2023-09-14, 23:37
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovduvaknasen
Någon som nyligen haft med Handels A-kassa att göra och om ja, hur lång tid tog det från 1a dagen arbetslös tills utbetalning?
https://akassan.handels.se/ersattning/sa-har-soker-du-ersattning/handlaggningstid/
Citera
2023-09-15, 16:00
Avslutad
Tänkte fråga, teoretiskt,

En vän har blivit uppsagd men har anställning till sista oktober.

Ska han anmäla till a-kassa dagen när han fick gå hem?

Gäller det även arbetsförmedlingen?
Citera
2023-09-15, 16:17
Medlem
Hej, hoppas på svar från någon som vet (inte spekulerar!).
Sist jag hade a-kassa blev det jättejobbigt när jag jobbade några timmar på ett ställe och inte fick arbetsgivarintyg.

Undrar därför vad som händer om jag jobbar och kryssar i Kan inte ta arbete för de timmarna.
Kommer jag bli utfrågad om varför? Kan a-kassan se att jag tjänat pengar just den månaden?
Frågade på ett annat ställe och fick bara en massa spekulationer som svar. Hoppas på er flashbackare!
Citera
2023-09-15, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Tänkte fråga, teoretiskt,

En vän har blivit uppsagd men har anställning till sista oktober.

Ska han anmäla till a-kassa dagen när han fick gå hem?

Gäller det även arbetsförmedlingen?
Han ska anmäla till a-kassan första dagen han inte jobbar. Han kan skriva in sig på Arbetsförmedlingen tidigare om han vill.
Citera
2023-09-15, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
Han ska anmäla till a-kassan första dagen han inte jobbar. Han kan skriva in sig på Arbetsförmedlingen tidigare om han vill.

Så alltså på måndagen?

Han gick halva dagen idag.

Blir det inget strul med a-kassan om han lön till oktober?

Han tackar
Citera
2023-09-15, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaMaria
Första dagen utan betalning är det väl om man är arbetsbefriad med lön nu? Kan ju ändå skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Man kan ju inte ta ut a-kassa samtidigt som man uppbär full lön.
Citera
2023-09-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Första dagen utan betalning är det väl om man är arbetsbefriad med lön nu? Kan ju ändå skriva in sig på Arbetsförmedlingen. Man kan ju inte ta ut a-kassa samtidigt som man uppbär full lön.

Ja precis. Framgick inte att han hade lön längre än han jobbade.
Citera
2023-09-19, 20:53
Medlem
Få A-kassa och samtidigt jobba utomlands?

God kväll samtliga. Har en fråga där jag hoppas någon praktiskt kunnig inom Arbetsförmedligen - Alfakassan- IT - EU-direktiv.

Det är såhär att jag får akassa (grundersättning) då jag blev uppsagd pga arbetsbrist.

Jag har nyligen hittat ett jobb i Spanien dit jag kommer flytta i slutet av månaden.

Min fråga är: Hur stor är risken att bli påkommen om jag stämplar A-kassa i Sverige till mitt svenska konto. Men får in min spanska lön på ett konto från en spansk ”nätbank”.

Tänker att jag skall stämpla in via VPN (Svensk IP), samma när jag söker jobb (jag aldrig kommer få) på Arbetsförmedlingen också via VPN.

Finns det någon rutin där sånt kollas upp regelbundet?

Mvh
Citera
2023-09-19, 21:08
Medlem
OneTaps avatar
tror de e för små summor för att nån egentligen ska märka. men hur hade du tänkt jobba o bo lagligt i spanien medan du e skriven o samlar in bidrag i sverige? känns dessutom ovärt o riskera skatte brott o bidrags fusk för några extra tusen lappar per månad :P
Citera
2023-09-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
tror de e för små summor för att nån egentligen ska märka. men hur hade du tänkt jobba o bo lagligt i spanien medan du e skriven o samlar in bidrag i sverige? känns dessutom ovärt o riskera skatte brott o bidrags fusk för några extra tusen lappar per månad :P

Jag har tidigare arbetat och bott i spanien då jag har familj där, samt spanskt NIE nummer.

Jag har för avsikt att aldrig dra mitt svenska kort i spanien och enbart investera varenda krona jag får från a-kassan samtidigt som jag jobbar, lever och även sparar på min spanska inkomst.

Blir vagt räknat typ 110k extra på ett år vilket kan vara soft.
Senast redigerad av alekzore 2023-09-19 kl. 21:12.
Citera
2023-09-19, 21:13
Medlem
OneTaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alekzore
Jag har tidigare arbetat och bott i spanien då jag har familj där, samt spanskt NIE nummer.

Jag har för avsikt att aldrig dra mitt svenska kort i spanien och enbart investera varenda krona jag får från a-kassan samtidigt som jag jobbar, lever och även sparar på min spanska inkomst.

Blir vagt räknat typ 110k extra på ett år vilket kan vara soft.
e de inte smartare o jobba svart i spanien så de inte finns registrerat att du befinner dig där? =)
Citera
2023-09-19, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTap
e de inte smartare o jobba svart i spanien så de inte finns registrerat att du befinner dig där? =)

Haha.. jag skall inte direkt städa gator. Så få betalt svart kommer inte på frågan

Kommer inte heller skriva mig i spanien eller använda mitt svenska kort här nere.
Senast redigerad av alekzore 2023-09-19 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in