2011-12-30, 13:54
Medlem
Maxthons avatar
Var och köpte en 600gr färsk bit Oxfilé jag tänkte äta på nyår, Dem andra kör på fläskfilé men var inte så sugen på det!

Så hur gör jag med min bit?
Hade tänkt göra den i ugnen men det kanske inte blir godast så? Är ny på det här med oxfilé då jag bara ätit det på restaurang tidigare!

Har tillgång till ugnstermometer och grundläggande kryddor.
Citera
2011-12-30, 14:05
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Lägg biten i en smörgåsgrill i 5 minuter då blir det en medium rare.
Citera
2011-12-30, 14:11
Medlem
Maxthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Lägg biten i en smörgåsgrill i 5 minuter då blir det en medium rare.

Ja det lät ju verkligen smidigt men känner mig ändå lite tveksam till ditt tips
Citera
2011-12-30, 14:20
Medlem
-stek den i en stekpanna med massa smör och fett så den får färg runt om.
-låt den vila några minuter
- salta och peppra, ganska mycket
- lägg den i en form
-häll över stekspadet
-hugg termometern i den
-skicka in den i ugnen, 170 grader med termometer
- vänta till den blivit...
59 grader blodig¨
62 grader medium
70 grader genomstekt.

när skiten är klar så lägger du den i foliepapper med lite vitlökssmör i 10 minuter så den får vila.
skiva sedan upp den i skivor och biffen är fixad.
Bjud bordsgrannen och du får garanterat ligga innan champagnen ska öppnas.

Lycka till!
Citera
2011-12-30, 14:23
Medlem
Är ni flera som ska laga mat samtidigt (du nämner att de andra lagar fläskfilé) skulle jag rekommendera att du skivar upp den i 1,5cm tjocka skivor och tillagar oxfilén i stekpanna. Det går förbannat snabbt och är relativt lätt även för en novis att få till rätt stekgrad. För kryddning skulle jag rekommendera salt och peppar för att sedan välj en gott smör vid servering.

Är biten relativt jämntjock och du har tillgång till ugn och stektermometer är det också ett väldigt lätt sätt att tillaga en bit kött på. Bara att krydda med salt och pepar, bryna i ett stekjärn och sen köra in i ugnen tills önskad innertemperatur nås. Googla för vilka temperaturer som gäller för olika steknivåer, du vill äta din oxfilé vid som högst medium rare.
Citera
2011-12-30, 14:24
Medlem
Maxthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HildningVilding
- lägg den i en form
-häll över stekspadet
-hugg termometern i den
59 grader blodig¨
62 grader medium
70 grader genomstekt.

när skiten är klar så lägger du den i foliepapper med lite vitlökssmör i 10 minuter så den får vila.

Lycka till!

Tack så hemskt mycket, var osäker på om jag skulle krydda eller inte och om man skulle steka innan ugnen men jag kör på detta så blir det nog kanon...
Citera
2011-12-30, 14:49
Medlem
gulaLejonets avatar
låter smaskens, får vi andra komma på festen också?
Citera
2011-12-30, 14:55
Medlem
Napis avatar

Det där lät ju jävligt fint måste jag säga.
Citera
2011-12-30, 15:07
Medlem
dePauls avatar
1. Ansa och putsa filén
2. Skåra den längs med ca 3 mm med en vass kniv. Kör på ca 1 cm mellan skårorna. Gnid köttet sedan med ett fint salt
3. Bind ihop den med steksnöre med ca 3,5 cm mellanrum. Dra inte åt för hårt!
4. Ge köttet fin yta runt om i smör i stekpanna
5. Peppra med preferabelt nymalen svartpeppar. En variant är att smeta in köttet med neutral senap och rulla det sedan i grovmalen svartpeppar (pepparbiff)
6. Kör in köttet i ugnen och välj lämplig tid för diverse konsistens. Det finns otaliga förslag på tider och temperaturer. Det enklaste är att testa sig fram. För min del så kör jag till ca 55 g innertemperatur. Detta kan man uppnå på antingen traditionellt sätt, dvs med en tämligen hög ugnstemperatur eller genom lågtemperaturmetoden. Den senare ger ett större slarvmarginal
7. Låt köttet vila i ca 10 m i aluminiumfolie
8. Tranchera på snedden och servera

Det finns otaliga sätt att servera köttet på. Allt från provencale till persiljetäckt och inbakat. Det finns dessutom en stor variation av kryddblandningar. Tänk på att oxfilé har en ganska diskret smak som lätt utplånas med starka kryddor.

