2011-12-30, 18:38
Medlem
1TBs avatar
Min kära Flashbackvän. Fräs köttbiten på hög värme tills biten har fått en fin yta. Salta och peppra. Tempa i ugn på ca 80grader till en kärntemperatur på ca 54-57 grader.
Tempa rätt så behöver du inga andra kryddor, köttet har en god smak vid rätt tempning!

God lycka och smaklig måltid!
Citera
2011-12-30, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, sorry, läste kanske lite för hastigt.

~Paul~

Ingen fara. vad ska DePaul äta på nyår då?

Edit. själv skulle jag ha kört på en Wellington, på klassiskt vis med pannkaka eller pannkaka samt skinka.
serverade det till ett läderparty i sommras och det var mycket uppskattat. dem första var lite över tillagade men sedan när man tagit i beräkning att den går längre på eftervärme vart det on spott och jag serverades som efterrätt .. hehe
Senast redigerad av Klitx 2011-12-30 kl. 18:43.
Citera
2011-12-30, 18:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sphira
Jag har lyckats med fiskpinnar i brödrosten, finns det något recept för oxfilé i brödrosten?
Tyvärr så kommer det inte att funka eftersom kött innehåller en avsevärd mängd vatten. Detta vatten behöver en hög värmeväxling för att kunna bilda en yta enligt Maillardreaktionen. En brödrost klarar inte detta. Köttet kommer att koka på ytan i stället för att stekas/grillas. Fibrerna dras ihop tillsammans med bindväven dras ihop till en skosuleliknande skapelse.

Risken finns för att din brödrost lägger av långt innan köttet är ens halvfärdigt.

~Paul~
Citera
2011-12-30, 18:40
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannywtf
Pyttipanna av oxfilé? Är du 5 år? "Rått kött" råkar vara riktigt gott och om det dessutom inte är speciellt svårt att åstadkomma så ser jag inte varför man inte ska våga pröva. Har du någonsin provat? Blodig lammstek med vitlökssmör är riiiiiktigt gott

Biff Rydberg är typ pyttipanna Jävligt gott, tärna potatis, oxfilén, i med lite lök och pepparrotsvisp på sidan så! Perfekt på köttet som blir över efter nyårsmiddagen.
Citera
2011-12-30, 18:41
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitx

Det här vill jag också veta.

Citat:
Ursprungligen postat av 1TB
Min kära Flashbackvän. Fräs köttbiten på hög värme tills biten har fått en fin yta. Salta och peppra. Tempa i ugn på ca 80grader till en kärntemperatur på ca 54-57 grader.
Tempa rätt så behöver du inga andra kryddor, köttet har en god smak vid rätt tempning!

God lycka och smaklig måltid!

80 grader låter rätt lågt, rör det sig om 45-60 min det ska vara i ugnen då eller? Senast körde jag på 125 ^^
Citera
2011-12-30, 18:42
Medlem
HeffaklumpeN99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sphira
Jag har lyckats med fiskpinnar i brödrosten, finns det något recept för oxfilé i brödrosten?
Släng filén i stekpannan. (Stekpanan ska vara reajält upphettad och fylld till bredden av olja).
Stek köttet tills det fått en stekyta.
Skär sedan köttet i avlånga bitar 4cm X 10cm kanske?(så gott det går, med tanke på att köttet är rått).
Salta och peppra bitarna.
För att inte bitarna ska falla ihop till en enda stor hög så lägger du brödrosten ner.
Sedan är det bara att föra in köttet där bröder egentligen skulle ha legat.
KLART

Tar dock en jävla tid innan kötttet är klart imatt det kanske itne blir så varmt i brödrosten.

Saften som blir i stekpannan efter att du stekte kötter lagar du en finfin rödvinsås på!

Servere me kokte potäter å kokte grönsaker.
Citera
2011-12-30, 18:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klitx
Tackar som frågar. Det blir en enkel middag i år eftersom en del av min bekantskapskrets åkt på magsjuka.

Jag kör på jordärtskockssoppa med krutonger, syrlig grädde och gräslök följd av tjocka revben som legat i rimlag och därefter bräserats i mörk öl, samt en mycket enkel Strohrum-pannacotta med hemkörd halloncoulis.

Sedan blir det som vanligt småkakor, snacks och en hel del flytande moral-uppmuntran . Till nattamat blir det nog Crepes med varierande fyllning. En favorit är den kinesiska varianten med krabbkött.

~Paul~
Citera
2011-12-30, 18:50
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
1. Ansa och putsa filén
2. Skåra den längs med ca 3 mm med en vass kniv. Kör på ca 1 cm mellan skårorna. Gnid köttet sedan med ett fint salt
3. Bind ihop den med steksnöre med ca 3,5 cm mellanrum. Dra inte åt för hårt!
4. Ge köttet fin yta runt om i smör i stekpanna
5. Peppra med preferabelt nymalen svartpeppar. En variant är att smeta in köttet med neutral senap och rulla det sedan i grovmalen svartpeppar (pepparbiff)
6. Kör in köttet i ugnen och välj lämplig tid för diverse konsistens. Det finns otaliga förslag på tider och temperaturer. Det enklaste är att testa sig fram. För min del så kör jag till ca 55 g innertemperatur. Detta kan man uppnå på antingen traditionellt sätt, dvs med en tämligen hög ugnstemperatur eller genom lågtemperaturmetoden. Den senare ger ett större slarvmarginal
7. Låt köttet vila i ca 10 m i aluminiumfolie
8. Tranchera på snedden och servera

Det finns otaliga sätt att servera köttet på. Allt från provencale till persiljetäckt och inbakat. Det finns dessutom en stor variation av kryddblandningar. Tänk på att oxfilé har en ganska diskret smak som lätt utplånas med starka kryddor.

~Paul~

Bästa tipset hittils.
Citera
2011-12-30, 18:53
Medlem
mymainhavekilledkjs avatar
Min mamma gjorde något väldigt gott här om dagen.

Hon gjorde tournedos (bild: http://pipopp.files.wordpress.com/20...rikadolmar.jpg) lindade med parmaskinka och kryddade med endast flingsalt och svartpeppar.

Tillagningsprocessen var inget hyperavancerat, ge dessa tournedos lite färg (med skinkan på) sedan in i ugnen tills önskad temperatur/stekning.

Passande till detta är någonting bacon/parmainlindat såsom sparris, bönor, ost m.m

Gott nytt år!
Citera
2011-12-30, 19:01
Medlem
full-trollkarls avatar
alright ser ut som du redan fått ett ex antal tips som är vettiga nog på vad du kan göra med köttet.

några smågrejjer bara:

1. steker du köttet i ugn, bryn det i panna först ordentligt så du stänger till porerna

2. börja alltid med olja och ha smör till sist, smör bränner mycket snabbare.

3. va försiktig med vilken temperatur du tar ut köttet vid. kött ska vila efter att det tagits ur ugn (innan du hugger in i det). trots att det kanske visar 56c då du tar ut det så kommer det alltid stiga någon grad extra väl ute.

till sist kan jag bara säga. gör det inte för komplicerat! oxfile ska inte konstras till för mycket då de har så god naturlig smak. men om du envisas så är mitt tips kort o gott. gnid in köttet i salt, varm panna med olja i, bryn ordentligt. i med smör, rosmarin och krossad vitlök inte hackad! ös spadet över köttet i pannan. gör klar i ugn 150c. ta ut vid 56c kärntemp...vila ett par minuter. njut för fan o ha ett gott nytt år
Citera
2011-12-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxthon
Var och köpte en 600gr färsk bit Oxfilé jag tänkte äta på nyår, Dem andra kör på fläskfilé men var inte så sugen på det!

Så hur gör jag med min bit?
Hade tänkt göra den i ugnen men det kanske inte blir godast så? Är ny på det här med oxfilé då jag bara ätit det på restaurang tidigare!

Har tillgång till ugnstermometer och grundläggande kryddor.
äter den
Citera
2011-12-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HildningVilding
-stek den i en stekpanna med massa smör och fett så den får färg runt om.
-låt den vila några minuter
- salta och peppra, ganska mycket
- lägg den i en form
-häll över stekspadet
-hugg termometern i den
-skicka in den i ugnen, 170 grader med termometer
- vänta till den blivit...
59 grader blodig¨
62 grader medium
70 grader genomstekt.

när skiten är klar så lägger du den i foliepapper med lite vitlökssmör i 10 minuter så den får vila.
skiva sedan upp den i skivor och biffen är fixad.
Bjud bordsgrannen och du får garanterat ligga innan champagnen ska öppnas.

Lycka till!

I stort sett så som skulle göra men jag skulle salta och peppra efter den varit ugnen innan jag låter den vila i folien, sen kör jag bara på 52 grader men jag gillar ju blodig oxfilé sååå =)

Man ska komma ihåg att temperaturen i köttet fortsätter att stiga efter att man tagit ut den.....

Och en annan sak, vakta termometern som en hög, det går j-t fort när temperaturen väl börjat stiga

/Gnagare ;-)
Senast redigerad av ViaSacra 2011-12-30 kl. 19:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in