2012-01-06, 17:23
Medlem
OutOfIdeass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Staten bör vara neutral till olika kulturer, staten bör dock se till att människors grundläggande mänskliga rättigheter försvaras, värnas och tryggas.

Jag anser att du har rätt i detta.

MEN:

Om du släpper in tillräckligt många personer som inte håller med om detta och som genom demokratiska och odemokratiska medel ser till att skapa en skalstat i staten så får du i förlängningen inte längre en stat neutral till olika kulturer.

Paradoxen är att vi genom att ha för öppna gränser ser till att förstöra vårt öppna samhälle.
Citera
2012-01-06, 17:26
Medlem
Undulatbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Är inte mångkulturalist en perfekt beskrivning på dig så vet jag inte vad som är det.
Att kalla mig mångkulturalist framkallar ju känslan av att jag vill ha in invandrare i Sverige för få in lite nya kulturer i den svenska potatismosen. Det är inte därför jag är för invandring.
Citera
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undulatbajs
Jag ser inte Sverige som mitt. Inte som någons. Min dröm är en värld utan gränser, och man måste börja någonstans. Tycker pengar är ett satans påfund också.
Vem är det som skall ha makt över hela din värld "utan gränser" då, du och dina kommunistpolare? Eller skall det råda anarki, demokrati vore ju bara att glömma. Folk skulle vara maktlösa. Sluta flumma och kom tillbaka till verkligheten. Folk har offrat deras liv för att vinna självständighet och de kommer göra det igen för att övervinna sådana verklighetsfrämmande idéer som dina. Acceptera verkligheten tack och sluta dra oss mot konflikt.
Senast redigerad av SummaSummarum 2012-01-06 kl. 17:29.
Citera
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raldemar

1) systemet vi har nu är inte lämpat vare sig för arbetarnas eller invandrarnas bästa, så problemen med utanförskap - med våld och andra hemskheter som följd är inte beroende av invandringsfrågan, utan kommer att fortgå tills vi genomfört stora strukturella förändringar.

2) Mitt svar blir att vi borde införa riktig demokrati i Sverige, möjligen ett direkt demokratiskt komplement till den rådande parlamentarismen (demokrati 2.0?), på så vis kan folket i en majoritet utföra riktade aktioner mot tex företag som inte fyller sin hederliga kvot - ta exemplet Carema care och i det här fallet HSB, men även ha som praxis att generellt folkomrösta i de frågor politikerna inte kan komma överens om.

3) Tills vidare måste man se till den rådande situationen i världen idag, vi har en del krig och svältkatastrofer och dylikt och att stänga gränserna för all typ av invandring kan knappast ses som ett gott exempel av ett självuttalat föregångsland som Sverige, då vi nu är en utav världens största ekonomier. Det viktigaste inom invandringsfrågan - åtminstone på kort sikt, måste vara att högt och tydligt klargöra för övriga EU-samfundet att det inte på långa vägar är acceptabelt att de övriga länderna inte tar sitt ansvar. och att de själva måste öppna gränserna för framför allt amnestisökande. För precis som du menar, kan Sverige inte förväntas bära så här mycket mer procentuellt, än vad de andra länderna gör.

1) Och därför frågar jag dig: är inte det bästa att stoppa invandringen helt?

2) Låter bra.

3) Du är medveten om att endast 5% av invandrarna är krigsflyktingar av den typ du beskriver ovan. Resten är asylsökande av andra orsaker.
Senast redigerad av Cimmerian 2012-01-06 kl. 17:31.
Citera
2012-01-06, 17:30
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Att kalla mig mångkulturalist framkallar ju känslan av att jag vill ha in invandrare i Sverige för få in lite nya kulturer i den svenska potatismosen. Det är inte därför jag är för invandring.

Nej?

Men håll med om att oavsett orsaken till att du är för invandring så blir den faktiska konsekvensen för oss svenskar att vårt land blir mångkulturellt. Alltså kan du visst kallas en mångkulturalist. Men jag frågar, för nyfikenhetens skull:

Vad VILL du kalla dig? Vad för benämningen BORDE jag ha använt när jag riktade mig till dig?
Citera
2012-01-06, 17:31
Medlem
Undulatbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Vem är det som skall ha makt över hela din värld "utan gränser", du och dina kommunistpolare? Eller skall det råda anarki, demokrati vore ju bara att glömma. Folk skulle vara maktlösa. Sluta flumma och kom tillbaka till verkligheten. Folk har offrat deras liv för att vinna självständighet och de kommer göra det igen för att övervinna sådana verklighetsfrämmande idéer som dina. Acceptera verkligheten tack och sluta dra oss mot konflikt.
För det första är jag inte kommunist. Snarare anarkist, även om jag är en väldigt sansad sådan och har väl en hel del liberalism i mig också. Nåja, whatever.

