2011-12-30, 17:06
Medlem
optimalcosmoss avatar
Förrätt carpaccio, fryser en bit oxfile (färsk) tar ut det efter ett tag vass kniv skär i tunna bitar. Sök bland recept på nätet
huvudrätt: stek i stekpannan så den får färg, in i ugnen med termometer krydda efter behov
Citera
2011-12-30, 17:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysTrollet
Gör råbiff såklart!
Råbiff blir bäst på kött med lite mer karaktär, typ innanlår.

~Paul~
Citera
2011-12-30, 17:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitx
Inte kan du säga att 59 grader är blodigt? Den borde ut senast vid 54 för att inte gå över mot medium efter den har vilat.!
59 är inte blodigt. Snarare rosa.

~Paul~
Citera
2011-12-30, 17:23
Medlem
Sätt ugnen på 150 grader, bryn filen som bör vara ungefär jämntjock för att få ett så jämnt resultat som möjligt. När du har gjort det kör du in en köttermometer i filén och sätter in i ugnen. Ta ut den när innertemperaturen är 56 grader. Låt den vila ett tag innan du skär upp den.

Smaklig måltid!
Citera
2011-12-30, 17:34
Medlem
Deedles avatar
Är inte 600 gram mycket för en man?
Har för mig att 600gram är standard för 4ports måltider.
Citera
2011-12-30, 17:41
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assultfrodo2
Jag hade gjort lite annorlunda.

Börja med att torka av putsa din bit fri från hinnor och sånt om den inte ser bra ut redan. Torka av den med hushållspapper så den är torr. Salta och peppra den runtom.

1. Hetta upp en stekpanna (Varm!)
2. I med neutral olja, typ rapsolja (inte kallpressad), se till så den täcker hela pannan
3. I med en klick smör
4. I med oxfilén. Bryn den runt om alla sidor.
5. I med biten in i ugnen som du värmt till ~120° eller så (ju lägre temperatur desto bättre men den måste ju bli klar någon gång också...)
6. Stek den till:

50° rare
54° medium/rare
58° medium
64° medium well/well

Du kan ignorera allt det där egentligen, för du ska ta ut den vid 52-54° om du frågar mig. Du får då ungefär medium/rare. Nu höftar jag dock bara så någon får gärna rätta mig, men en sak som är säker är att en oxfilé du tar ut vid 59° INTE är blodig, i bemärkelsen "medium/rare eller lägre". Temperaturen kommer fortsätta stiga lite efter du tar ut den så en bit du tar ut vid 59° kommer landa på 62°++.

Låt biten sedan vila, ej övertäckt, i kanske 5-10 minuter på ett ställe som inte är så pass kallt att köttet hinner bli kallt i mitten. Någonstans i köket där folk lagar mat kommer bli utmärkt, men ställ inte ut den i farstun så att säga.

Beroende på hur biten ser ut, skär den diagonalt i skivor för att visa din, förhoppningsvis perfekt röd/rosa, oxfilé för dina lekmän till kompisar som inte vet hur det ska se ut. Servera med en schön rödvinssås och någon fin potatisanrättning till.

Jag röstar på detta så kör på den med rödvinsås

Citat:
Ursprungligen postat av xtc1
Så jävla äckligt att folk gillar att äta rå kött. Sen tror dom dom är värsta kockarna och grejjer. LOL säger jag bara.

Mitt tips: Skär den till små tärningar och gör pyttipanna av det.

Citera
2011-12-30, 17:44
Medlem
tryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deedle

Kött är gott ,kötta på, man lever bara engång
En man ska äta 500gram till 1kg kött när man är på sådan humör för att fira sig själv lite ,det är man värd
Citera
2011-12-30, 17:54
Medlem
EvilGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deedle

I recept brukar det anges 150g kött per person men i verkligheten känner jag ingen som blir nöjd med mindre än 250g och när jag äter med grabbarna räcker ett kilo kött till maximalt tre personer om man drar ner lite på kolhydraterna.

Och nej, jag har inte ett BMI på 17
Citera
2011-12-30, 18:06
Medlem
Om du orkar lägga ner tiden är Wellington i princip det godaste man kan äta. Rätt mycket pill dock, men tenderar att imponera på folk!
Citera
2011-12-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
59 är inte blodigt. Snarare rosa.

~Paul~

vilket jag tror att jag skrev kanske skrev lite slarvigt . hehe
Citera
2011-12-30, 18:33
Medlem
Jag har lyckats med fiskpinnar i brödrosten, finns det något recept för oxfilé i brödrosten?
Citera
2011-12-30, 18:35
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitx
vilket jag tror att jag skrev kanske skrev lite slarvigt . hehe
OK, sorry, läste kanske lite för hastigt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in