Citat:
Ursprungligen postat av HildningVilding
-stek den i en stekpanna med massa smör och fett så den får färg runt om.
-låt den vila några minuter
- salta och peppra, ganska mycket
- lägg den i en form
-häll över stekspadet
-hugg termometern i den
-skicka in den i ugnen, 170 grader med termometer
- vänta till den blivit...
59 grader blodig¨
62 grader medium
70 grader genomstekt.
när skiten är klar så lägger du den i foliepapper med lite vitlökssmör i 10 minuter så den får vila.
skiva sedan upp den i skivor och biffen är fixad.
Bjud bordsgrannen och du får garanterat ligga innan champagnen ska öppnas.
Lycka till!
Jag hade gjort lite annorlunda.
Börja med att torka av putsa din bit fri från hinnor och sånt om den inte ser bra ut redan. Torka av den med hushållspapper så den är torr. Salta och peppra den runtom.
1. Hetta upp en stekpanna (Varm!)
2. I med neutral olja, typ rapsolja (inte kallpressad), se till så den täcker hela pannan
3. I med en klick smör
4. I med oxfilén. Bryn den runt om alla sidor.
5. I med biten in i ugnen som du värmt till ~120° eller så (ju lägre temperatur desto bättre men den måste ju bli klar någon gång också...)
6. Stek den till:
50° rare
54° medium/rare
58° medium
64° medium well/well
Du kan ignorera allt det där egentligen, för du ska ta ut den vid 52-54° om du frågar mig. Du får då ungefär medium/rare. Nu höftar jag dock bara så någon får gärna rätta mig, men en sak som är säker är att en oxfilé du tar ut vid 59° INTE är blodig, i bemärkelsen "medium/rare eller lägre". Temperaturen kommer fortsätta stiga lite efter du tar ut den så en bit du tar ut vid 59° kommer landa på 62°++.
Låt biten sedan vila, ej övertäckt, i kanske 5-10 minuter på ett ställe som inte är så pass kallt att köttet hinner bli kallt i mitten. Någonstans i köket där folk lagar mat kommer bli utmärkt, men ställ inte ut den i farstun så att säga.
Beroende på hur biten ser ut, skär den diagonalt i skivor för att visa din, förhoppningsvis perfekt röd/rosa, oxfilé för dina lekmän till kompisar som inte vet hur det ska se ut. Servera med en schön rödvinssås och någon fin potatisanrättning till.