2011-12-27, 21:17
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Då kan man väl höja skatten för de som är feta eller dylikt också?
Citera
2011-12-27, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
och snusar luder

Shit asså, hur fan snusar man luder?

Snus och cigarettobak bör skattas separat från varandra. Men det lär man ju aldrig ändra på. Snus skulle gå ner till 10/dosa och cigg upp till 200/paket och då skulle t.o.m Anders Borg börja klaga. Han tycker om att den feta skatten på snuset drar ner ciggpriserna...äckliga tofsbög.
Citera
2011-12-27, 21:40
Medlem
Strixezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heis
Hur ska jag veta det, men knappast högre än tobak/alkohol. Varför skulle det öht spela roll? Blir det lagligt blir det billigare än vad hustlande negerpack säljer för, jag betalar gärna den extra mellanskillnaden till skatt istället.

Ja, varför inte? Nikotin och all kemisk sörja de tillsätter är ju ändå en helt värdelös drog, som det faktiskt är.
Då det ändå handlar om skattepengar så skulle en reglerad cannabisförsäljning ge stora skattelättnader och nya inkomster på flera sätt:
Tobak och alkohol kostar sjukvården stora pengar.
En reglerad cannabisförsäljning som beskattas ger en helt ny inkomst till staten, istället för att som den nu gör gå till knarklangare och organiserad brottslighet (+ man visar den distinkta skillnaden mellan lätta och tunga droger, thus tar vi bort gateway-effekten och motarbetar den). Det viktigaste är att man har kontroll.
Cannabis är medicin inom många områden, istället för att pumpa människor på piller.
Många nya jobbtillfällen skapas.
Polis, fängelse, socialstyrelsen och rättssystem slipper ödsla resurser på skitbrott.
Inte minst blir det mysigt med coffé shops i den gråa vardagen.
e.t.c e.t.c
Dock är ju saken den att tobak och cannabis inte riktigt är samma sak, det används inte i samma syfte och ger heeeeeeeeeeelt olika effekt. T.ex. så kan man använda tobak under arbetstid i 99% av jobb, med cannabis faller nog den siffran till några %.

Edit: Såna jävla hycklare vissa snusare här i tråden är.
Senast redigerad av Strixez 2011-12-27 kl. 21:44.
Citera
2011-12-27, 21:54
Medlem
raggsockan-83s avatar
Håller inte med dig alls TS, de som brukar tobak betalar redan sjuka mängder skatt på sina varor, och jag får väl bemöta ditt argument om att de kostar med sjukhus för användarna att ska feta människor betala högre skatt på donken? ska en hockey-spelare betala skatt för att han kan ju hamna på sjukhus och kosta skattepengar, det vore ju hemskt!
Citera
2011-12-27, 21:55
Medlem
SvinetPetssons avatar
kommer ihåg när en dosa kostade knappt 30 kronor. Tur att jag slutade förra veckan Tycker dock att det är ett lusaktigt drag att höja skatten igen, inte minst för snuset som knappt är farligare än vad det är att låta bli. Om nu hälsan är en av orsakerna man väljer att höja priset så är det konstigt att McDonalds tillåts sänka priset på en massa av deras kolesterolbomber vid årskiftet. Fetknoppar är nog en större belastning för samhället än vad en snusare är.
Citera
2011-12-27, 21:56
Medlem
h0lles avatar
Den dagen en chips-påse kostar 50:- kan jag gilla läget men nu är det bara horribelt..

Är det inte helt jävla retarderat att man sparar pengar genom att ta bilen och åka till Tyskland och hämta hem öl som är producerad i grann-kommunen?

Jag betalar dels 100k i skatt, sen har jag egna tandläkar- och sjuk-försäkringar. Uppepå det betalar man moms och en snuskig jävla skatt för bensin,sprit och tobak. Jag är för fri sjukvård i Sverige men nu betalar jag multum för den trots att jag förmodligen aldrig kommer behöva nyttja den av den anledningen.
Citera
2011-12-27, 21:56
Medlem
Electros avatar
Känns rätt trist att dom ska höja de mer nu igen... känns inte som de finns nått stopp :/
Citera
2011-12-27, 22:01
Medlem
SkitAnonyms avatar
TS, antingen är du en 14-årig heilande liten skitunge från Böllabya vid namn Ronny eller också är du en 42-årig kommunistkärring vid namn Sigvurd som endast har läst "konst" och "kultur" i skolan, men som ändå kräver att du minsann ska tjäna lika mycket som en läkare och därför vill stjäla andras pengar.

Båda alternativ skulle förklara varför du vill förstöra andra människors livskvalité, förespråkar ett frihetsinskränkande samhälle där minsann staten ska avgöra hur du ska leva ditt liv och vad som gör ditt liv värt att leva, och inte har grundläggande svenskkunskaper. Du är vad man kallar en idiot, helt enkelt.

Låt folk få leva sitt liv utan statligt förtryck och stöld. Dessutom kan du säkert klämma ut lite extra pengar ur folks fickor om du har lägre skatt och inte tvingar folk till smuggling och indirekt stödjer kriminella alternativ.
Citera
2011-12-27, 22:09
Medlem
bra att de höjer hoppas fler slutar använda sig av detta gift ^^
Citera
2011-12-27, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Nu är det bevisat iaf. bara WT som läser och hänger på aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14131349.ab
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,50431,00.html
Följande artikel tar upp skattenhöjningen av tobak, sen kan man rösta om det är rätt att höja skatten.
nästan 50% tycker inte det är okej.

Äckliga rökar och snusar luder ska betala mer skatt då dem kostar samhället mer pengar då dem är alltid sjuka.

Så flashbackare, ska ni också bevisa att det är arbetslösa WT som hänger här och tycker det inte är ok eller inser ni att det är bra?

Ärligt talat, vem fan är du egentligen? WT att snusa? Jag tycker det är wt av dig att ens skriva om detta, så varför kan vi inte alla gå runt och vara wt så finns det inget annat än de? Jävla pajas väx upp förfan
Citera
2011-12-27, 22:30
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Hur ska jag veta det, men knappast högre än tobak/alkohol. Varför skulle det öht spela roll? Blir det lagligt blir det billigare än vad hustlande negerpack säljer för, jag betalar gärna den extra mellanskillnaden till skatt istället.

Så, du tror inte att staten just kommer att lägga på en förbannat hög skatt "med anvisning till de extra kostnader som alla cannabisanvändare kostar samhället"? Ungefär som de gör med tobak nu. Visa mig hur alla snusare kostar samhället pengar? Ändå höjs skatten även på snus.

Citat:
Ja, varför inte? Nikotin och all kemisk sörja de tillsätter är ju ändå en helt värdelös drog, som det faktiskt är.

ja, de brukar tillsätta glasfiber till cannabis för att den ska väga mer.
Citera
2011-12-27, 22:47
Medlem
Tobaksskatt är ännu mer än "idiotskatt" än lotto så varför inte. Dock lite orättvis, vi går fortfarande plus på tobaksmissbrukare (snusare är inte direkt dyrare i drift och rökare är jättebra då de dör tidigt och besparar oss massa ålderssjukdomar som är svindyra).

Dock bra som helhet då tobak är en jävla stygelse, helt onödig produkt som inte gör något gott alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in