Följande frågor ställdes egentligen till
Blygakatten i
detta inlägg. Kanske blev det lite långt och komplicerat, för några svar såg jag inte till. Jag ställer dem därför igen, och den invandringsförespråkare eller mångkulturalist som vill svara förutsättningslöst får gärna göra det - vill man få ett sammanhang till frågorna så bör man dock åtminstone läsa det länkade inlägget.
1. När kommer vinsten [med mångkulturen och massinvandringen från MENA*], och hur mycket är du beredd att offra på vägen i form av ökat våld, ökade motsättningar, ökad rasism, neddragningar inom andra områden osv?
2. Anser du att det är Sveriges ansvar att ta hand om alla människor i världen med sämre förutsättningar? Om Ja, hur vill du finansiera det och på vilket sätt tror du det kommer att påverka samhället? Om Nej, hur ska urvalet göras och av vem?
3. Känner du själv precis lika mycket tillhörighet med somalier, afghaner och irakier som med svenskar (och nu förutsätter jag att du är svensk)?
4. Vem ska avgöra hur många lågutbildade vi kan ge en chans, och hur många tycker du är rimligt mellan tummen och pekfingret?
5. [
Om det är problematiskt att få in invandrare på arbetsmarknaden idag:] Kan vi då inte börja med att dra i nödbromsen och kraftigt begränsa kommande invandring, så att vi får tid att pröva dessa nya och ännu okända mirakelmetoder på de uppenbara problemområden som redan idag finns runtom i Sverige?
*För att undvika begreppsförvirring så vill jag förtydliga att MENA är en förkortning för Middle East and North Africa.