2022-05-05, 19:14
Medlem
Ponera att aktiebolaget startas tillsammans med de andra delägarna ganska kort tid efter min påbörjade arbetslöshet snarare än att ha haft ett AB sedan tidigare, skulle det påverka och "se konstigt ut" enligt arbetsförmedlingen?

Jag har svårt att se att det skulle ske någon utdelning första halvåret då pengarna troligtvis återinvesteras direkt i bolaget.

Vem kan kontrollera hur många timmar jag lade i företaget innan och efter jag blev arbetslös?
Citera
2022-05-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kan tänka mig att gränsen går om man sitter i styrelsen eller inte.

Och naturligtvis om Skattemyndigheten klassar utdelningen som arbetsinkomst.

Jag skulle tro att om du tex är registrerad som verklig huvudman i bolaget så kan du räknas som företagare även om du inte sitter i stytelsen. I vilket fall kommer du behöva redogöra för hur ditt engagemang i bolaget ser ut.
Citera
2022-05-05, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakrits666
Ponera att aktiebolaget startas tillsammans med de andra delägarna ganska kort tid efter min påbörjade arbetslöshet snarare än att ha haft ett AB sedan tidigare, skulle det påverka och "se konstigt ut" enligt arbetsförmedlingen?

Jag har svårt att se att det skulle ske någon utdelning första halvåret då pengarna troligtvis återinvesteras direkt i bolaget.

Vem kan kontrollera hur många timmar jag lade i företaget innan och efter jag blev arbetslös?

Det är inte Arbetsförmedlingen som avgör utan din A-kassa. Så här skriver till exempel Unionens A-kassa:
https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/aktiebolag-enskild-firma-eller-familjeforetag/
Citera
2022-05-05, 21:10
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Som rubriken lyder, kan man efter uppsägning på något vis se till att få A-kassa utbetald medans man är delägare i ett aktiebolag som inte har någon direkt nämnvärd omsättning?

Säg att AB hade sålt produkter för 5000kr månaden fördelat på 2-4 delägare.

Eller räknas detta som att man inte längre är arbetslös?

Eller vilken omsättning kan ett bolag ha innan man inte längre räknas som arbetslös? Jag menar, vem överlever på tex 1250kr i månaden.

Du får nog kolla upp det ordentligt. Om du haft firman som hobby på fritiden så går det bra. Läs här: https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/ovrigt/a-kassa-for-foretagare/
Citera
2022-05-06, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är inte Arbetsförmedlingen som avgör utan din A-kassa. Så här skriver till exempel Unionens A-kassa:
https://www.unionensakassa.se/regler-och-villkor/aktiebolag-enskild-firma-eller-familjeforetag/

Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Du får nog kolla upp det ordentligt. Om du haft firman som hobby på fritiden så går det bra. Läs här: https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/ovrigt/a-kassa-for-foretagare/

Frågan är då vem och hur det kontrolleras om personen i fråga faktiskt lägger ned några timmar i sitt bolag eller inte.
Om bolaget i dagsläget inte har några intäkter (i uppstartsfas) och kanske eventuellt inte har det på ett tag framöver så bör det vara fördelaktigt för att få ut A-kassa, men en helt annan situation om företaget gett utdelning, eller?
Citera
2022-05-06, 18:14
Medlem
Citat:
Frågan är då vem och hur det kontrolleras om personen i fråga faktiskt lägger ned några timmar i sitt bolag eller inte.
Om bolaget i dagsläget inte har några intäkter (i uppstartsfas) och kanske eventuellt inte har det på ett tag framöver så bör det vara fördelaktigt för att få ut A-kassa, men en helt annan situation om företaget gett utdelning, eller?

Jag tolkar det inte som att företaget måste ha gett utdelning. Utan frågan är ifall det är verksamhet i företaget. Även om företaget går minus så kan det ändå ha en pågående verksamhet och då får man ingen a-kassa.
Citera
2022-05-07, 00:09
Medlem
Får jag behåll min SGI om jag säger upp mig och börjar studera i höst och tar ut föräldrapenning fram till studierna börjar? Om jag får behålla den tills efter studierna alltså.
Citera
2022-05-08, 04:04
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:

Jag fick redovisa allt när jag hade samma situation. Fick avslag. Hade inte utdelning, stod bara som delägare.
Citera
2022-05-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erca17
Jag tolkar det inte som att företaget måste ha gett utdelning. Utan frågan är ifall det är verksamhet i företaget. Även om företaget går minus så kan det ändå ha en pågående verksamhet och då får man ingen a-kassa.

Citat:
Ursprungligen postat av halvfestligt
Jag fick redovisa allt när jag hade samma situation. Fick avslag. Hade inte utdelning, stod bara som delägare.

Okej! Frågan är då återigen - vem kan veta hur pass mycket tid, om ens någon tid alls, jag faktiskt lägger på verksamheten?
Citera
2022-05-09, 21:07
Medlem
Airwave92s avatar
Stämmer det att man måste aktivitetsrapportera hos AF även om man inte söker a-kassa?
Jag skrev in mig på AF utan att ha uppfyllt kraven för a-kassan. Får sedan meddelande om att jag ej aktivitetsrapporterat? Varför ska jag göra det? Är väl bara för a-kassan man måste göra det?!
Citera
2022-05-09, 23:44
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Stämmer det att man måste aktivitetsrapportera hos AF även om man inte söker a-kassa?
Jag skrev in mig på AF utan att ha uppfyllt kraven för a-kassan. Får sedan meddelande om att jag ej aktivitetsrapporterat? Varför ska jag göra det? Är väl bara för a-kassan man måste göra det?!
Varför skrev du in dig på AF om du inte är arbetssökande?
Citera
2022-05-10, 00:34
Medlem
Airwave92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför skrev du in dig på AF om du inte är arbetssökande?

Jag är arbetssökande, men inte A-kasse sökande. Därmed förstår jag inte varför de ställer "krav" på hur många arbetsplatser jag skall söka. Jag är kräsen och tar inte första bästa jobbet just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in