2011-12-30, 02:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flightsuitup
Roligt att varenda tråd på flashback går off topic och slutar i diskussioner och förklarande av att det är babbarnas fel. Jag själv anser mig väl en nationalist och beskyller gärna mina livs problem på invandring men låt det ske där det hör hemma.

OnT: Måste säga att jag är ung och därmed ny i kroglivet och har därav inte mycket erfarenhet av det förflutna.
Kallas för FAKTA, och var du inte med i svängen kanske du skall läsa och lära istället?
Citera
2011-12-30, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Kläderna var det minsta problemet. Röken ifrån ciggaretterna var så tjock att den satte sig i huden och håret. Lakanen man sovit luktade också rök på morgonen dagen efter.
Dessutom så var ickerökare inte uppfunna, alla rökte på krogen.

Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
Precis så var det, fullkomligt vidrigt.

Då kan ni kanske tänka er krogpersonalen som luktade sådär varenda natt när dom kom hem!??

Hur kul var det att jobba vartenda skift i tobaksröken?? ..

Citat:
Ursprungligen postat av flightsuitup
Roligt att varenda tråd på flashback går off topic och slutar i diskussioner och förklarande av att det är babbarnas fel. Jag själv anser mig väl en nationalist och beskyller gärna mina livs problem på invandring men låt det ske där det hör hemma.

OnT: Måste säga att jag är ung och därmed ny i kroglivet och har därav inte mycket erfarenhet av det förflutna.

Just därför skulle du kanske inte uttala dig!?? Tråden heter "Kroglivet FÖRR"..

.
Citera
2011-12-30, 07:53
Medlem
Stiffnippless avatar
Ni glömde alla med Adidasoveraller som sprang ute på krogen och tyckte att det var "status" att se ut som polska bärplockare. Det fanns dessutom inte så många krogar och alla samlades på samma ställen och på så vis stötte man väldigt ofta på folk som man kände. Det är antagligen därför det var bättre uteliv förr.

Brudarna var dessutom trevligare, sötare, vettigare och hade betydligt mer innanför pannbenen då än nu.
Citera
2011-12-30, 08:17
Medlem
Började min karriär på på tidigt åttiotal på krogar som Pampas, Östermalmskällaren och Sturehof, Stureplan var en avkrok och Sturehof var en halvbra fiskrestaurang.
På nittiotalet blev det Söder som gällde och ställen som Hannas, Strykjärnet, Pelikan, Kvarnen och WC m.fl.

Inte sällan började man förfesta hos någon vid 17-tiden, sedan blev det några av ovan nämnda ställen, sedan ett 5-ställe och sedan efterfest.

Jag fattar inte hur man orkade i dag slocknar men efter 6 folköl i TV-soffan.
Senast redigerad av kroppskultur 2011-12-30 kl. 08:27.
Citera
2011-12-30, 09:46
Medlem
Är fortfarande ung, så har inget direkt häpnadsväckande att komma med.

Men den största förändringen som hänt under den tid jag varit en aktiv krogbesökare är rökförbudet 2005. När man tänker på det så är det ju idag helt sjukt hur man kunde gå runt med en cigarett överallt inne på vissa krogar/nattklubbar, man stod och tände cigg efter cigg på dansgolven och ingen brydde sig. Det var normalt.

Det tog också ett ganska bra tag innan man förstod de nya reglerna om rökförbud (i berusat tillstånd), man tände cigaretter hejvilt i lokalerna ändå.

Det har dock blivit en sämre plats för oss feströkare, nu kör de flesta ställen där jag bor med sk rökbås, är väl det närmsta vi kommer till Auschwitz idag.
Citera
2011-12-30, 11:52
Medlem
Germanofils avatar
Reagerar på att många här skriver om att en stor stark kostade 20-30 kr på 80-/tidigt 90-tal. Sett till dåtidens penningvärde måste väl detta ha varit jävligt dyrt?

Jag började gå på krogen 2001 och då fick man en 50 cl starköl för 25-30 kr. Visserligen gäller dessa priser för pubar/ölcaféer. Nattklubbarna var såklart dyrare (men hade ofta 2 för 1-erbjudanden vilket gjorde att man kom ner i samma pris). Syftar dessa 80-talspriser på pubar eller nattklubbar (discos)?
Citera
2011-12-30, 11:59
Bannlyst
Alla bra nattklubbar försvann även tyvärr. Strömsborg, BZ, Heaven, Downtown för att nämna några
Citera
2011-12-30, 12:12
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Reagerar på att många här skriver om att en stor stark kostade 20-30 kr på 80-/tidigt 90-tal. Sett till dåtidens penningvärde måste väl detta ha varit jävligt dyrt?

Jag började gå på krogen 2001 och då fick man en 50 cl starköl för 25-30 kr. Visserligen gäller dessa priser för pubar/ölcaféer. Nattklubbarna var såklart dyrare (men hade ofta 2 för 1-erbjudanden vilket gjorde att man kom ner i samma pris). Syftar dessa 80-talspriser på pubar eller nattklubbar (discos)?
Bägge. På vissa finare klubbar eller restauranger var det dyrare. Minns när jag var på c.von och fick betala ca 80 spänn för en sexa whisky och en starköl i oktober -84 (helgen efter jag fyllde 18).
Citera
2011-12-30, 13:32
Medlem
Bostadsbrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
För att inte tal om kepsjävlarna!

Hur f-n kan man ha mössa på sig inomhus och dessutom på krogen!??

.
Ja, att ha på sig mössa på det heliga ställe som krogen ändå är. Vart är världen påväg? Fyfan säger jag bara. Det var bättre förr!
Citera
2011-12-30, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kliimax
Jag har delvis slutat besöka baren, men vid vissa utvalda tillfällen går jag ändå ut. Det jag har märkt är att det är betydligt färre människor ute på krogen nu, det var betydligt mer folk ute förr. Jag var ute varje helg samt även veckodagar ibland mellan det jag var 18 och 24, nu en tid efter detta så är det nästintill tomt. Är detta ett lokalt fenomen? Vad kan det bero på, är det demografin, priserna eller trenderna?

Tomt? Är det lokala haket i din by du snackar om?
Citera
2011-12-30, 14:26
Medlem
storytellers avatar
Man märker att många i den här tråden helt enkelt har blivit äldre och inte finner lust i gamla hobbys.
Själv är jag ung man och har jag gått ut nästan varje vecka sedan 2007, har hänt möjligen 1 gång att någon muckat gräl.

Tror det allra mesta är precis som då nu också, bara att de som var med förr tycker det känns annorlunda för att musiken är annorlunda och folk ser annorlunda ut.

Detta gäller speciellt de som snackar om 1995-2000, kan tänka mig att det var ett helt annat Sverige säg 1980. Men mycket var sig nog i princip likt. kroppskultur beskriver i princip en normal lördagskväll för en ung person idag med.
Citera
2011-12-30, 15:22
Medlem
Tycker det är lite väl överdrivet att säga att man lär hamna i konflikt om man råkar "bumpa" till någon på klubben/dansgolvet. Har faktiskt aldrig hänt mig att någon tagit illa upp, heller har jag inte brytt mig. Låter jävligt omoget när man då ändå är ute för att ha kul och clincha brudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in