2023-09-30, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Någon som vet?

Mvh,
Skychi
Om du utvandrar till tyskland så får du väl ansöka om a-kassa i tyskland?
I övrigt så står ju t.ex din adress på div. papper och även skatteverket kommer ju ha dig registrerad som boende i tyskland?
Eller menar du att du ska stå skriven på en adress i sverige, betala svensk inkomstskatt men flytta till tyskland och sedan hålla det hemligt tills du ev. blir av med jobbet för att då kunna kringå några regler kring hur arbetslöshetskassan betalas ut?
Hur tänker du att ditt arbetssökande ska ske från tyskland? Kan du stå till arbetsmarknadens förfogande samtidigt som du bor i tyskland? Ska du veckopendla till ditt nya arbete om du inte hittar något du kan jobba hemifrån med eller ska du dagspendla?
Citera
2023-10-02, 10:39
Medlem
A-kassa och deltidsjobb

Hej, jag har några frågor angående a-kassa, studier samt deltidsjobb.
I mitt fall så har jag lyckats få både a-kassa samtidigt som 50% studier samt haft ett deltidsjobb där jag är behovsanställd, alltså jobbar jag endast de dagar jag inte har ”lektioner”
Mitt dilemma är nu angående att jag har haft ångest då, när man ska signera en veckas stämpling läst ”jag har med heder och samvete signerat att jag har gjort allt för att jobba i princip”

Problemet är ju att jag har väl tekniskt sätt kunnat jobba de dagar jag har lektion med, men avstått från att lägga mig tillgänglig.

Min fråga är nu kommer jag få några problem av detta? Eller bör jag ha is i magen.
(Jag söker självklart heltidsjobb via arbetsförmedlingen)
Citera
2023-10-02, 10:42
Medlem
sebastian66s avatar
Det kan väl inte vara så svårt att fylla i att man jobbar dagar man jobbar. Man brukar väl kunna fylla i halvdagar också om man jobbar. Då finns det liksom inga problem överhuvudtaget.
Däremot om du fuskar kan du få detta i nacken om du inte skriver in att du har jobbat på onsdag till exempel.
Citera
2023-10-02, 10:43
Medlem
Negercps avatar
Du behöver ju bara fylla i timmarna i rapporteringen varje vecka. Om du jobbat 0% så tror jag inte att det är någon från A-kassan som lägger sig i, de grundar ersättningen på den tiden
Citera
2023-10-02, 10:49
Medlem
Hej grabbar! Tack för era svar, jag har dock haft ganska så ”nära” relation till min handläggare på a-kassan och jag vill minnas att han nämnt att de vill ha en arbetsgivarintyg var 3e månad eller 2e (minns ej) pga de vill säkerställa timmarna jag jobbar,
jag är så sjukt orolig att de på mitt jobb kanske skriver ( avstått från arbete eller blablabla, icke tillgänglig” etc.

Under min anställning står de dock att alla dagar jag inte är bokad räknas jag som arbetslös, så
Citera
2023-10-02, 11:02
Medlem
Du måste upplysa att du studerar. Du får inte CSN och A-kassa samtiigt. A-kassan kör kontroller med CSN och skatteverket.
Citera
2023-10-02, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du måste upplysa att du studerar. Du får inte CSN och A-kassa samtiigt. A-kassan kör kontroller med CSN och skatteverket.

Hej, nej det vet jag, jag har inget csn, men jag har fått det beviljat att få studera och ta a-kassa samtidigt, dock under förutsättning att jag är beredd att avsluta studier ifall jag får ett heltidsjobb, mitt dilemma är ju då att jag inte tekniskt sätt gör allt för att jobba under mitt deltidsjobb, där jag förtillfället jobbar endast dagarna jag inte har lektion.

