2012-01-07, 19:05
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undulatbajs

Men se möjligheterna också.

Kan du nämna ett par av dessa möjligheter?
Citera
2012-01-07, 19:09
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurtisak
Är det inte det alla djävlar hela tiden tjötar om, Vi har ingen egen kultur, vi är egentligen inte svenskar, vi äger inte landet, vi är kan ingen ting och utan invandrare så skulle Sverige inte funnits.

Ifs. men jag går inte på såna infantila lögner av PK-förrädare. Därför ställer jag frågan engång till förtjänar svensken ett eget land eller inte?
Citera
2012-01-07, 19:26
Medlem
Blygakattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Att länka till politiska analyser i Aftonslasken ger inga poäng. Jag försökte leta efter dokument från UNDP från samma period för att ge dig en chans att visa hur Wolfgang Hansons slutsatser är riktiga:

http://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2009/
http://www.undp.se/HDRmigration/
Jag förutsätter att journalisten analyserar rapporten rätt. Jag har ju knappast möjlighet att läsa igenom hela rapporten och försöka analysera den. Dessutom tror jag att journalisten har mer erfarenhet att tolka rapporter likt denna ur ett svenskt perspektiv.
Citat:
Eftersom det är du som står för den här ståndpunkten och försöker leda den i bevis så ligger också bevisbördan på dig. Hur lätt tror du för övrigt att det varit i de senaste 25 årens politiska klimat att bedriva forskning som riskerar att visa på motsatsen?
Det är svårt antar jag. Samtidigt så borde det finnas rapporter som även är negativa, då detta är en så viktigt fråga.
Citat:
När det gäller DN-artikeln så är det snarare ett politiskt statement än något annat, även om det förstås är bra med alla typer av ökad export.När jag kollade in Andreas Hatzigeorgious slutsatser närmare så hittade jag följande:Så, hur stor tror du att exporten av svenska varor till Afghanistan, Irak, Eritrea, Somalia eller andra MENA-länder är? Själv har jag ingen aning, men jag gissar att dessa marknader är tämligen små. Och minsann, visar det sig inte också att vi samtidigt importerar ännu mer från dessa länder? Personligen skulle jag säga att en tioprocentig ökning av somalier i Sverige i utbyte mot en sexprocentig ökning av exporten till Somalia knappast gör att det går jämnt upp - men så är jag ju ingen ekonom heller.
Du har en del poänger där.
Citat:
Jag skulle dock placera in båda artiklarna i facket religiös övertygelse om massinvandringens (eventuella kommande) positiva sidor.
Samtidigt kan knappast journalisterna ljuga. Om journalisten skriver att det enligt rapporten ska vara lönsamt att ha en invandringen för Sverige så kan det knappast vara falskt.
Citat:
När det gäller kostnaderna så finns det ett några bra sammanfattande inlägg i en av trådarna om Ullenhags myter: https://www.flashback.org/sp34703960
https://www.flashback.org/sp34704130
Extern länk där en del av materialet är hämtat:
http://www.skattebetalarna.se/LinkClick.aspx?link=Pdf%2Frapporter+fakta%2FInvand ring.pdf

Du kan ju för övrigt göra en sökning på "Ullenhags myter" här på Flashback, så kommer du att ha några timmars underhållande och upplysande läsning. Jag tycker att det är lite charmigt naivt att du hänvisade till den sidan.
Är det naivt att tro på det som finns på regeringens hemsida?
Visst, man ska vara kritisk men jag förutsätter att allt som står där är sanning. Det är möjligt att det kan vara aningen vinklat, men samtidigt så tror jag att skribenterna här vinklar minst lika mycket åt andra hållet.
Citat:
Så, vad byggde du då ditt tankeexperiment på? Här får du ett lika relevant tillbaka: "Tänk om det skulle komma tusen rika utomjordingar från månen och betala tusen miljarder för varje invandrare vi tagit in de senaste åren, vad skulle du säga då? Va? VA? Då skulle det minsann gå med vinst. Lix."
Jag byggde mitt resonemang på att invandrare skapar mer företag än vad svenskarna gör. Samtidigt så ska invandrarna vara bättre på att ta vara på de utländska marknaderna. Alla de företag som invandrarna startar skapar ju en ökad tillväxt.
Citat:
Jag presenterade källor till siffror ovan, och jag är helt säker på att andra här mer än gärna hjälper till att hitta andra siffror. Men, du måste förstå att det föreligger vissa politiska problem återigen... Som integrationsminister Erik Ullenhag skrev i sitt numera totalsågade och utskrattade "Tolerans"-projekt, när han skulle bemöta "myten" att invandringen kostar Sverige tiotals miljarder per år:

