2011-12-28, 20:04
Medlem
[quote=Nascor]Tobaksskatten är en "win-win"-skatt för politikerna, en säker kassako. Så fort de får en fråga om rimligheten i höjningarna kontra t ex KPI kan de bara hänvisa till folkhälsan som alibi och slipper därmed utveckla sig.

Det paradoxala är att beskattningssystemet av tobak gynnar det MEST farliga, nämligen cigaretter, och missgynnar produkten som gör att vi har minst andel lungcancerfall i världen. Ingen kan väl missat att priset på snus stigit markant mer än priset på cigaretter de senaste 10 åren? Tror det har med vikten att göra, skadligheten beskattas alltså inte.

Hade vi haft journalister som gjorde sitt förbannade jobb hade motfrågan på "folkhälsoargumentet" varit: "Så du och ditt parti tycker det är dags att börja beskatta socker"?

Men DÅ vaknar den slumrande icke-nikotinanvändande svensken till och ryter: "Förmynderi"![/QUOTE
Håller med,alltid komiskt att se hur ett fetto med knävärk beklaga sig över rökare o deras brist på karaktär...
Citera
2011-12-28, 20:15
Medlem
softmyntets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Vad är enligt ditt tycke ett rimligt pris för ett paket cigaretter då? Ska dom förbjudas helt?

Att förbjuda dem vore ju inte helt rätt. Jag tycker redan nu det är för högt pris. Själv hade jag inte betalat något för att förstöra min kropp men realistiskt så tycker jag 40 :- per paket hade varit rimligt. Tobaken väger knappt något... Men Sverige är ju som det är.
Citera
2011-12-28, 20:19
Medlem
moderater som gillar höjd skatt wf. Vilka nollor trodde de var ett parti för en man med sina behov, prilla o slita hårt på jobbet. Men alliansen börjar mer likna ett gäng smygbögar som hellre sänker skatten på cafffe lattte än varor för en man.
Citera
2011-12-28, 20:23
Medlem
Mordarostens avatar
Så är man WT för att man röker? Men gå och skjut dig själv.

Syn för dom som röker men fler kanske inser att det är idiotiskt och dyrt.
Citera
2011-12-28, 20:45
Medlem
FB-Wannabes avatar
Jo, det är WT att vara i mot skatteföröiningen av tobak.
Det är WT att röka!
Det är WT att snusa!

Snusets skaderisker:

källa Wikipedia

När det gäller rökning finns ett klart och vetenskapligt bevisat samband med cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Det finns betydligt mindre data som tyder på negativa hälsoeffekter när det gäller snus. Många idrottsmän och -kvinnor använder snus istället för att röka, eftersom snus inte påverkar lungkapaciteten negativt. Nikotinet har i och för sig en kärlkrympande effekt och framkallar åderförkalkning. Men i och med att snus inte förbränns, så bildas inte de cancerogena ämnen som bildas vid förbränning med syreunderskott.

Dock visar en studie från 2004 på 10 000 norrmän att snusare löper 67% högre risk att drabbas av cancer i bukspottskörteln[9], en cancerform som i Sverige skördar ca 1100 offer årligen.[10] En liknande studie genomfördes i Sverige i slutet av 2005 av Folkhälsoinstitutet.

En omfattande undersökning gjordes på 300.000 byggnadsarbetare mellan åren 1978 och 1992 och där kunde inget samband mellan snusning och cancer i munhålan eller lungorna konstateras, samma studie drar dock slutsatsen att snusare har dubbelt så stor risk för att drabbas av cancer i bukspottskörteln.[11]

Storsnusare löper 60 procent större risk att drabbas av fetma och förhöjda blodfetter enligt en studie av 16 500 personer i Västerbotten. Studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Scandinavian Journal of Public Health 2006 (Svenska Dagbladet den 24 augusti 2006). Trots att forskarna tog hänsyn till skillnader som kön, ålder, fysisk aktivitet och utbildningsnivå visade studien en kraftigt förhöjd risk för så kallat metabolt syndrom för dem som snusat minst fyra dosor snus per vecka.

Enligt en studie gjord av forskare vid Karolinska institutet och Akademiska sjukhuset löper snusande män som drabbas av blodpropp i hjärnan högre risk att dö än icke-snusande män.

Nikotinhalten i portionssnus är från 4 mg nikotin per portion till 22 mg nikotin per portion, med 8 mg nikotin per portion som det vanligaste (alla de mest sålda portionssnussorterna som General, Ettan, Göteborgs Rapé, Grovsnus med flera innehåller 8 mg nikotin per portion, vilket eftersom varje portion innehåller ett gram tobak innebär en nikotinhalt på 0,8%). Hur mycket av detta nikotin som upptas av kroppen beror på hur länge man har en portion inne, snusets PH-värde, vilket påverkas av mängden tillsatt natriumkarbonat, samt användarens fysiologi. Man brukar dock säga att endast 10-20% av nikotinet i snus når blodomloppet, vilket är cirka 0,8 - 1,6 mg nikotin från en vanlig portion med en nikotinhalt på 8 mg. En rökare och en snusare (som båda konsumerar en likvärdig mängd av produkterna) säga ha en likvärdig nikotinmängd i blodet. Det som dock skiljer nikotinabsorbationen åt i cigaretter och i snus är att nikotinet från en cigarett toppar snabbt, och dalar till en lägre nivå efter en kort tid. Snus ger en långsammare upptrappning i nikotinabsorberingen, men håller också i sig längre.

Enligt Kalla Fakta tillsätter Swedish Match det surhetsreglerande tillsatsämnet E500 i snuset, vilket ökar mängden fritt nikotin som är den mest beroendeframkallande typen av nikotin, med syftet att göra användarna mer beroende.[15]. Detta är dock inte sant.

Koden E500 står för vad som i dagligt tal kallas bikarbonat, ett surhetsreglerande ämne som är godkänt för användning i livsmedel och bland annat används av bagerier. Natriumbikarbonat och det likartade pottaska (kaliumkarbonat) har använts som surhetsreglerare i snus sedan snuset uppfanns för 200 år sedan med funktionen att ändra snusets PH-värde för att att det inte skall svida under läppen och styra nikotinutsläppet.

Snus är en riskfaktor för halsbränna.

Barn till mödrar som snusar under graviditeten löper större risk att drabbas av andningsuppehåll än barn till rökande mödrar.

Citat:
Ursprungligen postat av Finkel79
Känns som tobaken snart är uppe i sitt rätta värde

Eller hur?!

Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
WT att rösta nej till höjd skatt? Herregud. Vad får människor allt ifrån?

Negrer?

Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag förstår inte detta alls, jag trodde att de som styr i Sverige (borgarna) i alla fall hade lite liberalism i sig. Nu blir jag mer och mer övertygad om att moderaterna är inget annat än sossar.....

Om de nu ska höja skatten på grund av att dem vill "skydda" befolkningen från det onda nikotinet så borde dem höja skatten på det hemska sockret också. Eller varför inte höja skatten på datorspel för att det leder till stillasittande? Varför inte höja skatten på bilar så in h-vete då så många dör i trafiken varje år? Varför inte höja skatten på litteratur/filmer som kan anses vara dåliga/skadliga för befolkningen? Varför inte bara ta varenda krona från den hårt arbetande svenska befolkningen då befolkningen inte vet bäst om hur de ska använda sina pengar?

Staten ska ge fan i vad jag väljer att göra med min kropp! Staten ska ge fan i vad jag väljer att göra med mina pengar!

Svenskar befinner sig i en illusion där dem tror sig vara fria på grund av att de får rösta i demokratiska val. Egentligen är ni inget annat än trälar som arbetar för feta moderater och vidriga sossar! Gå och dö alla äckliga förtryckarpolitiker!

Du är bara dum! Men jag förlåter dej för du kan inte rå för dina gener!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Goat
Jävla kuksugarfasoner detta alltså..
Vad har folk för problem i sina huvuden som inte kan låta andra sköta sitt?!

Jag var fan på gång att sluta av andra orsaker än priset men ska fortsätta nu bara för att idioter ska få andas in min rök o förhoppningsvis dö innan man hinner ta mer av mina pengar :P..

Du har otur när du tänker eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Nej, det är logiskt. Finns inte mycket smuggelsnus.

