2011-12-27, 20:50
Någon som är sugen på att starta ett nytt ämne där vi diskuterar beslutet och inte om man är WT eller inte om man vill ha skatt/snusar/röker!!!!! Har inte orken just nu men om det inte finns en tråd imorgon pmar jag en mod och kollar om jag kan lägga upp en med lite bättre struktur än denna skittråd..
Citera
2011-12-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrimusPilus
Höjskatten på tobak 200% till!

Bara rökarna kostar samhället 50 miljarder om året!

Inför punktskatter på barn! Bara barnen kostar samhället 100-tals miljarder varje år!

Höj skatten för alla invandrare! Invandringen kostar Sverige 10-tals miljarder varje år!

Höj skatten på bilar! Vägar och infrastruktur kostar samhället 10-tals miljarder varje år!

Höj skatten för kvinnor! Kvinnor belastar sjukvården mer och kostar 100-tals miljarder per år!

Höj skatten för män! Män belastar rättssystemet hårdare och kostar 100-tals miljarder per år!

Höj skatten för de i Norrland! Norrlänningarna förbrukar mer än de bidrar till välfärden med 10-tals miljarder per år!

Höj skatten för bögar! Bögar löper större risk att drabbas av hiv vilket kostar samhället 10-100 tals miljoner per år!

Eller så tycker man kanske att man ska sänka alla skatter och samtidigt minska den skattefinansierade välfärden och därmed låta individer stå för de kostnader som uppkommer genom de val de gör.
Citera
2011-12-27, 20:53
Medlem
Man blir förbannad över att se hur genuint korkade 99% av befolkningen är..

RÖKNING ÄR EN ENORM INTÄKT FÖR STATEN!

1. Rökare betalar under sina liv gigantiska belopp i tobaksskatt.

2. Rökare lever i snitt 12 år kortare än ickerökare vilken staten gör en austronomisk vinst på eftersom det är 12 år mindre att betala ut pension, och dyr sjukvård som icke rökare kommer att behöva när de blir äldre och får demens mm

Sammanslaget gör detta att tobaksskatten helt bordes slopas och cigaretter subventioneras ut till folket istället. Om vi nu ser till det ekonomiska.

Detta handlar inte om att "spara" pengar på sjukvård, detta handlar om att höja skatten för lågavlönade och sänka den för högavlönade.

Hela moderaternas politik går ut på detta, de höjer högkosnadsskydd, tobakskatt, A-kassa, vägskatt mm mm mm mm mm. Detta drabbar var man lika.

Men när man sänker inkomstskatten så lönar det höginkomsttagaren mycker mer än medelklassen.

Och nej, jag röker inte. Tycker bara det är smått otroligt hur blinda alla är.
Citera
2011-12-27, 20:53
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
Haha, jag vet inte om du trollar eller inte. Men vad tror du att det skulle bli för skatt på cannabis om det helt plötsligt bli legalt?
Hur ska jag veta det, men knappast högre än tobak/alkohol. Varför skulle det öht spela roll? Blir det lagligt blir det billigare än vad hustlande negerpack säljer för, jag betalar gärna den extra mellanskillnaden till skatt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Strixez
Menar du att folk skulle kunna ersätta tobak med cannabis?

OnT: Efterbliven höjning, men folk tackar och tar emot. Den stora, tröga massan gillar att få den hårda kuken intryckt i röven.
Ja, varför inte? Nikotin och all kemisk sörja de tillsätter är ju ändå en helt värdelös drog, som det faktiskt är.
Då det ändå handlar om skattepengar så skulle en reglerad cannabisförsäljning ge stora skattelättnader och nya inkomster på flera sätt:
Tobak och alkohol kostar sjukvården stora pengar.
En reglerad cannabisförsäljning som beskattas ger en helt ny inkomst till staten, istället för att som den nu gör gå till knarklangare och organiserad brottslighet (+ man visar den distinkta skillnaden mellan lätta och tunga droger, thus tar vi bort gateway-effekten och motarbetar den). Det viktigaste är att man har kontroll.
Cannabis är medicin inom många områden, istället för att pumpa människor på piller.
Många nya jobbtillfällen skapas.
Polis, fängelse, socialstyrelsen och rättssystem slipper ödsla resurser på skitbrott.
Inte minst blir det mysigt med coffé shops i den gråa vardagen.
e.t.c e.t.c
Senast redigerad av heis 2011-12-27 kl. 20:56.
Citera
2011-12-27, 20:58
Medlem
JoliQuZs avatar
Vi folket på flashback vad WT är? Det används ju för fan i varje mening
Citera
2011-12-27, 21:05
Medlem
Mujaheeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundvagnen
Borde ju vara tvärtom, att det är vänsterdrägg som vill att skatten ska höjas så dom själva får ännu mer av skattebetalarnas pengar.

