Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Det är inte viktigt att fastställa den riktiga åldern på asylsökande. De kan mycket väl leva tillsammans så länge de har samma "mentala ålder" (hur vi ska komma fram till den mentala åldern har inte framkommit).
Åldern har förlorat sin betydelse i sammanhanget. Det jag säger är att det behövs en kombination av åldersuppskattning och uppskattning av mental nivå för att kartlägga behoven som finns hos den asylsökande. Vi kan inte säga, nej du är 18, därför ligger du på samma nivå som en svensk 18-åring och kan ta lika mycket ansvar som en genomsnittlig sådan. Det finns helt andra förutsättningar för personlig mognad i andra delar av världen.
Citat:
När det gäller just ensamkommande så spelar det ingen roll om de begår brott och döms som ungdomar fast de inte är det. Lagarna ska inte gälla lika för dem som för alla andra på grund av deras "låga mentala nivå".
Nu vet inte jag insatt du är i rättssytemet, men vi har även för vuxna ganska milda straff för förstagångsförbrytare. Det finns självklart invandrare över 20 som kan behöva behandlas inom ungdomsvården. Självklart finns det också svenskar som kan behöva vårdas där, och därför förespråkar jag mer flexibla gränser.
Citat:
För att lösa de problem som kan uppkomma i boenden på grund av att man blandar vuxna med barn så ska vi ösa skattepengar över dem. Mer personal som vaktar över de unga männen dag och natt (det lär de tycka om). Mer och mer resurser som skulle kunna användas till att hjälpa riktiga barn. Men det behövs, de här männen har ju en så "låg mental nivå".
Du bör inte använda dig av det argumentet öht. Vi vill hjälpa fler barn än er invandringkritiker OCH SAMTIDIGT hjälpa dessa "vuxna män" med mer resurser. Man måste ju sätta gränsen någonstans, eller hur? Man kan alltid säga att vi hade kunnat rädda fler barn, det blir liksom möjligt att ständigt dra det argumentet. Vi vet att väldigt många tycker vi ska vara generösa med invandringen, då blir det det som är mest rätt i frågan. Det blir inte alltid fel vad man än väljer för att man faktiskt hade kunnat hjälpa fler om man hade gjort A eller B.
Citat:
Pensionsålder är inte viktig, ingen ålder är viktig. I SSU Herrljungas värld så finns det speciella institutioner som avgör om man är på den "rätta mentala nivån" för att få dricka, rösta och ha sex.
Sådant kan ju vara så olika, beroende på var man kommer ifrån.
Det finns det redan idag. Folk omyndigförklaras trots sin ålder, är det något du kritiserar? Är det fel att vi låser in mentalt sjuka trots att dessa är myndiga och bör få göra vad de vill? Det låter inte som att du dragit dina resonemang till sin spets.
Citat:
Låt oss behålla de bestämmelser kring ålder och myndighet som finns. Gör fler och utförligare ålderstester. Låt barn få de resurser de behöver, låt de vuxna få (de mindre) resurser de behöver.
Låt alla asylsökande söka asyl på deras verkliga premisser. Lögn och bedrägeri ska inte belönas.
Vi ska alla följa samma lagar.
Men vuxna på ett barns nivå har exakt samma behov som ett barn. Du måste skilja på mentala och fysiska behov. De som vi tillhandahåller inom flyktingomsorgen är mentala behov. Man kan inte uttala sig om behov innan man satt sig ner och gjort en ordentlig analys utifrån rådande förutsättningar.
Ja, självklart ska vi följa samma lagar. Är du emot att man har ett visst straffintervall för samma brott beroende på omständigheterna? Det finns ingen principiell skillnad mellan det och att man utvärderar invandrare på andra sätt än att mäta handleder.
Citat:
Att låta vuxna män leva på en plats och barn på en annan står inte i motsats till en ansvarsfull asylpolitik och ett bra omhändertagande för alla. Snarare skulle jag säga att det är ytterst viktigt att man separerar dessa män med en synnerligen "låg mental nivå" (som du utrycker det och som du vill ska leva med minderåriga) från barnen.
Annars utsätter man barnen för onödiga risker.
Dessa risker är kopplade till om personen faktiskt är vuxen mentalt. Du kan låta barn leka med förståndshandikappade vuxna utan att det finns några större risker vid övervakade aktiviteter, vilket man ALLTID ska ha när vi talar om människor som inte nått full mental kapacitet.
Citat:
Jag diskuterar för fullt. Och jag påvisar varför jag tycker att det du skriver är kontraproduktivt mot det jag antar att du står för.
För övrigt, hur stor del av befolkningen tror du personligen att du representerar? Tror du att många tycker som du i de här frågorna?
Det var den här artikeln jag syftade på:
http://st.nu/medelpad/sundsvall/1.5203303-god-man-migrationsverket-maste-gora-sakrare-aldersbedomningar
Läste den nyss, och det är viktigt att man försöker göra så bra grupper som möjligt. Du glömmer dock en sak, tänk på alla övermogna 14-åringar som får vara med i barngrupper, finns risker här med. Det går helt enkelt inte att göra en riskanalys baserat på ålder då det inte är åldern i sig som avgör, utan faktorer som vi länge kopplat till en viss ålder, men som nu inte längre är fungerande p.g.a. att man har folk från helt olika bakgrunder som möts.
Citat:
Ditt andra inlägg Vilken nivå tror ni att folk finner rimlig? Skulle ni ändra nivån om ni märker att människor finner den nuvarande nivån orimlig?
Nej, det finns det andra alternativ som redan förespråkar. Jag tänker inte ägna mig åt populism. Vi kommer vara ett alternativ som står för en ansvarsfull, varm och öppen politik. Förespråkar folk det så röstar de på oss.