Haha! Tacka fan för det! Det måste juh smuglas ut från sverige!

Snälla vänner det finns ju en orsak ar EU har förbjudit snuset!
Senast redigerad av FB-Wannabe 2011-12-28 kl. 20:51.
Citera
2011-12-28, 20:50
Medlem
Strixezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingsoffa
Som rökare då eller?
Ja, en rökare (och alla andra som är beroende av något) som vill men inte kan sluta har ingen kontroll över sig själv, vilket var fallet för personen jag citerade.

Men, var brister kontrollen hos rökare som är nöjda med sin situation?
Citera
2011-12-28, 20:53
Medlem
LagomSnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strixez
var brister kontrollen hos rökare som är nöjda med sin situation?
De är inte nöjda med situationen men det lömska nikotinet lurar dem till att tro att det är de själva som väljer att röka. I själva verket föraktar de sig själva.
Citera
2011-12-28, 20:54
Medlem
movieboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazaka
Nu är det bevisat iaf. bara WT som läser och hänger på aftonbladet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14131349.ab
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/speci...,50431,00.html
Följande artikel tar upp skattenhöjningen av tobak, sen kan man rösta om det är rätt att höja skatten.
nästan 50% tycker inte det är okej.

Äckliga rökar och snusar luder ska betala mer skatt då dem kostar samhället mer pengar då dem är alltid sjuka.

Så flashbackare, ska ni också bevisa att det är arbetslösa WT som hänger här och tycker det inte är ok eller inser ni att det är bra?

Vilken liten knäppgök haha. Skulle rökare kosta mer pengar än icke rökare för dom är oftare sjukare, skitsnack!! Jag känner inte så många rökare , men dom jag känner är vänner som jag har haft hela livet och jag vet inte när dom var sjuka sist. Men däremot så har en del tjejer/kvinnor jag känner en tendens att alltid känna sig sjuka. Hypokondriker är väll rätt namn för såna personer som mer eller mindre googlar symptom så fort dom känner sig lite sjuka! Och dom röker INTE men dom är ta mig fan sjuka gång på gång.. Men det kanske är ett kärring beteende, vad vet jag. Dom kostar pengar för dom pallar inte att gå till jobbet titt som tätt! Det sitter i skallen, antingen så spottar du i näven och går till jobbet eller så tycker du synd om dig själv och stannar hemma så fort du är lite krasslig. Inte fan har det med ciggen att göra, det är hur du är som person...stark eller svag och hur mycket du letar fel på dig själv. Jävla hypokondriker jävlar kostar pengar!!!
Citera
2011-12-28, 20:55
Medlem
stavas avatar
Men kom igen nu - detta har absolut inget att göra med om vilka tobaksvaror som är mer eller mindre "farliga för hälsan", det handlar bara om mer pengar till statskassan!

Jag har tidigare skrivit här på Fb om hur man släpper fler och fler mer eller mindre seriösa "undersökningar" eller "larmrapporter" om att snus på ett eller annat sätt är "jättefarligt". Och sånt som är farligt måste man ju höja skatten på, eller hur?!

Så har man gjort med cigaretter, så gör man med bilkörning t ex. Ett sätt att skuldbelägga medborgarna för att dom gör nåt som är dumt och då lätt accepterar att man lägger skatt på det - en skatt som man sedan bekvämt kan höja lite lagom år för år. "För allas bästa..."

Tro inget annat...
Citera
2011-12-28, 20:58
Medlem
Strixezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomSnigel
De är inte nöjda med situationen men det lömska nikotinet lurar dem till att tro att det är de själva som väljer att röka. I själva verket föraktar de sig själva.
Haha, du glömde smilien.
Citera
2011-12-28, 21:00
Medlem
sobshaks avatar
Själv har jag inga problem med att bidra till statskassan med mitt tämligen lindriga missbruk av tobak.
Citera
2011-12-28, 21:04
Medlem
LagomSnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strixez
Haha, du glömde smilien.
Jag skämtar inte, rökare har ett visst mått självförakt. De handlar emot sitt eget bästa trots att de vet bättre. De döljer det för sig själva genom att inbilla sig att de är tuffa men nikotinet har ett grepp om dem... Ingen rökare är nöjd över det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in