2012-10-28, 17:27
Medlem
Golonkas avatar
Det finns trådar om de små ensamkommande liven. Vi behöver kanske inte lägga allt fokus där i även denna diskussion, även om ämnet är angeläget mot bakgrund av att de små barnen står för en så stor andel av kostnaderna för mottagandet totalt. Det är ju ganska pikant att Sverige står för det överlägset största mottagandet av dessa skäggiga små. Mer än dubbelt så många som tvåan Storbritannien. Tre till fyra gånger så många som våra nordiska grannar. Man blir ju lite fundersam över detta faktum... Är alla andra stater rasister eller utgör den svenska politiken en särväg som saknar motstycke?
Citera
2012-10-28, 17:28
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SSUHerrljunga
Man utreder noggrannare än idag om det verkligen utnyttjar systemet och man minskar incitamenten för att fuska med åldern och att bli insmugglade genom att INTE ha krav på åldertest.

Om du vill ha att vi ska ett speciellt system där barn anses ha ett speciellt skyddsbehov (och det har du sagt att du vill ha) så kommer det alltid finnas människor som utnyttjar det systemet, även med en generösare invandring.

Så återigen, hur anser du att vi kan förebygga så att individer utan skyddsbehov inte utnyttjar detta system?

Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Det finns trådar om de små ensamkommande liven. Vi behöver kanske inte lägga allt fokus där i även denna diskussion, även om ämnet är angeläget mot bakgrund av att de små barnen står för en så stor andel av kostnaderna för mottagandet totalt. Det är ju ganska pikant att Sverige står för det överlägset största mottagandet av dessa skäggiga små. Mer än dubbelt så många som tvåan Storbritannien. Tre till fyra gånger så många som våra nordiska grannar. Man blir ju lite fundersam över detta faktum... Är alla andra stater rasister eller utgör den svenska politiken en särväg som saknar motstycke?

Jag ska ge mig...
Citera
2012-10-28, 17:28
Medlem
SSUHerrljungas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Vad tycker du att det är lämpligt att säga till de som fallit offer för afghanernas kriminalitet t ex den stackaren som blev brutalt massvåldtagen av åtta stycken i Mariannelund?
Ska du klappa henne på axeln och säga: "Gaska upp dig. Se det positiva istället, vi har ju fått vara goda och gett dessa människor ett nytt hem"

Det är beklagligt, men med den logiken kan vi argumentera emot allt. Någon blev felbehandlad inom privat sjukvård -> förbjud, någon blev felbehandlad av statlig sjukvård -> ta bort all sjukvård. Någon dog pga brist på sjukvård -> inför sjukvård.

Man kan även argumentera mot alkohol på samma sätt. En onödig substans om man ser strikt statistiskt på det, men något vi alla vill ha, reglerat, i samhället.

Citat:
Så du ser inget problem med att försöka transferera så många som möjligt till Sverige på grund av deras levnadsförhållanden?
En fråga av principiell karaktär:
Eftersom fyra miljarder människor lever under såna förhållanden som du klassificerar som ett kriterie för att kunna invandra till Sverige, tycker du då att dessa fyra miljarder ska kunna invandra hit?
Jag menar, du kan ju inte säga ja till en och nej till en annan om de har likvärdiga skäl.

Vi har en gräns, men den bör ständigt förskjutas, vilket den också kommer göra eftersom vi ständigt drar fler lärdomar av hur man bäst hanterar invandrare. Jag litar på, och kommer se till, att migrationsverket avgör vilka som har bäst skäl.

Citat:
En fråga till nu när afghaner kommit på tal:
Vi vet att afghaner är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken. Detta betyder att vi på förhand vet att svenskar kommer att skadas av deras höga kriminalitet om de tillåts invandra.
Är vi överens så långt? Bra.
Tycker du då att afghaner ska få invandra om du vet om att svenskar kommer att skadas, våldtas, rånas mm av deras kriminalitet?
Ja eller nej. (detta är ett ställningstagande som du enkelt och konkret kan besvara men jag förutspår att du kommer att slingra dig, vi får se.)

Ja, det finns alltid negativa sidor av varje beslut. Detta är något svenska folket får läsa sig till och ta ställning till på egen hand. Vi kommer som representater av invandringsförespårkar lyfta fram fördelarna, ni andra får lyfta fram nackdelarna. Vi verkställer sedan deras beslut.

Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
SSUherrljunga du är minsann rapp på att skriva här och försvara allt som har med I&I att göra. Men ser du några problem med dagens I&I, och i så fall vilka?

Ja, det finns problem. Problem med att effektivisera resurser, problem med segregation, problem med kriminalitet. Men detta är inga argument för att minska invandringen, utan snarare för att förbättra regelverk.

Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
(Fetat av mig)

Jag tycker också det är intressant att SSU Herrljunga verkar tycka att det finns ett sådant enormt hjälpbehov till de nya medborgarna som enligt dem i så hög grad kan anses vara "lite klent utvecklade".

Är detta något som hela SSU ställer sig bakom eller gäller det bara denna representant?

Nu får ni allvarligt talat sluta att förvränga mina ord. Jag menar inte att alla från tredje världen är mentalt eftersatta. Jag menar att det KAN vara så att de inte passar in i vår åldersmall eftersom förutsättningarna är annorlunda, det har inget med mentalt handikapp att göra eftersom det är fullt normalt i den miljön de kommer ifrån.
Citera
2012-10-28, 17:34
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Nu får ni allvarligt talat sluta att förvränga mina ord. Jag menar inte att alla från tredje världen är mentalt eftersatta. Jag menar att det KAN vara så att de inte passar in i vår åldersmall eftersom förutsättningarna är annorlunda, det har inget med mentalt handikapp att göra eftersom det är fullt normalt i den miljön de kommer ifrån.

Åh jaha, förlåt att vi missförstod. Du menar så klart att det inte ligger på individnivå utan att det är hela kulturen som är eftersatt.

Tack för informationen. Brukar oftast vara de riktiga dödsnazisterna på flashback som säger sådant, visste inte att SSU hängde på den jargongen.
Citera
2012-10-28, 17:36
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ja, det finns alltid negativa sidor av varje beslut. Detta är något svenska folket får läsa sig till och ta ställning till på egen hand. Vi kommer som representater av invandringsförespårkar lyfta fram fördelarna, ni andra får lyfta fram nackdelarna. Vi verkställer sedan deras beslut.
Nej. Du ska som politiker inte vara invandringsförespråkare. Du är anställd av svenska folket för att sköta svenska folkets intressen och ska således vara neutral i frågan tills du tagit reda på vad folket tycker.

Ditt ansvar och lojalitet ska vara hos din arbetsgivare (svenska folket).
Om det kommer folkgrupper utifrån som är överrepresenterade i samhällsproblem ska du i enlighet med din lojalitet mot din arbetsgivare neka dessa att invandra för att skydda din arbetsgivare som betalar din lön.

Varför är du så illojal?
Citera
2012-10-28, 17:41
Medlem
SSUHerrljungas avatar
Citat:
Hur stor andel av statens finanser är det rimligt att vi lägger ut på mottagandet, habiliteringen och integrationen av invandrare? Om vi utgår från att det kostar dubbelt så mycket som försvaret, en inte orimligt uppskattning, idag och med det nedslående resultat vi nu ser, hur mycket mer vill du satsa? När är det nog, liksom?

Tja, det beror helt på när opinionen svänger. Vi verkar för en human och tilltagen invandring och kommer göra så tills våra väljare överger oss. En stark ideologisk övertygelse är grundbulten för ett seriöst parti.

Det finns alltså ingen maxkostnad, Sverige skulle kunna bli en enda stor flyktingmottagning om folket vill ha det så. Att göra det omöjligt vore diktatur.

Citat:
Redan idag tvingas skattebetalarna acceptera allt sämre service, en allt ihåligare trygghet och ett samhälle många av oss inge känner igen och aldrig velat ha. Jag vet att du och de dina skyller på "borgarna" och anklagar dem för både arbetslösheten, de skenande utgifterna för försörjningsstöd och försämringarna i välfärden, men det är ju egentligen inte speciellt märklig att det ser ut som det gör när Sverige importerar tiotusentals människor som har en ytterst lång väg till de enklaste jobben som knappt längre finns på arbetsmarknaden. Vi hör SFI-lärare som är helt förtvivlade över de elever som nu dyker upp på skolan. I Sverige hade man räknat dem som särskolemässiga. De kan inte klockan, de förstår inte att tolka bilder och symboler... Vad ska de jobba med, SSU? Hur tror du att det går för deras barn? Jag ser uppenbara risker att vi får generationer av bidragsförsörjda småkriminella som bildar en helt ny underklass, inte ens arbetarklass, utan en klientklass av människor som har absolut inget att tillföra samhället. Inget!

Du belyser bristerna på ett hedervärt sätt. Detta är något vi vill ta tag i till skillnad på regeringen som hellre sänker skatter. En röst på oss hade garanterat inte varit bortkastad om du tycker dessa problem är de huvudsakliga. Språket är av fundamental vikt och en inkörsport till allt kan man säga. Lär man sig detta så löser sig i princip de flesta problem. Just nu är det inte så gott om jobb, men invandring är en långsiktig investering där vi har folk som kan svenska och är hungriga på arbete precis när konjunkturen vänder, istället för att behöva börja utbilda folk i språk etc. när jobben strömmar till och då uppleva en brist på arbetskraft när övriga världen blomstrar.

Citat:
Och var skall dessa människor bo? Det finns intre bostäder idag ens åt våra egna ungdomar. De här människornas lever i familjekonstellationer vi inte haft här sedan järnåldern... Hur ska de få plats?

Vi vill som du kanske vet satsa mycket på bostäder, studentbostäder, enklare boenden, billiga bostadsrätter etc. Tillgången följer efterfrågan, så vi kommer se mycket nybyggen i framtiden, i synnerhet med en röd regering.

Citat:
Detta sjuka demografiska experiment har aldrig underkastats väljarnas dom. Det har aldrig redovisats och det får inte diskuteras. Vi snackar hundratals miljarder varje år som vi inte ens får DISKUTERA? Av skattebetalarnas pengar!

Vi diskuterar ju just nu? Tror du alla andra är förda bakom ljuset och att just du har sanningen? En vanlig vaneförställning skulle jag säga. Ingen tvingar väljarna att rösta på mångkulturella partier, andra alternativ finns. Hur förklarar du det? Kan vi rå för att ni är dåliga på att sprida ert budskap?

Citat:
Jag vill verkligen inte ha mångkultur. Jag är trött både på den och de talibaner som förfäktar skiten. Jag är trött på att se mitt Sverige köras i botten och jag vill ha ändring! Jag kommer att rösta SD 2014 och hjälper inte det, så blir det radikalare grejer 2018. Har vi inte börjat se en ändring på det här då, så snackar vi INBÖRDESKRIGLIKNANDE förhållanden i Sverige 2024... Kom ihåg var du läste detta först!

Det är beundransvärt att du har ett sådant driv i dig, men försök vara klarsynt. Vi lär oss varje dag hur vi kan göra saker bättre. 2024 har vi säkert en perfekt balanserad mångkultur, kom ihåg var du läste det först. Hehe. Du har låga tankar om Sveriges befolkning, säker på att du bor i rätt land?
Citera
2012-10-28, 17:52
Medlem
SSUHerrljungas avatar
Citat:
Åh jaha, förlåt att vi missförstod. Du menar så klart att det inte ligger på individnivå utan att det är hela kulturen som är eftersatt.

Tack för informationen. Brukar oftast vara de riktiga dödsnazisterna på flashback som säger sådant, visste inte att SSU hängde på den jargongen.

Om du är ute efter att provocera så medger att du lyckades i viss mån. Eftersatt är inte ett korrekt ordval då vi inte kan sätta oss på en hög häst och säga att vi skulle ligga FÖRE på något sätt, eftersom det inte finns några objektiva mål som varje kultur strävar efter. Det är självklart att det finns kulturella skillnader, det kan nog vilken kommunist som helst erkänna.

Citat:
Nej. Du ska som politiker inte vara invandringsförespråkare. Du är anställd av svenska folket för att sköta svenska folkets intressen och ska således vara neutral i frågan tills du tagit reda på vad folket tycker.

Vi har en represenatativ demokrati. Vi står för en viss ideologi som folk ansluter sig till och vi ges inflytande därefter. Annars hade vi inte behövt olika partier utan bara ett som gjorde avvägningar mellan alla olika intressegrupper.

Citat:
Ditt ansvar och lojalitet ska vara hos din arbetsgivare (svenska folket).
Om det kommer folkgrupper utifrån som är överrepresenterade i samhällsproblem ska du i enlighet med din lojalitet mot din arbetsgivare neka dessa att invandra för att skydda din arbetsgivare som betalar din lön.

Men jag är inte anställd av invandringskritiker, jag är anställd av invandringsförespråkare. Det är deras intressen jag ser efter, och det är idag inte att utesluta afghaner baserat på ett fåtal syndare.

Citat:
Varför är du så illojal?

Jag delar inte den uppfattningen. Lojal är man när man lyssnar på folket, hade jag lyssnat på 8% Sverigedemokrater gör jag mitt land en björntjänst om man ser det på ditt sätt. Partier driver särintressen, summan av dessa intressen presenteras in riksdagen och mynnar ut i folkets röst.
Citera
2012-10-28, 17:53
Medlem
Stormtroopers avatar
Citat:
Helt enkelt att vi vill hjälpa människor att flytta från delar av världen som de tycker är dåliga. Precis som vi hade velat ha den möjligheten om vi skulle bli förtryckta i Sverige. Ekonomiska argument biter inte så bra, på andra än rasister.
Först och främst vill jag bara påpeka att påståendet att ekonomiska argument bara biter på rasister är duktigt efterblivet. "Rasister" bryr sig såklart inte om pengar, utan om ras. Möjligen att du genom att ljuga och påstå att invandringen är en ekonomisk vinstaffär kan köpa över mindre hårdföra rasister till din sida.

Angående det andra. Du vill alltså hjälpa människor som inte trivs där de bor att flytta till Sverige och därför bör Sverige inte minska sin invandring? Men med tanke på hur mycket folk det finns som inte trivs där de bor, tycker du inte då att vi rentav borde höja invandringen till Sverige? Det borde ju vara logiskt sett utifrån ditt första resonemang.

En annan följdfråga, vi ska alltså hjälpa andra människor men behövs det här inte tas någon som helst hänsyn till vår förmåga att hjälpa oss själva? Tror du inte att vi, om vi på kort sikt hjälper många fler än vad vi klarar av, tillslut inte kommer kunna hjälpa någon alls?
Citera
2012-10-28, 17:54
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Om du är ute efter att provocera så medger att du lyckades i viss mån. Eftersatt är inte ett korrekt ordval då vi inte kan sätta oss på en hög häst och säga att vi skulle ligga FÖRE på något sätt, eftersom det inte finns några objektiva mål som varje kultur strävar efter. Det är självklart att det finns kulturella skillnader, det kan nog vilken kommunist som helst erkänna.

Såja, det har redan framkommit med stor klarhet att du anser att människor från andra kulturer inte kan anses vara vuxna ur svenska mått mätt. Vi ska behandla dem som barn, det har du ju sagt?

Ingen ide att börja slingra sig nu.
Senast redigerad av manamanah 2012-10-28 kl. 17:59.
Citera
2012-10-28, 18:02
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Så länge folket där vill ha det så så är det självklart ett bra land.
Hade det varit ett EU-land så hade jag nog blivit lite skeptisk då vi faktiskt ingår avtal i hur många flyktingar som skall tas emot. Då anser inte jag att man ska få skörda frukterna av frikostiga handels- och röreselfrihetsavtal när man inte lever upp till de förväntningar som ställs på en.
Nämen vad kall och cynisk min herre låter helt plötsligt, som om du mäter människor, behandlar dem som siffror.
Du menar alltså att utträdde ur EU är allt som krävs för att du accepterar att Sverige tar efter japansk standard när det kommer till invandring?
Citera
2012-10-28, 18:17
Medlem
SSUHerrljungas avatar
Citat:
Såja, det har redan framkommit med stor klarhet att du anser att människor från andra kulturer inte kan anses vara vuxna ur svenska mått mätt. Vi ska behandla dem som barn, det har du ju sagt? Ingen ide att börja slingra sig nu.

Vuxna människor som invandrar kan vara i behov av att behandlas som barn inom mottagningsprocessen. Ingen annanstans. Att det finns kulturella skillnader förnekar väl ingen? Om du så gärna vill vinna debatten kan du väl lika gärna banna mig från forumet?

Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Nämen vad kall och cynisk min herre låter helt plötsligt, som om du mäter människor, behandlar dem som siffror.
Du menar alltså att utträdde ur EU är allt som krävs för att du accepterar att Sverige tar efter japansk standard när det kommer till invandring?

Jag accepterar allt, eftersom jag tror på demokrati. Vill >50% något så rättar jag mig efter det. Mäter jag människor? Det är väl ni som vill mäta handleder på Arlanda om jag inte minns fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Stormtrooper
Först och främst vill jag bara påpeka att påståendet att ekonomiska argument bara biter på rasister är duktigt efterblivet. "Rasister" bryr sig såklart inte om pengar, utan om ras. Möjligen att du genom att ljuga och påstå att invandringen är en ekonomisk vinstaffär kan köpa över mindre hårdföra rasister till din sida.

Hehe, hur tänkte du nu? Har en rasist inget emot att en ras får mer pengar kastade över sig än en annan? Gagnar det Sverige gagnar det även vår ras, alltså är invandring bra eftersom det ligger i vår ras intresse (bevisligen). Det du gör fel i är att du tar monopol på att uttrycka vår ras intressen.

Citat:
Angående det andra. Du vill alltså hjälpa människor som inte trivs där de bor att flytta till Sverige och därför bör Sverige inte minska sin invandring? Men med tanke på hur mycket folk det finns som inte trivs där de bor, tycker du inte då att vi rentav borde höja invandringen till Sverige? Det borde ju vara logiskt sett utifrån ditt första resonemang.

Ja, vi bör höja den i största möjliga mån.

Citat:
En annan följdfråga, vi ska alltså hjälpa andra människor men behövs det här inte tas någon som helst hänsyn till vår förmåga att hjälpa oss själva? Tror du inte att vi, om vi på kort sikt hjälper många fler än vad vi klarar av, tillslut inte kommer kunna hjälpa någon alls?

Nej, utmaningen är att bli bättre på att hantera oss själva och på så vis bli bättre på att hjälpa andra. Vi måste självklart bygga ut den statliga sjukvården för att ha välfungerande system i vilka sedan människor kan vara och driva maskineriet. Genom att faktiskt göra grejer så blir vi bättre på det, man kan inte som florist säga "Nej jag är inte så bra på att binda blommor så jag struntar nog i det och hoppas att det löser sig".
Citera
2012-10-28, 18:20
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Vuxna människor som invandrar kan vara i behov av att behandlas som barn inom mottagningsprocessen. Ingen annanstans. Att det finns kulturella skillnader förnekar väl ingen? Om du så gärna vill vinna debatten kan du väl lika gärna banna mig från forumet?

Du har sagt att många människor från andra kulturer ligger på "ett barns nivå mentalt" och att de då ska behandlas som barn, inte vuxna, med allt vad det innebär i minskat ansvarstagande och rätten till att få leva sitt liv som man vill.
Du vill omyndigförklara en massa människor för att de inte lever upp till "svenska normer".

Om du inte är nöjd med hur du framställt saker så är du välkommen att ta tillbaka det.
Senast redigerad av manamanah 2012-10-28 kl. 18:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in