2008-04-21, 21:08
Medlem
linkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spatric
http://i232.photobucket.com/albums/e...r/f413c0f8.jpg

oj tack
Citera
2008-04-30, 19:41
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Är det viktigt att tvätta motorn? Jag tycker att det skulle vara obehagligt att spruta vatten under huven och känner mig övertygad om att jag skulle spruta massor av vatten på fel ställen.
rakt ur munnen på mig. :-D

det kanske inte är något pedagogiskt moment, och kanske inte att rekomendera, tror jag: men jag brukar använda en gammal tandborste under huven, och en liten flaska vatten som jag häller lite överallt med. när jag har så lite vatten minskar risken att jag häller på något jag inte borde hälla på. (peppar, peppar)
det är skinande rent! (förrutom smärre små oljefasader som jag inte vill borsta på :P)
Citera
2008-05-09, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vandal
Mycket bra tips här, någon som har något tips från att få bort röklukt?

Ädit: Jag brukar använda yes när jag tvättar bilen

Yes innehåller slipprodukter som gör att du repar lacken. Använd ett riktigt tvättmedel, jag kör endast grejer från Meguiars och de är topp notch!, kommer aldrig använda något annat förutom T-grön som avfettningsmedel även när det gäller bruksbilen.
Citera
2008-05-09, 10:33
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonix
Yes innehåller slipprodukter som gör att du repar lacken. Använd ett riktigt tvättmedel, jag kör endast grejer från Meguiars och de är topp notch!, kommer aldrig använda något annat förutom T-grön som avfettningsmedel även när det gäller bruksbilen.

Men du är medveten om att T-Grön är blott en bråkdel så bra mot vad den var förr i världen?
Hitta något riktigt kraftigt istället, med mycket petroleum (typ nafta) för strålande resultat.
Citera
2008-05-10, 18:38
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Svarta (läs gråa) lister på Volvo 850

Tänkte fixa upp listerna på min bil lite efter som att de är grådassiga fast de ska vara svarta. Bifogar bild på bilen så ni ser, den är lite blöt men ..

http://img391.imageshack.us/img391/4617/850nlq6.jpg

Har prövat något färg-medel från Statoil.. black något hette den.. fungerade väl sådär och var grymt jobbig att ha att göra med. Läste även något om värmepistol men det vågar jag inte hålla på med nära lacken. Hade in den på lackpolering förra sommarn och grabbarna på firman fixade upp listerna jävligt bra, antar att de använda något specialmedel.

Har ni på FB några tips?

MVH

(hoppas jag satt frågan rätt nu)
Citera
2008-05-11, 14:24
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Tänkte fixa upp listerna på min bil lite efter som att de är grådassiga fast de ska vara svarta. Bifogar bild på bilen så ni ser, den är lite blöt men ..

Har prövat något färg-medel från Statoil.. black något hette den.. fungerade väl sådär och var grymt jobbig att ha att göra med. Läste även något om värmepistol men det vågar jag inte hålla på med nära lacken. Hade in den på lackpolering förra sommarn och grabbarna på firman fixade upp listerna jävligt bra, antar att de använda något specialmedel.

Har ni på FB några tips?

MVH

Jag körde med Bumper Shine på mina lister. Funkade bra tycker jag

Har även prövat olivolja vilket många säger ska vara det bästa, och det blev riktigt svart. Tyvärr blev ytan fet istället för hal, och det fastnade en massa sand och damm på listerna ganska snabbt.. Men med bumper shine fick jag inte det problemet..
Citera
2008-05-11, 14:42
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Jag körde med Bumper Shine på mina lister. Funkade bra tycker jag

Har även prövat olivolja vilket många säger ska vara det bästa, och det blev riktigt svart. Tyvärr blev ytan fet istället för hal, och det fastnade en massa sand och damm på listerna ganska snabbt.. Men med bumper shine fick jag inte det problemet..

Tack för tipset, gissar att det går att få tag på i någon vanlig mack?

Hur applicerar man detta? Spray?
Citera
2008-05-11, 21:22
Medlem
spatrics avatar
Citat:
Tack för tipset, gissar att det går att få tag på i någon vanlig mack?

Hur applicerar man detta? Spray?

Japp, spraya på och gnid in med en trasa. Farfar hade den i sitt garage, vet ej var han köpt den. Men jag antar att sådan eller liknande finns på mackar.
Citera
2008-05-11, 21:41
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Citat:
Japp, spraya på och gnid in med en trasa. Farfar hade den i sitt garage, vet ej var han köpt den. Men jag antar att sådan eller liknande finns på mackar.

Mm de brukar ju ha turtle på mackarna.

Så det verkar enkelt att applicera, ingen fara ifall det hamnar på lacken?
Citera
2008-05-11, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Är man rädd om sin bil tvättar man den självklart för hand, för att den ska bli ordentligt ren och för att slippa onödiga lackskador. Hur gör man då för att uppnå optimalt resultat? Här kommer lite saker som säkert någon kan ha glädje av att veta.

Motortvätt - öppna huven och täck över delar som kan vara känsliga för vatten. Spola av med vatten, använd eventuellt avfettningsmedel om det är nödvändigt.

Börja sedan med att spola av bilen med kallt vatten. Det behöver inte vara iskallt, men inte ljummet eller varmt. Anledningen är att varmvatten lämnar kalkfläckar när dropparna avdunstar. Samma princip gäller när man diskar, om disken ska lufttorka ska man skölja med kallt vatten.

Sedan tar man en tvättsvamp, och masserar bilen med vaxschampoo. Helst äkta tvättsvamp och inte syntet. Ett schampoo som fungerar bra är Autosmart. Använder man ett bra vaxschampoo underlättar man att få bort smuts och asfaltsprickar, och man ger lacken ett extra skyddslager som gör att polering och lackförsegling håller längre.

Om man inte får bort all smuts med vatten kan man ta lite avfettningsmedel och gnugga tills man fått bort allt. Det finns inte mycket smuts som inte ger med sig mot avfettningsmedel. Dock får man tänka på att detta tär på lackförsegling och vax, så man ska bara använda det när man måste, och vara noga med att massera med vaxschampoo efteråt.

När man använder tvättsvamp ska man börja nerifrån och gå uppåt. Det kanske låter konstigt, men det beror på att man bör undvika att vattnet rinner över lacken och ger rinningsspår som är svåra att få bort. Om man börjar nerifrån kommer vattnet rinna ner i det andra vattnet, och då uppstår inga spår i lacken.

En sak som är väldigt viktig är att om man tappar en tvättsvamp på marken ska man aldrig mer använda den. Grus är väldigt elakt mot lacken, och minsta korn som fastnar kan vara förödande. Även om man sköljer svampen kan det sitta kvar gruskorn som man inte fått bort. På samma sätt är det bra att använda flera tvättsvampar för att undvika att dra med sig smuts och grus och göra repor i lacken.

Nästa steg är att spola bort vaxschampoot med kallt vatten. Låter man schampoot torka in kan det bli fula vita spår av intorkat vax - även om autosmarts schampoo är väldigt förlåtande. Det är likadant som att man ska skölja ur schampoot ordentligt när man tvättar håret, annars skadas håret.

Sist kan man torka bilen med sämskskinn för att minimera risken för kalkfläckar som kan uppstå när vattnet torkar. Dock så är det inte nödvändigt om man spolat med kallt vatten, men vill man vara noga så är det absolut inte fel.

Ytterligare en sak att tänka på är att man inte ska använda några specialprodukter för att smörja in gummi- och plastlister, då dessa nästan undantagslöst ger en väldigt kortsiktig förbättring och gör att listerna torkar sönder snabbare än de gör annars.

Nu borde bilen vara skinande ren och blank. Däcken är svarta och fina och ger en snygg kontrast mot fälgarna och bilen. Men så fort gummit torkar blir däcken grå och trista, och ser nästan dammiga ut. Men det finns botemedel. Jag använder en sorts däckspray som heter CRC So Easy Däckglans och säljs på bl.a Mekonomen ganska billigt. Man sprayar ett lager runt däcken och ett tjockt skum bildas. Efter 1-2 minuter har skummet torkat bort, och däcken är svarta och fina. Detta sitter kvar i flera veckor, något kortare om det regnar mycket.

Så, det var lite tips från Capone. Kom gärna med kommentarer och tips på förbättringar av "ritualen".

Biltemas shampo och vaxkombination är det bra eller anus?
Citera
2008-05-23, 17:35
Medlem
core_s avatar
Citat:

Har ni på FB några tips?

MVH

Värmepistol är grejen, min vän. Prova det och du kommer aldrig att gå tillbaka till någon kemisk produkt igen
Citera
2008-06-02, 01:12
Medlem
Troligts avatar
Citat:

Har ni på FB några tips?

MVH

Använd smartabs vinyl shield. Gör rent plasten ordentligt först och se sen till att det är torrt. Du kommer att behöva göra om behandlingen för att mätta plasten och få ett långvarigt resultat. Det viktiga är att du inte fjollar med nå "mirakel medel" från närmsta mack som innehåller silikon och annat fanstyg. Finns också ett medel som heter "black wow" som är väldigt populärt utomlands. Nu tror jag inte du är så ambitiös att du beställer något medel från UK så håll dig till vinyl shield.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in