Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Vad tycker du att det är lämpligt att säga till de som fallit offer för afghanernas kriminalitet t ex den stackaren som blev brutalt massvåldtagen av åtta stycken i Mariannelund?
Ska du klappa henne på axeln och säga: "Gaska upp dig. Se det positiva istället, vi har ju fått vara goda och gett dessa människor ett nytt hem"
Det är beklagligt, men med den logiken kan vi argumentera emot allt. Någon blev felbehandlad inom privat sjukvård -> förbjud, någon blev felbehandlad av statlig sjukvård -> ta bort all sjukvård. Någon dog pga brist på sjukvård -> inför sjukvård.
Man kan även argumentera mot alkohol på samma sätt. En onödig substans om man ser strikt statistiskt på det, men något vi alla vill ha, reglerat, i samhället.
Citat:
Så du ser inget problem med att försöka transferera så många som möjligt till Sverige på grund av deras levnadsförhållanden?
En fråga av principiell karaktär:
Eftersom fyra miljarder människor lever under såna förhållanden som du klassificerar som ett kriterie för att kunna invandra till Sverige, tycker du då att dessa fyra miljarder ska kunna invandra hit?
Jag menar, du kan ju inte säga ja till en och nej till en annan om de har likvärdiga skäl.
Vi har en gräns, men den bör ständigt förskjutas, vilket den också kommer göra eftersom vi ständigt drar fler lärdomar av hur man bäst hanterar invandrare. Jag litar på, och kommer se till, att migrationsverket avgör vilka som har bäst skäl.
Citat:
En fråga till nu när afghaner kommit på tal:
Vi vet att afghaner är kraftigt överrepresenterade i brottsstatistiken. Detta betyder att vi på förhand vet att svenskar kommer att skadas av deras höga kriminalitet om de tillåts invandra.
Är vi överens så långt? Bra.
Tycker du då att afghaner ska få invandra om du vet om att svenskar kommer att skadas, våldtas, rånas mm av deras kriminalitet?
Ja eller nej. (detta är ett ställningstagande som du enkelt och konkret kan besvara men jag förutspår att du kommer att slingra dig, vi får se.)
Ja, det finns alltid negativa sidor av varje beslut. Detta är något svenska folket får läsa sig till och ta ställning till på egen hand. Vi kommer som representater av invandringsförespårkar lyfta fram fördelarna, ni andra får lyfta fram nackdelarna. Vi verkställer sedan deras beslut.
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
SSUherrljunga du är minsann rapp på att skriva här och försvara allt som har med I&I att göra. Men ser du några problem med dagens I&I, och i så fall vilka?
Ja, det finns problem. Problem med att effektivisera resurser, problem med segregation, problem med kriminalitet. Men detta är inga argument för att minska invandringen, utan snarare för att förbättra regelverk.
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
(Fetat av mig)
Jag tycker också det är intressant att SSU Herrljunga verkar tycka att det finns ett sådant enormt hjälpbehov till de nya medborgarna som enligt dem i så hög grad kan anses vara "lite klent utvecklade".
Är detta något som hela SSU ställer sig bakom eller gäller det bara denna representant?
Nu får ni allvarligt talat sluta att förvränga mina ord. Jag menar inte att alla från tredje världen är mentalt eftersatta. Jag menar att det KAN vara så att de inte passar in i vår åldersmall eftersom förutsättningarna är annorlunda, det har inget med mentalt handikapp att göra eftersom det är fullt normalt i den miljön de kommer ifrån.