Citat:
Ursprungligen postat av
C2XBS8
Funderar lite på arbetsgivarintyget. Hur gör jag om jag inte vill att arbetsgivaren ska få reda på att jag blir arbetslös dagen efter avslut? Hur och när fylls intyget i? Om man istället för blir arbetslös byter jobb, hur och när fixas arbetsgivarintyget då? Det kanske inte ens görs? Måste intyget begäras innan man slutar eller kan man begära det flera veckor efter man gått? Som jag förstått det ska dom logga in och ge intyget digitalt på något sätt på webben istället för att skicka blankett, men det hela verkar oklart.
Arbetsgivarintyg är inga konstigheter, arbetsgivaren fyller i och skickar det till dig. Vad du sen gör med det har arbetsgivaren ingen aning om. Du kan efterfråga intyget när som helst efter att du slutat, alltså direkt efteråt eller senare, och du kan efterfråga det flera gånger eftersom man ibland behöver ett nytt i original. Däremot, om arbetsgivaren skulle säga nej, så har du i realiteten inte så mycket att sätta emot. Det du då kan göra är att vända dig till facket om du är med i sådant, så att de kan föröka att sätta press på arbetsgivaren.