Så jag ville veta ifall någon har varit i samma sits innan? Och isf vad står det på ett arbetsgivarintyg? Står de endast timmarna man arbetat eller ifall jag ”avstått arbete” ifall man kan kalla det så
Citera
2023-10-02, 15:41
Medlem
Handfots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilpancake
Hej, nej det vet jag, jag har inget csn, men jag har fått det beviljat att få studera och ta a-kassa samtidigt, dock under förutsättning att jag är beredd att avsluta studier ifall jag får ett heltidsjobb, mitt dilemma är ju då att jag inte tekniskt sätt gör allt för att jobba under mitt deltidsjobb, där jag förtillfället jobbar endast dagarna jag inte har lektion.

Så jag ville veta ifall någon har varit i samma sits innan? Och isf vad står det på ett arbetsgivarintyg? Står de endast timmarna man arbetat eller ifall jag ”avstått arbete” ifall man kan kalla det så

Du får ju såklart inte neka till arbetspass på ditt nuvarande arbete för att du studerar. Får akassan reda på det i framtiden lär du bli återbetalningsskyldig. Vet dock inte om det är brotsligt. Nu vet jag inte hur de kan kontrollera sånt, men de har säkert sina knep.
Citera
2023-10-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfot
Du får ju såklart inte neka till arbetspass på ditt nuvarande arbete för att du studerar. Får akassan reda på det i framtiden lär du bli återbetalningsskyldig. Vet dock inte om det är brotsligt. Nu vet jag inte hur de kan kontrollera sånt, men de har säkert sina knep.

Hej, nej det har jag inte gjort, men jag har enkelt sagt, inte lagt mig tillgänglig. Men tror du det kan komma fram i arbetsgivarintyg etc?
Citera
2023-10-02, 16:57
Medlem
Handfots avatar
Citat:
Hej, nej det har jag inte gjort, men jag har enkelt sagt, inte lagt mig tillgänglig. Men tror du det kan komma fram i arbetsgivarintyg etc?

Om du "fuskar" finns ju alltid risken att du blir påkommen. Vilka verktyg de använder sig av för att kontrollera saker har jag dock ingen aning om. Du kan ju alltid ställa frågan till arbetsgivaren.
Citera
2023-10-02, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfot
Om du "fuskar" finns ju alltid risken att du blir påkommen. Vilka verktyg de använder sig av för att kontrollera saker har jag dock ingen aning om. Du kan ju alltid ställa frågan till arbetsgivaren.

Problemet för mig är mer ifall man får göra så eller inte? De som jobbar på a-kassan har ju sina kodord om sagt till hur man få a-kassa medans man studerar tex med att de lägger extra vikt i att ”ja men det är viktigt att du ska bocka i rutan som det står att ifall du får ett heltidsjobb så är du redo att avböja dina studier”

Jag vet helt enkelt inte ifall jag just nu är en ekobrottsling eller ifall jag bara nojar i onödan, vill minnas att hen jag tala med hos a-kassan även svarade på alla mina 100 frågor, där en av dem var hur gör jag om jag studerar de dagarna då? ” nej men tryck bara i att du är arbetslös”
Hmm ifall någon har mer inblick så dela gärna
Citera
2023-10-02, 21:56
Medlem
Handfots avatar
Citat:
Problemet för mig är mer ifall man får göra så eller inte? De som jobbar på a-kassan har ju sina kodord om sagt till hur man få a-kassa medans man studerar tex med att de lägger extra vikt i att ”ja men det är viktigt att du ska bocka i rutan som det står att ifall du får ett heltidsjobb så är du redo att avböja dina studier”

Jag vet helt enkelt inte ifall jag just nu är en ekobrottsling eller ifall jag bara nojar i onödan, vill minnas att hen jag tala med hos a-kassan även svarade på alla mina 100 frågor, där en av dem var hur gör jag om jag studerar de dagarna då? ” nej men tryck bara i att du är arbetslös”
Hmm ifall någon har mer inblick så dela gärna

Ring akassan och fråga annars! Skadar inte att höra med dom, du kan ju skippa att legitimera dig och ringa in "anonymt" och fråga om du är nojjig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in