2012-01-01, 13:09
Medlem
EnSvenssons avatar
Varför skulle Sverige inte fungera som republik?

Det ända vi har kvar från monarkin är väl kungafamiljen vars funktion inte direkt påverkar samhället vi lever i?
Citera
2012-01-01, 13:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeeeerrrr
A) Om du tror att Wikipedia artikeln i fråga på något sätt diskuterar en svensk monarki föreslår jag någon form av universitetskurs i historia. B) Att i moderna sammanhang diskutera den svenska monarkin i termer utöver den svenska kungafamiljen är lika poänglöst som det är outbildat. Jag kan dessutom mycket väl skilja mellan monarkin som statsform och den svenska kungafamiljen, men du förstår väl att den svenska monarkin är död? Nästa logiska steg är därför att ta död på kungafamiljen, antigen bokstavligen eller formellt. Att diskutera ett alternativ kan jämföras med att diskutera ett alternativ till tyngdkraften. Visst kan man göra det, men vad exakt tjänar det till?

Hade jag vetat att Du lider av irrationell wikipediaallergi, så skulle jag givetvis inte ha utsatt Dig för en dylik exponering. Allerig skall man ta allvarligt på.

Istället kan Du läsa om i huvudsak samma sak på en annan sida, ty för min del är det innehållet och inte sidans titel som räknas.
http://cornelius.tacitus.nu/rom/germania/44.htm

Den svenska monarkin har under 1000 år antagit många skepnader och varierat i politisk betydelse. Inget säger att vi inte kan utveckla vår monarki till en modell som tar något mer symbolisk plats i samhällslivet. Det tror jag vore en god sak.

Citat:
Dessutom misstänker jag att herrn förvirrar konservatismen med den typ av nationalistiska bakåt-logik som individer såsom Ian Wachtmeister förespråkar: allt som är gammalt är gott, allt som är nytt är dumt och produkten av multikulturella experiment och kommunistiskt lutande judar.

I en svensk konservativ kontext är nog värnandet om fäderneslandet omisstligt. Nationens överlevnad torde vara ett okompromissbart värde. Men det betyder inte att allt gammalt är bra, sådant är bara dumt, och att beskylla konservativa för det är litet okunnigt. Men det finns vissa saker som över tid visats fungera väl, som man just därför bör behålla. Det finns också saker som inte fungerar väl, och lösningen på dessas förbättring återfinns inte sällan i historien. Den konservativa metoden går då ut på att identifiera vilka samhällslösningar som fungerat väl och behålla/utveckla dessa och försöka hitta lösningar på problemen, utan att för den skull hemfalla åt utopism.

Citat:
Om vi sedan skall kasta sand mot varandra kan jag själv tycka att det är något synd att du med 25,000+ inlägg inte har bemästrat konsten av att skriva sammanhängande och faktamässigt korrekta inlägg. Vad sedan gäller dina "förslag" angående en utveckling av konungens maktbefogenheter är de för idiotiska att ens kommentera på i närmare detalj. Jag har dock en fråga till dig, som du gärna får svara på. De förslag du lägger fram, hur exakt anser du att de skulle förbättra Sverige som nation och samhälle? Svara gärna utan att länka till Wikipedia.

Jag tillåter mig att en smula tvivla på Din förmåga att läsa debattinlägg, enär mängden faktafel i min inlägg torde vara tämligen få, och vadsom är sammanhängande till dels beror på förmågan hos den som läser.

Det skall bli mig ett nöje att besvara Din fråga efter att Du nedlåtit Dig att kommentera mina förslag i detalj.
Citera
2012-01-01, 13:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvensson

Det skulle kanske Sverige göra, men det är min tro att det skulle fungera avsevärt sämre, framför allt på längre sikt.

Citat:
Det ända vi har kvar från monarkin är väl kungafamiljen vars funktion inte direkt påverkar samhället vi lever i?

Fast det tror jag att dess funktion gör. Jag tror att vi genom en levande monarki känner mer av samhörighet, upplever vår del i ett historiskt sammanhang och att detta är en mycket viktig del för ett folk och ett land. Bland annat är dessa känsloband en betydelsefull del i det nationella sammanhang som utgör grunden för vår demokratiska övertygelse.
Citera
2012-01-01, 15:12
Medlem
Deeeeerrrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Hade jag vetat att Du lider av irrationell wikipediaallergi, så skulle jag givetvis inte ha utsatt Dig för en dylik exponering. Allerig skall man ta allvarligt på.

Istället kan Du läsa om i huvudsak samma sak på en annan sida, ty för min del är det innehållet och inte sidans titel som räknas.
http://cornelius.tacitus.nu/rom/germania/44.htm

Den svenska monarkin har under 1000 år antagit många skepnader och varierat i politisk betydelse. Inget säger att vi inte kan utveckla vår monarki till en modell som tar något mer symbolisk plats i samhällslivet. Det tror jag vore en god sak.

Du skrev att den svenska monarkin sträcker sig tillbaka 2000 år, och att en sådan verklighet omnämns i Romerska myter och sagor. Detta är fel. Du vet (möjligtvis) att det är fel, och jag vet att det är fel. Om du vill omformulera ditt inlägg får du givetvis göra det, men att hänvisa till källtexter som ej på något sätt kan bekräfta det du påstår tjänar inte särskilt mycket till.

Citat:
I en svensk konservativ kontext är nog värnandet om fäderneslandet omisstligt. Nationens överlevnad torde vara ett okompromissbart värde. Men det betyder inte att allt gammalt är bra, sådant är bara dumt, och att beskylla konservativa för det är litet okunnigt. Men det finns vissa saker som över tid visats fungera väl, som man just därför bör behålla. Det finns också saker som inte fungerar väl, och lösningen på dessas förbättring återfinns inte sällan i historien. Den konservativa metoden går då ut på att identifiera vilka samhällslösningar som fungerat väl och behålla/utveckla dessa och försöka hitta lösningar på problemen, utan att för den skull hemfalla åt utopism.

Då dina helt klart intellektuella eftersträvanden visavi den svenska monarkin existerar i syfte att lösa problem, kan herrn artigt förklara exakt vilka problem han försöker lösa? Jag förväntar naturligtvis att du är förmögen att göra detta, och istället för att undvika ett svar genom att förlita dig på grova generaliseringar / vad du tycks anse vara intellektuell humor, kommer att identifiera de sociala / politiska brännpunkter som motiverar dig som en konservativ monarkist.

Citat:
Jag tillåter mig att en smula tvivla på Din förmåga att läsa debattinlägg, enär mängden faktafel i min inlägg torde vara tämligen få, och vadsom är sammanhängande till dels beror på förmågan hos den som läser.

Om du vill föra en debatt måste du väl kunna kommunicera ämnet / dina åsikter på ett sätt som är förståeligt? Du förklarar varken hur du tänker, eller vad du syftar till. Du tycks vilja föra en utbildad åsikt om den svenska monarkin, men du lyckas inte riktigt leverera. Vad gäller antalet faktafel i dina inlägg kan vi väl börja med att du tycks vara under uppfattningen att en svensk monarki existerade under Romarrikets tid.

Citat:
Det skall bli mig ett nöje att besvara Din fråga efter att Du nedlåtit Dig att kommentera mina förslag i detalj.

Detta görs så fort herrn identifierar de samhälleliga problem han vill lösa genom att återinföra auktoritärianismen.
Citera
2012-01-01, 15:26
Medlem
Citat:

Är inte den relevanta frågan snarare om Sverige skulle fungera bättre som republik, i något väsentligt avseende? Möjligen skulle man kunna spara en liten slant på att avskaffa kungahuset men det är väl just den enda fördelen. I övrigt handlar det mest om symboliska frågor och ideologiska ställningstaganden där meningarna är högst delade.
Citera
2012-01-01, 16:15
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vår monarki har långa anor, väl över tusen år. Vill man anknyta till myter och antika romerska historier torde man komma ca tusen år bakåt ytterligare. Men det spelar mindre roll. Sverige har alltid varit en monarki, och skapades en gång av kungar i en grå forntid.

Citat:
Ursprungligen postat av Deeeeerrrr
Du skrev att den svenska monarkin sträcker sig tillbaka 2000 år, och att en sådan verklighet omnämns i Romerska myter och sagor. Detta är fel. Du vet (möjligtvis) att det är fel, och jag vet att det är fel. Om du vill omformulera ditt inlägg får du givetvis göra det, men att hänvisa till källtexter som ej på något sätt kan bekräfta det du påstår tjänar inte särskilt mycket till.