Asså vafan, kom med lite vettiga argument istället. Varför är det bra? För att folk har offrat livet för det? Med den logiken har ju alla självmordsbombare i världen rätt.

Varför ska jag acceptera verkligheten? Det gör jag till rätt stor grad, men det deprimerar mig också.
Citera
2012-01-06, 17:32
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:

Asså vafan, kom med lite vettiga argument istället.

Men frågan om vem som ska styra hela härligheten är relevant. Någon måste ju styra denna värld utan gränser, eller?
Citera
2012-01-06, 17:34
Medlem
billftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OutOfIdeas
Jag anser att du har rätt i detta.

MEN:

Om du släpper in tillräckligt många personer som inte håller med om detta och som genom demokratiska och odemokratiska medel ser till att skapa en skalstat i staten så får du i förlängningen inte längre en stat neutral till olika kulturer.

Paradoxen är att vi genom att ha för öppna gränser ser till att förstöra vårt öppna samhälle.

Därför borde det vara smartast att t.ex. 20% av befolkningen som är SD, SVP etc. som vill ha etniskt homogenitet som ponerat äger 20% av landets yta, på denna yta ges fria händer att sätta upp vilka regler som helst.

Men tvinga inte på era åsikter på andra, det är det enda man behöver acceptera för att vara frihetlig. Hur kan det vara svårt att genomföra? Varför ska ni ha rätt att säga till mig vad jag ska göra med min mark och vilka kompisar jag låter bo där?
Citera
2012-01-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HetHund
Därför att ingen svensk vill vara underklassen. Invandrare tar inte jobb från svenskar eftersom svenskar inte vill ha de jobben. Exempelvis städare, busschaufför eller brevbärare är inte drömjobbet för många svenskar, och vi har dessutom möjligheten att utbilda oss ur möjligheten.

1. Det där är en utbredd myt som du inte har belägg för.
2. Menar du på fullaste allvar att invandrare inte har möjlighet att utbilda sig ur arbetarklassen?
Citera
2012-01-06, 17:35
Medlem
Undulatbajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Nej?

Men håll med om att oavsett orsaken till att du är för invandring så blir den faktiska konsekvensen för oss svenskar att vårt land blir mångkulturellt. Alltså kan du visst kallas en mångkulturalist. Men jag frågar, för nyfikenhetens skull:

Vad VILL du kalla dig? Vad för benämningen BORDE jag ha använt när jag riktade mig till dig?
Mja, men det sätter ju en felaktig stämpel på mig. Med samma logik kan man ju kalla dig rasist (nu har jag inte läst att du har skrivit några av dom här åsikterna, gissar bara.)
Låt oss säga att du vill minska på invandringen i Sverige. Då vill du ju har färre invandrare här. Alltså tycker du att det finns för många invandrare i Sverige. Du tycker alltså inte om invandrare. Rasist!
Tror inte du är rasist, eftersom din huvudagenda inte är att du hatar invandrare. Du tycker bara att Sverige tar in fler invandrare än Sverige kan ta hand om.

Kalla mig gärna "Undulatbajs".
Citera
2012-01-06, 17:37
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du menar socialbidragstagare inklusive invandrare är mer kriminella än invandrare som grupp? Väldigt många socialbidragstagare är ju just invandrare.

Tar vi bort invandrarna i gruppen av socialbidragstagare lär inte övervikten på 6,1 minska till 1 eller 2, vi behöver inte sätta upp ett ekvationssystem för att inse att svenska socialbidragstagare är kraftigt överrepresenterade. Rapporten, vars resultat du medvetet feltolkar, visar i skillnaden mellan lågutbildad och högutbildad, arbetare vs tjänsteman, vilket understryker socioekonomiska orsaker till kriminaliteten.

Citat:
Nej.

Mycket märkligt, du säger emot dig själv, arbetare är kraftigt överrepresenterade relativt tjänstemän, och alla arbetare är inte invandrare, hur kan denna ekvation gå ihop?
Skall vi vara ortodoxt monokulturella i tolkningen av resultatet så är arbetare kriminella i överlag, det beror på kulturella preferenser, vilket i sin tur leder till slutsatsen att alla arbetare inte har i sverige att göra.

