Citat:
Ursprungligen postat av Blygakatten
Jag byggde mitt resonemang på att invandrare skapar mer företag än vad svenskarna gör. Samtidigt så ska invandrarna vara bättre på att ta vara på de utländska marknaderna. Alla de företag som invandrarna startar skapar ju en ökad tillväxt.
Men nu måste du ju som sagt vara lite källkritiskt och plocka sönder siffrorna för att försöka förstå den mer komplexa bilden.
Invandrare är enligt Hatzigeorgious forskning* (ganska logiskt) bättre på att ta tillvara på de utländska marknaderna - och siffrorna visade att en 10-procentig ökning av en viss folkgrupp gav en 6-procentig ökning av exporten. Samtidigt visade det en 9-procentig ökning av importen från dessa länder, vilket väl är att ses som ett handelsunderskott(?). Jag påpekar även att vår export till MENA-länderna knappast är speciellt extensiv, vilket du verkar hålla med om.
Den här exportökningen ska du för att det ska bli lönsamt, kunna bära upp kostnaden för de mer än 50% av dessa invandrargrupper som fortfarande är arbetslösa efter tio år i landet. Tycker du att det verkar vara rimligt?
Jag tycker det är jättebra med företagsamma och duktiga invandrare, oavsett nationalitet. Men du måste ju någonstans sätta in det i ett större sammanhang, eller hur?
Citat:
Jag tror knappast att de hyllar mångkulturella områden som de ser ut idag med den höga brottslighet som finns. Vidare så är de flesta mångkulturella områdena rätt fattiga områden där ingen egentligen vill bo. Om det hade funnits något mer rikare mångkulturellt område tror jag att fler hade flyttat dit.
Jag hade gärna bott i ett mångkulturellt område om det hade funnits fina bostäder där och brottsligheten hade varit låg. Ja, jag känner mest tillhörighet till svenskarna. Däremot har jag svårt att värdera en svensk människa högre än en invandrare, det går helt enkelt emot mycket av det som mina föräldrar har lärt mig.
Var finns dessa paradisaktiga mångkulturella områden då? Vilka förklaringsmodeller har du till att de inte finns, om du inte kan ge några exempel?
Om verkligheten visar att i princip ALLA mångkulturella områden mer eller mindre är ghetton, är det då inte bättre att säga stopp och belägg ett tag tills problemen är lösta? Eller ska vi fortsätta ösa på, blunda och lägga (en i det närmaste religiös) tilltro till att det nog blir bättre någon gång i framtiden?
Citat:
Nja, du har inte kunnat bevisa motsatsen heller. Tror du verkligen att majoriteten vill stänga all flyktinginvandring eller?
Det beror helt på hur man ställer frågan, skulle jag säga. Skulle frågan se ut något i stil med följande:
Skulle du vilja se en minskning av asyl- och anhöriginvandring från MENA-länder som Somalia, Afghanistan, Irak och Iran?
...så är jag helt och fullt övertygad om att det skulle vara en
förkrossande majoritet som svarade Ja. Skulle du istället ställa frågan på följande sätt:
Bör Sverige helt sluta ta emot krigsflyktingar?
...så tror jag knappast att det skulle ge en majoritet Ja-röster.
Jag tycker att du ska läsa de förbluffande slutsatser som Marie Demker presenterar utifrån den forskning som hennes eget SOM-institut gjort de senaste åren. Det får Sanningsdepartementet i Orwells 1984 att framstå som underutvecklat. Marie Demker är precis som Erik Ullenhag en riktig
Bagdad-Bob.
Citat:
Samtidigt känns det som vi måste möta invandrarna på halva vägen. Det känns lite för mycket begärt att de ska tvingas ta av sig religiösa symboler som uppenbarligen är mycket viktigt för de att bära. Samtidigt förstår jag att det kan innebära problem, jag tror att sveriges politiker kommer ändra sig i den frågan om problemet blir tillräckligt stort.
Vi bor i Sverige, varför skulle invandrare som kommer inte inte assimileras istället? Varför skulle man inte ta seden dit man kommer? Varför ska vi svenskar i vårt eget land, med vår egen historia, vårt eget folk, vår egen kultur, våra egna seder - gå halva vägen? Självklart ska vi vara öppna för influenser från varthän vi än må vända oss, men att
tvingas till det... varför?
*Jag har inte kollat närmare på själva forskningens reliabilitet eller validitet, det får någon ekonom eller statsvetare kika på istället.