2024-04-04, 17:15
Medlem
När vi tänker på monarki i dag utgår vi ifrån att konungen föds in i styret, men förr har det knappast alltid varit så. Fram till 1544 hade kungarna valts på ett eller annat sätt i Sverige. "Svear äga konung att taga och så vräka", som det står i Västgötalagen från 1200-talet. Om jag minns rätt, skrev till och med Tacitus år 98 i skriften Germania att germanerna valde sina kungar. Även i Tyskland har väljandet av konung gamla anor och har varit vanligt. Polen hade det till och med ända fram till 1700-talet (!). Till skillnad från nutida demokratier valdes däremot kungen till livslångt styre, och styret var givetvis hierarkiskt och auktoritärt.

Detta kan vara ett alternativ om man tycker det är för extremt att låta kungen födas in i rollen, och valkungastyret har en lång historia som det vilar på.
Citera
2024-04-06, 18:30
Medlem
Folketstempels avatar
I länder som Sverige består monarkin och adeln till skillnad till andra länder -från franska revolutionen till WW1 då monarkierna som alla var släkt med varandra tog död på nästan sig själva. Resten tog Ryska revolutionen och följande kommunism.
Sverige har stått utanför denna annars vanliga utvecklingen, även Storbritannien och vi har stora problem med adeln som ingår som en institution av monarkin och har en onödigt stor makt som endast gynnar dem själva och skadar oss andra.

Konservatism är inte gamla tanter som gillar monarki. Det gör tanterna oavsett vad de röstar på.
Men man kan tycka som en gammal tant och vara konservativ, med den ena förutsätter inte det andra.

(FB) Greven och frälsebönderna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Teodor_Holmberg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Edmund_Burke
Citera
2024-05-19, 23:29
Moderator
Strix m/94s avatar
I nätpublikationen Samtiden diskuterar idéhistorikerna Lars F Eklund problemen med det maktaspirerande domstolsväsendet, tillkortakommanden i 1974 års regeringsform och nyttan av att förstärka monarkins roll i Sverige. Det är en lång text, så jag väljer blott ut några passager av intresse här:
https://samtiden.nu/2024/05/laga-fol...te-domarvalde/

Först något om problembilden:
Citat:
Man analyserade inte tillräckligt noga om alla de uppgifter kungen nu ”befriades” från verkligen borde hamna hos regeringen. Varför till exempel beviljande av nåd och promulgering av lagar – uppgifter som i princip alla länder tillkommer statsöverhuvuden – i Sverige hamnade hos regeringen är inte lätt att begripa, om man undantar eventuella maktfullkomliga attityder hos Palme & co.

Sedan något om lösningen:
Citat:
Problemens lösning: Kungliga Lagrådet
Förslaget till alternativ lösning bygger på en förändrad, stärkt och utvidgad roll för den instans som idag går under namnet Lagrådet. Ett förslag som också involverar rikets monark på ett nygammalt sätt.

Lagrådets primära uppgift idag är att granska regeringens förslag till lagändringar innan proposition i ämnet lämnas till riksdagen. Detta sker så, att regeringen genom en så kallad lagrådsremiss lämnar förslaget till Lagrådet. Lagrådets uppgift är att tillse att förslaget stämmer med grundlagarna, Europakonventionen och annan rätt som det finns anledning att beakta. Lagrådet skall också analysera om den föreslagna lagens lydelse faktiskt tillgodoser syftet med lagen. Dessa uppgifter bör lagrådet ha kvar. Lagrådet sorterar idag under regeringen vilket inte är lyckat då Lagrådet har en granskande roll visavi regeringens lagförslag.

Det är en intressant tanke att nyttja monarkin för att stärka rättssäkerhet och demokrati. Man kan alltså hävda, att rätt konstruerad så kan monarkin utgöra ett skydd för demokratin mot bl a myndighetsaktivism hos domstolar och en del andra myndigheter.

Man kan komma att tänka på att det under lång tid i Sverige varit så att det funnits allianser mellan bondeståndet och kungamakten, för att begränsa makten hos adel och präster. Eklund kan vara något intressant på spåren här.
Citera
2024-05-20, 11:08
Medlem
Kungen är klok i många frågar. Bland annat hans vägran att göra besök till Israel.
Citera
2024-05-20, 11:28
Medlem
EnCartes avatar
Nu är jag mot monarkin och tillhör motståndarna, då den inte har någon funktion längre. Tanken att man genom blodet ska ha en position är för mig helt främmande. Så jag tycker man ska avskaffa monarkin. De får söka jobb själva och visa genom sina meriter att de är värdiga att ha en position i samhället.

Så jag bryr mig inte om vad skvallerpressen skriver om honom. Det kan säkert vara en bra karl eller inte. Ointressant.
Vad det handlar om är vad man ska ha dem till, mer än för skvallerpressen egentligen och vissa rojalister som verkar ha någon form av beundran utifrån bara titeln kung eller drottning.

Det som är problemet med dem, är i en krissituation, att de skulle kunna falla för frestelsen att återskapa sin tidigare makt och liera sig med de som vill störta demokratin, inhemska eller utländska krafter. Att de bara genom sina titlar skulle kunna ses som ett legitim styre hos många i samhället.
Citera
2024-05-20, 21:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Nu är jag mot monarkin och tillhör motståndarna, då den inte har någon funktion längre. Tanken att man genom blodet ska ha en position är för mig helt främmande. Så jag tycker man ska avskaffa monarkin. De får söka jobb själva och visa genom sina meriter att de är värdiga att ha en position i samhället.

Så jag bryr mig inte om vad skvallerpressen skriver om honom. Det kan säkert vara en bra karl eller inte. Ointressant.
Vad det handlar om är vad man ska ha dem till, mer än för skvallerpressen egentligen och vissa rojalister som verkar ha någon form av beundran utifrån bara titeln kung eller drottning.

Det som är problemet med dem, är i en krissituation, att de skulle kunna falla för frestelsen att återskapa sin tidigare makt och liera sig med de som vill störta demokratin, inhemska eller utländska krafter. Att de bara genom sina titlar skulle kunna ses som ett legitim styre hos många i samhället.

Om man utgår från funktionalitet, så kan vi konstatera att konstitutionella, västerländska monarkier i de flesta fall fungerar förträffligt, och om de inte fungerar så är det andra aspekter än de monarkiska som fungerar dåligt. Så, vilka meriter torde vara framstående i en konstitutionell monarki? Jo, att komma från en kunglig familj. Det är knappast några andra meriter som kan vara viktigare.

I Sverige, där så mycket har förändrats, och till det sämre, så har ännu ingen lyckats förklara vilka samhällsproblem man tror blir bättre av att vi omstörtar monarkin. Det är minst sagt en uppförsbacke argumentatoriskt.
Citera
2024-05-20, 21:39
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Om man utgår från funktionalitet, så kan vi konstatera att konstitutionella, västerländska monarkier i de flesta fall fungerar förträffligt, och om de inte fungerar så är det andra aspekter än de monarkiska som fungerar dåligt. Så, vilka meriter torde vara framstående i en konstitutionell monarki? Jo, att komma från en kunglig familj. Det är knappast några andra meriter som kan vara viktigare.

I Sverige, där så mycket har förändrats, och till det sämre, så har ännu ingen lyckats förklara vilka samhällsproblem man tror blir bättre av att vi omstörtar monarkin. Det är minst sagt en uppförsbacke argumentatoriskt.
Inger blir bättre av att den är kvar heller, då den funnits under den tiden också utan att protestera. Den har ingen uppgift egentligen. Man avskaffade dess makt redan på nittonhundratjugotalet, då man sket i vad kungen ansåg. 1974 lagstadgade man bara om det som redan var ett faktum.

Men de som vill ha kvar monarkin, är då förstås redo att betala för det? Nu är det ingen större summa i totalen, men många bäckar små.
Citera
2024-05-20, 22:08
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Inger blir bättre av att den är kvar heller, då den funnits under den tiden också utan att protestera. Den har ingen uppgift egentligen. Man avskaffade dess makt redan på nittonhundratjugotalet, då man sket i vad kungen ansåg. 1974 lagstadgade man bara om det som redan var ett faktum.

Men de som vill ha kvar monarkin, är då förstås redo att betala för det? Nu är det ingen större summa i totalen, men många bäckar små.

Ja, det är en utgiftspost i statsbudgeten jag verkligen finner vara angelägen. Jag kan peka ut ett stort antal andra poster att spara på, utan att något dåligt inträffar.

Saken är den att den svenska monarkins främsta uppgift är att finnas kvar. Att utgöra den långa linjen i svensk offentlighet - den stabila konstanten. Sedan kan man bygga på denna grund med ytterligare uppgifter, vilket jag anser vi bör göra mer än idag.
Citera
2024-05-23, 20:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Kostnaden är i princip lika trivial som monarkins uppgift: att ge en varm känsla av stabilitet, kontinuitet och elegans åt pensionärer. Skulle pensionärer föredra 10 kr mer i månaden och inte få följa kungahusets symboliska framträdanden (för att inte tala om de små intrigerna åt tanterna att fröjdas över!)?

Låt monarkin finnas kvar, men överdriv inte dess betydelse i moderna tider.
Citera
2024-05-23, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag har fått intrycket på sistone att Pride sjunkit litet på PK-skalan, så det kanske blir mindre intressant framöver för många delar av det offentliga Sverige. Men, monarkin måste förstås främst agera för de tidlösa värdena, men på marginalen också intressera sig för det som ligger "i tiden".

Priden i Köpenhamn har förlorat många stora sponsorer, på grund av politiseringen i Palestina-Israel-konflikten:

https://politiken.dk/danmark/hovedst...penhagen-Pride
Citera
2024-05-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Den tusenåriga kristna monarkin lever faktiskt vidare, trots att den åsidosattes i det kristna Europa vid ungefär samma tid. Det sista det kristna monarkin gjorde var att spridas till inte kristna länder, utan till muslimska ... lite konstigt nog.
Och tänk då på att den muslimska världen faktiskt har sin egen historiska tradition av monarki, som de kallar Kalifat. Men ändå så var det inte som kalifat de nya länderna, kungadömena, bildades efter Ottomanska rikets fall, utan i den kristna monarkins gestalt (Saudiarabien, Jordanien, Irak, osv).

Så monarkin lever vidare, om än inte i Europa.
Och jodå, det finns många mer renläriga muslimer som inte godkänner de arabiska monarkierna just pga detta - som tex BinLadin var ju högst kritiskt inställd till huset Sauds legitimitet - eftersom de hellre vill ha en sann muslimsk motsvarighet, ett Kalifat så att säga.

Men, ingen vill idag tala om monarki.
Iaf inte annat än som något löjeväckande och otidsenligt.

Men samtidigt ... hur kan något vara vare sig löjeväckande eller otidsenligt om det centrala värdet ändå är så ojämförligt starkt och allgenomträngande, att förmår slå genom alla nivåer av samhället i både tid och rum.
Att upphöja någon till konung, eller drottning, är en av de mäktigaste handlingar en stat överhuvudtaget kan göra. Och om det nu har, och får, så stor effekt på sin omvärld, varför då inte använda sig av det. Som ett verktyg i samhällets tjänst.

Jag kan t.o.m. slå vad om - och jag Vet att jag kommer vinna det vadet - att det inte hade varit Minsta Lilla problem att tex etablera en "EU-kejsare" - och alla "undersåtar" i hela EU hade, omedelbart accepterat det, och börjat förhålla sig till denne som om den alltid funnits där på sin tron.
Det är inte mycket som kan påverka så många människor lika mycket, liks snabbt och lika allomfattande ... men monarkin kan, liksom kärnvapen kan.

Citat:
Men, ingen vill idag tala om monarki.
Iaf inte annat än som något löjeväckande och otidsenligt.

I Danmark pratar alla om monarkin och ingen tycker att det är löjeväckande och otidsenligt, inte minst på grund av motionsloppet Royal Run som lanserades 2018 av dåvarande kronprins Frederik med anledning av hans 50-årsdag. Loppet har varit en stor folklig framgång, men avbröts av Corona och i år såldes loppet tidigt slut med totalt 95 000 deltagare.

https://da.m.wikipedia.org/wiki/Royal_Run

https://www.royalrun.dk/
Senast redigerad av Moentos 2024-05-23 kl. 22:14.
Citera
2024-05-23, 22:04
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Priden i Köpenhamn har förlorat många stora sponsorer, på grund av politiseringen i Palestina-Israel-konflikten:

https://politiken.dk/danmark/hovedst...penhagen-Pride

Oerhört fascinerande!

"Pride for Palestine" är väl ungefär lika genomtänkt som "Chickens for KFC".

Det är väl fr a av dessa skäl som monarkin bör akta sig för att liera sig med tillfälliga moderörelser, särskilt som det kan vara svårt att förutse vilken politisk riktning som sådant kan ta längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in