Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-03, 20:19
  #1
Medlem
Hej.
Den 25 januari kl 20:00 börjar kanal 5 med en ny dokumentärserie.
Serien kommer vara i stil med "112 poliser" och "112 på liv och död".

Jag arbetar själv i tunnelbana som ordningsvakt.
Jag tror och hoppas detta kan ge en bättre bild av oss och om vad vår uppgift är samt vilka befogenheter som vi kan använda oss av.

Jag hoppas att serien visar en helhet av allt vi gör.
Vill inte att SL ska ha granskat allt för mycket så de inte bara visar när vi hjälper stackars förvirrade pensionärer att komma rätt.
Jag vill ha en helhet samt att befogenheter och arbetsuppgift läggs fram på ett korrekt sätt och även att det informeras om den nationella Ordningsvakt (framtagen av Rikspolisstyrelsen) uniformen som snart tas i bruk.

Hoppas efter serien möta mindre våld och konflikt då folk vet att det vi gör är korrekt och inte blandar ihop oss med kontrollanter och väktare.

http://kanal5.se/web/guest/program/-...97/5016490/1.0
Citera
2012-01-03, 20:22
  #2
Medlem
Xiztecs avatar
Kommer med mest sannolikhet vara gott om duktiga och lydiga ordningsvakter. Synd bara att det inte ser ut så i verkligheten - då många stolpskott tar ut sin aggression över att inte kommit in på polishögskolan på ungdomar och gärna missbrukar sin makt.

Men aja, visst - kanske kan bli lite intressant.
Citera
2012-01-03, 21:03
  #3
Medlem
KiaWs avatar
B&B -> Tv-serier och tv-program
/Mod
Citera
2012-01-03, 22:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
Kommer med mest sannolikhet vara gott om duktiga och lydiga ordningsvakter. Synd bara att det inte ser ut så i verkligheten - då många stolpskott tar ut sin aggression över att inte kommit in på polishögskolan på ungdomar och gärna missbrukar sin makt.

Men aja, visst - kanske kan bli lite intressant.

Så trött på detta snack.
Verkligheten ser inte ut så som du säger.
70% är som man önskar de ska vara.
20% mindre professionella.
10% ska bort!
(min bedömning)
Citera
2012-01-03, 22:59
  #5
Medlem
William Hainess avatar
Serien heter "Tunnelbanan" - rubrikändring?
Citera
2012-01-03, 23:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Serien heter "Tunnelbanan" - rubrikändring?

Glömde nämna att serien heter Tunnelbanan.
Men tror o andra sidan inte lika många skulle läsa tråden om det stod tunnelbanan i rubriken.
Citera
2012-01-04, 08:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OV-T-bana
Så trött på detta snack.
Verkligheten ser inte ut så som du säger.
70% är som man önskar de ska vara.
20% mindre professionella.
10% ska bort!
(min bedömning)

Med dina egna ord så borde alltså runt tredjedel av ordningsvakterna inte vara det, och du tycker inte det är någon big deal?
Citera
2012-01-04, 09:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OV-T-bana
Så trött på detta snack.
Verkligheten ser inte ut så som du säger.
70% är som man önskar de ska vara.
20% mindre professionella.
10% ska bort!
(min bedömning)

Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Med dina egna ord så borde alltså runt tredjedel av ordningsvakterna inte vara det, och du tycker inte det är någon big deal?

Min bedömning är att åtminstone 80% inte är lämpliga som ordningsvakter..

.
Citera
2012-01-04, 13:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoxPopulis
Med dina egna ord så borde alltså runt tredjedel av ordningsvakterna inte vara det, och du tycker inte det är någon big deal?

Med mindre bra menar jag tex de som inte jobbar med detta regelbundet eller är nya i rollen och inte har samma erfarenhet o kompetens i konflikthantering osv.
Ett exempel till kan vara de som bara jobbar i en reception och aldrig behöver ta en konflikt, hantera en ordningsstörning osv.

De 10% är de som inte är lämpliga för yrket.
Dessa 10% hittar man som oftast i krogmiljö.
Citera
2012-01-04, 14:03
  #10
Medlem
Kan bli kul o se.. Synd bara att dom inte, kommer ta med när ni svingar batonger mot folk och hotar andra osv.. Men ska bli kul och se faktiskt...
Citera
2012-01-04, 20:34
  #11
Medlem
C20ruless avatar
Säker på att de bara kommer filma er? Känner en Spx och en Kondis och de säger att de också blev filmade. Men det kanske inte kommer med.

Har för mig att CSG också kommer medverka.
Citera
2012-01-05, 18:51
  #12
Medlem
Dr_Dollars avatar
Jag såg nyss trailern och detta ser jag verkligen fram emot.

Kanske man kan sudda ut sina egna fördomar man kanske har om dessa typer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback