2018-11-13, 14:55
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du kommer aldrig att få problem med a-kassan så länge du betalar i tid och uppfyller gällande arbetsvillkor bara för att du råkar tillhöra "fel" a-kassa för att du har bytt jobb.

Att göra en överföring till rätt/fack och/eller a-kassa är lätt och väldigt standard vilket du bör göra om du nu har bytt inriktning.
Lätt och lätt... Jo, det är det men det är väldigt viktigt att veta att det inte får bli något "glapp" i medlemskapet.
Citera
2018-11-13, 20:41
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Lätt och lätt... Jo, det är det men det är väldigt viktigt att veta att det inte får bli något "glapp" i medlemskapet.

Vore det inte bättre att du lade tiden du lägger ner på Flashback för att fråga dessa frågor att du lyfte luren till din eget fack/a-kassa och fråga?

Hur svårt kan det vara?
Senast redigerad av Novus4212 2018-11-13 kl. 20:56.
Citera
2018-11-14, 00:28
Medlem
Prodelins avatar
Hehe....rätt kul hur många som tror att alla andra på andra sidan bordet är så perfekta och felfria.

Alla ljuger idag för att vinna, så är verkligheten.
Citera
2018-11-14, 09:27
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Vore det inte bättre att du lade tiden du lägger ner på Flashback för att fråga dessa frågor att du lyfte luren till din eget fack/a-kassa och fråga?

Hur svårt kan det vara?
Är du helt pantad? Bristande läsförståelse?

Jag kompletterade ditt svar till Tammer eftersom ditt svar inte var uttömmande. Min komplettering av ditt bristfälliga svar bygger på erfarenhet från den tid då jag handlade bl.a. överklagandeärenden på en A-kassa. Glapp mellan medlemskap som ledde till att någon miste medlemsvillkoret var vanliga ärenden att hantera.
Citera
2018-11-14, 10:04
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Är du helt pantad? Bristande läsförståelse?

Jag kompletterade ditt svar till Tammer eftersom ditt svar inte var uttömmande. Min komplettering av ditt bristfälliga svar bygger på erfarenhet från den tid då jag handlade bl.a. överklagandeärenden på en A-kassa. Glapp mellan medlemskap som ledde till att någon miste medlemsvillkoret var vanliga ärenden att hantera.

Såja.

Tagga ner.

Ber om ursäkt. Kollade inte vem som skrev till vem där.

Hoppas du överlever.
Citera
2018-11-14, 23:08
Medlem
Funderar lite på arbetsgivarintyget. Hur gör jag om jag inte vill att arbetsgivaren ska få reda på att jag blir arbetslös dagen efter avslut? Hur och när fylls intyget i? Om man istället för blir arbetslös byter jobb, hur och när fixas arbetsgivarintyget då? Det kanske inte ens görs? Måste intyget begäras innan man slutar eller kan man begära det flera veckor efter man gått? Som jag förstått det ska dom logga in och ge intyget digitalt på något sätt på webben istället för att skicka blankett, men det hela verkar oklart.
Citera
2018-11-14, 23:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C2XBS8
Funderar lite på arbetsgivarintyget. Hur gör jag om jag inte vill att arbetsgivaren ska få reda på att jag blir arbetslös dagen efter avslut? Hur och när fylls intyget i? Om man istället för blir arbetslös byter jobb, hur och när fixas arbetsgivarintyget då? Det kanske inte ens görs? Måste intyget begäras innan man slutar eller kan man begära det flera veckor efter man gått? Som jag förstått det ska dom logga in och ge intyget digitalt på något sätt på webben istället för att skicka blankett, men det hela verkar oklart.
Arbetsgivarintyg är inga konstigheter, arbetsgivaren fyller i och skickar det till dig. Vad du sen gör med det har arbetsgivaren ingen aning om. Du kan efterfråga intyget när som helst efter att du slutat, alltså direkt efteråt eller senare, och du kan efterfråga det flera gånger eftersom man ibland behöver ett nytt i original. Däremot, om arbetsgivaren skulle säga nej, så har du i realiteten inte så mycket att sätta emot. Det du då kan göra är att vända dig till facket om du är med i sådant, så att de kan föröka att sätta press på arbetsgivaren.
Citera
2018-11-28, 19:19
Medlem
Hur funkar det om man varit heltidssjukskriven säg ett år och sedan blir arbetslös? Innan dess arbetade man heltid i flera år. Hoppar a-kassan över sjukskrivningen och räknar ut ersättningen från tiden innan? Givetvis finns sjukintyg osv.
Citera
2018-11-29, 01:05
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremolosy
Hur funkar det om man varit heltidssjukskriven säg ett år och sedan blir arbetslös? Innan dess arbetade man heltid i flera år. Hoppar a-kassan över sjukskrivningen och räknar ut ersättningen från tiden innan? Givetvis finns sjukintyg osv.
Info finns på samtliga a-kassors hemsidor, två exempel nedan.
https://www.aea.se/ersattning/villkor-for-ersattning/sjuk
https://forum.akademikernasakassa.se/org/akademikernas-a-kassa/d/a-kassa-efter-sjukskrivning/

Mitt tips är att ringa och prata med din a-kassa, så att du får beskriva situationen - hur länge du tidigare jobbat, hur länge du varit sjukskriven m,m, så att dom kan informera dig om eventuella viktiga detaljer, så slipper du begå något onödigt och allvarligt misstag.
Citera
2018-12-05, 21:10
Medlem
ThePresentMoments avatar
Låt oss säga att man varit medlem i A-kassan i 6 månader. Man får då jobb och jobbar 4 månader, tar en månads semester, jobbar ytterligare en månad och säger sedan upp sig (dvs. 6 månader efter att började på det aktuella jobbet).

Man uppfyller då kravet på att ha varit medlem i A-kassan i 12 månader, men uppfyller man kravet på att ha arbetat minst 6 månader under dessa 12?

Dvs. räknas den månadslånga semestern som "arbete"?
Citera
2018-12-06, 02:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Låt oss säga att man varit medlem i A-kassan i 6 månader. Man får då jobb och jobbar 4 månader, tar en månads semester, jobbar ytterligare en månad och säger sedan upp sig (dvs. 6 månader efter att började på det aktuella jobbet).

Man uppfyller då kravet på att ha varit medlem i A-kassan i 12 månader, men uppfyller man kravet på att ha arbetat minst 6 månader under dessa 12?

Dvs. räknas den månadslånga semestern som "arbete"?
Det framgår ju av själva arbetsvillkoret, som du själv hänvisar till

12§
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238
Citera
2018-12-07, 16:47
Medlem
Om man har a-kassa men får ett jobb på 364 dagar, kan man vänta några dagar för att ansöka om prövning på en ny ersättningsperiod istället för att på den 365:e dagen sedan man senast hade a-kassa bli tvingad att fortsätta på den gamla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in