2012-01-06, 13:16
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HetHund
På 70-talet krashade den svenska industrin eftersom vi inte kan erbjuda konkurenskraftiga löner.

Menar du, att svensk industri t.ex. varvsindustrin blev olönsam, pga att svenska varvsarbetare hade för låga löner?
Citera
2012-01-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Menar du, att svensk industri t.ex. varvsindustrin blev olönsam, pga att svenska varvsarbetare hade för låga löner?

Haha. Nej. Och det vet du att jag inte menar. Om det kostar mindre att tillverka en båt i ett annat land gör man det. Om det lägre priset i det andra landet beror på att de har lägre löner där så måste lönerna i Sverige sänkas, eller industrin avvecklas.
Citera
2012-01-06, 13:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Det var en ytterst märklig, för att inte säga vag, fråga, men jag är intresserad av vad du menar. Kan du förtydliga?

Jag citerade SirDevil
Citat:
Ursprungligen postat av SirDevil
Håller med, man ska hjälpa om man kan och så mycket man kan.
Men till slut blir livbåten full, tar man upp fler i den då så sjunker den och alla drunknar.

svar: Och vem hjälpte man då i sista änden ?

Man kan inte hjälpa alla, då går man själv under till slut. Det är väl det man ser i Sveriges invandrar politik i dag, båten är nästan överfull och håller på att sjunka.
Citera
2012-01-06, 13:25
Moderator
Meijis avatar
Citat:
..människor ..tas emot på humanistiska grunder, något som är rätt svårt att rucka på såvida man itne ska förändra hela den liberala humanistiska tanken som vårt samhälle bygger på.

OAVSETT hur mycket lidande, som Sveriges världsunika invandringspolitik utsätter befolkningen för, så bör inflödet (enl dig) fortsätta - kosta befolkningen, vad det kosta vill.

Du kallar denna totala, cyniska hänsynslöshet för en "liberal humanistisk tanke". Det är inte humanistiskt att påföra människor våld.
Citera
2012-01-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
OAVSETT hur mycket lidande, som Sveriges världsunika invandringspolitik utsätter befolkningen för, så bör inflödet (enl dig) fortsätta - kosta befolkningen, vad det kosta vill.

Du kallar denna totala, cyniska hänsynslöshet för en "liberal humanistisk tanke". Det är inte humanistiskt att påföra människor våld.

Vänta här nu. Va? Du tycks blanda rätt friskt.

"världsunik" - på hur sätt? Det finns säkert delar av den som är unikt. Men mängden invandrare är inte unik. Åk till valfritt annat europeiskt land och du ser lika många invandrare. Invandrare som ofta kan ha det sämre.

"total, cynisk hänsynslöshet" - Ursäkta. Men var då? Att människor kommer till Sverige och att vissa rötägg begår brott? Du vet att det fanns brottslighet i Sverige även på 1800-talet? Jag lever rätt gött, granne med ett miljonprogram och jag kan inte säga att jag stöter på några större svårigheter i min vardag baserat på invandringen.
Citera
2012-01-06, 13:41
Medlem
Forgs avatar
Citat:
Vi rasister har uttömmande och ibland upprepade gånger svarat på frågor från er mångkulturalister i tråden "Fråga Rasisterna". Jag tänkte se om mångkulturalisterna är lika tillmötesgående som oss rasister, och om de kan svara lika utförligt som vi har gjort. Det finns nämligen ett par saker som vi rasister vill ha reda på om hur NI tänker och resonerar också. Jag kan börja med en enkel fråga:

Är ni medvetna om att invandringen från balkan-, arab- och negerländer ökar brottsligheten i landet? Om nej, anser ni att så inte är fallet? Om ja, hur är det tänkt att detta - rent konkret - ska lösas?

Finns det några vita länder på jorden som har lyckats komma tillrätta med detta problem? Om inte - hur ska Sverige klara det?

Som sagt, konkreta förslag till lösningar efterlyses.

NOT: jag förutsäger också att denna tråd aldrig kommer att komma i närheten av Fråga Rasisterna. Och vet ni varför jag kan förutspå detta? Jo, därför att ni mångkulturalister hatar att behöva svara på raka frågor, och ni hatar att behöva förtydliga vad NI står för. Kanske saknar ni övertygelse, kanske står ni egentligen inte för något? Vi får väl se.

Bevisa mig gärna fel angående min förutsägelse.

Jag skulle nog vilja kalla mig för "mångkulturist" om ni så vill. Men tror att jag antagligen kommer rösta på SD 2014.

Jag kan svara på alla dina frågor genom att säga att jag är emot flyktingsinvandring som det ser ut idag. Men annars tycker jag att vem som helst ska kunna komma in i Sverige. Jag är generellt för tanken om fri invandring men inser att det inte fungerar i Sverige.

Jag skulle önska att man bara tog in invandrare som redan fått ett jobb i Sverige, alternativt bara tog in väl utbildade invandrare. Sen skulle jag också vilja se ett språkkrav, i alla fall i engelska. Jag tror att kunna kommunicera är det absolut viktigaste om man ska kunna få ett jobb.

En del väljer att kalla mig rasist i alla fall vilket är dumt. Jag, till skillnad från de riktiga rasisterna inser att det är omgivningen som skapar människan.

Hoppas det var ett bra svar nog för er rasister, peace.
Citera
2012-01-06, 13:44
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Vi tar emot mycket anhöriginvandring. Men det är människor som tas emot på humanistiska grunder, något som är rätt svårt att rucka på såvida man itne ska förändra hela den liberala humanistiska tanken som vårt samhälle bygger på. Självklart finns det problem med invandringen, men vi kan inte gärna ha tester på människor vid gränsen för att se om de duger eller inte

Sverige utmärker sig på ett extremt sätt bland alla jämförbara länder genom en hög andel permanenta uppehållstillstånd till grupper andra än flyktingar, främst anhöriginvandrare och personer som omfattas av våra diffusa nationella särtillägg som "synnerligen ömmande omständigheter" etc. Det är emellertid varken inhumant eller kontroversiellt att begränsa den typen av invandring eller att sortera på kompetens och kvalifikationer. Det gör de flesta utvecklade länder- och det utan att anses inhumana.

Du tycks ju i alla fall inse att befolkningsmängd och åldersstruktur i befolkningen bara är två av många andra faktorer som avgör huruvida det är bra med invandring eller ej. Det är ju en bra början.
Senast redigerad av NSO 2012-01-06 kl. 13:47.
Citera
2012-01-06, 13:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
"total, cynisk hänsynslöshet" - Ursäkta. Men var då? Att människor kommer till Sverige och att vissa rötägg begår brott? Du vet att det fanns brottslighet i Sverige även på 1800-talet? Jag lever rätt gött, granne med ett miljonprogram och jag kan inte säga att jag stöter på några större svårigheter i min vardag baserat på invandringen.

Vissa? Nästan varannan manlig afrikan begår ett brott inom 5 år...
Citera
2012-01-06, 13:47
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
1) Kom inte och påstå att du inte begriper vad som avses med "mångkulturalist".

Hur kan du be mångkulturalisterna att svara på dina frågor och sedan bete dig som en imbecill när du själv får en fråga? Personen frågade efter en klar definition och det kan vara vettigt i en tråd som denna.
Citera
2012-01-06, 13:50
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax

...det kan i början vara undervisning i svenska, så att de kan språket, ge dem möjlighet till universitetsutbildning så att de får en framtid. Jobb, så att de kan försörja sig själva, får träffa andra människor och verkligen förstå samhället. Med andra ord måste man ge alla invandrare en bra och ärlig chans att komma in i samhället.

Sist jag kollade så fanns SFI - där invandrarna får betalt, ibland år efter år, tills de har klarat kursen. Om inte DET är optimalt för inlärandet så vet jag inte vad vi ska göra istället. Och om invandrarna inte klarar språket under dessa de bästa av förutsättningar så kan man ju undra hur nyttiga de är för samhället?

Jag får känslan av att du inbillar dig att invandrarna dumpas i en förort och sedan är det färdigt. Men så är det inte. Det satsas mycket pengar på integration, och det satsas mycket pengar på fritidsanläggningaro och dylikt i invandrarområden. Läs min länk till Rosengårds Stadsdel och titta själv.

Till och med illegala invandrare har fått rättigheter som bara tillkommer skattebetalande medborgare.

Dessutom så verkar du tro att etnisk segregation kan upphöra. Det kan den inte. Inte ens Singapore som har arbetat med strikta lagar MOT etniska enklaver och etnisk segregering har lyckats helt. Och är det inte en fingervisning om att invandrare VILL bo med sina egna om de faktiskt VÄLJER att göra så, att de måste TVINGAS att integrera sig?
Citera
2012-01-06, 13:53
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forg

Jag är generellt för tanken om fri invandring men inser att det inte fungerar i Sverige.

Jag måste fråga dig: finns det något land på jorden, med en skattefinansierad välfärd, sin har fri invandring?

Om inte: hur kan du vara för något som bara existerar i fantasin men inte i verkligheten? Är det inte lite märkligt?
Citera
2012-01-06, 13:56
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Hur kan du be mångkulturalisterna att svara på dina frågor och sedan bete dig som en imbecill när du själv får en fråga? Personen frågade efter en klar definition och det kan vara vettigt i en tråd som denna.

Mångkulturalist= någon som är för mångkultur. Är det verkligen så svårt att fatta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in