2011-12-30, 16:07
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Två vita och en brun
http://sv.wikipedia.org/wiki/Snaps
Citera
2011-12-30, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalusPaterFamilias
Två vita och en brun
http://sv.wikipedia.org/wiki/Snaps

Klassiker!

Standardreceptet när företaget bjöd... Två snapsar och en "brun" till kaffet om man inte var begåvad med representationskonto..

.
Citera
2011-12-30, 16:53
Medlem
Salfords avatar
Vill inte fisa under avsugningen för alla old-timers men fråga vem som helst om tiden då dom var 18 och började upptäcka kroglivet och alla kommer omskriva det med samma guld-skimmer. Som någon sade så var ju priserna ganska dyra på den tiden, för några år sedan så kunde man ju få en fatöl för 29kr på happy hour och det är ju billigare än dom priserna folk har sagt en öl kostade då, om man räknar vad kronan var värd i början av 90-talet.

Sen invandrar-vinkeln är ingen ide att bemöta, bara så tröttsamt med FB. Gör nått då om ni hatar dom så enormt mycket istället för att sitta anonym på internet och blöda ut era komplex.
Citera
2011-12-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salford
Vill inte fisa under avsugningen för alla old-timers men fråga vem som helst om tiden då dom var 18 och började upptäcka kroglivet och alla kommer omskriva det med samma guld-skimmer. Som någon sade så var ju priserna ganska dyra på den tiden, för några år sedan så kunde man ju få en fatöl för 29kr på happy hour och det är ju billigare än dom priserna folk har sagt en öl kostade då, om man räknar vad kronan var värd i början av 90-talet.

Sen invandrar-vinkeln är ingen ide att bemöta, bara så tröttsamt med FB. Gör nått då om ni hatar dom så enormt mycket istället för att sitta anonym på internet och blöda ut era komplex.

Så rätt på båda punkterna, när det gäller öl o vin är det fan billigare idag än för 15 år sen om man hänger runt i ex vasastan (Gbg). Och så rökförbudet på det, ungdomar det var inte bättre förr!
Citera
2011-12-30, 18:37
Medlem
-mollen-s avatar
Själv började jag gå på krogen i andra halvan av 90 talet och visst fanns det spännbögar redan då som man störde sig på men det va bara att slänga iväg dom från dansgolvet om dom började flaxa och tog för mycket plats, och dom få svartingar som fanns umgicks för det mesta med vita och höll sig på sin kant och gjorde inte så mycke väsen av sig.
Men det jag saknar mest är faktist eurodisco musiken som spelades, minns att det alltid va ett jävla gött drag på dansgolvet om man jämför med hur det är idag på dom krogar och discotek ja e ute på.
Den musiken gick bra att dansa till om man jämför med den sörjan som spelas idag.
Citera
2011-12-30, 18:39
Medlem
bartmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Jag vet inte hur det är nu.. Men man fick passa "sista tricken hem" eller en jävligt lång promenad ut till den förort man bodde..Taxi var inte ett alternativ, ty om man mot all förmodan hittade en hade man ändå inte råd.

Ok ok, det vill säga nästan inget har ändrats vad det gäller transportmedel (pratar lite ur studentperspektiv).

Citat:
Ursprungligen postat av ngbg
I Göteborg, ca "85-"00 knallade jag alltid hem oavsett om det var från den lokala krogen eller från andra sidan stan. Kanske var jag snål eller så behövde jag den friska luften. Den enda gången jag blev lite skraj var när jag korsade parkeringen i anslutning till Slottsskogen, den vid Preemtappen vid Dag Hammarskjöldsleden om någon vet? Det var lite spooky då det dök figurer lite här och där...
Efteråt fick jag veta att det var nån slags mötesplats för bögar på kvällar och helger, har för mig att platsen hade nåt smeknamn? För övrigt så upplevde jag aldrig nåt.

Det vill säga man kan sammanfatta det hela som att man inte var så hemskt rädd att gå hem ensam, utan man kunde känna att folket var ute efter att ta sig hem - inte att ta sig hem med din jacka och plånbok...
Citera
2011-12-30, 19:31
Medlem
50-talet när farfar var ung eller rättare sagt mormor var ung.
Tanten har berättat hur det var på sin tid och här kommer ett kortare sammandrag.

Mormor bodde ute på landet inte långt ifrån vad som senare skulle bli en större stad på västkusten. På orten där mormor och hennes väninnor höll till så fanns det bara ett ställe att gå till om man ville roa sig ute. Detta ställe var något slags dansbana/bygdegårdslokal, helt i tidens anda. Stället hade sossarna på något vänster lyckats lägga beslag på så in kom du inte utan att bli medlem i ungdomsförbundet. Grupptrycket såg till så att nästan alla unga betalade årsavgiften till partiet, övrigt engagemang förväntades inte.

På helgerna spelade ett liveband dansmusik, a.k.a. dansband. Folk gick dit för att dansa och kanske träffa en livskamrat/partner. För det mesta var man nykter men ibland hände det att någon fått tag på pilsner eller annan starkare dryk.

Det kunde också hända att folk blev osams, dock ovanligt och när det hände så var det oftast bland männen det gällde. Blev det bråk så gjorde man upp utomhus man mot man med knytnävarna och kanske på sin höjd brottargrepp, tillhyggen var helt otänkbart.

Bodde man långt ifrån så tog man cykeln eller mopeden till dansbanan, kände man någon som bodde nära kanske man stannade där över helgen och kunde istället promenera till/från stället.
Senast redigerad av T|N|X 2011-12-30 kl. 19:34.
Citera
2011-12-30, 19:38
Medlem
stordrulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karmellkungen
Glömmer aldrig kamikaze-kannorna fyllda med sprit, att kläderna stank rök när man kom hem och att köpa ett 10-pack ciggpaket på fyllan var en klassiker.

Det bästa som hänt krogen är rökförbudet.

hahaha, 10-packet, varenda jävel hade en sådan any given fredag/lördag´skväll oavsett om de rökte eller inte, alla rökte jävlar i mig.

Är det någon som är bekant med uttrycket "kan du låna mig två blå?"
Citera
2011-12-30, 20:04
Medlem
Resolutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaksattsak
Jag och min umgängeskrets är allihopa studenter eller hakar oss fram på lågavlönade jobb. Har man tur(!!!!) har man fått en lägenhet för ca 5000 kr(ca 4000 för studenterna), då man plockar ut max 14000 i månaden(har EN lyckost till polare som kan göra det). Ingen har råd att gå ut på vardagarna för ett glas vin eller en öl än mindre dyka upp på krogen tidigt och spendera massa pengar där.

Är man ung idag ska man vara jävligt tacksam om man kan flytta hemifrån innan man fyllt 22, om man har ett jobb(ett fast kan man ju typ bara drömma om)... och kan man gå ut på krogen och beställa finöl hela kvällen, ja då är man nog miljonär.

Detta är ju inte verkligheten för alla men för väldigt, väldigt många unga är det så idag.

Tips: Betala bara inträde till ngn högljudd och trång klubb, sno sedan drickor ifrån andra som ställer undan dem. Så gjorde jag när jag var fattig.

Hade lite agg emot alla som hade råd med dem så på något sätt kändes det rättfärdigat. Även fast det såklart är jävligt tarftligt.
Citera
2011-12-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Började min karriär på på tidigt åttiotal på krogar som Pampas, Östermalmskällaren och Sturehof, Stureplan var en avkrok och Sturehof var en halvbra fiskrestaurang.
På nittiotalet blev det Söder som gällde och ställen som Hannas, Strykjärnet, Pelikan, Kvarnen och WC m.fl.

Inte sällan började man förfesta hos någon vid 17-tiden, sedan blev det några av ovan nämnda ställen, sedan ett 5-ställe och sedan efterfest.

Jag fattar inte hur man orkade i dag slocknar men efter 6 folköl i TV-soffan.
Ställer helt upp på denna minnesbild. Så där var det definitivt för rätt många stockholmare (med betoning på stockholmare just) på den tiden.

Stureplan var fram till i slutet av 80-talet i radikal mening just en jävla avkrok. Krogar fanns ju liksom inte, förutom Sturehof då som nästan inte räknades. Stureplan passerade man mest, ibland var jag in på Sturebadet och Big Burger i förbifarten, annat fanns inte där.

Alla de där krogarna på Söder har man ju slarvat runt på ett antal gånger. Kvarnen har jag fortfarande ett lättare trauma med efter en incident för cirka 20 år sedan.
Hannas var ju i ett visst skede äckligt överkreddigt. Selekteringen av (insläpps)personalen var ju t.o.m. värre än på Café Opera eller Spy bar när det begav sig ...

Precis som du är inne på: inte helt sällan höll man ju i gång runt 12–15 timmar lätt.

I dag är ett annat liv ...
Citera
2011-12-30, 20:47
Medlem
Bronco68s avatar
Jag har sett att en del har gjort utvikningar bak till 60- och 50-talet. Tyvärr tror jag att det inte riktigt lever upp till stämningen som fanns pa 80- och 90-talet. Men gar man riktigt langt tillbaka, d.v.s. till i början pa 90-talet sa är vi chanslösa allihopa med vara stories. Da jäklar var det hall igang pa ställena. Läs till exempel Fritiof Nilsson Piratens historier, framför allt i boken "Tre terminer" som handlar om hans studietid i Lund i början av 1900-talet. Tyvärr förstörde Bratt-systemet 1916 det allmänna smargasbordet. Jag hade gett hur mycket som helst för att fa leva nagra veckor pa den tiden.
Citera
2011-12-30, 21:44
Medlem
sobshaks avatar
Saknar extermt att inte kunna spela tärningar/kort och samtidig ta en cigg med öl
Rökförbudet inomhus har inte bara minskat antalet cigg utan att jag spelar mindre

Edit mindre spel är bra för ekonomin eftersom jag inte gick på vinst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in