Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Fast är det korrekt om man är mångkulturalist i ordets korrekta benämning?
Ordet mångkultur syftar ju egentligen inte riktigt till vad de flesta svenskar använder ordet som. Integration och mångkultur är inte samma sak och man kan ifrågasätta om man kan vara för båda samtidigt.
Vad ska man lägga i ordet svensk? Är det bara ett inrutat område utan vidare innehåll? I så fall är alltså alla svenskar som bor i Sverige oavsett om det är 423 generationen eller någon som bor i Sverige sedan 3 månader för ett tillfälligt arbete.
Kan man ha mångkultur utan att ha en svensk kultur när det anses finnas tex somalisk kultur? Om inte, så varför? Är det inte rimligare att många i denna kategorin som inte känner sig assimilerade direkt, och som själva tenderar att vilja kalla sig svensk-somalier, kallas just det? Vad är då "svennar"?
Jag fattar alltså inte alls grejen med att anse att det inte finns svensk kultur osv? Hur motiverar man detta egentligen? Tunnare resonemang är faktiskt svårt att hitta om man inte avfärdar alla länders kulturer. Vilket sällan händer uppenbarligen.
Hur tänker du?
Jag tänker att vi har en svenskt kultur som vem som helst kan utnytta hur de vill.
Gillar man lutfisk, ja då äter man lutfisk. Den blir ju inte mindre svensk för att en somalier tuggar i sig skiten. Eller sjunker värdet på svenskheten om en invandrare tuggar i sig lutfisken?
När tillräckligt många somalier ätit lutfisk så är den inte längre svensk??
Är det bara renrasiga svenskar som får äta svensk mat?
Hur tänker du?
Dansbandsmusik är svensk företelese... Fast det är ju musik och musik har funnits i världen i många tusen år... Så jag vet inte hur vi ska bevara den?
Blir den mindre värd för att en irakier lyssnar och dansar till musiken?
Känner en persisk kvinna som var ute och dansade till dansmusik... förminskas svenskheten då?
Hur tänker du?
Bor man i Sverige så lever du i en svensk kultur, i Sverige finns det även många invandrare som bär med sig delar av sitt arv. De för ju inte med sig ökensanden hit, de har ju inte palmerna och kokonötterna med sig, de tar inte med sig djurlivet, politikerna. De tar med sig mat, kläder, musik, tron och vissa ceremonier. Resten är kvar.
Blir Du kränkt för att en individ lägger sig ner och ber fem gånger om dagen?
Varför blir du inte det när judarna ber? Varför inte när buddisterna bugar sig och lyssnar på sin djävla piingplong musik? Varför blir du inte kränkt när en Same kommer med sitt djälva renkött och pitebalt?
Varför bli kränkt för att andra lever sina liv som de vill??
Vad är vinsten i att gå omkring och reta sig på andras seder?
Jag retar mig på om folk är griniga, avundsjuka, gnälligar, lata, översittare, offer, överdrivet sociala, ogina osv... sånt retar jag mig på. Andra retar sig på hudfärger, kulturella bakgrunder osv... sånt skiter jag fullständigt i så länge du gör ditt jobb, betalar din skatt och håller dig inom lagens råmärken.
Gör du det har du min respekt. Är du ett praktarsle så är du... Då umgås jag med de som är trevliga.
Så tänker jag!