Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Det finns flera undersökningar och rapporter som visar att invandringen kostar betydligt mycket mer än vad den genererar i inkomster. Kan du visa mig en trovärdig rapport som visar på ekonomisk nettovinst som genereras av invandring?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article12024056.ab
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/invandring-smorjer-ekonomin_3834257.svd
(förvisso visar inte den länken att invandringen är en netto vinst, men samtidigt kan det vara rätt viktigt att invandringen kan hjälpa Sverige ur krisen)
Sedan har vi ju regeringssidan:
http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576
Finns säkert fler rapporter. Nu blir jag nyfiken på dina rapporter, kan du länka till dessa?
Citat:
Betänk följande faktum: Efter tio år i Sverige är över 60 % av somalier samt över 50% av irakier och afghaner utan sysselsättning. Inser du hur mycket av ditt teoretiska exempels vinst detta äter upp? Dina låtsaspengar räcker inte ens i närheten till för att täcka upp förlusten för alla som inte startar företag utan istället går på bidrag år efter år. Inte ens när du får fantisera och fabulera fritt så kan du hitta ett hållbart argument, är inte det lite tankeväckande?
Vi kan hålla på och dividera hur länge som helst. Saken är den att det inte finns några rapporter som visar med all säkerhet på hur mycket vi i Sverige vinner/förlorar på invandringen eller hur mycket vi kommer vinna/förlora på den i framtiden. I alla fall inga som jag vet om.
Citat:
Hur många procent av invandrare från Irak, Afghanistan, Somalia eller andra MENA-länder är det förresten som hittills startat svenska företag som blivit stora, genererat många arbetstillfällen och därmed bidragit med stora summor till Sveriges ekonomi? Hur många företag rör det sig om?
Det vet jag faktiskt inte, tror inte det finns några rapporter om det heller.
Citat:
Och jag säger att din religiösa tro saknar all verklighetsförankring och är ett rent luftslott. Ditt resonemang är som att du satsar alla pengar du har på trisslotter, eftersom du teoretiskt sett någon gång borde vinna - hur mycket du spelat bort på vägen är irrelevant. När kommer vinsten, Blygakatten?
Åter igen, hur vet du att vi inte i nuläget tjänar på invandringen?
Du kan hävda att det saknar verklighetsförankring självklart. Men så länge du inte har några källor som bevisar att jag har fel så har jag svårt att ändra min åsikt.
Citat:
OK, så du har egentligen ingen koll på någonting, utan du vill bara vara godhjärtad och tycka rätt, så som du är upplärd? Jag håller det inte emot dig, så indoktrinerade och vaccinerade mot självständigt tänkande är tyvärr majoriteten. Inte ens hårda rena fakta, väl underbyggda rapporter, ekonomiska konsekvensanalyser, statistiskt underlag kan ändra detta. Men för en gångs skull katten, våga prova att tänka utanför ramarna för ett ögonblick. Jag måste dock varna dig, att när du väl öppnat ögonen är det otroligt svårt att somna om igen.
Oj, här var det mycket kritik. Att jag inte har koll på någonting? Nja lite har jag koll på, men absolut inte hela Sveriges invandringspolitik. Är det ett problem eller? Kan du då inte upplysa mig om all den rena faktan som bevisar att jag har fel, det kan väl inte vara så svårt eller?
Citat:
Motfråga: Vad skulle behöva hända för att du skulle börja ifrågasätta den invandrings- och integrationspolitik som förs idag?
Det gör jag, jag försöker diskutera här så mycket jag kan. Jag har redan börjat ifrågasätta mycket, tro mig.
Citat:
Ungefär som alla politiker och journlister som med näbbar och klor slåss för mångkulturen, samtidigt som de sitter i sina vita villaområden eller i Stockholms innerstad och zippar på sin drink. Visst är det chict med ghetton, bara man slipper bo i dem själv. Det är alltid OK att vara godhjärtad och tolerant så länge man själv slipper skiten.
Aha, det här argumentet igen. Måste man bo i förorter för att kritisera invandringen enligt dig eller?
Citat:
Jag är också pursvensk och känner också mest tillhörighet med svenskar. Skillnaden på mig och dig är att jag inte hycklar om det.
Förklara gärna för mig om hur jag hycklar om det.
Citat:
Är det verkligen så, tror du? SummaSummarum plockade fram siffror från Mångfaldsbarometern här:
https://www.flashback.org/sp34906320Tycker du att det ser ut om ett heltäckande stöd för nuvarande invandrings- och integrationspolitik? Eller vill du visa andra siffror där det framgår att majoriteten av svenska folket gärna vill ta emot fler illitterata och outbildade analfabeter från Somalia, Afghanistan et al för att "
ge dem chansen"?
Jag har läst igenom det inlägget. Men jag förstår inte hur du kopplar det till mitt inlägg. Visst invandringspolitiken är kritiserad, men det betyder inte per automatik att svenskarna inte vill ge alla en chans, eller?
Citat:
Fortfarande - trots alla totalt vänstervridna tolkningar av demagogen tillika statsvetaren Marie Demker så överstiger antalet som vill ta emot färre flyktingar* 45%. Gällande Demker så kan man läsa på lite mer i ambisckos inlägg här:
https://www.flashback.org/sp34675809
Men är inte 58% en majoritet då?
Frågan man också bör ställa sig är, hur mycket färre flyktingar?
Citat:
Så när jag säger att det inte är ekonomiskt hållbart, så ändrar du dig?
Ja, självklart ska vår invandringspolitik vara ekonomisk hållbar.
Citat:
Nej, man kan inte tvinga dem att ta av slöjan. Däremot kan man dra in alla typer av bidrag för dem som väljer sin rätt att utöva religionen framför chansen att få ett jobb. Självklart går det att hitta incitament för att få ut folk i arbete.
Är det inte bättre att försöka få arbetsgivare att anställa personer som bär slöja?
Citat:
Varför skulle det vara problematiskt? Berätta gärna!
Det innebär mycket omställningar. De flesta på migrationsverket skulle sparkas, många från SFI skulle sparkas, lagar ska göras om. Det blir ohållbart att göra så stora förändringar så fort man får problem.
Kom ihåg att alla omställningar också skulle kosta mängder med pengar.