2012-01-07, 14:53
Medlem
NyanNyans avatar
Är all form av nationalism dålig i alla lägen?

Om ja,även kurdisk och palestinsk nationalism?
Citera
2012-01-07, 14:55
Medlem
kakburks avatar
Jag framförde en frågeställning tidigare i tråden men fick inga svar. Det handlar om frågor av fundamental art som till och med föranledde den fjäderprydda mytomanen Ullenhag till att reagera.
OK. Vi kör igen. Var nu inte så fega utan försök att svara konkret med utgångspunkt i realpolitik och inte i känslomässig mumbojumbo eller infantila motfrågor:

Det är en sak som gått och gnagt i mig ett tag och här måste jag bara få veta:
Det gäller det här med invandrares brottslighet. Ni framkastar i tid och otid att det är individer som begår brott.
Då skulle det vara intressant att veta hur ni rent praktiskt vill gå till väga för att komma till rätta med dessa individer i urskiljningen från skötsamma individer.

Vi kör ett tankeexperiment:
Låt oss säga att 1000 afghaner vill invandra till Sverige. Vi vet, med facit i hand, att afghaner är en folkgrupp som är kraftigt överrepresenterade i kriminalitet.
Några av dem kommer att begå våldtäkt. Vissa kommer att stjäla, en del råna samt andra brott.
Alltså. Vi vet att ett hundratal av dessa afghaner kommer att begå brott, vissa av avskyvärd karaktär, när de väl bosatt sig här.

Ska ni:
1. Stå vid gränsen och peka ut brottslingarna i förväg? Naturligtvis faller det på sin egen orimlighet eftersom man inte vet vilka av dem som är Mr X.
Eller ska ni:
2. Låta dem flytta in till Sverige, fast ni vet att en del av dem är brottslingar, och låta svenskar skadas tills ni identifierat individerna?

3. Finns det fler alternativ att göra det här på?
Senast redigerad av kakburk 2012-01-07 kl. 14:58.
Citera
2012-01-07, 15:02
Medlem
Mr.Goats avatar
Kan billftw snälla vara tyst?
Förstör bara tråden med trams :S..

Men jag försöker mig på en ny frågeställning då ..

Med denna 6min långa video i bakhuvudet så måste man väl någonstans erkänna att invandringen inte är till för att hjälpa utan snarare för att tillföra något.
Visst det har givit en del kulinariska restauranger, men i övrigt?
Forska en halvtimme så kommer ni upptäcka att det inte bara kostar massor med pengar, utan väldigt massa lidande när Svenskar faller offer för kriminaliteten som kommer i spåren av invandring.
Svenskar blir utan arbete eller får sämre arbetsvillkor på arbetsmarknaden pga invandringen.

Om ni nu inte förkastar Roy Beck's analys av läget förstås, men då vill jag gärna ha någon bakgrund för detta iom att det i mina ögon låter väldigt logiskt.

Tack på förhand
Citera
2012-01-07, 15:07
Medlem
Cimmerians avatar
Fråga:

Bör vi medborgare alltid verka för en så hög trygghet som möjligt i vårt land?

Finns det några rimliga skäl att göra avkall på en så hög trygghet som möjligt?
Citera
2012-01-07, 15:24
Medlem
Mr.Goats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Fråga:

Bör vi medborgare alltid verka för en så hög trygghet som möjligt i vårt land?

Finns det några rimliga skäl att göra avkall på en så hög trygghet som möjligt?

Jag kan svara för mig.
Så fort man offrar frihet för att uppnå trygghet, så förtjänar man inget av det som något kännt citat säger .
Men jag håller med, trygghet är givetvis viktigt, men att gå den polisiära vägen till trygghet är helt och hållet feltänk enligt mig.
Man måste istället försöka hitta orsakerna till otryggheten, i detta fallet invandringen .
Citera
2012-01-07, 16:31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Tar vi bort invandrarna i gruppen av socialbidragstagare lär inte övervikten på 6,1 minska till 1 eller 2, vi behöver inte sätta upp ett ekvationssystem för att inse att svenska socialbidragstagare är kraftigt överrepresenterade. Rapporten, vars resultat du medvetet feltolkar, visar i skillnaden mellan lågutbildad och högutbildad, arbetare vs tjänsteman, vilket understryker socioekonomiska orsaker till kriminaliteten.

Nej. Det minskar inte till 1. Det är väl ingen som förnekar att socialbidragstagare begår mer brott än de som har arbete och gott ställt, även bland etniska svenskar, dock blir siffran inte så hög som du skrev.

Men det som är intressant i sammanhanget är att invandrarnas överrepresentation kvarstår i nästan samma grad även när man utjämnat för skillnader i socioekonomisk status:

Citat:
"Det finns ett grundläggande problem med den jämförelse mellan grupper
med svensk respektive utländsk bakgrund som hittills gjorts. De redovisade
siffrorna talar visserligen om hur mycket vanligare det är att grupper som
inte är födda i Sverige av två svenska föräldrar är misstänkta för brott under
åren 1997-2001 jämfört med dem som är födda i Sverige av två svenska
föräldrar. Men dessa olika grupper i befolkningen har lite olika sammansättning
med avseende på till exempel kön, ålder, boende, utbildning och
inkomst.

Mot denna bakgrund har Brå gjort en så kallad standardisering av materialet
med avseende på kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst. Detta är
faktorer som vi från tidigare forskning vet samvarierar med risken för
brottslighet. Standardiseringen innebär att vi genom en statistisk beräkning
”likställt” de olika grupperna när det gäller dessa faktorer. Alla grupper får
med denna beräkning en lika stor andel män, de får samma andel yngre osv.

När det gäller kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst har därmed
övriga grupper fått en ”profil” som är jämförbar med den profil som gruppen
svenskfödda med svenskfödda föräldrar har.

Tabell 10 visar att de utrikes föddas överrisk minskar från 2,5 till 2,1
när hänsyn tas till gruppens kön, ålder, inkomst och utbildning
. Även
överrisken i gruppen som är född i Sverige av två utrikes födda föräldrar
minskar påtagligt, från 2,0 till 1,5."

http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=339

Citat:
"Undersökningen visar både hur stor andel av brotten som begås av invandrare respektive svenskar och hur stor andel i respektive grupp som registrerats för brott under femårsperioden. Den visar att faktorer som kön, ålder, socioekonomisk status och bostadsort inte är förklaringen till skillnader i brottslighet. Den överrepresentation för invandrare i brottsligheten, som rapporten pekar på, är ungfär lika stor för alla socialgrupper."

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=403&module_instance=12

Som du ser så blir det ingen stor förändring när man tagit hänsyn till socioekonomiska förhållanden. Överrepresentationen sjunker från 2,5 till 2,1, dvs det mesta kvarstår.

Citat:
Mycket märkligt, du säger emot dig själv, arbetare är kraftigt överrepresenterade relativt tjänstemän, och alla arbetare är inte invandrare, hur kan denna ekvation gå ihop?

Jag är lite osäker vad du är ute efter, men det är alltid många faktorer som samverkar för att skapa brottslingar. Att vara arbetare skapar en överrepresentation. Att vara invandrare skapar också en överepresentation. Är man både invandrare och arbetare, så blir den totala överepresentationen ännu större (invandrare * arbetare).

Detta är egentligen inget konstigt, men nu finns det vänsterfolk som skyller allt på socioekonomisk status (inkl. yrke) men BRÅ visar ju att det inte håller.

Citat:
Social misär föder kriminalitet, när det gäller romerna har de varit stigmatiserade i Europa under 1000 år, denna fruktansvärda segregation har drabbat folket med relativt stora problem med kriminalitet. Kulturfrågan är ointressant så länge sociala orättvisor existerar, själva grogrunden för kriminaliteten.