"Det är inte helt klart hur invandringen påverkar de offentliga finanserna. De beräkningar som finns visar på större kostnader än intäkter."

Förtroendeingivande från en minister, n'est ce pas?
Samtidigt skriver vår minister att det finns studier som visar att invandringen är bra för vår ekonomi. Det verkar inte finnas något entydigt svar om vi tjänar på vår invandring.
Citat:
Jag såg att du redan fått svar på detta. Men håll med om att det är lite märkligt att Jan Helin och hans anhang - som gillar olika - bor i allt annat än mångkulturella områden. Samma när det gäller exempelvis riksdagsmän. Är det inte höjden av hyckleri, borde de inte vallfärda till Rosengård, Alby, Södertälje, Landskrona eller annat valfritt ghetto för att köpa lägenheter och få skörda frukten av den politik som de själva driver?
Jag tror knappast att de hyllar mångkulturella områden som de ser ut idag med den höga brottslighet som finns. Vidare så är de flesta mångkulturella områdena rätt fattiga områden där ingen egentligen vill bo. Om det hade funnits något mer rikare mångkulturellt område tror jag att fler hade flyttat dit.
Citat:
Det kanske var lite hårt av mig att säga att du hycklar, men du hyllar mångkulturen och slåss för massinvandringen trots att du själv personligen bor "vitt" och identifierar dig med svenskar... Det är andra som ska få ta del av detta, för dig är mångkulturen antagligen synonymt med kebab, Zlatan och någon kulturträff med afrikansk dans.
Jag hade gärna bott i ett mångkulturellt område om det hade funnits fina bostäder där och brottsligheten hade varit låg. Ja, jag känner mest tillhörighet till svenskarna. Däremot har jag svårt att värdera en svensk människa högre än en invandrare, det går helt enkelt emot mycket av det som mina föräldrar har lärt mig.
Citat:
Det var ett svar på att du påstod att majoriteten av svenskarna vill "ge en chans" till analfabeter eller svagbegåvade som inte gått skolan. Jag har fortfarande inte sett någon länk som stödjer det påståendet.
Nja, du har inte kunnat bevisa motsatsen heller. Tror du verkligen att majoriteten vill stänga all flyktinginvandring eller?
Citat:
Varför ska vi i någon slags missriktat toleranshänseende gå tillbaka i tiden och desekularisera det land som vi slagits i 100 år för att göra mer sekulariserat? Religionsfrihet, javisst! Men på fritiden.
Samtidigt känns det som vi måste möta invandrarna på halva vägen. Det känns lite för mycket begärt att de ska tvingas ta av sig religiösa symboler som uppenbarligen är mycket viktigt för de att bära. Samtidigt förstår jag att det kan innebära problem, jag tror att sveriges politiker kommer ändra sig i den frågan om problemet blir tillräckligt stort.
Citat:
Nu var det väl inte så att jag menade att Migrationsverket skulle följa minsta lilla nyck, och spontant anställa och avskeda folk till höger och vänster. Vi kan under en tioårsperiod se till att dra ner ordentligt på invandringen. Vi kan inte ha olika skattefinansierade statliga organ bara för sakens skull, de måste förstås fylla ett behov. Finns inte behovet så måste man förstås även ändra på organisationen.
Jo, självklart är det så. Nu trodde jag du menade ett totalstopp för invandringen, det skulle innebära stora omställningar om man sedan skulle öppna upp för invandringen igen när problemen var lösta.
Citat:
Sen tror jag bestämt att du är en liten dramaqueen, eller hur?
Haha, kanske det.
Citera
2012-01-07, 19:32
Medlem
billftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
1) Poängen är att i denna tråden är både MIN önskevärld och DIN totalt off topic. Det är en sak att breda ut texten lite, men att diskutera en fantasivärld i inlägg efter inlägg blir tröttsamt och irrelevant på gränsen till trådsabotage.

Precis, så varför får du fråga om inte ett etniskt homogent samhälle skulle vara bättre när inte jag får skriva om ett mångkulturellt recept som kan tänkas vara bättre. Men jag lyder moderator och släpper det nu.

Citat:
2) Jag har en fråga: är du FÖR invandring av icke-vita till Sverige IDAG, så som samhället är uppbyggt NU? (Alltså inte i din fantasivärld, utan i den riktiga världen, år 2012, Sverige).

Nej, socialliberaler vill öppna gränserna och ta era pengar och ge till invandrares sjukvård. Är man ännu liberalare tycker man att det är fel att ni ska få betala för att jag har negrer på min tomt. Därför är inte de senare er fiende.

Citat:
3) Ja, men den förutsättningen är att vi byter ut Sverige som det ser ut i dag mot din fantasiverklighet som inte finns. I det Sverige som vi lever i idag så skadas de facto vita svenskar av invandringen från icke-vita länder. Detta är ett faktum.

Det håller jag med om och det är inget jag ställer mig bakom.

Citat:
4) Den stora skillnaden är att exempelvis mina döttrar inte kan dö eller skadas för att du rökar eller äter snabbmat - det drabbar endast dig. Om du verkar för att upprätthålla rådande system i rådande Sverige (och alltså inte din fantasivärld där allt funkar perfekt) så utsätter du mina döttrar för en ökad risk för att råka illa ut. Det finner jag oacceptabelt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Passiv_r%C3%B6kning

Om du tvingas betala eller "utsätts för otrygghet" av mina cigg så gör jag fel, precis som jag menar att jag gör fel mot dig om du tvingas betala för min mångkultur och otryggheten som eventuellt följer.

Citat:
5) Jag bestämmer inte över din tomt, det har jag ju sagt. Jag bestämmer inte över dig alls. Vad är det du inte förstår? Jag har förklarat saken för dig enkelt: du vill leva med negrer och araber, jag vill det inte. Och såvida inte din fantasivärld blir verklig så har vi den verklighet vi nu lever i att utgå ifrån, och då måste någon av oss göra avkall på sina önskningar om den andres önskningar blir uppfyllda. Effekterna av den enes vilja drabbar den andre. Jag tvingas se negrer och araber i mitt Sverige idag, och jag trivs inte med det: du älskar det, för du älskar att leva med neger och araber. En dag kanske detta ändras, och då får du kanske flytta till något mångkulturellt land, typ Brasilien, för att tillfredsställa dina lustar till negrer och araber.

Och ditt förslag är att de som först uppnår 51% i riksdagen ska tvinga de andra till avkall?

Citat:
6) Detta är en bra poäng. Ska vi icke-rökare betala för rökarnas självpåtagna sjukdomar och behandlingar? Det kan diskutteras. Men en sak är säker: en människas val att röka må kanske kosta mig mer pengar via skatten, men det utsätter inte mig eller de mina för fara eller skada... som invandringen av negrer och araber gör.
Och det är en viktig skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Jag framförde en frågeställning tidigare i tråden men fick inga svar. Det handlar om frågor av fundamental art som till och med föranledde den fjäderprydda mytomanen Ullenhag till att reagera.
OK. Vi kör igen. Var nu inte så fega utan försök att svara konkret med utgångspunkt i realpolitik och inte i känslomässig mumbojumbo eller infantila motfrågor:

Det är en sak som gått och gnagt i mig ett tag och här måste jag bara få veta:
Det gäller det här med invandrares brottslighet. Ni framkastar i tid och otid att det är individer som begår brott.
Då skulle det vara intressant att veta hur ni rent praktiskt vill gå till väga för att komma till rätta med dessa individer i urskiljningen från skötsamma individer.

Hur ska vi komma åt bråkiga individer ur grupper där vi vet att chansen är högre att hitta de, tolkar jag som din fråga. Det skulle lätt kunna göras genom att folk granskar denna grupp hårdare och är mer försiktig vid interagerande.

Ja det blir ju undvikligen så att den stora gruppen får ta smällar tack vare enskilda individer, men det kan enligt mig inte lösas på något annat sätt.

Citat:
Vi kör ett tankeexperiment:
Låt oss säga att 1000 afghaner vill invandra till Sverige. Vi vet, med facit i hand, att afghaner är en folkgrupp som är kraftigt överrepresenterade i kriminalitet.
Några av dem kommer att begå våldtäkt. Vissa kommer att stjäla, en del råna samt andra brott.
Alltså. Vi vet att ett hundratal av dessa afghaner kommer att begå brott, vissa av avskyvärd karaktär, när de väl bosatt sig här.

Ska ni:
1. Stå vid gränsen och peka ut brottslingarna i förväg? Naturligtvis faller det på sin egen orimlighet eftersom man inte vet vilka av dem som är Mr X.

Citat:
2. Låta dem flytta in till Sverige, fast ni vet att en del av dem är brottslingar, och låta svenskar skadas tills ni identifierat individerna?

Citat:
3. Finns det fler alternativ att göra det här på?

Vet inte om hela forumet kommer skrika på mig om jag svarar på detta. Hur kan jag svara på det? Jag är inte för någon stat i första hand, för mångkultur i andra hand. Envisas ni med kravet att "förklara varför det är bra med invandring i en välfärdsstat när alla hatar dom och statistik visar på att de är jordens avskum". Vem går frivilligt in i den chanslösa diskussionen?

Det är inte mångkulturen ni är emot, det är att ni måste betala/lida av att den finns i er närhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goat
Kan billftw snälla vara tyst?
Förstör bara tråden med trams :S..
Men jag försöker mig på en ny frågeställning då ..
Med denna 6min långa video i bakhuvudet så måste man väl någonstans erkänna att invandringen inte är till för att hjälpa utan snarare för att tillföra något.
Visst det har givit en del kulinariska restauranger, men i övrigt?
Forska en halvtimme så kommer ni upptäcka att det inte bara kostar massor med pengar, utan väldigt massa lidande när Svenskar faller offer för kriminaliteten som kommer i spåren av invandring.
Svenskar blir utan arbete eller får sämre arbetsvillkor på arbetsmarknaden pga invandringen.
Om ni nu inte förkastar Roy Beck's analys av läget förstås, men då vill jag gärna ha någon bakgrund för detta iom att det i mina ögon låter väldigt logiskt.
Tack på förhand

Det får jag inte heller svara på givet mallen ni satt upp för mig. Invandring är alltid dålig sålänge ofrivilliga måste lida/betala för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vad tror ni kommer hända när vita är i minoritet pga. er invandringspolitik? Är svensken så värdelsös enligt er att han inte ens förtjänar ett eget land?

Jag gillar Svensken. Varför far vi inte illa idag av att Kineserna är så ofantligt många fler än oss? Jo därför att vi dragit gränser som gör att de inte kan påverka oss. Det vill jag bara att ni ska kunna göra mot mångkulturen också. Dock borde ni inte ha rätten att bestämma vad som finns på Sveriges hela landyta, då ni varken kommer, vill eller har varit på min tomt i Norrland och inte hade märkt av att jag hade negrer där som endast jag betalade för.
Citera
2012-01-07, 19:35
Medlem
Blygakattens avatar
Citat:
Fråga:

Vad krävs det för att ni ska börja betrakta invandringen som negativ?

Är det ens möjligt?
Klart att det är. Vad som krävs?
För mig krävs det att jag förlorar några debatter är på flashback och inser att jag nog har fel. Du måste förstå att det krävs mycket för en person som mig att börja hårdkritisera invandringen eftersom det går emot så mycket av det man har lärt sig av sina föräldrar när man har växt upp.
Citera
2012-01-07, 19:44
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygakatten
Jag förutsätter att journalisten analyserar rapporten rätt. Jag har ju knappast möjlighet att läsa igenom hela rapporten och försöka analysera den. Dessutom tror jag att journalisten har mer erfarenhet att tolka rapporter likt denna ur ett svenskt perspektiv.

---

Samtidigt kan knappast journalisterna ljuga. Om journalisten skriver att det enligt rapporten ska vara lönsamt att ha en invandringen för Sverige så kan det knappast vara falskt.

---

Visst, man ska vara kritisk men jag förutsätter att allt som står där är sanning. Det är möjligt att det kan vara aningen vinklat, men samtidigt så tror jag att skribenterna här vinklar minst lika mycket åt andra hållet.
Nej, det är inte naivt utan rentutav jävligt korkat naivt. Menar du på allvar att du inte har en aning om hur man är källkritisk? Tror du på allvar att allt som skrivs av journalister i kvällspressen är någon typ av objektiv sanning? Herregud, jag trodde att din typ var utdöd vid det här laget.

När det gäller Wolfgang-artikeln så är jag helt och fullt övertygad om att han heller inte har läst rapporten, utan bara rapporterat ett utdrag från någon utländsk artikel. Möjligen har han fått en bit av rapporten översatt och färdigtuggad av någon politiker eller lobbyist med egen agenda.

Ullenhags "sanningar" kan du som sagt se plockas sönder bit för bit bland annat här på Flashback. Där kommer du även att hitta länkar till många andra kritiska artiklar, om det känns tryggare. Läs själv, bilda dig en egen uppfattning!!

Självklart vinklas saker även här utifrån varje skribents egen agenda. Lika självklart är det att man ifrågasätter och kritiskt granskar fakta som presenteras, dubbelkollar, trippelkollar. Länkas det till artiklar så granskar man artiklarna kritiskt. Länkas det till undersökningar så vill man gärna se direktlänkar till forskningen som ligger bakom för att kunna se om tolkningarna är rimliga. Jag tycker absolut att du ska dubbel- eller trippelkolla alla fakta som presenteras för dig för att bilda dig en egen uppfattning om hur det ligger till. Efter ett tag här, så kommer du att lära dig vilka skribenter du vågar lita mer på, och vilka som slirar på sanningen.

Lycka till!
Citera
2012-01-07, 19:44
Medlem
Blygakattens avatar
Citat:
Fråga:

Bör vi medborgare alltid verka för en så hög trygghet som möjligt i vårt land?

Finns det några rimliga skäl att göra avkall på en så hög trygghet som möjligt?
Att ha en hög trygghet är högt upp på min lista om vad som är viktigt för Sverige att ha. Samtidigt gäller det att inte bli för paranoid och ta till alla metoder man kan för att ha en hög trygghet. Det måste finnas gränser.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goat
Jag kan svara för mig.
Så fort man offrar frihet för att uppnå trygghet, så förtjänar man inget av det som något kännt citat säger .
Men jag håller med, trygghet är givetvis viktigt, men att gå den polisiära vägen till trygghet är helt och hållet feltänk enligt mig.
Man måste istället försöka hitta orsakerna till otryggheten, i detta fallet invandringen .
Låt säga att det hade visat sig att barn till kriminella oftare är brottslingar än vanliga personer. Hade du spärrat in de i förebyggande syfte eftersom du visste att det var en hög sannolikhet att de personerna skulle begå brott?
Citera
2012-01-07, 19:48
Medlem
Undulatbajss avatar
Citat:
Kan du nämna ett par av dessa möjligheter?
Nej, fan det tänker jag inte göra. Är det så svårt att se det fina med en mer öppen och fri värld?
Citera
2012-01-07, 19:52
Medlem
Blygakattens avatar
Citat:
Nej, det är inte naivt utan rentutav jävligt korkat naivt. Menar du på allvar att du inte har en aning om hur man är källkritisk? Tror du på allvar att allt som skrivs av journalister i kvällspressen är någon typ av objektiv sanning? Herregud, jag trodde att din typ var utdöd vid det här laget.
När har jag hävdat det? Det enda jag påstod var att det knappast kan vara tvärt emot det som journalisten påstod. Korkat att tro på det som står i tidningar? Knappast enligt mig eller svenska folket för den delen.
Citat:
När det gäller Wolfgang-artikeln så är jag helt och fullt övertygad om att han heller inte har läst rapporten, utan bara rapporterat ett utdrag från någon utländsk artikel. Möjligen har han fått en bit av rapporten översatt och färdigtuggad av någon politiker eller lobbyist med egen agenda.
Jasså det är du fullt övertygad om. Hur har du kommit till den övertygelsen om man får fråga?
Citat:
Ullenhags "sanningar" kan du som sagt se plockas sönder bit för bit bland annat här på Flashback. Där kommer du även att hitta länkar till många andra kritiska artiklar, om det känns tryggare. Läs själv, bilda dig en egen uppfattning!!
Det ska jag göra!
Citera
2012-01-07, 20:13
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billftw
Precis, så varför får du fråga om inte ett etniskt homogent samhälle skulle vara bättre när inte jag får skriva om ett mångkulturellt recept som kan tänkas vara bättre. Men jag lyder moderator och släpper det nu.

