Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-06, 03:15
  #1561
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritskakan
Ingen som har hela eller riktiga namnet på "Mickan", riktigt söt!

M*chaela.
Här är hon i civila kläder med sin syster (som är retuscherad)
http://bayimg.com/CahPLaaFJ
Citera
2014-02-06, 07:24
  #1562
Medlem
ANG blåljus.
Det som behövs är att OV går en utbildning för att köra i trängande fall. Blåljusutbildning/Utryckningsförarutbildning.
Samt att det fordon som skall nyttjas utrustas, registreras och besiktas som utryckningfordon.
Sedan skall detta godkännas av trafikverket om jag ej minns fel på den punkten.

Många OV vill ha denna utbildning för att säkrare kunna ta sig till plats där kollegor tryckt överfall eller annat pågående våldbrott pågår.

Men detta kostar mycket pengar och företagen vill då ej påkosta detta. Tyvärr.
Vore mkt bra om vi kunde ha den möjligheten.
Oavsett detta så är vi ändå på plats före polis, ambulans etc 9/10 fall. Konstigt och tragiskt nog är det så.
Citera
2014-02-06, 07:37
  #1563
Medlem
Ang "fullgubben" som OV ville samtala med utanför tåget för att göra en bättre bedömning av hans berusningsgrad.

Ser inget problem i detta som många andra här gör.

De ville inte att mannen skulle äventyra säkerheten pga hans berusningsgrad och ville att mannen skulle ta sig ut från tåget där de kunde prata mer och bättre bedöma hans bersuningsgrad. Se om han Vinglar, kroppspråk osv osv...
Detta vägrade mannen.
Då antar jag att de gjorde bedömningen att han var för berusad för att vistas på området och ville avlägsna honom så han kunde ta annat färdmedel.
Sedan möttes de av kraftigt fysiskt motstånd och våldsanvänding varpå den ena OV får ett slag i ansiktet.

Mannen verkade uppenbarligen stark och de kunde ej koppla något grepp. Ordningsvakten Ninos hade vid tillfället bara jobbat månader och var nog väldigt stressad i situationen och valde att han ville trycka ett "IL-anrop". (jättebra!) DVS en ljudsignal till Trygghetscentralen som betyder att patrullen skyndsamt vill ha stöttning/ej överfallna. Han sände istället ett Överfallslarm som uppfattas mkt allvarligare av tryggc och andra patruller varpå flera patruller samt polis tillkallades.
Överfallslarmet är oxå bra på det sätt att radion konstant sänder till tryggehetscentralen så de kan höra allt i bakgrunden och patrullen kan då ha händerna fria o tryggc kan få en bedömning av läget på plats.
Citera
2014-02-06, 12:38
  #1564
Medlem
Skulle va kul att veta mer om Marinas bakgrund, var hon har jobbat ihop sitt ego som inte verkar ha några gränser och absolut inte har någon uppbackning i handling.
Hon e ju från Borlänge, nån som har några roliga möten med denna gigant och klippa att berätta om?
Citera
2014-02-06, 12:54
  #1565
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Det undrar jag också, om jag någonsin stöter på henne i tunnelbanan så kommer jag att pinka i en papperskorg eller liknande, bara för att ta reda på det!
Jag skulle göra så där lagom mycket motstånd så att det blir kroppskontakt.

Tyckte det var helt otroligt kul hur hon helt kavat gick fram till killen som flydde efter att ha misshandlat en person och bara "du är gripen" och tog honom under armen. Hon nådde honom inte ens till axeln! Jag kan tänka mig att när han i sitt litet omtöcknade tillstånd såg henne så tänkte "oj vilken kalaspingla!" och följde glatt med - tills hennes kollegor tog över och han fattade vad det handlade om, för det är först då han börjar protestera!
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jag kanske har fel här...Men jag tror inte ens att polisen får överskrida hastighet eller rödlysen enligt lag utan att det är personligt omdöme som gäller? OV får ej köra blåljus då de inte är utbildade för det helt enkelt.
Det hela är enkelt. Polisen får överträda trafikregler om "tjänsten anbefaller", givetvis ska det göras med omdöme. Förenklat kan man beskriva det så att har polismannen en bra anledning att bryta mot trafikregler och det sedan händer en olycka så är det upp till åklagaren att visa att det borde varit uppenbart för polismannen att en olycka skulle ske. Av förklarliga skäl så händer det nästan aldrig. Däremot har det hänt att poliser åtalats och dömts för att ha brutit trafikregler men då har det varit för att de inte haft en godtagbar anledning att göra det.
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Då tror du fel. De får köra förbi rödljus om de har utryckning. Men händer det en olycka faller det på polisföraren.
Du hör att ditt eget påstående låter ologiskt va? Hur skulle det se ut, vilken polis skulle våga bryta mot trafikreglerna om de skulle riskera att kunna bli av med jobbet och straffas om det ändå skulle ske en olycka?
Citat:
Ursprungligen postat av OV-T-bana
ANG blåljus.
Det som behövs är att OV går en utbildning för att köra i trängande fall. Blåljusutbildning/Utryckningsförarutbildning.
Samt att det fordon som skall nyttjas utrustas, registreras och besiktas som utryckningfordon.
Sedan skall detta godkännas av trafikverket om jag ej minns fel på den punkten.

Många OV vill ha denna utbildning för att säkrare kunna ta sig till plats där kollegor tryckt överfall eller annat pågående våldbrott pågår.

Men detta kostar mycket pengar och företagen vill då ej påkosta detta. Tyvärr.
Vore mkt bra om vi kunde ha den möjligheten.
Oavsett detta så är vi ändå på plats före polis, ambulans etc 9/10 fall. Konstigt och tragiskt nog är det så.
Det är Länsstyrelsen som beviljar tillstånd till användning av blåljus och jag tror inte att Länsstyrelsen tycker att det är någon bra ide. Det finns ett antal civila fordon i Stockholm som har blåljus, däribland vissa bilar hos vissa budfirmor då de ibland kör organ och blod. Sedan givetvis privatägda ambulanser. Minns ej säkert men tror att ett Bagarmossens djursjukhus relativt nyligen beviljades blåljus också.
Citat:
Ursprungligen postat av LogMeIn
Skulle va kul att veta mer om Marinas bakgrund, var hon har jobbat ihop sitt ego som inte verkar ha några gränser och absolut inte har någon uppbackning i handling.
Hon e ju från Borlänge, nån som har några roliga möten med denna gigant och klippa att berätta om?
Marina, så fullständigt underbar i senaste avsnittet! Jag tjöt av skratt när speakerrösten förkunnade "larmet går och kollegorna rusar till undsättning" och plötsligt ser man Marina! Roliga var när hon körde dit, luuuugnt och försiktigt. Därefter promenerade hon till platsen medan hennes kollega sprang som en galning. Hennes stora insats i detta avsnitt var att putta undan några halvt berusade fjortonåriga tjejer som ville kliva på bussen. Stort! Skulle tro att hon arbetat som förskolelärare, städerska eller butiksbiträde innan hon gjorde kometkarriär i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Är det någon som kan förklara hur hon kan få jobba kvar, och hur man kan acceptera att jobba ihop med henne?
Hon har ny kollega i varje avsnitt.
Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Jag har en fråga undrar om någon kan svaret? Jo.. Om ordningsvakterna nu ska ha ungerfär samma befogenheter som polis när det gäller vid ingripande av brott osv, varför har inte deras bilar sirener? Det skulle ju vara smidigare när de ska ta sig från en plats till en annan när det är mycket trafik?. Själv tycker jag det är idiotiskt att det överhuvudtaget finns så jävla mycket ordningsvakter men om de nu ska gå runt och göra polisens jobb kan de väl lika gärna ha sirener på bilarna? Vet någon varför de inte har det? Eller får ha det?
De anses inte ha det behovet. Tanken är att de utför bevakning, inte utryckning. Även om de faktiskt gör det också. Tanken är att polisen ska vara de som rycker ut om ordningsvakterna inte klarar läget.
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Alla tjatar om Mickan - men är inte hon med lite rödbrunt hår och glasögon (mörka markerade bågar) på TryggC den finaste ändå?
Tig och häda inte! Mickan är vår flashbacktjej!
Citat:
Ursprungligen postat av Twizz
Vissa personer som skulle komma undan med att gå ut en sväng. Istället så blir dom anmälda för våld mot tjänsteman. Vad blir det för straff för det?
Straffet för våld mot tjänsteman brukar oftast landa på villkorlig dom och böter men det är vad som delas ut vid minimum av våld. Vid mer våld så kan det givetvis bli tid i fängelse. Ofta döms stökiga personer för våld mot tjänsteman, hot mot tjänsteman och våldsamt motstånd.
__________________
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-02-06 kl. 13:13.
Citera
2014-02-06, 12:55
  #1566
Avstängd
okini2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OV-T-bana
ANG blåljus.
Det som behövs är att OV går en utbildning för att köra i trängande fall. Blåljusutbildning/Utryckningsförarutbildning.
Samt att det fordon som skall nyttjas utrustas, registreras och besiktas som utryckningfordon.
Sedan skall detta godkännas av trafikverket om jag ej minns fel på den punkten.

Många OV vill ha denna utbildning för att säkrare kunna ta sig till plats där kollegor tryckt överfall eller annat pågående våldbrott pågår.

Men detta kostar mycket pengar och företagen vill då ej påkosta detta. Tyvärr.
Vore mkt bra om vi kunde ha den möjligheten.
Oavsett detta så är vi ändå på plats före polis, ambulans etc 9/10 fall. Konstigt och tragiskt nog är det så.

Det är därför jag aldrig kan ta ordningsvakterna seriöst. Om de drevs att ETT statligt ägt företag skulle det vara mycket bra. Men vafan de är ju många olika privata företag som egentligen ligger bakom den verksamheten. Och speciellt med tanke på hur mongo vakterna i krogarna beter sig tycker jag det är idiotiskt att man ska låta dessa vaktbolag gå runt och leka poliser. Ordningsvakter behövs såklart eftersom det finns så få poliser men då borde det ju vara nått statligt företag som äger det.
Citera
2014-02-06, 13:05
  #1567
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Det är därför jag aldrig kan ta ordningsvakterna seriöst. Om de drevs att ETT statligt ägt företag skulle det vara mycket bra. Men vafan de är ju många olika privata företag som egentligen ligger bakom den verksamheten. Och speciellt med tanke på hur mongo vakterna i krogarna beter sig tycker jag det är idiotiskt att man ska låta dessa vaktbolag gå runt och leka poliser. Ordningsvakter behövs såklart eftersom det finns så få poliser men då borde det ju vara nått statligt företag som äger det.
Statliga monopol är sällan bra. Det var förr faktiskt så, det statliga bolaget hette Allmänna Bevakningsaktiebolaget, vardagligt förkortat ABAB. Även om ABAB inte var ensamma på marknaden så var de absolut störst. De skötte även all bevakning inom Försvarsmakten, Polisen, flygplatser, hamnar och allmänna kommunikationer som tex tunnelbanan. Resterna av ABAB är numera privatägt och heter Partena Security. Enda sättet att få se lite ABAB-vakter är att slå på en gammal Jönssonliganfilm!
__________________
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-02-06 kl. 13:15.
Citera
2014-02-06, 13:28
  #1568
Avstängd
okini2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Statliga monopol är sällan bra. Det var förr faktiskt så, det statliga bolaget hette Allmänna Bevakningsaktiebolaget, vardagligt förkortat ABAB. Även om ABAB inte var ensamma på marknaden så var de absolut störst. De skötte även all bevakning inom Försvarsmakten, Polisen, flygplatser, hamnar och allmänna kommunikationer som tex tunnelbanan. Resterna av ABAB är numera privatägt och heter Partena Security. Enda sättet att få se lite ABAB-vakter är att slå på en gammal Jönssonliganfilm!

Och det skulle vara bättre om det fortfarande var så. Man kan ju fan inte ha massa 'wannabe poliser' som är anställda av en massa olika privata bolag. Tänk om det var likadant med polisen? Att poliserna jobbade för 10 oilika privatägda företag. Det skulle ju fan inte funka.
Citera
2014-02-06, 14:09
  #1569
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Och det skulle vara bättre om det fortfarande var så. Man kan ju fan inte ha massa 'wannabe poliser' som är anställda av en massa olika privata bolag. Tänk om det var likadant med polisen? Att poliserna jobbade för 10 oilika privatägda företag. Det skulle ju fan inte funka.
Det skulle nog vara samma andel "wannabepoliser" som nu även om alla vore i ett statligt ägt bolag. Och jo, man kan faktiskt ha massa privata vaktbolag, det funkar bra i övriga världen.

Du måste skilja på polis och ordningsvakters funktioner. Därför kan du inte jämföra med poliser anställda av massa olika företag. Och alla ordningsvakter, oavsett bolag, jobbar under samma lagar och förordningar och genomgår samma utbildningar. Vad spelar det för roll varifrån de får sin lön?

Jag har svårt att se någon fördel med ditt resonemang, du får gärna upplysa om varför det skulle vara bättre? Eller är det bara en principiell fråga för dig?

Hittade en film som berör ABAB: http://www.youtube.com/watch?v=IHSkbOw9AS0
__________________
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-02-06 kl. 14:15.
Citera
2014-02-06, 14:35
  #1570
Avstängd
okini2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Det skulle nog vara samma andel "wannabepoliser" som nu även om alla vore i ett statligt ägt bolag. Och jo, man kan faktiskt ha massa privata vaktbolag, det funkar bra i övriga världen.

Du måste skilja på polis och ordningsvakters funktioner. Därför kan du inte jämföra med poliser anställda av massa olika företag. Och alla ordningsvakter, oavsett bolag, jobbar under samma lagar och förordningar och genomgår samma utbildningar. Vad spelar det för roll varifrån de får sin lön?

Jag har svårt att se någon fördel med ditt resonemang, du får gärna upplysa om varför det skulle vara bättre? Eller är det bara en principiell fråga för dig?

Hittade en film som berör ABAB: http://www.youtube.com/watch?v=IHSkbOw9AS0

Jag tror allting skulle skötas mycket bättre om OV bedrevs av ett statligt ägt företag liksom ABAB. Jag tycker det är helt fel att saker som har med säkerhet att göra ska drivas av privata företag. Privata företag tänker bara på vinst och skär ner på utgifter och kvalitet. Man ser ju på videon du länkade att ordningsvakterna från då såg mycket mer proffesionella ut än mongo vakterna som knallar omkring i tunnelbanan och på krogarna nuförtiden.
Citera
2014-02-06, 17:47
  #1571
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okini2
Jag tror allting skulle skötas mycket bättre om OV bedrevs av ett statligt ägt företag liksom ABAB. Jag tycker det är helt fel att saker som har med säkerhet att göra ska drivas av privata företag. Privata företag tänker bara på vinst och skär ner på utgifter och kvalitet. Man ser ju på videon du länkade att ordningsvakterna från då såg mycket mer proffesionella ut än mongo vakterna som knallar omkring i tunnelbanan och på krogarna nuförtiden.

ABAB-vakterna var lika goda kålsupare som dagens privatanställda, vad gäller branschens rötägg.
Så det gör ingen skillnad på statligt och privat i det fallet.
Att bli anställd av ABAB var väl i många fall en ren AMS-åtgärd?
Citera
2014-02-06, 20:45
  #1572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Du hör att ditt eget påstående låter ologiskt va? Hur skulle det se ut, vilken polis skulle våga bryta mot trafikreglerna om de skulle riskera att kunna bli av med jobbet och straffas om det ändå skulle ske en olycka?

Ja, det finns ju ingen sida för polisen som bekräftar detta.

Oh wait: här har du länk!
polisen


Citat:
Ursprungligen postat av polisen.se
Under utryckning ska polisen iaktta största försiktighet. Att köra fort och bryta mot olika trafikregler kan innebära en ökad trafikfara och är därmed ett stort ansvar för de poliser som kör. Gör sig polisen skyldig till en trafikolycka kan de bli anmälda och fällda för händelsen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback