2011-12-29, 20:59
Medlem
ngbgs avatar
Mitt uteliv pågick från 80-talets mitt fram till 2000-talets början. Det var alltid skoj och jag såg fram emot att gå krogen. Visst fanns det ickesvenskar men det var inget problem.

Det som dracks var öl och hot-shots. Jag vill minnas att en stor stark drog 29:- från kontot.
Den vidriga shoten bestod av varmt kaffe, galliano och grädde som skiktade sig i ett litet glas. Fy faan, jag skulle aldrig få ner det idag...
När godis-shoten gjorde sitt intåg var det välkommet men blev sliskigt ganska snart.

I början på seklet (fan vad det låter ålderdomligt!) tröttnade jag. Spännfjärtarna "tog över" och det var bäst att inte se fel folk i ögonen, om man inte var sugen på att "dansa" lite vill säga. Det blev en helt annan attityd och stämningen man var van vid ändrades. Har försökt några gånger sedan dess men nej det går fan inte...
Citera
2011-12-29, 21:28
Medlem
Piemps avatar
Fanns det folk som stod utanför krogarna med HB och smuggelsprit i bakluckan som de sålde? Fick man ta ut sina dricksglas (eller ja, man hade kanske inte något behov av att gå ut om man fick röka inomhus)?
Citera
2011-12-29, 21:44
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta

Och Vem glömmer inte gamla Collages Buffé på Östermalmstorg. Det var tider det.

...Som dessutom kostade hela 10,-!!, och alla ställen körde 2 för 1, oavsett om du beställde en shotsbricka eller en black and white köttbit!
Citera
2011-12-29, 21:45
Medlem
ngbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piemp
Fanns det folk som stod utanför krogarna med HB och smuggelsprit i bakluckan som de sålde? Fick man ta ut sina dricksglas (eller ja, man hade kanske inte något behov av att gå ut om man fick röka inomhus)?

Hemkört eller smuggel i bakluckan har jag aldrig upplevt. Är uppvuxen på landet och kroglivet pågick i Göteborg. Jag tror de flesta krögare var och är noga med att folk inte ränner ut med glas eller flaskor eftersom alkoholtillståndet gäller i lokalen, och inom uteservering såklart om sådan finnes. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2011-12-29, 21:51
Medlem
pissoars avatar
Hur var det för bara några år sedan, när det var helt okej att öppet ha olika åldersgränser för könen?
Citera
2011-12-29, 22:03
Medlem
Vad går ni på för ställen som "spännisblattar" hänger på? Jag är tjej i 20-årsåldern och i min umgängeskrets som är ute rätt mycket så undviker man väl ställen som är osköna. Det vill säga fjortisklubbar där de spelar NRJ eller The Voice musik där nyblivna 18-åringar från orten med 15 lager smink och snubbar med mjukisbyxor letar efter bekräftelse, kött och få svina och skrika "bira bira bärs bärs" samt gärna "WOOOO WOO WOO WOO WOO WO Ā la Seven Nation Army.. Ställen som till exempel The Bridge, Viper Room eller Nivå 22 i Stockholm alltså. Undvik och var glad.
Citera
2011-12-29, 22:35
Medlem
bartmens avatar
Vad härligt att läsa! Har också hört lite från mina päron och deras erfarenhet och verkar ha varit bättre förr!

Dock har jag en fundering, hur var det att ta sig hem ifrån krogen? Känner att idag är det "säkert" inne på ställena dock är det lite av roulette att ta sig hem - man vet aldrig om det kommer fram en liten spänd blatte backad av ett annat gäng apor och rånar en..

Hur var det förr, enligt mina päron var det inga större konstigheter, man gick ganska säkert och hade inte samma oro i kroppen som många har idag?

MENA-folket verkar ha förstört ett och annat i vårt fagra land...
Citera
2011-12-29, 22:40
Medlem
Megalomaniac.s avatar
Vilket år var det slut på rökningen på krogen? Vilket år slutade de sälja "Ett litet paket Marlboro Lights, tack!"?

Man klädde sig som en bondjävel och rökte något så in i helvete inne på krogen när jag var ung. 20 cigg gick åt mellan 22:00 och 01:00 då började man kolla efter folk att tigga från. Så jävla vidrigt om man tänker efter....
Citera
2011-12-29, 22:44
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartmen
Vad härligt att läsa! Har också hört lite från mina päron och deras erfarenhet och verkar ha varit bättre förr!

Dock har jag en fundering, hur var det att ta sig hem ifrån krogen? Känner att idag är det "säkert" inne på ställena dock är det lite av roulette att ta sig hem - man vet aldrig om det kommer fram en liten spänd blatte backad av ett annat gäng apor och rånar en..

Hur var det förr, enligt mina päron var det inga större konstigheter, man gick ganska säkert och hade inte samma oro i kroppen som många har idag?

Jag vet inte hur det är nu.. Men man fick passa "sista tricken hem" eller en jävligt lång promenad ut till den förort man bodde..Taxi var inte ett alternativ, ty om man mot all förmodan hittade en hade man ändå inte råd.
Citera
2011-12-29, 23:00
Medlem
ngbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartmen

I Göteborg, ca "85-"00 knallade jag alltid hem oavsett om det var från den lokala krogen eller från andra sidan stan. Kanske var jag snål eller så behövde jag den friska luften. Den enda gången jag blev lite skraj var när jag korsade parkeringen i anslutning till Slottsskogen, den vid Preemtappen vid Dag Hammarskjöldsleden om någon vet? Det var lite spooky då det dök figurer lite här och där...
Efteråt fick jag veta att det var nån slags mötesplats för bögar på kvällar och helger, har för mig att platsen hade nåt smeknamn? För övrigt så upplevde jag aldrig nåt.
Citera
2011-12-29, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megalomaniac.
Vilket år var det slut på rökningen på krogen? Vilket år slutade de sälja "Ett litet paket Marlboro Lights, tack!"?

Man klädde sig som en bondjävel och rökte något så in i helvete inne på krogen när jag var ung. 20 cigg gick åt mellan 22:00 och 01:00 då började man kolla efter folk att tigga från. Så jävla vidrigt om man tänker efter....

1:a juni 2005 infördes rökförbud på alla serveringsställen i Sverige.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rökförbud
Lika bra det, man stank alltid cigarettrök när man kom hem förr och däckade i sängen. Sedan luktade det cigarettrök om kudden i flera dagar efteråt.
Citera
2011-12-29, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Att man inte får röka på krogen är ju bara bra. Minns ni när man kom hem från en krogrunda och man verkligen STANK rök?! Inte så behagligt

Spelar roll? Du tvättar väl kläderna efter en krogrunda ändå?

Tycker kroglivet dog lite när rökningen förbjöds. Minns tillbaka till den tid då man kunde sitta på en mysig pub och röka, dricka öl och snacka med vänner en hel kväll.........Faan, jävla staten!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in