2010-07-16, 03:25
Medlem
Matteh87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassamannen
Ingen fara

Anmäla dig på AF gör du när du blir arbetslös.

För att få inkomstrelaterad ersättning måste du ha varit med i 12 månader samt uppfylla arbetsvillkoret inom medlemstiden.

Du kan söka grundersättning på Alfakassan utan att vara medlem i någon a-kassa. Tror du betalar någon avgift per ersättningsdag åt dem om du inte är medlem.
Har du gått med i en annan a-kassa och inte varit med i 12 månader kan du söka grundersättning i den a-kassan.
Okej, så http://www.samorg.org/so/index.aspx?id=446#byggnads skulle kanske vara något att gå med i? Hur blir det nu om jag bara är med i en månad och sen får sparken, får jag fortfarande vara med? Aja det löser sig säkert
Citera
2010-07-16, 10:47
Bannlyst
Hejsan

Jag gick nyss med i facket för Hotell och resturang. Jag jobbar på Mc Donalds, och har skickat in skiten och allt, men nu fick jag ännu mer papper, ett blått den här gången, som hette HRAK (Hotell och resturanganställdas A-Kassa) Måste jag gå med idetta? Vad ger det för förmåner? Kommer det kosta mer i månaden, och i så fall hur mycket? Om jag blir arbetslös, krävs det att jag är med i HRAK för att få A-kassa då, eller hur ligger det till ?
Citera
2010-07-16, 13:22
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Hejsan

Jag gick nyss med i facket för Hotell och resturang. Jag jobbar på Mc Donalds, och har skickat in skiten och allt, men nu fick jag ännu mer papper, ett blått den här gången, som hette HRAK (Hotell och resturanganställdas A-Kassa) Måste jag gå med idetta? Vad ger det för förmåner? Kommer det kosta mer i månaden, och i så fall hur mycket? Om jag blir arbetslös, krävs det att jag är med i HRAK för att få A-kassa då, eller hur ligger det till ?

Att gå med i en akassa är inte obligatoriskt, det väljer du själv.
Skulle du inte vilja gå med i HRAK finns ju t.ex alfa-kassan.

När det gäller regler om HRAK så skulle jag nog hänvisa till deras hemsida http://www.hrak.se/

Ifall du blir arbetslös utan att vara med i en akassa så finns det åtgärder via försäkrningskassan och arbetsförmedlingen som du kan ansöka om men om jag ska råda dig till något så är det att gå med i en akassa, det är en relativt billig försäkring ifall man förlorar jobbet.
Citera
2010-07-16, 19:31
Medlem
Högsta grundersättning från alfakassan är 320 kr /dagen, hur vet man vad lägsta är, vad man får minst?
Citera
2010-07-17, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Att gå med i en akassa är inte obligatoriskt, det väljer du själv.
Skulle du inte vilja gå med i HRAK finns ju t.ex alfa-kassan.

När det gäller regler om HRAK så skulle jag nog hänvisa till deras hemsida http://www.hrak.se/

Ifall du blir arbetslös utan att vara med i en akassa så finns det åtgärder via försäkrningskassan och arbetsförmedlingen som du kan ansöka om men om jag ska råda dig till något så är det att gå med i en akassa, det är en relativt billig försäkring ifall man förlorar jobbet.

Tack!
Citera
2010-07-17, 13:07
Medlem
A-kassa eller Fackförbundet?/facket?

Jag jobbar på en restaurang, deltidsanställd men har fler timmar nu på sommaren p(rovanställt i 6 månader). sen jobbar jag för ett bemanningsföretag timanställd där.

Nu får jag kankse cirka tio tusen efter skatt som högst för jobbar inte så mycket.

vilket hade varit bäst att bli medlem på facket elelr a-kassa? man vill ju helst ha så hög a kassa som möjligt men sen är inte min lön en höjdare?

Tacksam för hjälp.
Citera
2010-07-17, 14:02
Medlem
Knotknets avatar
Om man har inställningen att man vill ha jobb så behöver man varken A-kassa eller facket. Lägg dom pengarna på nöjen i stället.
Citera
2010-07-17, 15:37
Medlem
A-kassan är dock bra att vara med i, är en extra trygghet.
Citera
2010-07-17, 18:30
Medlem
SweTechs avatar
https://www.flashback.org/t176160
Tråd låst.
//Moderator
Citera
2010-07-17, 21:24
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech

Vad som kan vara bra att veta är att den ersättning du får från FK vid t.ex. ett arbetsmarknadspolitiskt program grundas på den ersättning du skulle ha fått från akassan om du var arbetslös. Så om du inte är medlem i en akassa (och uppfyller villkoren för ersättning) kommer du få den lägsta ersättningen från FK.
Citera
2010-07-17, 21:34
Medlem
BlinkBlinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarajevo
Högsta grundersättning från alfakassan är 320 kr /dagen, hur vet man vad lägsta är, vad man får minst?

Det beror på hur mycket/lite man har jobbat. Om du har jobbat heltid innan arbetslösheten är dagpenningen 320 kr/dag. Om du har jobbat deltid minskas grundbeloppet proportionellt. Om du får ett NA (normalarbetstid) på 30 timmar blir din dagpenning: 320 kr x 30 timmar/40 timmar = 240 kr.
Citera
2010-07-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matteh87
Okej, så http://www.samorg.org/so/index.aspx?id=446#byggnads skulle kanske vara något att gå med i? Hur blir det nu om jag bara är med i en månad och sen får sparken, får jag fortfarande vara med? Aja det löser sig säkert

Om du fått inträde i kassan får du så klart vara medlem i den även om du får sparken. Om du får ersättning är en annan sak, då måste ju ju uppfylla ett arbetsvillkor.
http://www.byggnads.se/Avdelning-A/A-kassa/Arbetsloshetsforsakringen/Arbetsvillkor/

Samma regler gäller för alla kassor.

Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
Hejsan

Om du inte är med i någon a-kassa kan du söka grundersättning från Alfakassan.

Citat:
Ursprungligen postat av BlinkBlink
Det beror på hur mycket/lite man har jobbat. Om du har jobbat heltid innan arbetslösheten är dagpenningen 320 kr/dag. Om du har jobbat deltid minskas grundbeloppet proportionellt. Om du får ett NA (normalarbetstid) på 30 timmar blir din dagpenning: 320 kr x 30 timmar/40 timmar = 240 kr.

Enklast är att ta NA x 8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in