Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 19:46
  #817
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Tvättade min mörkblå kärra i fredags och man kunde spegla sig i den och den var så blank så blank.

Två dygn senare är nästan bilen mer vit än mörkblå av allt pollen/frömjöl.

Släpp *** loss det är vår.

Helt klart nackdelen med mörkare färger. Riktigt fint när dom är välpolerade och nytvättade, men glädjen är kortvarig
Citera
2018-05-21, 08:56
  #818
Medlem
Någon som vet var man kan köpa en lite högre hink som jag kan använda med min grit guard? Köpte en stabil murarhink men grit guarden tar så mycket plats på höjden att det knappt blev plats med vatten ovanför den.
Citera
2018-06-11, 18:37
  #819
Medlem
tigerrakets avatar
Äntligen är det dags att börja pendla till sommarjobbet. Bilen är fixad och rullar vackert. Dock så ser den ut som fan. Den är renstädad invändigt med dammsugare, men allt annat är åt helvete.

Tänkte först tvätta den för hand och försöka få bort lite trafikfilm från strålkastarna som börjat gråna. Samtidigt så ska jag lägga på lite "bumpershine" med svart pigment på plastdetaljerna utanpå (såklart utan silikon). Invändigt så ska jag dammsuga en runda till (den städades för tre månader sedan och har sedan stått ute) och torka av alla ytor och polera rutorna. Jag funderar dock på ifall man borde köpa något rengöringsmedel till plasten invändigt för att få den riktigt ren och fräsch. Bilens förre ägare har också haft massa parfym på sig i bilen, så den luktar verkligen tjej. Funderar därför på om man kanske borde köpa en flaska yookoair och spruta klädsel och andra tygdetaljer i bilen för att försöka neutralisera doften. Vill helst inte maskera doften med något annat, utan bara få bort skiten.

Något annat som man kan göra för en billig peng för att få bilen riktigt fin?
Citera
2018-06-15, 17:12
  #820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tvättar bilen nästan varje dag med enbart högtryck och naturavfettning, även på vintern. Det tar max 15 minuter om man även spolar rent bilmattorna. Funkar galant och lacken repas inte ett dugg, till skillnad om jag skulle hålla på med svampar som en del gör. Sen förstår jag inte dessa fiskmåsar som använder de starkaste avfettningsmedlen och fälgrengöring. Deras lungor måste ta stor skada av att andas in dessa ångor. Det värsta är att ångorna finns fortfarande kvar i tvätthallen när jag ska tvätta min bil så jag andas också in deras idiotiska avfettningsmedel. Jag tror inte folk förstår att det är hälsoskadligt att andas in starka gifter och avfettning. Använd endast naturavfettning för helvete.

Så du sprejar avfettning på hela bilen sen spolar av ?
Citera
2018-06-15, 19:15
  #821
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriost.O
Så du sprejar avfettning på hela bilen sen spolar av ?

Beror på hur smutsig bilen är. Ibland använder jag inte avfettning. Det enda avfettningsmedlet jag använder är naturavfettning.
Citera
2018-06-18, 21:58
  #822
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Beror på hur smutsig bilen är. Ibland använder jag inte avfettning. Det enda avfettningsmedlet jag använder är naturavfettning.


Vilken alkalisk avfettning är det du använder? Jag har testat några olika bve grön och swedols krafttvätt (mycket billigare än grön)

Såg även att verktygsboden hade några prisvärda
Citera
2018-06-18, 22:06
  #823
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjatorrent
Vilken alkalisk avfettning är det du använder? Jag har testat några olika bve grön och swedols krafttvätt (mycket billigare än grön)

Såg även att verktygsboden hade några prisvärda

https://www.okq8.se/webbshop/bilprod...fardigblandad/

Funkar utmärkt både på sommaren och vintern.
Citera
2018-07-22, 18:53
  #824
Medlem
JustZlatans avatar
Tvättade bilen idag som jag brukar göra några gånger i veckan. Får en medelålders vit man med en Porsche bredvid mig i tvätthallen. Givetvis ska gubben spraya på fälgrengöring och jag ser han andas in den där skiten medan han borstar rent fälgarna med stålborste. Jag kände av det på direkten och det gjorde ont i min hals, kan förstå hur det kändes för honom. Förstår inte varför fälgarna är viktigare än lungorna för en del människor och jag förstår inte varför fälgrengöring tillåts säljas i Sverige. Det är ren gift för lungorna och slemhinnor! Tänk för fan innan ni använder fälgrengöring! Idioter!
Citera
2018-08-17, 15:16
  #825
Medlem
Knaviuss avatar
Behövs medel när man tvättar bilen?

Jag har testat att tvätta med bara högtryckstvätten och gnugga eländiga fläckar med en svamp och varmt vatten och jämfört med att använda alla möjliga medel på en tvättstation. Resultatet blir detsamma om du frågar mig, kanske lite mer glans på bilen när man använder massa medel men det skiter jag fullständigt i.
Citera
2018-08-24, 09:39
  #826
Medlem
Hur fungerar det med lackkonservering? Hur ofta bör man ”förnya” behandlingen?
Citera
2018-08-26, 15:55
  #827
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ironm
Hur fungerar det med lackkonservering? Hur ofta bör man ”förnya” behandlingen?


Står nog på förpackningen, finns antagligen 1000 tals olika med olika hållbarhet.

Gå med i gruppen bilvård på fb om du vill ha tips från insatta
Citera
2018-09-01, 22:47
  #828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Behövs medel när man tvättar bilen?

Jag har testat att tvätta med bara högtryckstvätten och gnugga eländiga fläckar med en svamp och varmt vatten och jämfört med att använda alla möjliga medel på en tvättstation. Resultatet blir detsamma om du frågar mig, kanske lite mer glans på bilen när man använder massa medel men det skiter jag fullständigt i.

Varför bilen blir glansigare är för att den blir renare.

Schampot har ju två funktioner, dels är det att lösa upp organisk smuts och dels minska friktionen mellan svamp och lack för att ytan inte ska bli nedslipad och därmed matt.

Du kan absolut gnugga bilen rent med varmt vatten, blir ganska tidsödande för få bort alla föreningar men det mesta försvinner och man mekaniskt gnuggar bort det vid en vanlig tvätt. Nackdelen med den här metoden är att lacken kommer bli mattare och mattare, bryr mig sig inte om det så är nackdelen att smutsen kommer sitta hårdare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback