Citat:
Men det där var väl inte så genomtänkt av dig?
Ursprungligen postat av SSUHerrljunga
Så ser jag det också. Därför är det mitt ansvar att verka för mångkulturella intressen, eftersom jag personligen tycker det är viktigt och gärna driver dessa frågor.
Först håller du med min argumentation beträffande att en politiker är anställd att sköta svenska folkets intressen bara för att i nästa andetag se det som något som du gör för egen personlig vinnings skull.
Citat:
Undersökningar påvisar att en betydande del av svenska folket inte stöder dagens invandringspolitik oavsett vilket parti de röstar på.
Det beror väl på om svenska folket önskar att ha det så tryggt som möjligt. Nu verkar många vilja ha statlig försäljning av alkohol, statligt omhändertagande av flyktingar, snabba motorvägar etc. Det är inte så att jag som politiker alltid ska sträva efter vad som räddar flest liv, utan vad folket faktiskt vill ha. Annars hade jag varit en diktator.
Skulle du då vara beredd att låta svenska folket säga sitt via en folkomröstning i äkta demokratisk anda likt centerpartiet gjorde i Sjöbo på åttiotalet?
Citat:
Men det är ju inte mer än 5% av all invandrare de senaste trettio åren som kan klassificeras som flyktingar. Varför skyltar du med den gruppen när du diskuterar helheten? Är det för att sätta upp någon slags offerroll för att legitimera alla ickeflyktingar som vällt in?
Därför att många svenskar anser att det är mer värt att rädda folk från misär än att vi ska få ha det marginellt mer otryggt p.g.a. vad ett fåtal av dessa invandrare gör.
Citat:
Det finns åtminstone fyra miljarder människor på den här planeten som uppfyller de kriterierna du nämner.
Så kan vi göra. Tänk dig själv. Sverige blev riktigt dåligt, allt var skit, ett annat land på andra sidan havet har det bättre. Tryggare system, politiker som bryr sig om folket etc. Skulle inte du vilja ta dig dit med din familj och få möjlighet att leva ett bättre och rikare liv? Skulle du vilja att andra svenskars beteende där låg till grund för att stänga dig ute innan du ens kommit dit?
Det är individer vi talar om här. Vi har redan det du beskriver på många sätt i samhället. T.ex. att gamla brottslingar har svårare att få lån. Dessa personer HAR faktiskt begått ett brott, och DÅ kan vi lita på statistik som säger att dessa sköter sina lån sämre än andra. Men de du vill döma har inte gjort något. Förstår du skillnaden?
Det är individer vi talar om här. Vi har redan det du beskriver på många sätt i samhället. T.ex. att gamla brottslingar har svårare att få lån. Dessa personer HAR faktiskt begått ett brott, och DÅ kan vi lita på statistik som säger att dessa sköter sina lån sämre än andra. Men de du vill döma har inte gjort något. Förstår du skillnaden?
Ska de också ha rätt att invandra till Sverige för att få ett bättre liv?
Och, ja: Om svenskar betett sig som svin i ett annat land där de varit överrepresenterade i samhällsproblem så tycker jag att detta landet skulle göra rätt i att portförbjuda alla svenskar.
Svenskar hade i det fallet varit en högriskgrupp som höjt problemen och degenererat deras samhälle.
Ovanstående ställningstagande påvisar att jag är konsekvent. Samma princip gäller naturligtvis det omvända. Afghaner t ex är brutalt överrepresenterade i kriminalitet. Oavsett om det finns skötsamma individer ibland dem så är det en alldeles för stor risk att låta gruppen invandra till Sverige.
Mina landsmäns liv och hälsa är viktigare än att de får överleva.
Här tycker jag att du fegar ur ganska kraftigt.
Tycker du att gruppen afghaner ska invandra?
Om ja, motivera varför dina landsmän ska skadas av deras kriminalitet för att de ska ha rätten att invandra. (Applicera detta exemplet på annan ickevit folkgrupp om det roar dig)