~Paul~
Citera
2011-12-30, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ansa och putsa filén
2. Skåra den längs med ca 3 mm med en vass kniv. Kör på ca 1 cm mellan skårorna. Gnid köttet sedan med ett fint salt
3. Bind ihop den med steksnöre med ca 3,5 cm mellanrum. Dra inte åt för hårt!
4. Ge köttet fin yta runt om i smör i stekpanna
5. Peppra med preferabelt nymalen svartpeppar. En variant är att smeta in köttet med neutral senap och rulla det sedan i grovmalen svartpeppar (pepparbiff)
6. Kör in köttet i ugnen och välj lämplig tid för diverse konsistens. Det finns otaliga förslag på tider och temperaturer. Det enklaste är att testa sig fram. För min del så kör jag till ca 55 g innertemperatur. Detta kan man uppnå på antingen traditionellt sätt, dvs med en tämligen hög ugnstemperatur eller genom lågtemperaturmetoden. Den senare ger ett större slarvmarginal
7. Låt köttet vila i ca 10 m i aluminiumfolie
8. Tranchera på snedden och servera

Det finns otaliga sätt att servera köttet på. Allt från provencale till persiljetäckt och inbakat. Det finns dessutom en stor variation av kryddblandningar. Tänk på att oxfilé har en ganska diskret smak som lätt utplånas med starka kryddor.

~Paul~

Varför skåra den om du inte har för avsikt att pula ner något i den?
Citera
2011-12-30, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HildningVilding
- lägg den i en form
-häll över stekspadet
-hugg termometern i den
59 grader blodig¨
62 grader medium
70 grader genomstekt.

Lycka till!
Jag hade gjort lite annorlunda.

Börja med att torka av putsa din bit fri från hinnor och sånt om den inte ser bra ut redan. Torka av den med hushållspapper så den är torr. Salta och peppra den runtom.

1. Hetta upp en stekpanna (Varm!)
2. I med neutral olja, typ rapsolja (inte kallpressad), se till så den täcker hela pannan
3. I med en klick smör
4. I med oxfilén. Bryn den runt om alla sidor.
5. I med biten in i ugnen som du värmt till ~120° eller så (ju lägre temperatur desto bättre men den måste ju bli klar någon gång också...)
6. Stek den till:

50° rare
54° medium/rare
58° medium
64° medium well/well

Du kan ignorera allt det där egentligen, för du ska ta ut den vid 52-54° om du frågar mig. Du får då ungefär medium/rare. Nu höftar jag dock bara så någon får gärna rätta mig, men en sak som är säker är att en oxfilé du tar ut vid 59° INTE är blodig, i bemärkelsen "medium/rare eller lägre". Temperaturen kommer fortsätta stiga lite efter du tar ut den så en bit du tar ut vid 59° kommer landa på 62°++.

Låt biten sedan vila, ej övertäckt, i kanske 5-10 minuter på ett ställe som inte är så pass kallt att köttet hinner bli kallt i mitten. Någonstans i köket där folk lagar mat kommer bli utmärkt, men ställ inte ut den i farstun så att säga.

Beroende på hur biten ser ut, skär den diagonalt i skivor för att visa din, förhoppningsvis perfekt röd/rosa, oxfilé för dina lekmän till kompisar som inte vet hur det ska se ut. Servera med en schön rödvinssås och någon fin potatisanrättning till.
Citera
2011-12-30, 15:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
Varför skåra den om du inte har för avsikt att pula ner något i den?
Saltet går in på djupet. Man binder ihop köttet efteråt. När väl köttet är färdigt så kan man välja mellan att tranchera på snedden i 8 mm skivor eller att skära det i små stubbar mellan snörena. Därefter kan man ta bort snöret precis innan servering.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in