2012-01-02, 18:16
Medlem
0zs avatar
Är du en vit person som behandlar andra människor lika, oavsett hudfärg? Då är du förmodligen en ny sorts rasist, den "färgblinda rasisten", varnar framstående sociologiforskare i USA.

http://www.friatider.se/forskare-varnar-for-fargblind-rasism

"Rasismen" går alltså ut på att man inte erkänner "utsatta gruppers" integrationsbidrag, särrättigheter och specialförmåner av olika slag, vilket de självklart ska ha rätt till enligt forskarna.

Vad säger ni? Är en rasneutral inställning i själva verket ett tecken på rasism?

Vad kan man göra för att minska den här sortens rasism?
Citera
2012-01-02, 18:23
Moderator
-Info-s avatar
Behandlar man folkgrupper olika blir det fel. Behandlar man folkgrupper lika blir det också fel.

Inte lätt att vara antirasist och mångkulturist idag...
Citera
2012-01-02, 18:28
Medlem
2looses avatar
Snäll säg att detta är ett skämt.
Men fan va bra. Nästa gång jag ser en icke vit kanske de är lika bra o spotta på personen o fråga
samt att kränka "den" muntligt också, för jag vvill verkligen inte att folk ska tro att jag är en färgblind rasist.
Citera
2012-01-02, 18:28
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Behandlar man folkgrupper olika blir det fel. Behandlar man folkgrupper lika blir det också fel.

Inte lätt att vara antirasist och mångkulturist idag...
Nej, nu börjar det verkligen hetta till. Kanske rentav någon mångkulturalist t o m vågar ifrågasätta det naturliga i att ha ett multietniskt samhälle
Citera
2012-01-02, 18:39
Medlem
Dr.Dres avatar
Känns ju som det hade varit lättare att ogiltigförklara ordet rasist, som man för övrigt blir kallad så länge man inte håller med V och inte tycker SD-anhängare bör avrättas.
Citera
2012-01-02, 18:41
Medlem
0zs avatar
Fullt allvar tyvärr.

"White people, who are unlikely to experience disadvantages due to race, can effectively ignore racism in American life, justify the current social order, and feel more comfortable with their relatively privileged standing in society (Fryberg, 2010). Most minorities, however, who regularly encounter difficulties due to race, experience colorblind ideologies quite differently. Colorblindness creates a society that denies their negative racial experiences, rejects their cultural heritage, and invalidates their unique perspectives."

Med andra ord: Skärp upp ditt antivita engagemang eller var rasist!
Citera
2012-01-02, 18:41
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Hm, kan det möjligtvis vara judar som vill göra det värre för värdbefolkningen som kommit fram till denna slutsats?

Om slutsatsen är att man måste kasta drösvis med pengar på negrar och belöna deras inkompetens med diverse positioner för att inte vara "rasist" så tror jag att antalet "rasister" har höjts markant.
Citera
2012-01-02, 18:44
Medlem
0zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
Hm, kan det möjligtvis vara judar som vill göra det värre för värdbefolkningen som kommit fram till denna slutsats?
Ironiskt nog är det en svart kvinna som är forskare i klinisk psykologi som skrivit artikeln, men vad vet jag. Hon kanske gör som Ron Paul och har en judisk spökskrivare.
Citera
2012-01-02, 18:53
Medlem
Nalin_Pekguls avatar
Jag måste erkänna att jag blir djupt avundsjuk på "Forskaren". Hon lyckas med det fantastiska konststycket att tillskriva en grupp människor en rad egenskaper baserat på hudfärg utan att själv bli betraktad som rasist. Istället blir den hudfärgsdefinierade gruppen betraktade som rasister. Det enda brottet som gruppen i fråga gjort är att födas med fel hudfärg, vit.
Senast redigerad av Nalin_Pekgul 2012-01-02 kl. 18:55.
Citera
2012-01-02, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0z
Ironiskt nog är det en svart kvinna som är forskare i klinisk psykologi som skrivit artikeln, men vad vet jag. Hon kanske gör som Ron Paul och har en judisk spökskrivare.

På Psychology Today huserar juden Mikhail Lyubansky. I likhet med den artikel som TS länkade till bör alla läsa och begrunda hans artiklar noggrant.
Citera
2012-01-02, 19:28
Medlem
acerblazerlols avatar
stackars mångkulturvurmare, jämnställdhet krossades just
Citera
2012-01-02, 19:33
Medlem
Oldberrys avatar
Hemska nyheter, professorns undersökning visar att vi har betydligt fler rasister ibland oss än vi tidigare befarat. Lättast vore kanske att titulera alla vithyade som rasister?

Inte nog med att rasismen blir mer omfattande och svårare att definiera, den smyger sig dessutom ned i åldrarna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in