2009-07-12, 09:59
Medlem
Micke54s avatar
Avgift a-kassa för studerande?

Är det någon som vet vad metalls a-kassa kostar som studerande? Jag har försökt ringa dit och fråga men dom har ju obefintliga telefontider så jag har inte fått några svar.
Som det är nu kostar ju A-kassan 401 spänn i månaden och det känns ju inte så lockande i höst när jag skall börja plugga. Det vettigaste borde väl vara att byta men då jag först skall gå ett basår vet jag inte om typ unionen eller ingenjörernas vill ha mig förränn jag börjat på "riktigt"
Mvh//M
Citera
2009-07-12, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Micke54
Är det någon som vet vad metalls a-kassa kostar som studerande? Jag har försökt ringa dit och fråga men dom har ju obefintliga telefontider så jag har inte fått några svar.
Som det är nu kostar ju A-kassan 401 spänn i månaden och det känns ju inte så lockande i höst när jag skall börja plugga. Det vettigaste borde väl vara att byta men då jag först skall gå ett basår vet jag inte om typ unionen eller ingenjörernas vill ha mig förränn jag börjat på "riktigt"
Mvh//M

Om jag inte minns alldeles fel så kan du inte få ut a-kassa medans man pluggar. Var några år sedan det ändrades.
Citera
2009-07-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capture
Om jag inte minns alldeles fel så kan du inte få ut a-kassa medans man pluggar. Var några år sedan det ändrades.

Näe, men han kanske vill fortsätta betala in pengar till a-kassan för att kunna få ut efter hans basår. Jag är i samma sits och i samma a-kassa. Men jag har tyvärr inget vettigt svar, förutom att det förmodligen kommer att bli för dyrt..
Citera
2009-07-12, 11:13
Medlem
Micke54s avatar
Precis chansen finns ju att någonting händer under mina studier så behovet av A-kassa kan dyka upp.
Sen har du rätt till A-kassa efter avslutade studier som är kortare än fem år, det kan ju vara bra om det skulle ta ett tag att få jobb.
När jag googlat har jag fått lite olika svar men inga som är skrivna 2009 och det är väl bra med ny info.
Citera
2009-07-12, 11:45
Medlem
Läste nånstans att om man arbetar lite vid sidan av studierna, så kan framtida a-kassa när studierna är klara, dyka ner till den lönenivån(några enstaka tusenlappar/månad?) istället för det kanske välbetalda arbetet man hade innan studierna.

Någon som kan förklara?
Citera
2009-07-12, 11:54
Medlem
Skandiss avatar
För att få ut A-kassa överhuvudtaget, måste du ha jobbat inom den senaste 12 månadersperioden (i viss grad).
Med tanke på att du kommer studera i 2-3 år, och att sommarjobben förmodligen inte räcker upp till arbetskravet - känns det som du kastar bort pengar.
Det verkar som att du skulle få ut mer genom att lägga 450kr/månad på en hög, och sedan använda dem när det skiter sig.
Citera
2009-07-12, 14:49
Medlem
Micke54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandis
För att få ut A-kassa överhuvudtaget, måste du ha jobbat inom den senaste 12 månadersperioden (i viss grad).
Med tanke på att du kommer studera i 2-3 år, och att sommarjobben förmodligen inte räcker upp till arbetskravet - känns det som du kastar bort pengar.
Det verkar som att du skulle få ut mer genom att lägga 450kr/månad på en hög, och sedan använda dem när det skiter sig.

Såhär säger bestämmelserna för A-kassan
"Om du har arbetat innan du studerat, så kan studietiden i vissa fall ses som överhoppningsbar, det vill säga att du kan kvalificera dig att få ersättning efter avslutade/avbrutana studier även om du inte arbetat den senaste 12-månadersperioden. Den överhoppningsbara tiden i a-kassan är sedan årsskiftet 2006/2007 fem år, mot tidigare sju."

Jag har arbetat i nästan tio år och kommer att arbeta nästan tre månader varje sommar så jag bör vara kvalificerad till att få a-kassa om det behövs.
Citera
2009-07-12, 18:59
Medlem
ska du studera minst 180hp välj AEA. 90kr / månad i avgift. garanterat lägsta.
Citera
2009-07-12, 20:02
Medlem
Micke54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
ska du studera minst 180hp välj AEA. 90kr / månad i avgift. garanterat lägsta.

funkar det att byta från metall till det utan vidare bara?
Citera
2009-07-12, 20:15
Medlem
SweTechs avatar
Det finns hur många akasse trådar som helst..
Dock min personliga åsikt är att då det gäller dina pengar så kontakta dom som faktiskt kan ge dig ett korrekt svar.. din akassa.

Jag slår vad om att dom har telefontid i morgon och tvivlar starkt på att du måste ha besked idag.
Citera
2009-07-12, 20:40
Medlem
ta bort....
Senast redigerad av Pseudoanonym 2009-07-12 kl. 20:56.
Citera
2009-07-12, 20:41
Medlem
Micke54s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Det finns hur många akasse trådar som helst..
Dock min personliga åsikt är att då det gäller dina pengar så kontakta dom som faktiskt kan ge dig ett korrekt svar.. din akassa.

Jag slår vad om att dom har telefontid i morgon och tvivlar starkt på att du måste ha besked idag.

Nä klart jag skall ringa imorgon och fråga men då jag inte ens hade hört talas om AEA så tjänade jag ju ändå lite info på att starta denna tråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in