2007-12-21, 21:53
Medlem
Nontoxics avatar
Akalla garaget, Sibeliusgången 54, 164 76 KISTA. Killarna tvättar utvändigt och invändigt för 200 pix...tar ut alla mattor, dammsuger, polerar invändigt och utvändigt. Riktigt soft
Citera
2008-01-13, 20:51
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nontoxic
Akalla garaget, Sibeliusgången 54, 164 76 KISTA. Killarna tvättar utvändigt och invändigt för 200 pix...tar ut alla mattor, dammsuger, polerar invändigt och utvändigt. Riktigt soft

Det var ju inte så farligt, drar dom ut och streetracear med bilen först eller?
Citera
2008-01-28, 18:12
Medlem
wades avatar
Hur rengöra gamla aluminiumfälgar (ordentligt)?

Jag kör omkring på Volvos Omega fälgar, stadiga saker av aluminium som en gång i tiden levererades på 760 modellen (tror jag). Som allt annat är även de snyggast när de är nytvättade. Men jag har svårt att få dem ordentligt rena, gammal smuts har "satt" sig ordentligt i vinklar och vrår, mycket går att få bort med Svinto, men en hel del sitter kvar hur man än gnor.

Min fråga är som följer: Finns det någon beprövad metod att få bort skiten, jag har blivit tipsad att prova med koncentrerad avfettning, men ännu ej provat.

Vad säger ni som vet? Biltemas fälgrengöring eller vanlig (färdigutspädd) avfettning biter inte alls.

En bild på fälgmodellen

,och en närbild på smutsen
Citera
2008-01-28, 19:19
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejonmannen
Vet inte om någon skrivit det, men det överlägset bästa sättet att få sina plastlister fina är med olivolja. Smörj in, vänta över natten och se om de mättats, smörj på en eventuell andra gång. Världsklass!!!
Funkade riktigt bra
Citera
2008-01-28, 19:48
Medlem
hebbe.biffs avatar
svar till wade...

ta å köp turtle fälgrengöring, den funkar riktigt bra, biltemas funkar säkert åxå men har ej testat den, spraya på rikligt å gnugga med diskborste eller en riktig fälgborste, även en tandborste är bra för dom riktigt trånga ställena.
Citera
2008-01-30, 11:03
Medlem
wades avatar
Tack för ditt svar hebbe.biff!

Jag har testat Biltemas fälgrengörning, men det verkar som om det krävs häftigare grejer. Återkommer om jag hittar någon soppa som biter…

//wade
Citera
2008-01-30, 11:10
Medlem
Nothing Specials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wade
Tack för ditt svar hebbe.biff!

Jag har testat Biltemas fälgrengörning, men det verkar som om det krävs häftigare grejer. Återkommer om jag hittar någon soppa som biter…

//wade
Har du testat högtrycktstvätt på mkt kort avstånd?
Citera
2008-02-19, 20:11
Medlem
Fälgar

Till Wade
Hej!
Jag har en 9000 med crosspokefälgar och köper ett mirakelmedel från bilverkstaden som heter fälgrent, kolla med någon rekare om du kan köpa en liter för lite fikabröd. Bara att spraya på, låt verka några minuter och spola av med högtryck och varmvatten, blir riktigt kanonrent.
// Jens
Citera
2008-02-19, 21:45
Medlem
Seatims avatar
En bil är en bil.... Maskintvätt
Citera
2008-02-20, 23:32
Medlem
Tänkte tvätta bilen om nån månad när det inte är minusgrader längre, en gammal nissan micra 94. Räcker det att man spolar av försiktigt med högtryckstvätt och sen schamponerar in bilen med ett "vaxschampo" och svampar och spolar av? Isåfall använder man vaxshampot på bilrutor utvändigt också eller bör man använda något annat? Funkar en svag diskmedelslösning bra för all plast/metallinteriör eller? Finns lite rost på vissa ställen, bör man tänka på något speciellt när man tvättar över eventuell rost?
Citera
2008-02-21, 00:34
Bannlyst
tackar för massor av bra tips! man blir sugen på att ta ut pärlan till våren och börja fixa direkt!
jag har en fråga: är det någon som har något husmoderstips på hur man får kapellet på en cabriolet (Audi A4) att bli lite fräschare och inte börja blekna längs stödpinnarna av sommarsolen? det känns lite avigt att smeta in hela taket i olivolja, men det kanske är en bra metod? jag funderar också på hur man kan behandla plastrutan bak, jag vågar inte riktigt prova med mobildisplayrengörare
tacksam för tips och förslag!
/A
Citera
2008-02-21, 18:02
Medlem
NiV3Rts avatar
Finns det något fint som "alla" har hemma som funkar bra att rengöra fälgar med? Och finns det något bra som förhindrar att bromsdamm sätter sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in