Citat:
Ursprungligen postat av sir.feller
Det enda som verkade vara bättre förr efter att ha läst denna tråd är väl att man verkade kunde snacka med varann på krogen utan att inte behöva skrika pga musiken, mindre uppvisning och visa sig snygg och mer ha roligt, färre blattar (inget emot dem annars, men just på krogen är många av dem sliskiga, bråkiga och stöddiga).
Det som är bättre idag verkar väl isåfall vara att folk får gå ut och röka.
Fråga till er äldre. Har det alltid funnits så mycket svin till vakter?
Både lätt och svårt att svara på.
Å ena sidan beror det i någon mening på
var i landet vi snackar om. Det är nog skillnad på storstäder som Stockholm och Malmö t.ex. versus mindre hålor, landsbygdens syltor. På de mindre orterna vet jag inte alls hur det var (eller hur det är nu för den delen).
Talar vi om Stockholm och vakter vid krogar, klubbar och restauranger, låt oss säga bakåt i tiden till 70-talet cirka (och även delvis tidigare, som jag mer känner till via teorin och rykteshistorier) vet jag en del.
De här med "sviniga vakter" tycker jag att man kan härleda från och med slutet av 80-talet—början av 90-talet cirka. Vakter började annars f.ö. göra rätt mycket väsen av sig så tidigt som vid Café Operas barndom under tidigt 80-tal (det klassiska kreddhaket vid Kungsträdgården i Sthlm). P.g.a. trycket behövde de förvisso ha ordning och reda i dörren och inte släppa in vilka tomtar som helst. I och med VIP-korten blev det sedan rörigare och en allmänt större irritation och hårt tryck på vakternas retoriska kompetens. Det finns hur mycket historier som helst om s.k. sviniga och och korkskallade vakter.
Jag menar, ställer man intellektuella amöbor som Paolo Roberto i dörren som vakt (som man gjorde på Cafét): tacka fan för att det blir extra jidder och kontroverser ... Han brukar ju än i dag f.ö. kokettera med den eller de knivskador, bl.a. i ansiktet, han fick som (svinig?) vakt på Cafét.
Man kan ju också betänka
vad och verkligen undra vad en av 90-talets (i början) "problemvakter" Jocke Jonsson egentligen sade till Zethraeus och Marquez Jara år 1994 vid Sturecompagniet ... (Den senaste meningen kanske var ett dåligt skämt av mig.

)
Sedan vet jag inte riktigt vad som menas exakt med "sviniga vakter" i dag, 2011–12 ...
Kroglivet för övrigt under t.ex. 80-talet finns det väldigt mycket att berätta om. Själv minns jag när Marie Fredriksson ramlade in på herrmuggen lagom packad efter Rockbjörnen 1987, och en viss Orup på samma tillställning (efterfesten vid den gamla biografen på Birger Jarlsgatan) – en den tidens Orup som var rätt cool, trevlig och småhög.

...