När det gäller romerna så är deras kultur en stor orsak till deras höga brottslighet. De har utvecklat en kultur där de vill stå utanför samhället, och till viss del anses brottslighet mot det omgivande samhället vara helt accepterat. Men vad som kom först, hönan eller ägget, kan diskuteras, men klart är i alla fall att det ena ger det andra. Deras höga brottsliget gör att folk är mycket negativa mot dem, vilket i sin tur alstrar mer brottslighet, varav folk blir ännu mer negativa. Det har blivit en ond spiral, och det enda sättet en rom har att bryta detta mönster är att lämna sin kultur och försöka bli en assimilerad svensk. Det finns ju den del romer som gjort det, och de syns inte på samma sätt eftersom många ser dem som svenskar.

Citat:
Nu försöker du blanda in finnar, tyskar och norrmän mm i statistiken. Titta istället på enskilda invandrargrupper. T ex 17,5 - 26,3 % av alla afrikaner begår ett brott inom 5 år. Nästan hälften av alla manliga afrikaner begår ett brott inom 5 år.

- - -

Vart i rapporten står dessa siffror? Jag hittar inte dem, har du varit kreativ igen?

I tabellen på sidan 63 i BRÅ-rapporten hittar du siffrorna 17,5 - 26,3 %. Där hittar du siffror för invandrare från olika regioner i världen.

När det gäller män och kvinnor så nämns det här och där i rapporten att män är betydligt mer kriminella än kvinnor (vilket inte är sensationellt) vilket innebär att siffrorna för männen då måste vara markant högre än 17,5 - 26,3 %. Hur mycket högre får väl alla försöka göra en egen gissning på, men enligt BRÅ är skillnaden rent generellt ganska stor:

Citat:
"Det är 3,5 gånger vanligare att män är misstänkta för brott än kvinnor. När det gäller grövre brott är skillnaderna mellan män och kvinnor ännu större."

"Tabellen bekräftar den generella bilden när det gäller kvinnor och brott; andelen av de utrikes födda kvinnorna, som är registrerade för brott, är avsevärt mycket lägre än andelen utrikes födda män. Skillnaden är särskilt stor när det gäller våldsbrott."

Citat:
Som vi kan se så svamlar du rejält, det är en skräckskön misstolkning av en vetenskaplig rapport där invällar per automatik utmålas som mer kriminella trots att skillnader mellan arbetare och tjänstemän är större!

Som vi alla kan se så visar BRÅ-rapporten att jag har helt rätt och att skylla invandrarnas överrepresentation på enbart socioekonomiska faktorer håller inte. Även om man tittar enbart på arbetare eller enbart på tjänstemän kvarstår invandrarnas överrepresentation, likaså om man tar hänsyn till andra socioekonomiska faktorer.

Detta att ta upp skillnader mellan arbetare och tjänstemän är ganska larvigt egentligen. Det främsta skälet är att bägge grupper behövs. Däremot invandrare från t.ex Afrika och Mellanöstern är inget som samhället behöver, så därför blir ju varje form av överrepresentation klart allvarligare, för det innebär att de dels är helt onödiga och dels även skapar extra brottsoffer. Det finns ingen logik alls här.
Senast redigerad av -Info- 2012-01-07 kl. 16:35.
Citera
2012-01-07, 16:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygakatten
"Fortfarande - trots alla totalt vänstervridna tolkningar av demagogen tillika statsvetaren Marie Demker så överstiger antalet som vill ta emot färre flyktingar* 45%. Gällande Demker så kan man läsa på lite mer i ambisckos inlägg här:"

Men är inte 58% en majoritet då?

Dessa siffror dyker upp lite då och då i debatten, och det är lätt att misstolka dem. Andelen som vill minska på flyktinginvandringen har legat på 43 - 52 % under 2000-talet. Innebär det då att resten inte vill minska på flyktinginvandringen? Nej.

Andelen som inte vill minska på flyktinginvandringen har bara varit 24 - 29 % under 2000-talet. Det innebär att under hela 2000-talet så har ungefär dubbelt så många velat minska på flyktinginvandringen jämfört med de som inte vill det.

Övriga har inte tagit ställning i denna fråga. De har svarat "varken bra eller dåligt förslag" när de fått frågan om flyktinginvandringen ska minskas.

