2012-01-21, 09:47
  #1225
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Nej, de är somalier födda i Sverige.

Får de svenskt pass?
Säger du svensk rödhårig också?
Säger du svensk född handikappad mongolid också?
Citera
2012-01-21, 09:47
  #1226
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgoroth
Om en katt föder ungar på en grisfarm,,,blir det en gris då?

Är sverige en grisfarm?

Blir man nazist om man föds i sverige?
Citera
2012-01-21, 09:57
  #1227
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Fast är det korrekt om man är mångkulturalist i ordets korrekta benämning?

Ordet mångkultur syftar ju egentligen inte riktigt till vad de flesta svenskar använder ordet som. Integration och mångkultur är inte samma sak och man kan ifrågasätta om man kan vara för båda samtidigt.

Vad ska man lägga i ordet svensk? Är det bara ett inrutat område utan vidare innehåll? I så fall är alltså alla svenskar som bor i Sverige oavsett om det är 423 generationen eller någon som bor i Sverige sedan 3 månader för ett tillfälligt arbete.

Kan man ha mångkultur utan att ha en svensk kultur när det anses finnas tex somalisk kultur? Om inte, så varför? Är det inte rimligare att många i denna kategorin som inte känner sig assimilerade direkt, och som själva tenderar att vilja kalla sig svensk-somalier, kallas just det? Vad är då "svennar"?

Jag fattar alltså inte alls grejen med att anse att det inte finns svensk kultur osv? Hur motiverar man detta egentligen? Tunnare resonemang är faktiskt svårt att hitta om man inte avfärdar alla länders kulturer. Vilket sällan händer uppenbarligen.

Hur tänker du?

Jag tänker att vi har en svenskt kultur som vem som helst kan utnytta hur de vill.
Gillar man lutfisk, ja då äter man lutfisk. Den blir ju inte mindre svensk för att en somalier tuggar i sig skiten. Eller sjunker värdet på svenskheten om en invandrare tuggar i sig lutfisken?
När tillräckligt många somalier ätit lutfisk så är den inte längre svensk??
Är det bara renrasiga svenskar som får äta svensk mat?

Hur tänker du?

Dansbandsmusik är svensk företelese... Fast det är ju musik och musik har funnits i världen i många tusen år... Så jag vet inte hur vi ska bevara den?
Blir den mindre värd för att en irakier lyssnar och dansar till musiken?
Känner en persisk kvinna som var ute och dansade till dansmusik... förminskas svenskheten då?

Hur tänker du?

Bor man i Sverige så lever du i en svensk kultur, i Sverige finns det även många invandrare som bär med sig delar av sitt arv. De för ju inte med sig ökensanden hit, de har ju inte palmerna och kokonötterna med sig, de tar inte med sig djurlivet, politikerna. De tar med sig mat, kläder, musik, tron och vissa ceremonier. Resten är kvar.

Blir Du kränkt för att en individ lägger sig ner och ber fem gånger om dagen?
Varför blir du inte det när judarna ber? Varför inte när buddisterna bugar sig och lyssnar på sin djävla piingplong musik? Varför blir du inte kränkt när en Same kommer med sitt djälva renkött och pitebalt?

Varför bli kränkt för att andra lever sina liv som de vill??

Vad är vinsten i att gå omkring och reta sig på andras seder?
Jag retar mig på om folk är griniga, avundsjuka, gnälligar, lata, översittare, offer, överdrivet sociala, ogina osv... sånt retar jag mig på. Andra retar sig på hudfärger, kulturella bakgrunder osv... sånt skiter jag fullständigt i så länge du gör ditt jobb, betalar din skatt och håller dig inom lagens råmärken.
Gör du det har du min respekt. Är du ett praktarsle så är du... Då umgås jag med de som är trevliga.

Så tänker jag!
Citera
2012-01-21, 10:10
  #1228
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du tänker helt fel här!

Den Demker-rapport som du som länkade till utelämnar en viktig faktor (i diagrammet), som alltid varit med i tidigare rapporter - nämligen hur många som vill behålla dagens nivåer av flyktinginvandringen eller öka den. Det visar sig att enbart ca hälften så många vill bibehålla dagens nivåer eller öka den (jämfört med de som vill minska på flyktinginvandringen). Se sidan 4 i detta dokument av Maria Demker (se diagrammet):

http://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/26484/1/gupea_2077_26484_1.pdf

År 2009 tyckte 46% att det är en bra idé att minska på flyktinginvandringen. 26% tyckte att det är en dålig idé. Övriga hade ingen åsikt i denna fråga. Ungefär så har det sett ut i många år nu.

Skulle det bli en folkomröstning så kommer inte de som inte bryr sig i frågan och inte tar ställning att räknas med. Det innebär att de som vill minska på flyktinginvandringen kommer att vinna en folkomröstning!

Sedan kan man tänka sig att om folk måste ta ställning så kommer en del att hoppa till alternativ 1 och en del till alternativ 2. Och det behövs inte många röster för att alternativ 1 (minska flyktinginvandringen) ska vinna även då.

Så slutsats:

Blir det en folkomröstning så kommer de som vill minska på flyktinginvandringen att vinna!

En annan viktig faktor i sammanhanget är att SOM-universitet även frågar utländska medborgare. I en folkomröstning får endast svenska medborgare rösta. Så färre invandrare kommer få säga sitt i en folkomröstning, jämfört med sådana här undersökningar.

varför röstar då 93% inte på sd?
För att det är en icke-fråga för de flesta. Vi anser att vi ett bra land att leva i.
De flesta tycker inte om er hetsning mot invandrarna.
SD förlorade röster i Landskrona efter parkeringsdådet. SD visade sitt vidriga fula ansikte när de inte hade någon empati utan likt rasande nazister i 30-talets tyskland for de fram som en fura... Det fula ansiktet är inget man stödjer.
Man vill inte förknikppas med elaka hetsande as. Därför röstar man inte på er.
93% av rösterna tillfaller logiskt tänkande människor som inser att flyktingvågen kommer och den går... ibland går det upp ibland går det ner. De flesta stannar i regel 7.6år sen åker de hem igen.

De flesta känner några invandrare, de äter på olika restauranger, de reser mycket utomlands och förstår inte ert hat. Så även om de flesta av ekonomisk art kan förstå att vi tar emot för många på för kort tid... så faller de bort med tanke på ert hat mot mångkulturen och mot invandrare.

Därför 42% men bara 7% som röstar på partiet.
Citera
2012-01-21, 10:18
  #1229
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Får de svenskt pass?
Ja, under förutsättning att deras föräldrar har det. Det gör dem dock inte till etniska svenskar och därmed bör de räknas till somalier i statistiken.

Tror du att alla som kommer till Sverige genast vill säga upp allt som har med ursprungsländerna att göra? Varför är i såna fall olika etniska grupper i exempelvis USA så stolta över sitt ursprung? Varför vill svarta svenskar tilltalas som "afrosvenskar" om inte för att vårda sitt ursprung? Menar du att ingen som invandrar till Sverige har något att vara stolt över från sitt ursprung och därför genast måste betraktas som etniska svenskar?

Jag ber dig att svara på vad KC:s kommunmedborgare säger i det här inlägget.
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Säger du svensk rödhårig också?
Nej, lika sällan som jag säger somalisk brunhårig. Brukar du säga somalisk brunhårig?
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Säger du svensk född handikappad mongolid också?
Nej, lika sällan som jag säger somalisk "född handikappad mongolid [sic]". Brukar du ofta tala om somalisk "födda handikappade mongolider"?

Om jag ska utvärdera utfallet av invandrings- och integrationspolitik så tycker jag dock att det är oärligt, missledande och felaktigt att inte använda sig av etnicitet.
Citera
2012-01-21, 10:19
  #1230
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
varför röstar då 93% inte på sd?
Varför röstar inte 90% på Miljöpartiet - är de för en sämre miljö?
Citera
2012-01-21, 10:26
  #1231
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
De flesta stannar i regel 7.6år sen åker de hem igen.

Nej. Det är något som du har missuppfattat:

https://www.flashback.org/sp35227824
Citera
2012-01-21, 10:29
  #1232
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Bor man i Sverige så lever du i en svensk kultur

Som någon skrev tidigare i tråden: "Kurder har inget eget land, finns de iöverhuvudtaget?"

I Turkiet lever kurderna under turkisk kultur. I Irak under irakisk kultur. I Sverige under svensk kultur. Då infinner sig frågan:

Finns det en kurdisk kultur?
Citera
2012-01-21, 12:55
  #1233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
varför röstar då 93% inte på sd?
För att det är en icke-fråga för de flesta. Vi anser att vi ett bra land att leva i.
De flesta tycker inte om er hetsning mot invandrarna.
SD förlorade röster i Landskrona efter parkeringsdådet. SD visade sitt vidriga fula ansikte när de inte hade någon empati utan likt rasande nazister i 30-talets tyskland for de fram som en fura... Det fula ansiktet är inget man stödjer.
Man vill inte förknikppas med elaka hetsande as. Därför röstar man inte på er.
93% av rösterna tillfaller logiskt tänkande människor som inser att flyktingvågen kommer och den går... ibland går det upp ibland går det ner. De flesta stannar i regel 7.6år sen åker de hem igen.

De flesta känner några invandrare, de äter på olika restauranger, de reser mycket utomlands och förstår inte ert hat. Så även om de flesta av ekonomisk art kan förstå att vi tar emot för många på för kort tid... så faller de bort med tanke på ert hat mot mångkulturen och mot invandrare.

Därför 42% men bara 7% som röstar på partiet.

De flesta är intresserade av ekonomi och arbetslöshet och SD är till stora delar ett enfrågeparti. Reinfeldt och Borg har redan ett väldigt stort förtroende vad gäller ekonomi och SD kommer således ha svårt att vinna över röster från dessa.

Intressant är hursomhelst att enligt yougovs mätning April 2010 ansåg en övervägande majoritet att SD hade bäst integration- och invandringspolitik. Vad säger det dig?

Och vem är det som är hatiskt härinne? Det är du som måste ta till angrepp och inte kan förstå att alla inte delar samma världsbild som du.
Citera
2012-01-21, 14:16
  #1234
Medlem
Cimmerians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling

Jag tänker att vi har en svenskt kultur som vem som helst kan utnytta hur de vill.
Gillar man lutfisk, ja då äter man lutfisk. Den blir ju inte mindre svensk för att en somalier tuggar i sig skiten. Eller sjunker värdet på svenskheten om en invandrare tuggar i sig lutfisken?
När tillräckligt många somalier ätit lutfisk så är den inte längre svensk??
Är det bara renrasiga svenskar som får äta svensk mat?

Hur tänker du?

Dansbandsmusik är svensk företelese... Fast det är ju musik och musik har funnits i världen i många tusen år... Så jag vet inte hur vi ska bevara den?
Blir den mindre värd för att en irakier lyssnar och dansar till musiken?
Känner en persisk kvinna som var ute och dansade till dansmusik... förminskas svenskheten då?

Hur tänker du?

Bor man i Sverige så lever du i en svensk kultur, i Sverige finns det även många invandrare som bär med sig delar av sitt arv. De för ju inte med sig ökensanden hit, de har ju inte palmerna och kokonötterna med sig, de tar inte med sig djurlivet, politikerna. De tar med sig mat, kläder, musik, tron och vissa ceremonier. Resten är kvar.

Blir Du kränkt för att en individ lägger sig ner och ber fem gånger om dagen?
Varför blir du inte det när judarna ber? Varför inte när buddisterna bugar sig och lyssnar på sin djävla piingplong musik? Varför blir du inte kränkt när en Same kommer med sitt djälva renkött och pitebalt?

Varför bli kränkt för att andra lever sina liv som de vill??

Vad är vinsten i att gå omkring och reta sig på andras seder?
Jag retar mig på om folk är griniga, avundsjuka, gnälligar, lata, översittare, offer, överdrivet sociala, ogina osv... sånt retar jag mig på. Andra retar sig på hudfärger, kulturella bakgrunder osv... sånt skiter jag fullständigt i så länge du gör ditt jobb, betalar din skatt och håller dig inom lagens råmärken.
Gör du det har du min respekt. Är du ett praktarsle så är du... Då umgås jag med de som är trevliga.

Så tänker jag!

Så tänker du ja, men problemet är att du inte tänker alls. Jag ska illustrera:

Jag tänker att det fanns en nordamerikansk indiansk kultur (flera faktiskt), som vi fick utnyttja hur vi ville. Blev indianernas land mindre indiansk för att vi vita ville dela plats med dem? Eller sjunker värdet på indianskheten för att vita bosatte sig i Amerika? Indianstammar som nu inte finns längre hade också sin musik - men vad gör det att den försvann, vi har ju musik ändå? Vi vita kom till Amerika, och då levde vi i en indiansk kultur. Vi tog väl inte med något annat än små seder och bruk och våra kläder... eller? Vad var vinsten med att vissa indianer gick omkring och retade sig på oss vita? Du skulle ju ha sett oss alla som individer och inte tänkt "vi och dem", inte sant?

Jag menar... indianerna har det väl bra idag? De har väl inte förlorat något på den mångkultur som de fick ta del av?
Citera
2012-01-21, 16:01
  #1235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Så tänker du ja, men problemet är att du inte tänker alls. Jag ska illustrera:

Jag tänker att det fanns en nordamerikansk indiansk kultur (flera faktiskt), som vi fick utnyttja hur vi ville. Blev indianernas land mindre indiansk för att vi vita ville dela plats med dem? Eller sjunker värdet på indianskheten för att vita bosatte sig i Amerika? Indianstammar som nu inte finns längre hade också sin musik - men vad gör det att den försvann, vi har ju musik ändå? Vi vita kom till Amerika, och då levde vi i en indiansk kultur. Vi tog väl inte med något annat än små seder och bruk och våra kläder... eller? Vad var vinsten med att vissa indianer gick omkring och retade sig på oss vita? Du skulle ju ha sett oss alla som individer och inte tänkt "vi och dem", inte sant?

Jag menar... indianerna har det väl bra idag? De har väl inte förlorat något på den mångkultur som de fick ta del av?

Tasmanierna blev ännu mer berikade av invandringen. De försvann...
Citera
2012-01-21, 18:21
  #1236
Medlem
billftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity24
Intressant är hursomhelst att enligt yougovs mätning April 2010 ansåg en övervägande majoritet att SD hade bäst integration- och invandringspolitik. Vad säger det dig?

Och vem är det som är hatiskt härinne? Det är du som måste ta till angrepp och inte kan förstå att alla inte delar samma världsbild som du.

Det är beklagligt att folk aldrig ska kunna få sin vilja igenom. Denna representativa demokratik sätter käppar i hjulen för ett lyckligt folk. Om man gillar moderaternas ekonomiska politik och SDs invandringspolitik, hur fan ska man rösta?

Som liberal erbjuder jag alla den fria rätten att organisera sig hur de vill. Låt Reinfeldt styra alla moderater, och låt Jimmie Åkesson styra alla sverigedemokrater. Låt folk organisera sig efter det perfekta mellantinget med inslag av bägge partiernas politik. Ett sådant alternativ skulle ha svårt att få fäste när det behövs 4% av folkets stöd för att man ens ska kunna synas för majoriteten.

Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Jag menar... indianerna har det väl bra idag? De har väl inte förlorat något på den mångkultur som de fick ta del av?

Så vita har rätt att berika men inga andra? Kan tänka mig en somalisk Cimmerian sitta och säga samma sak om Sverige.

Ni är ju helt säkra på att minst 80% av Sverige är emot mångkultur, så då skulle ju uppskattningsvis 80% av Sverige vara invandrarfritt. Räcker det inte eller? Uppskattar du att du kommer besöka mer än 80% av landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in