2025-06-25, 09:20
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
När du tvättat bilen så att den är ren så kan du ta kallavfettning på en trasa eller svamp och behandla lokalt, på fläcken, badda på lite avfettning och torka försiktigt tills tjäran är borta, spola av med vatten, eventuellt så kan du eftertvätta med det du redan tvättat bilen med. och torka torrt med mikrofibertrasa.

Alkalisk avfettning är bra till annat men till tjärfläckar och prickar är den helt meningslös.

Tackar för tipsen.

Det finns ju flera medel att köpa som man tydligen ska använda mer på lokala delar av bilen. Men det är väl ingen fara då om man torkar av efter man sprayat, och sedan spolar med vatten.

Läste även att man kan spraya med WD40 mot fläckar och sedan torka av.
Citera
2025-07-04, 20:49
Medlem
Vad har ni för favorit produkter för vardags tvätt?
Citera
2025-07-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitpepparsalt
Vad har ni för favorit produkter för vardags tvätt?

Vill du utveckla vad du menar med "vardags-tvätt"? Snabbtvätt?
Citera
2025-07-07, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChapterTwo
Vill du utveckla vad du menar med "vardags-tvätt"? Snabbtvätt?

Precis
Citera
2025-07-07, 19:10
Medlem
Citat:
Precis

Jag har skrivit detta många gånger, men vi kör igen. Om du "bara" vill göra en snabbtvätt, gör följande:

1. Köp avfettning av bra kvalité. Kallavfettning (vintertid) och Alkalisk avfettning (året runt).
2. Köp Kempåläggare/Tryckspruta som tål ovanstående medel.
3. Vintertid: lägg på både Kallavfettning och Alkalisk Avfettning på bilen. Spola sedan av med högtryck. Vill du göra det lätt för dig, lägg endast på Alkalisk avfettning.
4. Sommartid: Alkalisk avfettning.

Notera att detta är en så kallad Förtvätt. Med bra produkter kommer du långt. Vill du ha tips på kvalitetsprodukter, skicka mig ett PM.
Citera
2025-07-07, 20:15
Moderator
Citat:
Precis
Föregående är väl bra, men för vardagstvätt, säg att du gör den nån gång i veckan så tycker jag det räcker med enklare tvätt. Avfettning, kall- och alkalisk räcker att man gör nån gång då och då, efter vintern ska man förstås göra en ordentligt tvätt med kallavfettning och lera med en vaxning efter det.

Vardagstvätt räcker ett insektsmedel, bilschampo, våffelsvamp och en högtryckstvätt. Jag kör Sonax produkter, finns bättre men de räcker, bra pang för pengen.
Skulle det ha skvätt asfalt eller tjära på skärmkanterna tar jag fram avfettningen men i vanliga fall behövs det inte, men det får du ju avgöra själv när du tvättar om den behövs eller inte.
Citera
2025-07-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Föregående är väl bra, men för vardagstvätt, säg att du gör den nån gång i veckan så tycker jag det räcker med enklare tvätt. Avfettning, kall- och alkalisk räcker att man gör nån gång då och då, efter vintern ska man förstås göra en ordentligt tvätt med kallavfettning och lera med en vaxning efter det.

Vardagstvätt räcker ett insektsmedel, bilschampo, våffelsvamp och en högtryckstvätt. Jag kör Sonax produkter, finns bättre men de räcker, bra pang för pengen.
Skulle det ha skvätt asfalt eller tjära på skärmkanterna tar jag fram avfettningen men i vanliga fall behövs det inte, men det får du ju avgöra själv när du tvättar om den behövs eller inte.

Insektsmedel är en totalt onödig/överflödig produkt. En bra Alkalisk avfettning löser upp insekter. Därav är Alkalisk avfettning + avspolning med högtryck den absolut snabbaste och smidigaste tvätten. Är bilen väl omhändertagen, kommer denna lösning fungera riktigt bra, året runt. Men återigen, detta är en Förtvätt/Snabbtvätt, men det vet jag att du har koll på.
Citera
2025-07-08, 13:54
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Vad kan man göra om framrutan ser matt och liksom fuktig ut när det regnar och man kör med torkarbladen? När den är torr syns integ särskilt. Bytt torkarblad nytligen och det hjälpte inte. Det är på nästan hela rutan men en smal remsa precis runt där torkarblanden vänder ser det mycket bättre ut. Vet inte om det är något på rutan, eller om det bara är så för den är sliten. Har provat rengöra med fönsterputs, och med T-röd, men verkar inte göra någon skillnad när det regnar.

Kan man prova att rengöra med något annat och se om det hjälper?

Hittade det här på Biltema, kan det vara något?
https://www.biltema.se/bilvard/exterior-bilvard/glasrengoring-och-glasforsegling/glaspolish-500-ml-2000019044
Citera
2025-07-08, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad kan man göra om framrutan ser matt och liksom fuktig ut när det regnar och man kör med torkarbladen? När den är torr syns integ särskilt. Bytt torkarblad nytligen och det hjälpte inte. Det är på nästan hela rutan men en smal remsa precis runt där torkarblanden vänder ser det mycket bättre ut. Vet inte om det är något på rutan, eller om det bara är så för den är sliten. Har provat rengöra med fönsterputs, och med T-röd, men verkar inte göra någon skillnad när det regnar.

https://www.biltema.se/bilvard/exterior-bilvard/glasrengoring-och-glasforsegling/glaspolish-500-ml-2000019044

Det låter som att du behöver polera rutan. Läs på hur du ska göra för bästa resultat. Jag har själv ingen erfarenhet av glas-polering.
Citera
2025-07-08, 14:52
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt

Släng en sten på den och få den bytt på försäkringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in