Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-03, 17:19
  #2761
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Fel, han räknas som trafiktjänsteman och har rätt att avvisa folk under vissa förutsättningar;



https://www.minilex.se/a/ordning-och...lektivtrafiken
Nej, de är trygghetsvärdar - inte vakter eller trafiktjänstemän.

Det är därför de kallar på ordningsvakter när någon skall avhysas från t ex perrongen och inte lyssnar när de ber dem lämna.
Citera
2018-05-04, 02:10
  #2762
Medlem
Ricins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Om jag gissar rätt är du inte OV. Du är spärrvakt? Och är du OV, varför skriva sånt om dem du jobbar ihop med?
Nu har inte jag varit ordningsvakt länge, men jag kan hålla med många rävar om att serien drar till sig personer till tunnelbanan som absolut inte ska vara där. Det finns en hel del kollegor som man har jobbat med som man ställer sig frågan vad dom ens gör där, och hur fan dom ens hittade dit. Att ta selfie's och skryta om ens "farliga" jobb kan man allt göra, men att gripa en enkelt horunge, det är en jävla svår uppgift.
Som sagt, serien bör läggas ner, för det enda man ser är pundare som ändå är återkommande i serien hela tiden.
Citera
2018-05-05, 03:10
  #2763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Nu har inte jag varit ordningsvakt länge, men jag kan hålla med många rävar om att serien drar till sig personer till tunnelbanan som absolut inte ska vara där. Det finns en hel del kollegor som man har jobbat med som man ställer sig frågan vad dom ens gör där, och hur fan dom ens hittade dit. Att ta selfie's och skryta om ens "farliga" jobb kan man allt göra, men att gripa en enkelt horunge, det är en jävla svår uppgift.
Som sagt, serien bör läggas ner, för det enda man ser är pundare som ändå är återkommande i serien hela tiden.

Men "rävarna" som du pratar om är ofta själva lata som övergödda grisar. Sen är de flesta i serien såna som exakt får ta skit för att de är emot selfie generationen.
Citera
2018-05-05, 10:48
  #2764
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, de är trygghetsvärdar - inte vakter eller trafiktjänstemän.

Det är därför de kallar på ordningsvakter när någon skall avhysas från t ex perrongen och inte lyssnar när de ber dem lämna.

Som vanligt vet du inte vad du pratar om. Du är ökänd här på Flashback för att vara oförmögen att ta till dig vad folk skriver, men gör åtminstone ett försök.

De räknas som trafiktjänsteman och har därför rätt att avvisa folk från trafikföretagets område. Vet du ens vad avvisa betyder?

Uppenbart inte eftersom du svamlar om att avhysa, du menar nog avlägsna. Det är någonting annat.
Citera
2018-05-06, 05:04
  #2765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Som vanligt vet du inte vad du pratar om. Du är ökänd här på Flashback för att vara oförmögen att ta till dig vad folk skriver, men gör åtminstone ett försök.

De räknas som trafiktjänsteman och har därför rätt att avvisa folk från trafikföretagets område. Vet du ens vad avvisa betyder?

Uppenbart inte eftersom du svamlar om att avhysa, du menar nog avlägsna. Det är någonting annat.

Så de får avvisa, men inte ta nästa steg?
Citera
2018-05-06, 11:52
  #2766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Så de får avvisa, men inte ta nästa steg?

Exakt, endast OV får avlägsna medan t.ex. förarna, trygghetsvärdar och ett antal till får avvisa men inte fysiskt avlägsna någon. Med andra ord får de säga till en person att de ska försvinna men struntar i det får de vänta på OV.

Men ja, trygghetsvärdarna är tjänstemän.
Citera
2018-05-06, 14:42
  #2767
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Så de får avvisa, men inte ta nästa steg?
Precis som vem som helst med andra ord.

Du får be någon lämna perrongen du också -- men det är också allt.

Trygghetsvärdarnas uppgift är inte att agera vakter, utan deras roll är att vara trygghetsskapande och hjälpa människor.
__________________
Senast redigerad av micro113 2018-05-06 kl. 15:16.
Citera
2018-05-06, 23:14
  #2768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Precis som vem som helst med andra ord.

Du får be någon lämna perrongen du också -- men det är också allt.

Trygghetsvärdarnas uppgift är inte att agera vakter, utan deras roll är att vara trygghetsskapande och hjälpa människor.

Nej, då det ät tjänstemans order ifall du blir tillsagd att göra något till skillnad om kreti och pleti säger något. Det gör att OV/polis kan avlägsna dig med ohörsamhet som grund även om de själva inte sett situationen.
Citera
2018-05-06, 23:35
  #2769
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Nej, då det ät tjänstemans order ifall du blir tillsagd att göra något till skillnad om kreti och pleti säger något. Det gör att OV/polis kan avlägsna dig med ohörsamhet som grund även om de själva inte sett situationen.
Hahaha ... och vad skulle det innebära menar du?

Trygghetsvärdarna har inga mer befogenheter än gemene man.

PÅ Bussen är dessutom i första hand chauffören som tar beslut om vilka som får åka med eller inte.

Edit
Busschauffören är däremot en kategori som faller under trafiktjänsteman.
__________________
Senast redigerad av micro113 2018-05-06 kl. 23:42.
Citera
2018-05-09, 07:42
  #2770
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nja, det stämmer inte. Berlin, London, Paris mfl storstäder har tonvis med säkerhetspersonal i tunnelbanan.
Den stora skillnaden är att de har många fler poliser så det är mest dem man ser.

Dessutom är det numera sällsynt med väktare i tunnelbanan här i Sverige, du menar nog ordningsvakter.

Som jag skrev tidigare så är det ganska unikt med att ge så pass omfattande befogenheter till en yrkesgrupp som har väldigt kort utbildning.


Det du skriver stämmer inte alls, även jag själv har inte varit till Paris så jag vet inte hur det ser ur där. Det är förvisso 20 år sedan jag senast var i London så det har nog förändrats väldigt mycket i U-ground.

Jag var en vecka ifjol somras i Berlin och såg inte till en enda säkerhetssvakt nere i S-bahn, inte ens under nätterna. Obehagligt, med tanke på hur många dyngraka personer som låg utslagna bland sönderslagna flaskor på bänkarna.
De enda som jag såg till var äldre servicegubbar som plockade undan flaskor som folk hade lämnat efter sig på perrongerna.
Citera
2018-05-18, 20:19
  #2771
Medlem
Någon som vet vem stjärnan var som sprang runt och growlade i senaste avsnittet (e7s11)? Han påstod sig vara medlem i ett dödsmetallband, nyfiken på om det är någon en känner igen. Rolig snubbe oavsett!
Citera
2018-05-18, 20:22
  #2772
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonjovi
Någon som vet vem stjärnan var som sprang runt och growlade i senaste avsnittet (e7s11)? Han påstod sig vara medlem i ett dödsmetallband, nyfiken på om det är någon en känner igen. Rolig snubbe oavsett!

Gillade han oxå. Hoppas någon vet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback