2024-02-27, 08:16
Medlem
Cameltotems avatar
Några tips till en lat person som vill snabbtvätta i typ 10 min. Behöver inte en vaxad perfektion. Vill bara köra någon handsfri tvätt som duger.

Läst på en del och testat avfettning och kallavfettning men oavsett så blir det lite sånt där damm och smutspartiklar kvar. Ni vet när man drar fingret över bilen och ser märken från de. Måste jag gå med svamp för få bort det?
Citera
2024-03-06, 23:02
Medlem
MakeMeTrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Några tips till en lat person som vill snabbtvätta i typ 10 min. Behöver inte en vaxad perfektion. Vill bara köra någon handsfri tvätt som duger.

Läst på en del och testat avfettning och kallavfettning men oavsett så blir det lite sånt där damm och smutspartiklar kvar. Ni vet när man drar fingret över bilen och ser märken från de. Måste jag gå med svamp för få bort det?
Biltvättar, kostar kanske 400+ men då slipper man slitet
Citera
2024-03-30, 09:05
Bannlyst
Skölja bilen med högtryckstvätt med bara vatten och förhindra rost?

Skyddar jag bilen mot salt och rost om jag sköljer bilen med vatten eller måste man använda såpa av nåt slag? Jag vill ta hand om min nya bil genom att bara skölja den en gång i veckan med vatten, men jag undrar om det hjälper? Salt är ju vattenlösligt så det borde räcka.
Senast redigerad av codesyss 2024-03-30 kl. 09:08.
Citera
2024-03-30, 09:13
Medlem
eldrattans avatar
Hade en granne som var helt extrem när det kom till bilinköp och framförallt tvättning. Han körde bara med vatten, typ varje dag. Dock tror jag han uppgradera till en högtryck som hade varmt vatten.
Citera
2024-03-30, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Skyddar jag bilen mot salt och rost om jag sköljer bilen med vatten eller måste man använda såpa av nåt slag? Jag vill ta hand om min nya bil genom att bara skölja den en gång i veckan med vatten, men jag undrar om det hjälper? Salt är ju vattenlösligt så det borde räcka.

Bilen blir inte ren med bara vatten, man måste tvätta.
Och du kommer inte åt under.
Så bara att du åker till en automat
Citera
2024-03-30, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Bilen blir inte ren med bara vatten, man måste tvätta.
Och du kommer inte åt under.
Så bara att du åker till en automat
Inte ren, men blir man av med saltet av bara vatten?
Citera
2024-03-30, 09:18
Medlem
Man ska nog inte skölja av den om man inte behöver.
Bor du i en kommun där dom inte saltar vägarna, så finns det ju ingen anledning att spola bilen, om det är just saltet du vill få bort.

Edit
Skulle det finnas en oskyddad plåtbit någonstans under bilen, en yta där lacken flagnat kanske, borde ditt spolande letar sig fram till plåtbiten och få den att börja rosta.
En plåtbit där regnet aldrig hade nått, men ditt spolande får plåten att rosta.
Senast redigerad av their 2024-03-30 kl. 09:23.
Citera
2024-03-30, 09:22
Medlem
Citat:
Inte ren, men blir man av med saltet av bara vatten?

Du får bort mycket! Men om man inte använder svamp så syns det att den inte blir ren.
Och under bilen missar du ju helt.
Citera
2024-03-30, 09:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av their
Man ska nog inte skölja av den om man inte behöver.
Bor du i en kommun där dom inte saltar vägarna, så finns det ju ingen anledning att spola bilen, om det är just saltet du vill få bort.
De saltar som dårar i min kommun och på förra bilen märkte jag att den började rosta när jag flyttade hit. Aldrig haft problem med rost förut. Så jag hoppas det räcker med bara vatten.
Citera
2024-03-30, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson05
Du får bort mycket! Men om man inte använder svamp så syns det att den inte blir ren.
Och under bilen missar du ju helt.
Där har jag sprutat vatten med en högtrycksvagn som jag rullar under bilen och den sprutar rakt upp i underredet.

Men får jag bort mycket av saltet så är jag supernöjd! Ren från lera och smuts struntar jag i så länge saltet försvinner.
Citera
2024-03-30, 09:26
Medlem
Conams avatar
Citat:
De saltar som dårar i min kommun och på förra bilen märkte jag att den började rosta när jag flyttade hit. Aldrig haft problem med rost förut. Så jag hoppas det räcker med bara vatten.
Du är rätt nojig, tvätta bilen regelbundet enl konstens alla regler och 1gång om året lämnar du till nån lackproffs som får vaxa och behandla underredet!
Citera
2024-03-30, 09:26
Medlem
Permafloxs avatar
Ja det är ju klart bättre att tvätta bilen med vatten varje dag än inte alls. Men med vatten kommer du bara så långt, såpa självklart, sen tvättsvampar gör enorm skillnad. Och kemikalier.

Brukar säga att tvätta bilen är en del av servicen som krävs för att hålla en bil i bra skicka. Många tvättar 2 ggr per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in