Citat:
Ursprungligen postat av
dumbuk
Så vad för avfettning ska man använda för att få bort smuts och vägrester ifrån bilen, och hur ofta ska man använda avfettning vid biltvätt?
I allmänhet behöver du använda både kallavfettning och en alkalisk avfettning för att få bilen ren. Tjära skadar inte lacken/plåten, men det gör till exempel vägsalt, vilket du tar bort med alkalisk avfettning.
Jag använder bara produkter från Autosmart i dagsläget, men hag jobbat med Mac-serien och några Lahega-produkter. Power från Autosmart (Smartab) är exakt samma som ur profssortimentet ochd et är mycket bra. Kräver inte heller andningsmask, som Mac124 (Prickbort) och har en hygglig verkningstid (ca 5 minuter vid regelbunden användning).
Vintertid försöker jag tvätta en gång i veckan, oavsett väder, om det inte är under -15. Detta för att salt och sånt inte ska "etsa fast" och äta sig igenom galv vid ofixade stenskott osv. Jag använder inte tjärlösare vid varje tvätt, men alltid en alkalisk avfettning (Safe TW 39 eller Actimousse) kan leva med lite tjärprickar, eftersom det bara är ett estetiskt problem. Så här frekvent användande av avfettningar sliter såklart på lackskyddet. Det är därför jag lackskyddar två ggr/år.
Avslutar varje tvätt med snabb- eller sprayvax för att förhindra att skiten fastnar för hårt. Jag använder Quickglozz eller Autopolish.
Användaren Serval har beskrivit påläggning av kem på ett utmärkt sätt här ovan, tycker jag - tjärlösare i nederkant, alkalisk avfettning uppepå, spola av, tvätta med svamp och schampo vid behov, snabbvaxa. Klart. Gör man detta varje vecka så tar det max 25 minuter per gång, eftersom skiten inte hinner fastna.