Se diagrammet på sidan 4 (110):

http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/26484/1/gupea_2077_26484_1.pdf

Den är ganska informativ, om du vill veta vad folket tycker om dagens flyktinginvandring.
Senast redigerad av -Info- 2012-01-07 kl. 16:58.
Citera
2012-01-07, 16:57
Medlem
Mad monks avatar
Vad tror ni kommer hända när vita är i minoritet pga. er invandringspolitik? Är svensken så värdelsös enligt er att han inte ens förtjänar ett eget land?
Citera
2012-01-07, 17:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Vad tror ni kommer hända när vita är i minoritet pga. er invandringspolitik? Är svensken så värdelsös enligt er att han inte ens förtjänar ett eget land?
Är det inte det alla djävlar hela tiden tjötar om, Vi har ingen egen kultur, vi är egentligen inte svenskar, vi äger inte landet, vi är kan ingen ting och utan invandrare så skulle Sverige inte funnits.
Citera
2012-01-07, 18:20
Medlem
Undulatbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Och ditt barn bör bo i ett miljonprojekt för att fullfölja tankekedjan? Kan du med hedern i behåll verkligen önska dina barn ett sådant öde?

Jag har bott i ett sådant som tonåring och det är mycket vårt att behålla några som helst goda mångkulturella tankar som svensk när man blir trakasserad just för att man är svensk.
Mja, min dröm är att han kan få bo var fan han vill.

Trakasserier är ju såklart förjävliga vilket håll dom än kommer ifrån. Är väl ett argument för min idé om en nationalistfri värld

Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Sammanfattningsvis vill du eftersträva ett scenario som du överhuvudtaget inte tänkt igenom innan. Låter trevligt.
Öh, okej. Om du säger så.

Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Du menar att gränserna ska vara kvar alltså, men... öppna? Nationerna ska styra sig själv som hittills, men alla får röra sig som de vill, från dag till dag? Vem ska rösta? Var ska de rösta? Kan jag åka ner till Kongo och rösta, för att nästa dag pysa till Japan och rösta? Måste jag registrera mig någonstans och bevisa att jag är jag? Hur ska vi hitta brottslingar?

Jag ser framför mig administrativa och brottsbekämpande problem som hopar sig i horisonten.
Nej, har redan sagt att jag inte vill diskutera det vidare. Men tänk ett steg vidare. Klart man ska se problem med det jag tänker mig. Men se möjligheterna också. Det är låååååååååångt kvar innan något åt det hållet kan ske och det måste ske stegvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Spetza
För en frisk människa låter det som en negativ utveckling. Men men, krya på dig.

Så bra, då kan du ju åka till tex Saudi Arabien och leva gott på lite oljepengar i 7 år utan att lyfta ett finger. För så fungerar det väl i din utopi.
Lycka till, idiot.
Vad var meningen med ditt inlägg? Du behöver ju inte lägga ord i min mun som du vet att jag aldrig skulle säga. Känner för att kalla dig trippelfitta.
Citera
2012-01-07, 18:26
Medlem
OutOfIdeass avatar

Bra sammanfattning Info. Det man bör fråga sig är att oavsett anledning till varför vissa invandrargrupper begår fler brott så är väl detta faktum i sig ett mycket starkt argument till varför vi inte bör ta in fler från dessa länder?

Lyckas man sedan komma på en superformel som får ner vissa invandrargruppers brottslighet och acceptans för det västerländska liberala samhället till genomsnittssvenskens så är det bara att öppna kranen igen, (om man fortfarande vill). Jag tvivlar på att man kommer att kunna lösa denna gordiska knut dock.
Citera
2012-01-07, 18:34
Medlem
fattsos avatar
har 1 fråga
vad tycker ni mångkulturalister om den nya s.k "färgblinda rasismen" tror ni att den existerar eller har "forskarna" överdrivit och tramsat ihop allt?
https://www.flashback.org/t1757115

personligen tycker jag att det är tramsigt, pinsamt och överdrivet eftersom att rasism bygger på teorin om att vissa "raser" är mindre värda än andra och likgiltighet mot alla "raser" kan knappast vara nedvärderande
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in