Som Du ser ovan så skrev jag "väl över tusen år". Resten är myter och romerska historier. Därför visade jag på länkar till Tacitus, en rimersk historiker. Vill Du kan Du få en länk som handlar om Ynglingatal, en myt om bl a Yngre Frej. Obs! Wikipediafritt. http://wadbring.com/historia/sidor/aetter4.htm

Jag påstår således att den svenska monarkin sträcker sig "väl över tusen år", vilket jag har stöd för i arkeologisk och historisk forskning, och vill hävda att den svenska monarkin kan anses som etablerad senast med Erik Segersäll. Obs! Wikipediafritt. http://www.tacitus.nu/svenskhistoria..._segersall.htm

Citat:
Då dina helt klart intellektuella eftersträvanden visavi den svenska monarkin existerar i syfte att lösa problem, kan herrn artigt förklara exakt vilka problem han försöker lösa? Jag förväntar naturligtvis att du är förmögen att göra detta, och istället för att undvika ett svar genom att förlita dig på grova generaliseringar / vad du tycks anse vara intellektuell humor, kommer att identifiera de sociala / politiska brännpunkter som motiverar dig som en konservativ monarkist.

Jag ger Dig några ledtrådar, hittills presenterade i denna tråd, och vill du veta mera så får Du vara så god att kommentera det Du inte hittills idits.

Citat:
Vi har alltså ett långt arv att förvalta, och just förvaltarskapstanken finns det anledning att hålla fast vid. Vi lever här en kort stund, i ett samhälle som till sin huvuddel är ett resultat av tidigare generationers arbete och ansträngningar. Helst tänks vi överlämna detta land i ett något bättre skick till nästa generation. Att då avskaffa det statsskick som vi ärvt och som bevisligen fungerat väl, kan omöjligen kombineras med förvaltarskapstanken. Enär inga argument om systemets brister, eller hur ett annat system skulle kunna se ut och fungera, har presenterats, så saknas givetvis helt motiv till dylika drastiska åtgärder. Tvärtom så tyder allt på att den konstitutionella monarkin är en mycket bra lösning för Sverige. Den har ju klarat det viktigaste konservativa testet – att hålla över tid och vara adaptiv för tidens behov.

Citat:
Jag tror Du har tillämpat den konservativa metoden på ett genomtänkt och förnuftigt sätt. Snittet av det mesta som är eftersträvansvärt torde vara högre i de konstitutionella monarkierna, än i republikerna, och ingen kan frambära något konkret som skulle kunna bli bättre med en svensk republik.

Citat:
Fast det tror jag att dess funktion gör. Jag tror att vi genom en levande monarki känner mer av samhörighet, upplever vår del i ett historiskt sammanhang och att detta är en mycket viktig del för ett folk och ett land. Bland annat är dessa känsloband en betydelsefull del i det nationella sammanhang som utgör grunden för vår demokratiska övertygelse.

Citat:
Om du vill föra en debatt måste du väl kunna kommunicera ämnet / dina åsikter på ett sätt som är förståeligt? Du förklarar varken hur du tänker, eller vad du syftar till. Du tycks vilja föra en utbildad åsikt om den svenska monarkin, men du lyckas inte riktigt leverera. Vad gäller antalet faktafel i dina inlägg kan vi väl börja med att du tycks vara under uppfattningen att en svensk monarki existerade under Romarrikets tid.

Detta görs så fort herrn identifierar de samhälleliga problem han vill lösa genom att återinföra auktoritärianismen.

Ovan har Du visat att Du har vissa problem med läsförståelsen. Jag har istället för vad Du påstår visat att romarna tycks ha haft uppfattningen att det förelåg någon form av kungavälde i vår del av världen runt Kristi födelse. Det betyder inte att det är sant, men det är nog rätt sant att romarna trodde det.
(Undras om detta går fram. )

En debatt och diskussion är givetvis dubbelriktad. Avsändaren av ett budskap har ett ansvar, och mottagare ett annat. Att tro att hela ansvaret för debattens klarhet ligger hos avsändaren, tyder på brister i förståelsen. Förmodligen samma brister som leder till svårigheter att förstå argument och samband när de framförs. Men upprepning är all kunskaps moder, varför jag repeterat några nyckelsatser ovan. Hoppas det hjälper något.

Slutklämmen kan väl vara att jag vill bevara och utveckla monarkin inte främst för att lösa problem, utan för att motverka att de uppkommer, men om en icke avsedd bieffekt blir att förhandenvarande problem även löses, så desto bättre.
Senast redigerad av Strix m/94 2012-01-02 kl. 09:31.
Citera
2012-01-01, 16:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Är inte den relevanta frågan snarare om Sverige skulle fungera bättre som republik, i något väsentligt avseende? Möjligen skulle man kunna spara en liten slant på att avskaffa kungahuset men det är väl just den enda fördelen. I övrigt handlar det mest om symboliska frågor och ideologiska ställningstaganden där meningarna är högst delade.

Då bör ju republikanerna någon gång kunna visa på vari dessa besparingar består. Men inte ens det kan de. Så fort de åläggs bevisbördan, så gör de fiasko. Detta har ju fö även prövats i verkligheten. I folkomröstningen i Australien 1999, så röstade ca 60% för att behålla monarkin. Till stor del anses det ha berott på att de australiska republikanerna inte kunde formulera ett trovärdigt alternativ till monarkin. Mig veterligt är det ganska få som så här drygt tio år senare tycker att det var ett hemskt dåligt folkomröstningsbeslut, tvärtom.
Citera
2012-01-01, 21:53
Moderator
sosweets avatar
Först måste jag ta mig friheten att gratuelra Strix till 25000 inlägg. En imponerande summa.

Även undertecknad är inte bara för ett bevarande av monarkin, jag vill, precis som Ts gärna se en utveckling av densamma. I tider som dessa så ser jag ett behov av att ha en regent som har nationens bästa för ögonen, i stället för att följa en politisk agenda. Själva tanken med de procedurer som Ts nämner är i sig tilltalande och jag tror att de i förlängningen kan stärka den nationella samanhållningen. Sveriges tradition som monarki är något vi ska vara omåttligt stolta över. Låt oss stärka landet och monarkin!
Citera
2012-01-01, 22:50
Medlem
EnSvenssons avatar
Citat:

Anser du att vi bör öka kungens inflytande? Om ja, inom vad och på vilka grunder?
Citera
2012-01-01, 22:58
Medlem
EnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora

Vi skulle inte spara några större summor pengar på att avskaffa kungahuset. De kostnader kungahuset innebär kommer tillbaka, i alla fall delvis, genom turism, deras PR för Sverige i utlandet för ökad export mm. Där ser jag flera andra sett som vi kan spara in mer pengar på.

Jag är kluven i frågan om vi bör vara en monarki eller inte. Är vi i Sverige så patriotiska och stolta över vårt kungahus och land? Tycker mest att vi, i media kan läsa, tävlar om vem som kan ta avstånd mest.
Citera
2012-01-01, 23:35
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Anser du att vi bör öka kungens inflytande? Om ja, inom vad och på vilka grunder?

Ja, det anser jag och allt detta torde framgå genom en omläsning av TS: https://www.flashback.org/sp34823223
Citera
2012-01-01, 23:39
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vi skulle inte spara några större summor pengar på att avskaffa kungahuset. De kostnader kungahuset innebär kommer tillbaka, i alla fall delvis, genom turism, deras PR för Sverige i utlandet för ökad export mm. Där ser jag flera andra sett som vi kan spara in mer pengar på.

Jag är kluven i frågan om vi bör vara en monarki eller inte. Är vi i Sverige så patriotiska och stolta över vårt kungahus och land? Tycker mest att vi, i media kan läsa, tävlar om vem som kan ta avstånd mest.

Man kan lätt få det intrycket, men det gäller nog mest de högröstade. I en igår i SvD publicerad artikel försöker två republikaner, på ett inte särskilt framgångsrikt sätt, förklara varför Sverige borde vara en republik. I kommentarerna får de sina fiskar varma i över 1000 kommentarer, där den absoluta majoriteten stödjer monarkin, eller i vart fall tar avstånd från de som vill omstörta vårt statsskick.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt...og_6741621.svd

Rätt mycket fiasko över det försöket, alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in