Citat:
Ursprungligen postat av KarlSvensson
1. Skatten höjs succesivt för vad tror du reaktionerna blivit om skatten höjts med 500 % på en gång? Ej möjligt.
2. Nej anledningen till höjd skatten är inte att staten vill få mer pengar i kistan, det är att få ner snus/cigg användandet. Ta av din foliehatt.
3. Snusare/rökare betalar inte skatten för andra utan för sin egen hälsa som blir sämre av användandet.
Först och främst pratar jag nu om snusare, så du/ni vet!
1. Till vilken nytta, och kom inte med några jävla fasoner som "snusare kostar samhället mer pengar..." för alla dessa jävla fetton man möter på gator och torg kostar säkerligen samhället lika mycket mer i pengar som dom väger mer än mig i kg! Vart är deras "straff"? Ta fram bevis för att snus kostar samhället mer tack!
2. Vidare har även jag läst makroekonomi, så jag är väl bekant i hur man tycker och tänker med att höja skatter för att reglera användandet. Men i detta fall så handlar det inte om det, det handlar faktiskt om att få in mer pengar i kassan! Om någon orkar (för jag orkar inte) leta upp statistik över intäkter till staten från tobaksskatt (från snus), så ska ni nog få se en årligen stadig uppgång som säkerligen t.o.m. ligger en bra bit över inflationen (om nu någon skulle börja argumentera för höjning pga. inflation). En så här liten höjning får faktiskt inte så stor inverkan på vår konsumtion som du verkar tro, vakna för fan!
3. Jag har redan sagt att jag skulle försöka att inte låta allt för liberal, men det är svårt. Om och jag menar verkligen
OM nu skatten höjs för att minska användandet och "hjälpa" samhället så tycker jag att detta gör höjningen
ännu värre! Varför i helvette har man ett sådant kontrollbehov av sin befolkning. Varför är man så rädd för att få ta egna val/beslut istället för att vara en myra i en myrstack?! Om man nu vill ta bort tobaken så bör man bara göra det, inte utnyttja dom som brukar tobaken! Fast då är vi där åter igen, hur fan kan det vara demokratiskt att en majoritet ska bestämma vad
alla andra ska göra, tycka och tänka. Ännu en gång, ta fram bevis på vad snus kostar samhället. Jag kan lova att den skatt som redan betalas både räcker och blir över för att täcka dessa påhittade påföljder du så innerligt fruktar.
Denna fråga är väldigt viktig för vissa medans andra inte bryr sig särskilt mycket, men det är ändå så att dessa som inte bryr sig är dom som får fatta besluten i frågan! Det är det som är och förblir demokratins största misslyckande tillsammans med idioter till politiker som snabbt ger upp alla sina värderingar och ideal så fort dom börjat tjäna en krona. (Se gamla klipp med Anders Borg)
Det är alltid så i demokratin, du har alltid extremer åt två håll och säg att 30% går åt ena hållet och 35% åt andra hållet (dessa är väldigt insatta och dessutom väldigt belägna att få sin vilja igenom). Men ingen av dessa får egentligen bestämma för det blir upp till dom oinsatta övriga 35% som både saknar kunskap eller ens bryr sig om frågan. Men länge leve Sverige, världens säkert bästa land!