Lustigt nog slänger du in en partsinlaga från en debatt för att styrka dina motsägelsefulla teser, hur står det till med sakligheten?
Social misär föder kriminalitet, när det gäller romerna har de varit stigmatiserade i Europa under 1000 år, denna fruktansvärda segregation har drabbat folket med relativt stora problem med kriminalitet. Kulturfrågan är ointressant så länge sociala orättvisor existerar, själva grogrunden för kriminaliteten. Det säger sig självt att en högermupp inte vill eller kan ta klassamhällets mindre smickrande sidor, det vore ett politiskt självmål, därför riktas fokus på ett fenomen längre fram i händelsekedjan, för själva roten till problematiken är man inte villig att diskutera.

Citat:
Nu försöker du blanda in finnar, tyskar och norrmän mm i statistiken. Titta istället på enskilda invandrargrupper. T ex 17,5 - 26,3 % av alla afrikaner begår ett brott inom 5 år. Nästan hälften av alla manliga afrikaner begår ett brott inom 5 år.

Vart i rapporten står dessa siffror? Jag hittar inte dem, har du varit kreativ igen?

Citat:
Siffran 95-88 % är lite missvisande, och texten i början av BRÅ-rapporten är skriven så att man lätt kan missuppfatta vad siffrorna står för. Så jag ska här nedan visa vad siffrorna står för:

Svenskfödda med båda föräldrarna födda i Sverige: 95 %
Svenskfödda med ena föräldern född i Sverige: 93 %
Svenskfödda med båda föräldrarna födda i utlandet: 90 %
Födda i utlandet: 88 %

Siffran 88 % är ett snitt, men tittar man på geografiska regioner så blir det en väldigt stor spridning på siffrorna. Se tabellen på sidan 63. Den är informativ.

Det rör sig om en mindre del av våra invällare som begår brott, vad monokulturella gör stort nummer av är en viss överrepresentation p.g.a. sociala orsaker som återfinns när andra grupper jämförs med varandra, i absoluta tal förloras den tänkta “sprängkraften”, de flesta invällare är skötsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av BRÅ
95 procent av utrikes födda är inte misstänkta
för vare sig tillgreppsbrott eller våldsbrott

Andelen i procent av de olika grupperna som under femårsperioden 1997-
2001 registrerats som misstänkta för någon form av brott är 5 procent
bland de svenskfödda med svenskfödda föräldrar, 7,9 procent bland dem
med minst en utrikes född förälder och 12,4 procent bland de utrikesfödda.
Bryter man ner materialet på olika brottstyper är andelen misstänkta i varje
grupp avsevärt lägre. Andelen utrikesfödda som är misstänkta för ett tillgreppsbrott
(BrB kapitel 8) eller ett brott mot person (BrB kapitel 3), där
misshandelsbrotten ingår, ligger på drygt 4 procent under den femåriga
observationsperioden. För övriga typer av brott är andelen av de utrikesfödda
i populationen lägre. Andelen bland de svenskfödda med minst en
utrikesfödd förälder, som är misstänkta för dessa två typer av brott är 2,8
respektive 2,4 procent. Det betyder att bland de utrikes födda är över 95
procent inte misstänkta för några sådana brott, och bland de svenskfödda
med minst en utrikes född förälder är andelen som inte är misstänkta för
några sådana brott över 97 procent.
En typ av brott som är föremål för stor uppmärksamhet i den allmänna
debatten i dag är sexualbrotten. Det finns skäl att här lyfta fram att andelen
av de utrikes födda, som är misstänkta för ett sexualbrott under perioden,
är mindre än en halv procent och andelen som misstänks för våldtäkt och
försök till våldtäkt är mindre än 0,3 procent.

BRÅ: Brottslighet bland personer födda i Sverige och i utlandet. RAPPORT 2005:17

Som vi kan se så svamlar du rejält, det är en skräckskön misstolkning av en vetenskaplig rapport där invällar per automatik utmålas som mer kriminella trots att skillnader mellan arbetare och tjänstemän är större!
Någon begreppsbild om de absoluta talen d.v.s. att en rungande majoritet av invällarna är skötsamma existerar inte, men vad kan vi förvänta oss av en monokulturalist?
Senast redigerad av Drullknull 2012-01-06 kl. 17:46.
Citera
2012-01-06, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av billftw
Vad äger du? Äger du min tomt i Norrland på något sätt? Tycker du att du borde det?

Om jag vill bjuda in folk från andra länder till min egendom så ska väl inte du, 100 mil bort kunna stoppa det. Jag är emot att andra ska påverkas av mina åtaganden ja, men jag är också emot att andra ska välja dina åtaganden åt dig.
Du fick det att låta som om vi svenskar inte äger vårat land, sedan bor jag inte 100 mil bort
du kan inte bjuda in VEM du vill till din tomt, men så länge lagen inte säger annat så är det ok. det bestämde vi svenskar indirekt genom rikstagsbeslut. alltså KAN jag stoppa det även 100-200 mil bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in