Nej, socialliberaler vill öppna gränserna och ta era pengar och ge till invandrares sjukvård. Är man ännu liberalare tycker man att det är fel att ni ska få betala för att jag har negrer på min tomt. Därför är inte de senare er fiende.

Det håller jag med om och det är inget jag ställer mig bakom.

Om du tvingas betala eller "utsätts för otrygghet" av mina cigg så gör jag fel, precis som jag menar att jag gör fel mot dig om du tvingas betala för min mångkultur och otryggheten som eventuellt följer.

Och ditt förslag är att de som först uppnår 51% i riksdagen ska tvinga de andra till avkall?

Hur ska vi komma åt bråkiga individer ur grupper där vi vet att chansen är högre att hitta de, tolkar jag som din fråga. Det skulle lätt kunna göras genom att folk granskar denna grupp hårdare och är mer försiktig vid interagerande.

Ja det blir ju undvikligen så att den stora gruppen får ta smällar tack vare enskilda individer, men det kan enligt mig inte lösas på något annat sätt.

Vet inte om hela forumet kommer skrika på mig om jag svarar på detta. Hur kan jag svara på det? Jag är inte för någon stat i första hand, för mångkultur i andra hand. Envisas ni med kravet att "förklara varför det är bra med invandring i en välfärdsstat när alla hatar dom och statistik visar på att de är jordens avskum". Vem går frivilligt in i den chanslösa diskussionen?

Det är inte mångkulturen ni är emot, det är att ni måste betala/lida av att den finns i er närhet.

Det får jag inte heller svara på givet mallen ni satt upp för mig. Invandring är alltid dålig sålänge ofrivilliga måste lida/betala för det.

Jag gillar Svensken. Varför far vi inte illa idag av att Kineserna är så ofantligt många fler än oss? Jo därför att vi dragit gränser som gör att de inte kan påverka oss. Det vill jag bara att ni ska kunna göra mot mångkulturen också. Dock borde ni inte ha rätten att bestämma vad som finns på Sveriges hela landyta, då ni varken kommer, vill eller har varit på min tomt i Norrland och inte hade märkt av att jag hade negrer där som endast jag betalade för.

Jag trodde att vi kommit fram till att det du pratar om är möjligheten att bilda en egen monokultur?

Inte ens du vill ha mångkultur i din "stat". Du vill bara släppa in folk som står för din kultur på din mark. Så varför pratar vi fortfarande om mångkultur med dig?
Citera
2012-01-07, 20:14
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Jag byggde mitt resonemang på att invandrare skapar mer företag än vad svenskarna gör. Samtidigt så ska invandrarna vara bättre på att ta vara på de utländska marknaderna. Alla de företag som invandrarna startar skapar ju en ökad tillväxt.
Men nu måste du ju som sagt vara lite källkritiskt och plocka sönder siffrorna för att försöka förstå den mer komplexa bilden.

Invandrare är enligt Hatzigeorgious forskning* (ganska logiskt) bättre på att ta tillvara på de utländska marknaderna - och siffrorna visade att en 10-procentig ökning av en viss folkgrupp gav en 6-procentig ökning av exporten. Samtidigt visade det en 9-procentig ökning av importen från dessa länder, vilket väl är att ses som ett handelsunderskott(?). Jag påpekar även att vår export till MENA-länderna knappast är speciellt extensiv, vilket du verkar hålla med om.

Den här exportökningen ska du för att det ska bli lönsamt, kunna bära upp kostnaden för de mer än 50% av dessa invandrargrupper som fortfarande är arbetslösa efter tio år i landet. Tycker du att det verkar vara rimligt?

Jag tycker det är jättebra med företagsamma och duktiga invandrare, oavsett nationalitet. Men du måste ju någonstans sätta in det i ett större sammanhang, eller hur?

Citat:
Jag tror knappast att de hyllar mångkulturella områden som de ser ut idag med den höga brottslighet som finns. Vidare så är de flesta mångkulturella områdena rätt fattiga områden där ingen egentligen vill bo. Om det hade funnits något mer rikare mångkulturellt område tror jag att fler hade flyttat dit.

Jag hade gärna bott i ett mångkulturellt område om det hade funnits fina bostäder där och brottsligheten hade varit låg. Ja, jag känner mest tillhörighet till svenskarna. Däremot har jag svårt att värdera en svensk människa högre än en invandrare, det går helt enkelt emot mycket av det som mina föräldrar har lärt mig.
Var finns dessa paradisaktiga mångkulturella områden då? Vilka förklaringsmodeller har du till att de inte finns, om du inte kan ge några exempel?

Om verkligheten visar att i princip ALLA mångkulturella områden mer eller mindre är ghetton, är det då inte bättre att säga stopp och belägg ett tag tills problemen är lösta? Eller ska vi fortsätta ösa på, blunda och lägga (en i det närmaste religiös) tilltro till att det nog blir bättre någon gång i framtiden?
Citat:
Nja, du har inte kunnat bevisa motsatsen heller. Tror du verkligen att majoriteten vill stänga all flyktinginvandring eller?
Det beror helt på hur man ställer frågan, skulle jag säga. Skulle frågan se ut något i stil med följande:
Skulle du vilja se en minskning av asyl- och anhöriginvandring från MENA-länder som Somalia, Afghanistan, Irak och Iran?
...så är jag helt och fullt övertygad om att det skulle vara en förkrossande majoritet som svarade Ja. Skulle du istället ställa frågan på följande sätt:
Bör Sverige helt sluta ta emot krigsflyktingar?
...så tror jag knappast att det skulle ge en majoritet Ja-röster.

Jag tycker att du ska läsa de förbluffande slutsatser som Marie Demker presenterar utifrån den forskning som hennes eget SOM-institut gjort de senaste åren. Det får Sanningsdepartementet i Orwells 1984 att framstå som underutvecklat. Marie Demker är precis som Erik Ullenhag en riktig Bagdad-Bob.

Citat:
Samtidigt känns det som vi måste möta invandrarna på halva vägen. Det känns lite för mycket begärt att de ska tvingas ta av sig religiösa symboler som uppenbarligen är mycket viktigt för de att bära. Samtidigt förstår jag att det kan innebära problem, jag tror att sveriges politiker kommer ändra sig i den frågan om problemet blir tillräckligt stort.
Vi bor i Sverige, varför skulle invandrare som kommer inte inte assimileras istället? Varför skulle man inte ta seden dit man kommer? Varför ska vi svenskar i vårt eget land, med vår egen historia, vårt eget folk, vår egen kultur, våra egna seder - gå halva vägen? Självklart ska vi vara öppna för influenser från varthän vi än må vända oss, men att tvingas till det... varför?

*Jag har inte kollat närmare på själva forskningens reliabilitet eller validitet, det får någon ekonom eller statsvetare kika på istället.
Senast redigerad av Kaiser Chief 2012-01-07 kl. 20:21.
Citera
2012-01-07, 20:17
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Jag förutsätter att journalisten analyserar rapporten rätt.

Citat:

Citat:

Citat:
Visst, man ska vara kritisk men jag förutsätter att allt som står där är sanning.

Citat:
Samtidigt skriver vår minister att det finns studier som visar att invandringen är bra för vår ekonomi.

http://www.youtube.com/watch?v=RYU40R2qrWs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in