassor men avgifterna skiljer sig åt.

http://www.iaf.se/Global/OmForsakringen/Avgifter/2011/medlemsavgifter20111001.pdf

Där finns alla avgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in