Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-30, 09:27
  #1213
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av their
Man ska nog inte skölja av den om man inte behöver.
Bor du i en kommun där dom inte saltar vägarna, så finns det ju ingen anledning att spola bilen, om det är just saltet du vill få bort.

Edit
Skulle det finnas en oskyddad plåtbit någonstans under bilen, en yta där lacken flagnat kanske, borde ditt spolande letar sig fram till plåtbiten och få den att börja rosta.
En plåtbit där regnet aldrig hade nått, men ditt spolande får plåten att rosta
.
Njee är det så illa? Vanligt vatten är ju rent så den plåtbiten borde vara torr innan den börjar rosta.
Citera
2024-03-30, 09:32
  #1214
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Du är rätt nojig, tvätta bilen regelbundet enl konstens alla regler och 1gång om året lämnar du till nån lackproffs som får vaxa och behandla underredet!
Du anar inte vilken skillnad saltet gör. Den förra bilen tvättade jag aldrig och den klarade sig perfekt tills jag flyttade till saltkommunen och den rostade sönder på ett år.

Vaxa underredet ska jag göra nån dag också. De svåra partierna bakom stänkskärmarna ska kanske plockas bort för att komma åt i så fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Ja det är ju klart bättre att tvätta bilen med vatten varje dag än inte alls. Men med vatten kommer du bara så långt, såpa självklart, sen tvättsvampar gör enorm skillnad. Och kemikalier.

Brukar säga att tvätta bilen är en del av servicen som krävs för att hålla en bil i bra skicka. Många tvättar 2 ggr per år.
Ja biltvätt är nog viktigare än vad jag har trott. Det förlänger bilens livslängd avsevärt. Tvätta 2 gånger om året är nog för lite, tror du inte?

Så jag kör med bara vatten än så länge tills jag gör en ordentlig tvättning och vaxning.
Citera
2024-03-30, 09:49
  #1215
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Du anar inte vilken skillnad saltet gör. Den förra bilen tvättade jag aldrig och den klarade sig perfekt tills jag flyttade till saltkommunen och den rostade sönder på ett år.

Vaxa underredet ska jag göra nån dag också. De svåra partierna bakom stänkskärmarna ska kanske plockas bort för att komma åt i så fall.

Ja biltvätt är nog viktigare än vad jag har trott. Det förlänger bilens livslängd avsevärt. Tvätta 2 gånger om året är nog för lite, tror du inte?

Så jag kör med bara vatten än så länge tills jag gör en ordentlig tvättning och vaxning.

Vatten och fetupplösande, sen finns det flygrostbortagning men det är ganska aggresivt, asfaltsupplösande medel, medel för fälgarna...,men såpa kommer du långt med! Vatten, bilschampo, och tvättsvamp är det absolut minsta jag gör.

Ja 2ggr per år är verkligen för lite, var det jag menade också, krävs mycket mer för att hålla en bil i bra skick.
Citera
2024-03-30, 10:01
  #1216
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Vatten och fetupplösande, sen finns det flygrostbortagning men det är ganska aggresivt, asfaltsupplösande medel, medel för fälgarna...,men såpa kommer du långt med! Vatten, bilschampo, och tvättsvamp är det absolut minsta jag gör.

Ja 2ggr per år är verkligen för lite, var det jag menade också, krävs mycket mer för att hålla en bil i bra skick.
Ok bra tack för bra råd. Ett sånt där biltvätt abonnemang som man kan tvätta bilen 8 ggr per månad, standard, är det bra? Tvätta under sommarhalvåret är heller inte lika viktigt gissar jag?
Citera
2024-03-30, 10:38
  #1217
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Ok bra tack för bra råd. Ett sånt där biltvätt abonnemang som man kan tvätta bilen 8 ggr per månad, standard, är det bra? Tvätta under sommarhalvåret är heller inte lika viktigt gissar jag?

Har aldrig använt sånna abonnemang men billtvätt har alltid givit mig bra resultat. Då får man ju oftast allt i ett också! Fälgar, bilen, bilschampo, fettupplösande och säkert något vax som sprutas på.

Tror det är klart vikitgast att tvätta bilen på vinterhalvåret med allt salt och skit som finns på vägarna då. Tror inte bilen tar skada av pollen på våren/sommaren liksom. Glöm bara inte att tvätta fälgarna nogrant när du byter däck, om du gör det själv.
Citera
2024-03-30, 11:20
  #1218
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Har aldrig använt sånna abonnemang men billtvätt har alltid givit mig bra resultat. Då får man ju oftast allt i ett också! Fälgar, bilen, bilschampo, fettupplösande och säkert något vax som sprutas på.

Tror det är klart vikitgast att tvätta bilen på vinterhalvåret med allt salt och skit som finns på vägarna då. Tror inte bilen tar skada av pollen på våren/sommaren liksom. Glöm bara inte att tvätta fälgarna nogrant när du byter däck, om du gör det själv.
Tack då ska jag förenkla och ta ett abonnemang vid hösten. Enklast så och jag får bort det mesta av smutset också. Fälgtvätt ingår också.
Citera
2024-03-31, 08:28
  #1219
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Tack då ska jag förenkla och ta ett abonnemang vid hösten. Enklast så och jag får bort det mesta av smutset också. Fälgtvätt ingår också.


Smidigt och bra!
Citera
2024-04-06, 19:05
  #1220
Medlem
Kan man göra rent lacken med helt vanlig Cif?

Framförallt före keramisk lackförsegling.

Testade Cif i somras på insekter som fastnat och det fungerade perfekt. Misstänker att förra ägaren hade på keramisk lackförsegling eftersom den fortfarande stöter bort vatten ganska bra efter två år helt utan vaxning. Testade först med speciell insektsrengöring som hade exakt noll effekt jämfört med bara vatten.

När jag testat med Cif syntes ingen som helst förändring förutom att det snabbt och lätt blev helt rent.

Om Cif inte är lämpligt, varför?

Och exakt vad skiljet innehållet jämfört med svindyra bilmedel för rengöring?
Citera
2024-04-06, 19:35
  #1221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Kan man göra rent lacken med helt vanlig Cif?

Framförallt före keramisk lackförsegling.

Testade Cif i somras på insekter som fastnat och det fungerade perfekt. Misstänker att förra ägaren hade på keramisk lackförsegling eftersom den fortfarande stöter bort vatten ganska bra efter två år helt utan vaxning. Testade först med speciell insektsrengöring som hade exakt noll effekt jämfört med bara vatten.

När jag testat med Cif syntes ingen som helst förändring förutom att det snabbt och lätt blev helt rent.

Om Cif inte är lämpligt, varför?

Och exakt vad skiljet innehållet jämfört med svindyra bilmedel för rengöring?

Rengör lacken med Isopropanol (IPA) innan du lägger på keramisk lackförsegling.
Citera
2024-04-06, 19:46
  #1222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Rengör lacken med Isopropanol (IPA) innan du lägger på keramisk lackförsegling.
Tack för bra tips.

Men att rengöra före med helt vanlig Cif, finns några problem med det?
Citera
2024-04-07, 12:52
  #1223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Tack för bra tips.

Men att rengöra före med helt vanlig Cif, finns några problem med det?

Vet ej. Jag har aldrig testat, och kommer inte göra det heller
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback