2010-11-22, 20:03
Medlem
RedCrabs avatar
Vad är det för företag som du har? Kanske jag kan pröjsa dina varor alt tjänster? Bätter än ingenting , eller hur?
Citera
2010-11-22, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Vad är det för företag som du har? Kanske jag kan pröjsa dina varor alt tjänster? Bätter än ingenting , eller hur?

Du menar att jag ska köpa grejjer på firman och sedan sälja dem svart till dig? Isf får du vara beredd på att skatteverket kan komma och hämta prylarna om det blir en utmätning
Citera
2010-11-23, 12:05
Medlem
Företagsärenden är mer komplicerade än anställda ärenden. Det spelar ingen roll huruvida du har haft en inkomst eller inte. Det viktiga är om du har varit personligt verksam i företaget eller ej. Det är inte längre relevant med ägandet.

Hur ska du kunna påvisa att du inte är personligt verksam i ett företag som ger vinst? Oavsett om utag av lön har skett eller inte.
Citera
2010-11-23, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenosan
Min situation ser ut som följer:

Har sedan i maj jobbat inom restaurangbranschen och arbetat en bra bit över 100% fram tills dags dato. Kommer även få lite timmar nu under julbordstider. Efter att julborden tagit slut stänger min arbetsplats i ett par veckor och efter det räknar mina chefer med att ta allt arbete själva fram tills i mitten av mars ungefär och då kommer jag börja arbeta heltid(+/- ett par timmar).

Sitter nu och kollar lite på AFs hemsida och vill kolla om jag förstått saken rätt att jag har rätt till någon form av ersättning under de här vintermånaderna. Värt att tillägga är att jag inte är med i någon arbetslöshetskassa.

De här styckena har jag fastnat för och behöver hjälp att tolka:

Frågan är alltså: Har jag som uppfyller kraven på att vara över 20 år gammal och ha arbetat över 480 timmar sedan i maj rätt till grundbeloppet? Hur går jag tillväga - räcker det med att anmäla mig som arbetslös och be min chef fylla i ett arbetsgivarintyg? Och skulle det räknas som någon form av "fiffel" om jag ändå skulle råka få ett par timmar att arbeta under "bidragsperioden"?

Väldigt tacksam för hjälp!

Förmodar att du inte är medlem i en arbetslöshetskassa.

Det du skriver om, dvs arbeta 480 timmar, krävs att du har sex (6) sammanhängande månader med minst 50 timmars arbete under respektive månad där det totalt blir minst 480 timmar. Detta är alternativregeln.

Hur ser anställningsavtalet ut? Har ni upprättat något?
Citera
2010-11-23, 12:41
Medlem
xenosans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tronisee
Förmodar att du inte är medlem i en arbetslöshetskassa.

Det du skriver om, dvs arbeta 480 timmar, krävs att du har sex (6) sammanhängande månader med minst 50 timmars arbete under respektive månad där det totalt blir minst 480 timmar. Detta är alternativregeln.

Hur ser anställningsavtalet ut? Har ni upprättat något?

Nej det är jag inte.

Timmarna är det inga problem med. Juni, juli, augusti, september, oktober och november har jag jobbat över 200 timmar varje månad och i maj blev det väl runt 40.

Anställningen jag har är en tillsvidareanställning.
Citera
2010-11-23, 12:53
Medlem
Citat:
Nej det är jag inte.

Timmarna är det inga problem med. Juni, juli, augusti, september, oktober och november har jag jobbat över 200 timmar varje månad och i maj blev det väl runt 40.

Anställningen jag har är en tillsvidareanställning.

Då verkar det som om du uppfyller arbetsvillkoret enligt huvudregeln.

vad händer med din tillsvidareanställning? upphörden under jul eller får du tjänstledigt?
Citera
2010-11-23, 12:57
Medlem
xenosans avatar
Citat:
Då verkar det som om du uppfyller arbetsvillkoret enligt huvudregeln.

vad händer med din tillsvidareanställning? upphörden under jul eller får du tjänstledigt?

Fan vad fint, då får jag ta och gå ner till AF i veckan.

Vi kom överens om att säga upp anställningen för att jag skulle få ut min semesterersättning men har papper redan nu på min nya anställning i mars.
Citera
2010-11-23, 13:01
Medlem
Citat:
Fan vad fint, då får jag ta och gå ner till AF i veckan.

Vi kom överens om att säga upp anställningen för att jag skulle få ut min semesterersättning men har papper redan nu på min nya anställning i mars.

Ehh hur kan de säga upp en anställning när du på nytt erhållit en ny? Det är dock troligt att du kan få avslag för att det är tjänstledighet. Men samtidigt inte.

Du vet att din arbetsgivare bryter mot LAS och du har all rätt att erhålla full lön under den perioden till och med mars 2011. De har ingen rätt att säga upp din tillsvidareanställning för att anställa dig på nytt så att de slipper betala ut lön.

Skitsamma detta var inte poängen. Du verkar uppfylla arbetsvillkoret, dock är frågan om du uppfyller övriga villkor.
Citera
2010-11-23, 13:05
Medlem
xenosans avatar
Citat:
Ehh hur kan de säga upp en anställning när du på nytt erhållit en ny? Det är dock troligt att du kan få avslag för att det är tjänstledighet. Men samtidigt inte.

Du vet att din arbetsgivare bryter mot LAS och du har all rätt att erhålla full lön under den perioden till och med mars 2011. De har ingen rätt att säga upp din tillsvidareanställning för att anställa dig på nytt så att de slipper betala ut lön.

Skitsamma detta var inte poängen. Du verkar uppfylla arbetsvillkoret, dock är frågan om du uppfyller övriga villkor.

Jag kan ingenting om sådant här, det är därför jag frågar.

Men det låter ju helt orimligt att dom ska behöva betala ut full lön till mig under tider som min arbetsplats inte ens är öppen och inte sätter min fot där på ett par månader?

Att vi sa upp anställningen var ju helt enkelt för att jag skulle ha några pengar överhuvudtaget nu under vintern i form av min semesterersättning innan jag började forska i det här med bidrag.
Citera
2010-11-23, 13:22
Medlem
Citat:
Jag kan ingenting om sådant här, det är därför jag frågar.

Men det låter ju helt orimligt att dom ska behöva betala ut full lön till mig under tider som min arbetsplats inte ens är öppen och inte sätter min fot där på ett par månader?

Att vi sa upp anställningen var ju helt enkelt för att jag skulle ha några pengar överhuvudtaget nu under vintern i form av min semesterersättning innan jag började forska i det här med bidrag.

Enligt lag så är du inte arbetslös om de har stängt utan tjänstledig. De säger upp dig enbart för att slippa betala ut lön, sociala avgifter etc.
Citera
2010-11-23, 13:28
Medlem
xenosans avatar
Citat:
Enligt lag så är du inte arbetslös om de har stängt utan tjänstledig. De säger upp dig enbart för att slippa betala ut lön, sociala avgifter etc.

Det var som fan.

Dock har jag full förståelse för det, skulle kännas riktigt fel att få massa pengar av dom utan att göra något under flera månaders tid.

Lever hellre som en parasit på samhället och får ut en mindre summa än att börja gnälla hos min arbetsgivare angående det här då jag egentligen tycker att dom har gjort rätt och jag själv skulle troligtvis gjort samma sak om jag var dom. Dom är ju trots allt företagare och inte "välgörare".

Men alltid bra att lära sig något nytt så jag tackar för hjälpen!
Citera
2010-11-23, 13:40
Medlem
Citat:
Det var som fan.

Dock har jag full förståelse för det, skulle kännas riktigt fel att få massa pengar av dom utan att göra något under flera månaders tid.

Lever hellre som en parasit på samhället och får ut en mindre summa än att börja gnälla hos min arbetsgivare angående det här då jag egentligen tycker att dom har gjort rätt och jag själv skulle troligtvis gjort samma sak om jag var dom. Dom är ju trots allt företagare och inte "välgörare".

Men alltid bra att lära sig något nytt så jag tackar för hjälpen!

Jag förstår inte ditt resonemang. Du lever hellre som en parasit på samhället än att kräva det du har laglig rätt till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in