What vafan menar du??
Varför skulle endast vänstern få mer pengar av att tobaksskatten höjs?????

Du vet att skattepengar går till staten?
Och vet du inte det så tycker jag synd om dig, du kan väl förfan inte tro att det är ett speciellt parti som får hantera alla skattepengar som kommer in?
HUR kan du tro det????
Citera
2011-12-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Nu är det bevisat iaf. bara WT som läser och hänger på aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14131349.ab
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,50431,00.html
Följande artikel tar upp skattenhöjningen av tobak, sen kan man rösta om det är rätt att höja skatten.
nästan 50% tycker inte det är okej.

Äckliga rökar och snusar luder ska betala mer skatt då dem kostar samhället mer pengar då dem är alltid sjuka.

Så flashbackare, ska ni också bevisa att det är arbetslösa WT som hänger här och tycker det inte är ok eller inser ni att det är bra?

Är snusare alltid sjuka? Vart har du fått den förvrängda bilden ifrån? Jag har snusat i över 15 år, mår prima.

Överanvändning av dem, säger allt.
Citera
2011-12-27, 21:07
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittig
Slödder tror jag bestämt det heter, såvida du inte syftar på att du själv har problem med att formulera dig.

Rökarna skadar ingen, trams att de ska bli så hatade av alla. Det är en utmärkt källa till skatteintäkter för staten så varför uppröra sig?
hört talas om passiv rökning????

bättre dom tillåter heroin än äckliga rökare som skadar alla i sin omgivning, vill fan slå ner alla idioter som står utan för dörrar och röker

Citat:
Lungcancer är dessutom extremt dödlig.

ja då borde de som rökar 100meter nära någon annan åka det för dråpförsök :P
Citera
2011-12-27, 21:08
Medlem
Mujaheeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoliQuZ
Vi folket på flashback vad WT är? Det används ju för fan i varje mening

Mmm det är ett bevis på hur korkade gemene flashbackare är......

WT i sin ursprungliga betydelse är till för att beskriva socialbidrags-tagande SD-väljare från värmland, det är ett äkta WT ur klassisk amerikansk betydelse, fattig, (lätt) rasistisk och från ett "bonnigt" område med inskränkt världsbild.

Svenska motsvarigheten till KKK-trailertrash, som är det ursprungliga white trash'et.

Men på FB är precis ALLT som man inte gillar WT.
Citera
2011-12-27, 21:09
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarfaceswe
Men era dumma jävlar. Tror ni att det handlar om att dom vill "hjälpa" folk med sitt beroende, DET HANDLAR BARA OM ATT FÅ IN PENGAR, precis som trängselskatten. Det var väl ingen som trodde att det skulle bli mindre bilar för en tias skull ?

Det är väl ingen som slutar röka för några kronors höjning. Hade det vart så lätt hade nog folk slutat för länge sen.

Snart är det tjockisarnas tur.Det måste bara bli legitimt att spotta på tjockisar, då kommer politikerna att våga höja skatten på dom också.
Ja man kan ju i alla fall hoppas.

Själv så tycker jag att cigaretterna lika gärna kan få kosta 5000kr styck så att man slipper dem. Snus kunde jag knappt bry mig mindre om.
Citera
2011-12-27, 21:10
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Jag varken snusar eller röker men jag tycker att det är vidrigt med alla de här skatterna och att staten ska blanda sig i så mycket som den gör, staten ska egentligen ha så lite makt som möjligt och ge fan i vad privata människor använder för berusningsmedel.
Citera
2011-12-27, 21:17
Medlem
GetAReps avatar
Jag hade för mig att det ändå jämnar ut sig i slutändan eftersom rökare/snusare är de enda som betalar tobaksskatt och ändå dör i förtid. Man trycker ju in ganska mycket pengar i ekonomin (genom tobaksskatten, som sen fördelas inom t.ex. vård) om man röker ett pack om dagen i flera år och sen får vård och dör inom ett par månader.

Rätta mig gärna om jag har fel och ta det med en nypa salt eftersom jag inte har några exakta siffror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in